زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

حمام رنگ چیست و تکنیک گرفتن رفله های مزاحم رنگ مو

wordcamp
1,046
13 دقیقه
حمام رنگ چیست و تکنیک گرفتن رفله های مزاحم رنگ مو

آیا به تازگی موهای‌تان را رنگ کرده‌اید، اما از رنگ آن راضی نیستید؟ دوست دارید موهای‌تان پر رنگ تر باشد، اما در کمال ناباوری دیدید که موهای‌تان کم‌رنگ تر از انتظارتان شده است؟ یا بعد از رنگ کردن موها و گذر مدت زمان کوتاهی، متوجه شدید که موهای‌تان تناژ زرد یا نارنجی پیدا کرده است؟ همه این موارد، اتفاقات کاملا معمول و رایجی است که پس از رنگ کردن موها رخ می‌دهد. برای حل این مشکلات کافی‌ است از حمام رنگ استفاده کنید. اما چطور؟ با ما همراه باشید تا در مورد حمام رنگ و تکنیک گرفتن رفله های مزاحم رنگ مو بیشتر بگوییم.

حمام رنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از تکنیک حمام رنگ برای موهای تیره و بلند
استفاده از تکنیک حمام رنگ برای موهای تیره و بلند

ابتدا باید بگوییم حمام رنگ چیست و در چه مواردی باید از آن استفاده کرد؟ حمام رنگ برای گرفتن رفله های مزاحم موهای رنگ شده انجام می‌شود و تناژ زرد و تناژ نارنجی مو را خنثی می‌کند. البته به طور کلی از تکنیک حمام رنگ در دو مورد استفاده می‌گردد که این دو مورد عبارتند از:

  • از بین بردن رفله های مزاحم و اضافه از روی موهای دکلره و یا رنگ شده با به کارگیری رنگ‌های خنثی کننده؛
  • افزایش یا کاهش شدت رنگ در موهای رنگ شده.

در حمام رنگ از رنگ‌های اصلی و «واریاسیون‌ها»، برای تغییر رنگ مو استفاده می‌شود. ممکن است با کمک واریاسیون و حمام رنگ یک رنگ کاملا متفاوت ایجاد کنید و یا این که تنها باعث تغییر سایه و بازتاب رنگ فعلی موها شوید.

واریاسیون رنگ‌های بسیار قوی و پررنگی هستند که بازتاب رنگ مو را تغییر می‌دهند. در زمان رنگ‌کردن، مقدار کمی از واریاسیون با رنگ اصلی ترکیب شده و سایه رنگ با کمک آن تعیین می‌شود. واریاسیون در تیوپ‌های کوچک به‌ فروش می‌رسد، زیرا مقدار کمی از این رنگ‌ها، توانایی ایجاد تغییر را داشته و استفاده بیش از حد، رنگ اصلی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای درک بهتر این موضوع، باید به توضیح برخی موارد دیگر در حوزه رنگ مو بپردازیم.

واریاسیون دوماسی حجم 15 میل

استفاده از واریاسیون قرمز برای افزایش گرمی و درخشش موها

برای خرید واریاسیون دوماسی در 5 رنگ مختلف و کسب اطلاعات بیشتر، روی تصویر کلیک کنید.

سیستم شماره گذاری رنگ مو

احتمالا از نگاه اغلب افراد، رنگ مو یک موضوع ساده است و رنگ موها بین رنگ‌های قهوه‌ای، طلایی، قرمز و یا فانتزی، تقسیم‌بندی می‌شوند. باید بگوییم که هر رنگ، طیف‌های مختلفی دارد و حتی رنگ‌های قهوه‌ای در تناژها و طیف‌های بسیار متفاوتی دسته‌بندی می‌شوند. رنگ اولیه مو، همان رنگ اصلی است که همه در نگاه اول می‌بینیم. با وجود این، در زمان حرکت کردن و یا در نورهای مختلف، رنگ مو بازتاب‌های مختلفی خواهد داشت. این بازتاب‌های رنگی در دو بخش سایه رنگ و بازتاب رنگ تقسیم می‌شود.

تناژهای مختلف رنگ مو
تناژهای مختلف رنگ مو

شماره اول روی رنگ مو، تناژ و رنگ اصلی است. رنگ‌ها از 1 تا 10 شماره‌گذاری می‌شوند. پس از عدد اول، یک ممیز، نقطه و یا یکی از حروف انگلیسی به چشم می‌خورد. اعداد پس از ممیز، سایه رنگ و بازتاب رنگ را تعیین می‌کنند.

سیستم شماره گذاری رنگ مو، یک سیستم کامل و دقیق است. در این سیستم، از اعداد و برخی حروف انگلیسی استفاده شده و بدین شکل، تقسیم‌بندی‌های اصلی صورت گرفته است. هرچند در نگاه اول این سیستم بسیار پیچیده و عجیب به نظر می‌رسد، اما با کمی مطالعه و دقت، می‌توانید این سیستم را به‌راحتی فرا بگیرید. در مقاله «سیستم شماره گذاری رنگ مو» این موضوع را به‌صورت کامل تحلیل کردیم. پیشنهاد می‌کنیم پیش از ادامه، این مطلب را نیز بررسی کرده و اطلاعات پایه شماره رنگ‌ها را فرا بگیرید.

رفله رنگ یا بازتاب رنگ چیست؟

تغییر رنگ موها و حذف تناژ زردی پس از استفاده از حمام رنگ
تغییر رنگ موها و حذف تناژ زردی پس از استفاده از حمام رنگ

همان‌گونه که در بخش پیش اشاره کردیم، غیر از تناژ اصلی، هر رنگ مو بخش‌های دیگری نیز دارد. بازتاب نور روی موهای رنگ‌شده، با موهای طبیعی متفاوت است. این بازتاب یا سایه رنگ را با توجه به علاقه و انتخاب فرد، در زمان رنگ‌کردن موها تعیین می‌کنند. Reflection، رفله و یا سایه رنگ، همه به یک مورد اشاره دارند. بازتاب یا رفله‌های رنگ، به‌صورت کلی به 2 بخش تقسیم می‌شوند:

  • رفله گرم: این بازتاب و رفله، با کمک رنگ‌های گرم هم‌چون قرمز، طلایی و مسی ایجاد می‌شود. این رفله معمولا در تناژ خود مو وجود دارد و موهای برخی از افراد پس از دکلره‌کردن، به‌صورت طبیعی چنین بازتاب رنگی خواهند داشت. رفله‌های گرم باعث درخشش بیشتر موها شده و موها را ضخیم‌تر نشان می‌دهند؛
  • رفله سرد: این بازتاب و رفله رنگ، با کمک رنگ‌های سردی هم‌چون دودی، آبی و بنفش ایجاد می‌شود. این رنگ‌ها، گرمای رنگ مو را از بین برده و نتیجه نهایی را به نقره‌ای، دودی و یا کرمی تغییر می‌دهند. احتمالا این تغییر رنگ را در ویدئوهای اینستاگرام و پس از استفاده از شامپوی رنگ بنفش دیده باشید.

به‌صورت کلی، هیچ‌کدام از رفله‌ها بد نیستند. در واقع برخی افراد ترجیح می‌دهند موهای‌شان همیشه تناژی از قرمزی داشته و برخی دیگر، از داشتن موهای سرد و خنثی لذت می‌برند. با وجود این موضوع، همیشه رنگ‌کردن مو به این راحتی‌ها نخواهد بود. در دنیای واقعی، برخی از افراد پس از دکلره، با موهای زرد و نارنجی روبه‌رو شده و برخی دیگر، موهای‌شان سریع به رنگ‌های کرمی و سرد نزدیک می‌شود.

این موضوع، بر نتیجه نهایی رنگ مو تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر، استفاده از تکنیک حمام رنگ برای از بین بردن رفله‌های ناخواسته رایج شده است. در ادامه، به بررسی این تکنیک خواهیم پرداخت.

استفاده از تکنیک حمام رنگ

ریشه‌گیری مو و افزودن تناژ گرم به موها
ریشه‌گیری مو و افزودن تناژ گرم به موها

تکنیک حمام رنگ دو کاربرد اصلی دارد:

  • از بین بردن بازتاب و رفله مزاحم و ناخواسته؛
  • پررنگ و یا کم‌رنگ کردن رنگ اصلی موها.

در ادامه، هر کدام از این موارد را به‌صورت مجزا بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید.

برای از بین بردن رفله های مزاحم

رفله‌های مو همیشه در زمان رنگ‌کردن ظاهر نمی‌شوند. در واقع ممکن است موهای شما پس از رنگ، دقیقا همان موی موردعلاقه‌تان باشد، اما پس از چند روز و با چند بار شست‌وشو، زیبایی اولیه را از دست بدهد. در این حالت، ممکن است سایه رنگ موی شما از بین رفته و یا تغییر کند. نارنجی‌شدن موها یا سفیدی بیش از حد بخش‌های دکلره‌شده مو، همه حالت‌های مختلفی از ایجاد بازتاب و رفله ناخواسته و مزاحم است. اگر می‌خواهید رفله‌های مزاحم را از روی موهای دکلره و یا رنگ شده‌تان از بین ببرید، کافی است برحسب اندازه موهای‌تان از واریاسیون و یا یک رنگ خنثی‌کننده استفاده کنید. برای این کار، حدود 2 تا 4 سانت از رنگ خنثی کننده را با 3 برابر اکسیدان مخلوط می‌کنید.

برای از بین بردن رفله مزاحم در تکنیک حمام رنگ باید از مقداری واریاسیون استفاده کرد. می‌توانید از واریاسیون و اکسیدان به‌تنهایی استفاده کرده و یا این که این دو را با یک رنگ اصلی دیگر نیز ترکیب کنید. اما سوال این است که از کدام شماره اکسیدان باید برای حمام رنگ استفاده کرد؟ در مطلب «شماره اکسیدان»، به بررسی کامل این موضوع پرداختیم و پیشنهاد می‌کنیم آن مطلب را نیز مطالعه کنید.

نکته مهمی که باید بدانید این است که برای موهای دکلره و یا آسیب دیده، باید از اکسیدان شماره 6 و برای موهای رنگ شده از اکسیدان شماره 9 استفاده کنید. توصیه اکید ما این است که برای این کار به هیچ عنوان از اکسیدان شماره 12 استفاده نشود. اکسیدان 12، قوی‌ترین اکسیدان بوده و در مدت کوتاهی، رنگ مو را روشن می‌کند. به همین خاطر، استفاده از آن برای تکنیک حمام رنگ به هیچ عنوان مناسب نیست.

استفاده از رنگ خنثی و واریاسیون مناسب برای از بین بردن زردی موها
استفاده از رنگ خنثی و واریاسیون مناسب برای از بین بردن زردی موها

حمام رنگ برای افزایش یا کاهش شدت رنگ مو

علاوه بر تغییر تناژ رنگ مو با کمک واریاسیون‌ها، از تکنیک حمام رنگ برای کم‌رنگ‌کردن یا پررنگ‌کردن موها نیز استفاده می‌شود. ممکن است موهای شما بسیار روشن باشد و ترجیح دهید که رنگ تیره‌تری داشته باشید و یا برعکس از تیره‌بودن موهای خود رضایت ندارید. هر چند کمک‌گرفتن از یک رنگ‌کار حرفه‌ای نتیجه بهتری خواهد داشت، اما استفاده از تکنیک حمام رنگ در این‌جا نیز کاربرد دارد.

برای مثال برای تیره‌کردن رنگ موها، از رنگی با یک درجه کمتر از رنگ اصلی استفاده کنید. در این حالت، برای موهایی که با شماره 8/2 رنگ شده‌اند، رنگ 7/2 را خریداری کنید. سپس یک سوم از تیوپ رنگ با درجه کمتر را با مقدار مساوی شامپو و اکسیدان ترکیب کرده و آن را خوب مخلوط کنید. این ترکیب را به موها زده و چند دقیقه منتظر بمانید. در این حالت، مدت زمان بیشتری صبر کرده و با بررسی دقیق و البته ماساژ مو، تغییر رنگ موها را پیگیری کنید. پس از رسیدن به تیرگی مد نظر، موها را آب زیاد شست‌وشو دهید.

انجام این کار بدون شامپو، «رنگساژ» نامیده می‌شود. رنگساژ کردن نیز یکی از تکنیک‌های رنگ مو بوده و به‌راحتی موی رنگ‌شده شما را تغییر می‌دهد. برای آشنایی بهتر با این تکنیک، مطلب «رنگساژ چیست و نحوه رنگساژ کردن مو چگونه است» را مطالعه کنید.

نحوه انجام حمام رنگ

همان‌گونه که در بخش‌های پیشین اشاره کردیم، حمام رنگ یک کار سریع و حساس است. حمام رنگ در مدت کوتاهی، تغییر زیادی را ایجاد می‌کند. به همین خاطر در زمان انجام آن، باید تغییرات لحظه‌ای موها را به‌دقت در نظر گرفته و به‌سرعت آن را بشورید. نحوه انجام حمام رنگ در هر دو حالت از بین بردن سایه و رفله مزاحم مو یا پررنگ و کم‌رنگ کردن موها یکسان است. تنها تفاوت اصلی در این حالت، میزان مواد ترکیب‌شده با یکدیگر است. اگر تجربه کافی در این حوزه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که از متخصص‌های رنگ مو یا فروشنده‌های اصلی کمک گرفته و ترکیب‌کردن مواد را به آن‌ها بسپارید. خرید کیت‌های آماده رنگ، یکی دیگر از روش‌های مناسب برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب است.

کیت رنگ مو لورآل سری طبیعی مدل Excellence حجم 48 میل - شماره 8 ( بلوند متوسط)

کیت‌های رنگ مو حاوی تمام ابزارها و ترکیبات لازم برای رنگ مو بوده و بهترین نتیجه را در اختیار شما خواهند گذاشت.

برای خرید کیت موی لورآل و کسب اطلاعات بیشتر راجع به آن، روی تصویر کلیک کنید.

پس از آن باید پروسه حمام رنگ را آغاز کنید. توصیه ما این است که این کار را در حمام خانه انجام دهید. ابتدا مواد را با کمک دست‌کش، روی سر خود پخش کنید. سپس، موها را به‌صورت کامل و یکسان ماساژ داده و اجازه دهید سرتاسر موها به رنگ آغشته شوند. اغلب آرایشگرها عقیده دارند که در این حالت به پوشاندن مو نیازی نیست و تنها ماساژ دائم کافی خواهد بود. ریشه و ساقه موها را ماساژ داده و اجازه دهید رنگ به‌صورت کامل به موهای‌تان نفوذ کند.

ماساژ دادن ساقه موها در تکنیک حمام رنگ
ماساژ دادن ساقه موها در تکنیک حمام رنگ

در مقابل آینه ایستاده و تغییرات را به‌دقت تحت نظر بگیرید. معمولا پس از 5 الی 10 دقیقه، رنگ موها تغییر می‌کند. موهای خود را شست‌وشو داده و همه مواد رنگی را از موهای خود بشورید. پس از آن، موها را آب‌گیری کرده و خشک نمایید. تکنیک حمام رنگ بسیار ساده و سریع است و بهترین نتیجه را در اختیار شما خواهد گذاشت.

حذف بازتاب ناخواسته رنگ مو با کمک حمام رنگ

همان‌گونه که در بخش پیش اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین کاربردهای حمام رنگ برای زمانی است که موها سایه و بازتاب ناخواسته دارند. سایه سبز در موهای گرم و سایه نارنجی و زرد در موهای کرمی، یکی از ناخواسته‌ترین تناژهای رنگی است. در این صورت، می‌توانید ترکیب واریاسیون، رنگ و اکسیدان مد نظر را با تکینک حمام رنگ به موهای‌تان بزنید.

برای مثال اگر موهای شما تناژ و سایه قرمزی دارد، باید از یک رنگ خنثی استفاده کنید. در این حالت باید رنگ خنثی کننده مورد نظر مثلا رنگ بنفش را با سه برابر اکسیدان مخلوط کنید. سپس مواد به‌دست آمده را داخل سرشور روی مو ریخته و موها را به مدت 3 تا 5 دقیقه ماساژ دهید. هنگام ماساژ موها با مواد، موها را لحظه به لحظه چک کنید. به‌محض از بین‌رفتن زردی و یا تن نارنجی اضافی مو، موهای خود را بشورید. عدم شست‌وشوی سریع موها، می‌تواند به داشتن موهایی با موج و بازتاب بنفش منجر شود.

شامپو بنفش السیو لورال مدل Color Vive مناسب موهای رنگ شده حجم 200 میل

شامپوهای بنفش علاوه بر تثبیت رنگ مو، رفله ناخواسته زرد و نارنجی را نیز از بین می‌برند.

برای خرید این محصول و کسب اطلاعات بیشتر، روی تصویر کلیک کنید.

سخن آخر

رنگ‌کردن مو معمولا جنبه‌های نادیده فراوانی دارد. احتمال سوختن موها در اثر دکلره، نرسیدن به رنگ پایه و عدم دست‌یابی به روشنی مد نظر و البته به‌دست نیامدن رنگ و تناژ مورد علاقه، تنها بخشی از این جنبه‌ها است. خوشبختانه راه‌های مختلفی برای حل این مشکلات به وجود آمده است. در صورت نرسیدن به رنگ مورد نظر و یا نداشتن تناژ مورد علاقه، حمام رنگ یکی از مهم‌ترین تکینک‌های مورد استفاده خواهد بود. با کمک تکنیک حمام رنگ می‌توانید تناژ و رفله ناخواسته را از بین برده و یا رنگ تیره یا روشن نامناسب را تصحیح کنید. آیا شما هم تجربه رنگ ناموفق دارید؟ برای رسیدن به رنگ مد نظر، از تکنیک حمام رنگ نیز استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. از شنیدن نظرات شما خوشحال خواهیم شد.

دختر جوان با موهای قرمز درخشان
دختر جوان با موهای قرمز درخشان

سوالات متداول

1- حمام رنگ چیست؟

تکنیک استفاده از رنگ مو برای تغییر سایه و تناژ رنگ، تغییر میزان روشنی و یا تیرگی مو و ایجاد تغییرات مشابه، حمام رنگ نام دارد.

2- نحوه انجام حمام رنگ چگونه است؟

برای این کار، مقدار کمی واریاسیون با 3 برابر آن اکسیدان ضعیف (3 یا 6) و مقداری رنگ معمولی ترکیب خواهد شد. سپس این ترکیب را همانند شامپو روی موهای خشک ریخته و تمام سر را به آن آغشته کنید. چند دقیقه صبر کرده و پس از آن، موها را آب‌کشی کنید.

3- ترکیب مواد حمام رنگ بر چه اساسی است؟

برای کاهش گرمی تناژ رنگ مو، باید از واریاسیون‌های سرد و خنثی و برای افزایش گرمی، از واریاسیون‌های گرم و پررنگ استفاده کنید. شماره رنگ، شماره اکسیدان و میزان مواد استفاده شده، همه بر اساس رنگ مورد نظر، رنگ فعلی مو، قد مو و میزان پرپشتی موهای‌تان انتخاب می‌شود.

4- واریاسیون چیست؟

رنگ‌های تاثیرگذار و قوی که می‌توانند میزان گرمی، سردی و یا رنگ اصلی موها را تغییر دهند، واریاسیون نام دارند. واریاسیون در تیوپ‌های کوچک به‌ فروش می‌رسد و میزان کمی از آن، تاثیر کافی را برجا خواهد گذاشت.