زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

نکات مهم اتو کشیدن مو برای رسیدن به بهترین نتیجه

2
تیم تحریریه مو تن رو
9,118
12 دقیقه
نکات مهم اتو کشیدن مو برای رسیدن به بهترین نتیجه

در گذشته‌های دور مردم برای ایجاد یک تغییر ظاهری ناچار به تحمل رنج و مرارت بسیار بودند. مثلاً برای هایلایت مو باید روغن زیتون و گرده‌ی گل را به سر خود مالیده و ساعت‌ها زیر نور خورشید می‌نشستند. اما در عضر حاضر ایجاد تغییرات ظاهری به لطف پیشرفت علم و فناوری، بسیار آسان شده است. اگر موهای شما فر و مجعد باشد، می‌توانید با کمک روش‌های مختلف، موهای صاف و درخشانی داشته باشید. یکی از این روش‌های بسیار ساده نکات مهم اتو کشیدن مو است. در این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین نکات در این زمینه اشاره کنیم تا:

  • بهترین اتو مو را انتخاب کنید.
  • اتو کشیدن صحیح مو را بیاموزید.
  • آسیب‌های ناشی از صاف‌کردن مو با این روش را ترمیم کنید.
اتو کشیدن مو

اتو مو چیست؟

اتو یا انبر مو، وسیله‌ای است که با استفاده از حرارت می‌تواند حالت مو را در افراد تغییر دهد. اتو مو در سه نوع کلی ساخته می‌شود:

  • برای صاف‌کردن موهای فر
  • برای مجعد کردن موهای صاف
  • برای ایجاد موج‌ و چین‌و‌شکن در مو

در بخشی از این مقاله در مورد انتخاب اتو موی مناسب صحبت خواهیم کرد.

مرحله اول نکات مهم اتو کشیدن مو : آماده‌سازی مو

شست‌و‌شو، قبل از اتو کشیدن مو

قبل از اتو کشیدن مو باید به حمام بروید و موهای خود را خوب بشویید تا آلودگی و چربی از سطح فولیکول مو پاک شود. برای این کار از شامپو و نرم‌کننده استفاده کنید، اگر موهای خشک و وز دارید حتماً با سرم آبرسان موها را تغذیه نمایید.

بعضی از شامپوها خاصیت براق‌کننده دارند، این محصولات برای صاف کردن موها با اتو بسیار مناسب هستند.

خشک‌کردن قبل از اتو کشیدن مو

پس از خروج از حمام با استفاده از حوله، موی خود را خشک کنید. بخش زیادی از رطوبت مو در این مرحله به کمک حوله خشک می‌شود. سعی کنید این کار را با ملایمت زیادی انجام دهید و از کشیدن موی مرطوب خودداری نمایید. خشک‌کردن مو بلافاصله پس از حمام از ابتلا به موخوره پیشگیری می‌کند.

استفاده از اسپری محافظ حرارت

شما با حوله و در زمان کوتاه نمی‌توانید به‌صورت 100 درصد موی خود را خشک کنید. در این مرحله باید از سرم محافظ حرارت استفاده کنید و آن را روی موهای خیس خود، اسپری نمایید. رطوبت مو کمک می‌کند که سرم به‌صورت یکنواخت پخش شود. برای تکمیل این مرحله یک شانه دندانه درشت بردارید و موها را به‌آرامی شانه کنید. اگر اسپری محافظ حرارت شما شامل مواد زیر باشد، صافی حاصل از اتو مو در طول روز ماندگارتر است:

  • روغن نارگیل
  • روغن آرگان
  • سیلیکون

استفاده از سشوار

برای صاف کردن مو با اتو، باید موهای خود را کاملاً خشک کنید بنابراین در این مرحله نوبت به استفاده از سشوار می‌رسد. خشک‌بودن مو باعث می‌شود که موها بهتر صاف شوند و در برخورد با داغی اتو مو آسیب کمتری ببینند. در مقاله‌ی آسیب سشوار به مو مراحل خشک‌کردن مو با این وسیله را کاملاً توضیح داده‌ام. شما با خواندن آن مقاله متوجه می‌شوید که چگونه بدون ایجاد کمترین آسیب، موهای خود را سشوار بکشید.

 

مرحله دوم نکات مهم اتو کشیدن مو : روش درست

اتو کشیدن مو

تنظیم حرارت برای اتو کشیدن مو

اتو مو را روشن کنید و درجه حرارت آن را تنظیم نمایید. حتماً جنس و حالت موی خود را خوب می‌شناسید، میزان حرارت اتو، به همین مسئله بستگی دارد. مثلاً اگر موهای کلفتی دارید که به‌شدت وز و خشک است، حرارت اتو را در حالت ماکزیمم قرار دهید اما اگر موهای بسیار نازک و ضعیفی دارید، از دمای کمتری برای صاف‌کردن آن استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که مو آسیب زیادی نبیند.

تقسیم‌بندی برای اتو کشیدن مو

حالا وقت آن است که مثل یک آرایش‌گر حرفه‌ای موهای خود را تقسیم‌بندی کنید. تعداد این تقسیم‌بندی به میزان ضخامت موها بستگی دارد. نکته مهم این است که موها را به عرض حدوداً 5 سانتی‌متر دسته کنید تا داغی اتو به همه جا برسد و مو به‌طور یکنواخت، صاف شود.

شروع از پشت سر

از موهای پشت سر شروع کنید، یک دسته را باز کنید و با کمک اتوی داغ، موها را کاملاً صاف کنید. مراقب داغی اتو مو باشید، ممکن است در اثر استفاده نادرست پست سر یا موها را بسوزانید. به ریشه‌ی مو خیلی نزدیک نشوید و صاف‌کردن را از یک سانتی‌متر بعد از ریشه شروع کنید.

شیوه صحیح اتو کشیدن مو

موهای شما باید بین دو صفحه‌ی داغ اتو قرار بگیرد، برای این کار اتو را محکم در دست بگیرید. نکته دیگر این است که یک قسمت از مو را برای زمان طولانی، لای صفحات اتو نگه ندارید. این کار به موها آسیب می‌زند. از ریشه تا نوک مو، دست شما باید در این مسیر حرکت کند و ریتم ثابتی داشته باشد.

این حرکت ثابت و روان را 2 تا 3 بار تکرار کنید اما تعداد آن نباید بیشتر شود چرا که مو را می‌سوزاند. اگر موهای شما نازک و شکننده هستند، به یک بار اتو کشیدن بسنده کنید. حرارت بالای اتو نیز شما را از تکرارهای زیاد بی‌نیاز می‌کند.

اگر متوجه بلند‌شدن بخار از روی مو شدید، نگران نشوید. داغی اتو رطوبت باقی‌مانده در موها را خشک می‌کند اما اگر بوی سوختگی مو را حس کردید، سریعاً حرارت را کم کنید.

اتمام اتو کشیدن مو

پس از اتمام کار و زمانی که تمام موها را صاف کردید، مجدداً به سشوار احتیاج دارید. سشوار را روی باد سرد تنظیم کنید و یک دقیقه موهای خود را در معرض این باد سرد قرار دهید. این کار کمک می‌کند که صافی مو، ماندگارتر شود.

برای تثبیت بهتر از یک اسپری مو استفاده کنید تا در طول روز موها صاف باقی بماند. استفاده از سرم براق کننده و ضد وز مو نیز به ماندگاری صافی در طول روز کمک خواهد کرد.

نکات مهم در مورد انتخاب اتو مو

انتخاب اتو موی باکیفیت

اتو مو وسیله‌ای است که به‌صورت روزانه از آن استفاده می‌شود. بنابراین باید نوعی از آن را بخرید که با مواد باکیفیت ساخته شده و کمترین آسیب را به موی شما وارد می‌کند.

انواع اتو موی ارزان قیمت با صفحات فلزی ساخته می‌شوند و حرارت در آن‌ها به‌صورت یکنواخت منتشر نمی‌شود و به راحتی موها را می‌سوزانند. پس حتماً با پرداخت هزینه‌ی بیشتر در حفظ سلامتی موی خود بکوشید.

بهترین اتو مو با صفحات سرامیکی ساخته می‌شود و ویژگی مثبت آن انتشار حرارت به‌صورت یکنواخت است بنابراین مو زیاد نمی‌سوزد. علاوه بر این برخی از انواع اتوها یون منفی تولید می‌کنند که هم کوتیکو مو را صاف‌تر می‌کند و هم درخشندگی بیشتری به ظاهر موها می‌بخشد.

البته بعضی از صفحات فقط با سرامیک روکش می‌شوند و در اصل از فلز ساخته شده‌اند. به مرور زمان پوشش سرامیکی از بین خواهد رفت بنابراین این نوع اتو موها کیفیت زیادی ندارند.

اتو مو رمینگتون مدل S9100 نتخاب اتوی باکیفیت برای اتو کشیدن مو

اتو مو رمینگتون مدل S9100

  • باکیفیت
  • پنج برابر صافی بیشتر
  • ماندگاری صافی
  • تنظیمات حرارتی
  • صفحه سرامیک

قابلیت تنظیم دقیق دما در اتو مو

هنگام خرید اتو مو به قابلیت کنترل دما دقت کنید. بسیاری از اتو موهای ارزان قیمت چنین ویژگی ندارند و کاربر تنها می‌تواند حرارت را روی کم، متوسط یا زیاد قرار دهد. برای جلوگیری از آسیب مو، دانستن درجه دقیق حرارت ، ضروری است پس اتو مویی را خریداری کنید که دارای نمایشگر دیجیتالی است و میزان دما را بر حسب فارنهایت یا سانتی‌گراد مشخص می‌کند.

معمولاً اتو مو حرارتی بین 80 تا 200 درجه سانتی‌گراد ایجاد می‌کند. اگر موی شما نازک است باید درجه حرارت را روی کمترین مقدار قرار دهید تا موها زیاد آسیب نبیند.

اندازه اتو مو

نکته‌ی مهم دیگری که باید هنگام خرید اتو مو به آن توجه کنید، مسئله اندازه است. اتوهایی که صفحات پهن‌تری دارند برای موهای ضخیم و پرپشت مناسب‌تر هستند. علاوه بر این، نیازی نیست که این نوع اتو را بارها و بارها روی مو بکشید تا شاهد صاف‌شدن آن باشید. برای آشنایی با اندازه‌ی اتو موها و کاربردهای آن به فهرست زیر دقت کنید:

  • اگر موهای خیلی کوتاهی دارید و یا قسمت جلوی مو را مدل چتری کوتاه کرده‌اید، از اتو موی 1.5 سانتی استفاده کنید.
  • برای موهای نازک، شکننده و کوتاه از اتو موی 2.5 سانتی استفاده کنید.
  • اگر موهای شما بلند است و ضخامت متوسطی دارد، اتوی 3 سانتی‌متری برای شما مناسب است.
  • برای صاف‌کردن موهای بسیار بلند، ضخیم و پرپشت از اتو موی 3.5 سانتی‌متری استفاده کنید.
  • در نهایت اگر موهای بسیار زبر و ضخیم و وزی دارد، اتوی 5 سانتی‌متری را انتخاب کنید.

چگونه آسیب‌های ناشی از اتو کشیدن مو را ترمیم کنیم؟

آسیب های ناشی از اتو کشیدن مو

استفاده از شامپو آبرسان مو برای رفع آسیب ناشی از اتو کشیدن مو

اگر هر روز از ابزار حرارتی مثل اتو و سشوار استفاده می‌کنید، باید یک روتین مراقبت از مو داشته باشید. موهای شما در اثر حرارت آسیب می‌بیند و نیاز به رسیدگی ویژه دارد. برای تامین رطوبت مورد نیاز مو، از شامپو آبرسان مو استفاده کنید. این شامپوها هم موی شما را تمیز می‌کنند هم خشکی و آسیب‌دیدگی ناشی از حرارت را ترمیم می‌کنند. شامپوی را انتخاب کنید که فاقد سولفات است، چون این ماده خشکی مو را تشدید می‌کند و معمولاً برای تولید کف زیاد به شامپوها اضافه میشود.

استفاده از نرم کننده عمیق مو

اغلب افراد پس از شست‌و‌شوی مو با شامپو، از نرم‌کننده استفاده می‌کنند. اما اگر قصد مراقبت اصولی از موهای خود را دارید، حداقل هفته‌ای یک بار از نرم کننده عمیق مو برای آب‌رسانی عمقی استفاده کنید.

بعضی از این محصولات حاوی روغن‌های مفیدی مثل آرگان، نارگیل، شی باتر و کراتین هستند و رطوبت مورد نیاز مو را به‌خوبی تامین می‌کنند. دستورالعمل پشت قوطی نرم‌کننده را بخوانید. خود من از همین نرم‌کننده‌ی نئودرم استفاده می‌کنم و روش صحیح استفاده، این است که پس از شامپوکردن مو، باید مقدار مناسبی از آن را به موها مالیده و دقایقی صبر کنید. سپس مو را آب‌کشی کامل نمایید.

اگر موهای شما فوق‌العاده ضخیم و زبر است، هر زمان که از شامپو استفاده کردید، از نرم‌کننده عمیق هم استفاده نمایید.

نرم کننده موی آرگان نئودرم مناسب موهای خشک و آسیب دیده 250 میل مناسب برای ترمیم آسیب ناشی از اتو کشیدن مو

نرم کننده عمیق مو نئودرم

  • نرم‌کردن، تغذیه و رطوبت‌رسانی عمیق به مو
  • حاوی روغن آرگان

استفاده از روغن‌های مناسب مو برای رفع آسیب ناشی از اتو کشیدن مو

فرقی نمی‌کند که از نرم‌کننده معمولی استفاده کنید یا از نرم‌کننده عمیق، به هر حال این مواد از روی مو شسته می‌شوند بنابراین رطوبتی که عاید مو می‌شود، ناپایدار است.

بهتر است پس از خروج از حمام، روغن‌های طبیعی مناسب را به موهای خود بمالید و از این طریق موی خود را تغذیه کنید. اگر تار موی نازکی دارید، از روغن‌هایی مثل روغن هسته انار یا روغن گیاه رزماری استفاده کنید و اگر موهای شما از ضخامت مناسبی برخوردار هستند، روغن نارگیل، زیتون یا آووکادو را امتحان کنید.

دست‌ها را به مقدار مناسبی از روغن آغشته نموده و تمام مو را چرب کنید، البته احتمالاً این کار ظاهر چربی به موی شما می‌دهد اما سلامتی و هیدراته‌ماندن موها در اولویت است.

نکته‌ی مهم این است که هرگز قبل از اتو کشیدن مو از روغن استفاده نکنید. این کار را زمانی انجام دهید که قصد استفاده از اتو را ندارید. ما اغلب، قبل از سرخ‌کردن مرغ، در ماهیتابه روغن می‌ریزیم. اگر قبل از اتو به موهای خود روغن بزنید، در واقع آن‌ها را سرخ می‌کنید! کارهایی که قبل از اتو کشیدن مو ضروری است، شست‌و‌شو و استفاده از نرم‌کننده و اسپری محافظ حرارت است.

کوتاه کردن منظم مو

آسیب‌دیدگی در انتهای تارهای مو جلوه‌ی بیشتری پیدا می‌کند، جایی که موها شکسته یا دوشاخه می‌شوند. اگر به‌صورت منظم و دو ماه یک بار کمی از موهای خود را کوتاه کنید، کلیت موی شما سالم‌تر به نظر خواهد رسید.

سخن آخر

خب، به پایان مطلب نکات مهم اتو کشیدن مو رسیدیم. موی فر واقعاً زیبا است اما معمولاً خشک است و مثل موی صاف، براق به نظر نمی‌رسد. در واقع پیچ‌و‌تاب موجود در تارهای مو، مانع گسترش رطوبت و نیز انعکاس نور می‌شود، به همین دلیل برخی افراد از فربودن موی خود رضایت ندارند. برای اینکه از موهای مجعد و تاب‌دار زیبای خود مراقبت بیشتری به عمل آورید، توصیه می‌کنم مطلب مفید زیر را از دست ندهید. اگر در زمینه استفاده از اتو مو و نیز مراقبت از موی آسیب‌دیده، تجربه‌ای دارید، حتماً آن را با ما و خوانندگان مقاله در میان بگذارید.

پاسخ به سوالات متداول نکات مهم اتو کشیدن مو

چگونه موی خود را آماده‌ی اتو کشیدن کنیم؟

همان‌طور که در متن مقاله توضیح دادم بهتر است به حمام بروید، موهای خود را با شامپوی مناسب بشویید و از نرم‌کننده استفاده نمایید. سپس با روشی که شرح آن در متن مقاله رفت، مو را خشک کنید، اسپری محافظ حرارت بزنید و اتو بکشید.

آیا می‌توانم هر روز موهایم را اتو بکشم؟

بله اما باید یک روتین مراقبت از موی خیلی اصولی و صحیح داشته باشید و هر بار از اسپری محافظ حرارت استفاده کنید. به هر حال، موی شما در اثر حرارت آسیب خواهد دید بنابراین نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد.

نکات مهم اتو کشیدن مو چیست؟

اتو موی باکیفیت انتخاب کنید.
جنس موی خود را کاملاً بشناسید و حرارت را دقیق تنظیم نمایید.
از شامپوی بدون سولفات و آب‌رسان برای شست‌و‌شوی مو استفاده کنید.
همیشه بعد از شامپو، از نرم‌کننده استفاده نمایید.
هفته‌ای یک بار با نرم‌کننده عمیق رطوبت مورد نیاز مو را تامین نمایید.
به‌طور منظم موها را کوتاه کنید.

اشتباهات هنگام استفاده از اتو مو چیست؟

یکی از اشتباهات افراد این است که قبل از اتو کشیدن مو به آن روغن یا سرم می‌زنند. این کار آسیب زیادی به موهای شما وارد می‌کند. اشتباه مهم بعدی استفاده از اتو موی ارزان و بی‌کیفیت است که گرما به‌صورت متعادل در آن منتشر نشده و باعث سوختگی مو می‌شود.