زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

خواص روغن سیاه دانه برای سفیدی مو

wordcamp
7,634
9 دقیقه
خواص روغن سیاه دانه برای سفیدی مو

در طب سنتی از روغن سیاه دانه به عنوان اکسیر جوانی یاد می‌شود، چرا که برای درمان بسیاری از مشکلات فیزیکی، از جمله درمان سفیدی مو تاثیر بسزایی دارد. بنابراین خواص روغن سیاه دانه برای سفیدی مو چگونه است که در این سال‌ها ورد زبان شده و چگونه می‌توان از روغن سیاه دانه برای مو استفاده کرد تا به نتیجه بهتری دست یابیم؟ برای پاسخ به این سوالات توصیه می‌کنیم به ادامه مقاله توجه کنید تا موهایی با رنگ طبیعی، درخشان و سالمی داشته باشید!

علت سفید شدن مو چیست؟

 

با افزایش سن، معمولا موها رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهند و سفید می‌شوند. اما دلیل سفید شدن مو چیست؟ بدن انسان فولیکول مو دارد که این فولیکول‌ها حاوی سلول‌های رنگدانه‌ای به نام ملانین است. در واقع رنگ مو به دلیل وجود ملانین (رنگدانه) است. با گذشت زمان و افزایش سن، این فولیکول‌های مو، رنگدانه خود را از دست می‌دهند و مو‌ها سفید می‌شوند.

با این حال آیا سفید شدن مو در جوانی عادی است؟ بسیاری تصور می‌کنند که سفید شدن موها تنها در سنین بالا و در دوران میانسالی یا کهنسالی اتفاق می‌افتد. اما بهتر است بدانید که موی سفید حتی در سنین نوجوانی و جوانی نیز می‌تواند رشد کند و به دلایل گوناگونی بستگی دارد که در ادامه مقاله به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

1.      ژنتیک

یکی از دلایل سفید شدن مو در سنین پایین ژنتیک است. ممکن است پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگتان در سنی که شما هستید، شاهد رشد موهای سفیدشان بودند. با این حال معمولا دلایل ژنتیکی درمان خاصی ندارد و می‌توانید با پزشک مشورت کنید.

2.      استرس

استرس یکی از دلایل مهمی است که می‌تواند باعث رشد موهای سفید در هر سنی شود. در واقع مشکلات خواب، اضطراب، تغییر ذائقه، مشکلات تغذیه و فشار خون بالا از عواملی است که با استرس در ارتباط هستند و می‌توانند باعث افزایش رشد و تعداد موهای سفید شوند.

3.      بیماری خود ایمنی

بیماری خود ایمنی از دلایل دیگر رویش موی سفید است. به طور خلاصه بیماری خود ایمنی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به سلول‌های خودش حمله می‌کند. در این صورت ممکن است سیستم ایمنی بدن به سلول‌های مو حمله کند و میزان رنگدانه موها کاهش یابد.

4.      مشکلات تیروئیدی

از دیگر دلایل سفیدی مو، مشکلات تیروئیدی است. پرکاری یا کم کاری تیروئید، هر دو می‌توانند باعث سفید شدن مو شوند. تیروئید بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را برعهده دارد. در واقع میزان سلامت تیروئید می‌تواند روی رنگدانه‌های مو نیز تاثیر زیادی بگذارد.

5.      کمبود ویتامین ب12

گاهی اوقات سفید شدن مو در سنین پایین نشانه کمبود ویتامین B12 است. ویتامین‌ها نقش مهمی را در بدن ایفا می‌کنند و حتی باعث رشد و سلامت سلول‌ها و رنگدانه مو می‌شوند. بدن برای سلامت سلول‌های قرمز به ویتامین B12 نیاز دارد تا اکسیژن را به سلول‌های بدن و مو برساند. در واقع کمبود ویتامین ب12 در تولید ملانین یا رنگدانه مو تاثیر بسزایی دارد.

6.      مصرف دخانیات

تحقیقات نشان می‌دهد که میان سفید شدن مو در جوانی و مصرف دخانیات ارتباط نزدیکی وجود دارد. مصرف سیگار نه تنها برای سلامت بدن، بلکه برای سلامت موها نیز مضر است، چرا که مصرف سیگار باعث کاهش جریان خون به فولیکول مو می‌شود، در نتیجه میزان رنگدانه مو کاهش و میزان ریزش مو افزایش می‌یابد.

خواص روغن سیاه دانه برای مو در طب سنتی

روغن سیاه دانه را از گیاه گل‌داری به نام سنیز تهیه می‌کنند که دانه‌های سیاه رنگ در وسط گل قرار دارند که خود سیاه دانه به تنهایی خواص درمانی بسیاری در طب سنتی دارد. در گذشته از سیاه دانه برای درمان آلرژی، آسم، دیابت، سردرد، کاهش وزن و دردهای استخوانی و عضلانی بهره‌مند می‌شدند.

این روزها از روغن سیاه دانه در تولید بسیاری از محصولات مراقبت پوست و مو استفاده می‌کنند. روغن سیاه دانه حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که از التهاب پوست بدن و پوست سر جلوگیر می‌کند.

این روغن حاوی تیموکینون یا به عبارتی یک ترکیب آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب است که میزان رشد مو را افزایش و میزان سفید شدن یا از بین رفتن ملانین مو را کاهش می‌دهد. در نتیجه روغن سیاه دانه برای رفع سفیدی مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل بسیاری از برندهای شامپو و محصولات مراقبت از مو از روغن سیاه دانه در ترکیباتشان استفاده می‌کنند. در ادامه مقاله به برخی از فواید روغن سیاه دانه برای مو می‌پردازیم.

1.     روغن سیاه دانه برای سلامت پوست سر

روغن سیاه دانه برای سلامت پوست سر اهمیت بسیاری دارد، چرا که این روغن حاوی ترکیبات ضدالتهاب، ضدباکتری و ضد قارچ است و این ترکیبات باعث بهبود سلامت پوست سر می‌شوند. همچنین این ترکیبات کمک می‌کنند تا ریزش مو، اگزما و حساسیت پوست سر کاهش یابد. روغن سیاه دانه باعث رطوبت پوست سر و تنظیم چربی پوست سر نیز می‌گردد.


پیشنهاد مقاله : علل سفید شدن زود هنگام موها در خانم‌ها


2.     روغن سیاه دانه برای رشد سریع مو

در صورتی که رشد موهایتان کم است و موهایتان با سرعت آهسته‌ای رشد می‌کند، روغن سیاه دانه یک داروی مناسب برای تسریع در رشد موها است. در واقع برای رشد موهایتان نیازی به داروهای شیمیایی ندارد و تنها استفاده از روغن سیاه دانه به رشد موهایتان کمک بسزایی می‌کند.

3.      روغن سیاه دانه برای درمان ریزش مو

یکی از فواید اصلی روغن سیاه دانه این است که مانع ریزش موها می‌شود و در درمان ریزش مو تاثیر بزرگی دارد. در واقع روغن سیاه دانه حاوی 100 ترکیب متفاوت برای تغذیه طبیعی موها است که باعث می‌شود موها مستحکم گردند و موهای تازه‌ و سلامتی رشد کنند.

4.      روغن سیاه دانه برای لطافت موها

غدد چربی پوست سر یک چربی طبیعی به نام سبوم تولید می‌کند تا موها مغذی و مرطوب بمانند. در واقع کم بود چربی طبیعی سر باعث خشکی، شکنندگی، موخوره و آسیب جدی موها می‌شود. در واقع میزان چربی سر انسان به میزان تولید سبوم از طریق غدد چربی پوست سر بستگی دارد.

اما اگر این میزان چربی کم باشد چه می‌توان کرد؟ روغن سیاه دانه یک چربی طبیعی است که میزان چربی پوست سر را تنظیم می‌کند و باعث نرمی و لطافت موها می‌شود. در واقع اسیدهای آمینه این روغن باعث آبرسانی، تغذیه و لطافت موها می‌شوند.

5.      روغن سیاه دانه برای موهای آسیب دیده

عوامل بسیاری همچون رنگ مو، نور خورشید، مصرف الکل و دخانیات، سبک زندگی، شستشوی بیش از حد موها، استفاده بیش از حد از دستگاه‌های حالت دهنده مو مثال سشوار و اتو مو، رادیکال‌های آزاد در بدن و عدم رسیدگی به موها باعث آسیب، شکنندگی، وز و خشکی بیش از حد موها می‌شوند.

روغن سیاه دانه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که تاثیرات رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و با رطوبت و چربی طبیعی که دارد، باعث ترمیم موهای آسیب دیده، آبرسانی، رطوبت و رفع خشکی مو و کف سر می‌شود.

خواص روغن سیاه دانه برای سفیدی مو

ممکن است در میان تبلیغات صفحات مجازی یا در گفته‌های قدیمی‌ترها شنیده باشید که خواص روغن سیاه دانه برای سفیدی مو بی‌شمار است و شما می‌توانید از موهای سفیدتان با کمک روغن سیاه دانه رهایی یابید! اما آیا واقعا روغن سیاه دانه برای رفع سفیدی مو کارآمد است؟

روغن سیاه دانه حاوی چربی امگا3 و امگا6 است که باعث بهبود جریان گردش خون، به‌خصوص در سر می‌شود. به همین دلیل با استفاده از روغن سیاه دانه، میزان گردش خون در سر یا به عبارتی در سلول‌های موی سر بیشتر می‌شود.

اما این تنها خاصیت روغن سیاه دانه نیست! در واقع روغن سیاه دانه حاوی اسید لینولئیک است که مانع کاهش پیگمنت یا همان رنگدانه سلول‌ها در فولیکول مو می‌شود. در واقع موها به دلیل رنگدانه‌ها در فولیکول، رنگ طبیعی دارند و بدون آن، سفید یا خاکستری می‌شوند.

با افزایش سن یا عوامل دیگر در جوانی یا سنین پایین که در بخش بالا ذکر کردیم، میزان ملانین یا رنگدانه موها کاهش می‌یابد و در نتیجه موها سفید می‌شوند. روغن سیاه دانه همچون اکسیر جوانی برای فولیکول‌های مو عمل می‌کند و باعث کاهش روند سفید شدن موها و حتی درمان و رفع سفیدی موها می‌گردد.


پیشنهاد مقاله : معرفی بهترین رنگ موهای بدون آمونیاک ایرانی و خارجی


طرز استفاده از روغن دانه سیاه برای سفید مو چگونه است؟

اگر می‌خواهید از روغن سیاه دانه برای سفیدی مو بهره‌مند شوید، باید طرز استفاده از آن را بدانید. برای استفاده از روغن سیاه دانه شما به 2 قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه نیاز دارید. مقداری روغن سیاه دانه کف دستتان بریزید و دستانتان را به هم بمالید تا روغن گرم شود.

در مرحله بعد، کف سر را با دستانتان با حرکات دایره‌‌ای ماساژ دهید. این ماساژ نه تنها باعث رفع سفیدی و ریزش مو می‌شود، بلکه به افزایش جریان خون در کف سر و در نتیجه رشد موهای سالم و با رنگ طبیعی کمک می‌کند.

هرچه میزان ماساژ کف سر بیشتر باشد، نتیجه بهتری حاصل می‌شود، اما 15 دقیقه ماساژ سر نیز موثر است. پس از آن اجازه دهید روغن سیاه دانه از 30 دقیقه تا یک ساعت روی سر و موهایتان باقی بماند تا به خوبی جذب شود.

در این زمان روغن سیاه دانه جذب موهایتان می‌شود و آن‌ها را تغذیه می‌کند. در نهایت می‌توانید سر را با شامپو و نرم‌کننده مخصوص موهایتان به خوبی بشویید. برای دریافت نتیجه بهتر، توصیه می‌کنیم این روش را 2 تا 3 بار در هفته انجام دهید تا روغن سیاه دانه برای رفع سفیدی مو، مفید واقع شود.