زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

راهنمای خرید کرم ضد آفتاب و طرز صحیح استفاده از آن

تیم تحریریه مو تن رو
531
10 دقیقه
راهنمای خرید کرم ضد آفتاب و طرز صحیح استفاده از آن

راهنمای خرید و استفاده از کرم ضد آفتاب

چه آسمان بالای سرمان آبی روشن باشد و چه خاکستری، ​​اشعه خورشید میلیاردها ذره فوتون را در ثانیه به سمت ما می‌فرستد. علاوه بر گرما و نوری که دریافت می‌کنیم، این اشعه‌های کالیدوسکوپی، حاوی اشعه ماورا بنفش (UV) هستند؛ اشعه‌ای که منجر به آفتاب سوختگی، پیری زودرس و سرطان پوست می‌شود. اگر قصد دارید قبل از فعالیت در فضای باز از ضد آفتاب استفاده کنید، جامع‌ترین راهنمای خرید کرم ضد آفتاب، انواع مدل‌های آن و طرز استفاده صحیح آن را در این مقاله بخوانید.

شناخت ضد آفتاب

احتمالا اصطلاحات ضد آفتاب فیزیکی (یا معدنی) و شیمیایی را شنیده‌اید. این اصطلاحات به ترکیبات استفاده شده در ضد آفتاب‌ها اشاره دارد. بر همین اساس انواع ضد آفتاب در یکی از دسته‌های زیر جای می‌گیرند:

ضد آفتاب فیزیکی

وجود دو ترکیب غیر آلی اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم، باعث می‌شود ضد آفتاب فیزیکی نامیده شود. تصور می‌شود که ضد آفتاب‌های غیر آلی مانعی محافظتی در سطح پوست شما ایجاد می‌کنند که اشعه ماورا بنفش را از بدن منعکس و پخش می‌کند. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که ضد آفتاب‌های غیر آلی با جذب حداکثر 95 درصد از اشعه UV، از پوست محافظت می‌کنند.

ضد آفتاب شیمیایی (ارگانیک)

تمامی مواد دیگری که روی یا تیتانیوم نیستند، ترکیبات ضد آفتاب شیمیایی محسوب می‌شوند. ضد آفتاب‌های شیمیایی به جای ایجاد سدی در روی پوست، مانند لوسیون به پوست شما جذب می‌شوند. این ترکیبات فعال، یک واکنش شیمیایی ایجاد می‌کنند که نور ماورا بنفش را به گرما تبدیل می‌کند تا نتواند به پوست آسیب برساند.

کرم ضد آفتاب
کرم ضد آفتاب

چرا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

خورشید پرتوهای نوری مختلفی ساطع می‌کند که دو مورد از آن‌ها یعنی UVA و UVB به پوست آسیب می‌رسانند. اشعه UVB کوتاه‌تر است و نمی‌تواند به شیشه نفوذ کند، اما باعث آفتاب سوختگی می‌شود. اشعه UVA که می‌تواند از طریق شیشه عبور کند، موذی‌تر است زیرا حتی در مواقعی که احساس سوزش نمی‌کنید، روی پوست شما تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل یک راهنمای خرید کرم ضد آفتاب این است که دارای برچسب محافظت در برابر UVA/UVB باشد. معمولا دو ماده تامین کننده UVA، آووبنزون و اکسید روی هستند؛ بنابراین مطمئن شوید ضد آفتاب شما حتما یکی از این مواد را داشته باشد.

آیا باید تنها به ضد آفتاب اکتفا کنید؟

ضد آفتاب‌ها تنها یک سد دفاعی ثانویه و جزئی در برابر اشعه ماورا بنفش هستند. بهترین کار این است که از آفتاب گرفتن در وسط روز جلوگیری کنید. اگر شرایط به نحوی بود که مجبور شدید بیرون بروید، یک کلاه لبه پهن و یک پیراهن با بافت متراکم بپوشید و از عینک آفتابی استفاده کنید.

شورای سرطان استرالیا توصیه می‌کند هر زمان که شاخص UV برابر 3 یا بالاتر باشد، باید از ضد آفتاب استفاده کنید.

برخی از متخصصان سرطان پوست نگران این هستند که ضد آفتاب‌ها باعث شوند افراد فکر کنند از امنیت کامل برخوردار هستند و در نتیجه، مدت زمان بیشتری در معرض آفتاب بمانند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما نباید از ضد آفتاب استفاده کنید – فقط باید از محدودیت‌های آن آگاهی داشته باشید و برای محافظت کامل به آن اعتماد نکنید.

SPF چیست و SPF مناسب برای کرم ضد آفتاب

SPF(sun protection factor) یا ضریب محافظت در برابر آفتاب، نشان می‌دهد که یک محصول تا چه اندازه می‌تواند از پوست در برابر پرتوهای خورشیدی UVB محافظت کند. یک ضد آفتاب با SPF 30، اگر طبق دستور استفاده شود، از رسیدن 97 درصد اشعه UVB به پوست جلوگیری می‌کند. اگرچه SPF های بالاتر از حفاظت بیشتری برخوردار هستند، اما ماندگاری کمی دارند؛ بنابراین باید در طول روز چندین بار آن‌ها را تمدید کنید.

طبق گفته یکی از متخصصین پوست نیویورک، هیچ ضد آفتابی به طور 100 درصد از پوست در برابر سوزش و آسیب محافظت نمی‌کند. ضد آفتاب‌ها تنها می‌توانند مدت زمان حضور شما را در خارج از منزل افزایش دهند. مدت زمانی که می‌توانید در خارج از منزل بمانید تا حدود زیادی با SPF در ارتباط است.

تحقیقات نشان داده‌اند که SPF 100 در مقایسه با SPF 50، تفاوت مهمی را در محافظت از پوست در برابر آسیب و سوختگی ایجاد می‌کند. حداقل SPF در ضد آفتاب 30 است.

از آنجا که SPF های بالاتر تمایل به ایجاد چسبندگی دارند، برخی از افراد دوست ندارند از آن‌ها استفاده کنند؛ اما استفاده از آن‌ها برای یک روز ساحلی ارزشش را دارد.  

انواع کرم ضد آفتاب
نحوه استفاده از انواع کرم ضد آفتاب

انواع مدل‌های کرم‌ ضد آفتاب

انواع مدل‌های ضد آفتاب در یکی از دسته‌های زیر جای می‌گیرند:

  • لوسیون و شیر: برخی از ضد آفتاب‌های موجود در بازار به صورت لوسیون و شیر هستند. از مهم‌ترین مزیت‌های آن‌ها می‌توان به ارزان بودن، کاربرد آسان و خشک نشدن اشاره کرد. با این حال، ممکن است احساس چسبندگی یا چرب بودن را در پوست ایجاد کنند.
  • کرم ضد آفتاب ضد آب: بیشتر ضد آفتاب‌ها به صورت کرم هستند. تفاوت این ضد آفتاب‌ها با انواع لوسیون و شیر این است که قوام متفاوتی دارند. کرم‌ها غلیظ‌تر هستند و به جای بطری، درون تیوپ قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید شنا کنید، باید به دنبال محصولی بگردید که ضد آب باشد. برخی از کرم‌های ضد آفتاب، ضد آب هستند و می‌توانید از آن‌ها بعد از شنا یا ورزش استفاده کنید. حداقل ماندگاری این ضد آفتاب‌ها روی پوست،2 ساعت است.
  • محصولات ویژه‌ی کودکان و افراد دارای پوست حساس: بدن حدود 1 درصد از افراد به ضد آفتاب‌ها واکنش نشان می‌دهد. برخی از ضد آفتاب‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند، مخصوص کودکان هستند. این نوع ضد آفتاب‌ها برای افراد دارای پوست‌های حساس نیز مناسب هستند.
  • ژل: این نوع ضد آفتاب‌ها بر پایه الکل هستند؛ بنابراین احساس چسبندگی یا چربی در پوست شما ایجاد نمی‌کنند، اما ممکن است اثرات خشکی بر جای بگذارند.
  • کرم ضد آفتاب دافع حشرات: برخی از ضد آفتاب‌ها می‌توانند دافع حشرات باشند. ضد آفتاب‌های دافع حشرات حاوی N,N-Diethyl-m-toluamide (DEET) هستند.
  • اسپری‌ها: اسپری‌ها بر پایه الکل هستند، بنابراین چرب نیستند اما ممکن است پوست را خشک کنند.
  • پودرها: این نوع ضد آفتاب‌های شبیه به پنکک، خشک و بدون چربی هستند؛ بنابراین می‌توانید قبل از آرایش یا در طول روز از آن‌ها استفاده کنید.
استفاده درست از ضد آفتاب
استفاده درست از ضد آفتاب

 

نکات مهم هنگام خرید کرم ضد آفتاب

نکات مهم قبل از خرید کرم ضد آفتاب شامل موارد زیر می‌شوند:

برچسب طیف گسترده

اولین راهنمای خرید کرم ضد آفتاب این است که به دنبال برچسب‌های طیف گسترده یا طیف گسترده UVA/UVB روی آن‌ها باشید. وجود این برچسب‌ها بدین معناست که ضد آفتاب در برابر هر دو اشعه UV از شما محافظت می‌کند_اشعه UVA که باعث پیری پوست می‌شود و UVB که برنزه شدن و سرطان پوست را به دنبال دارد؛ بنابراین این مورد خیلی خیلی مهم است.

فاکتور حفاظتی (SPF)

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، اشعه‌های UVA و UVB علاوه بر اینکه ممکن است منجر به سرطان پوست شوند، ایجاد چین و چروک، تسریع روند پیری و آفتاب سوختگی را نیز به دنبال دارند. استفاده از حداقل SPF ضد آفتاب (SPF 30)، می‌تواند به میزان 97 از درصد از پوست در برابر اشعه UVB محافظت کند.SPF های بالاتر برای پوست‌های روشن‌تر یا افرادی مناسب است که پوستشان به راحتی می‌سوزد. هیچ ضد آفتابی نمی‌تواند به طور 100 درصد اشعه‌های مضر خورشید را مسدود کند.

مقاوم در برابر تعریق و آب

اگر قصد شنا کردن یا ورزش‌های دیگر را دارید، باید ضد آفتابی بخرید که مقاوم در برابر تعریق و آب باشد. ضد آفتاب مقاوم در برابر آب به این معنی است که سطح SPF پس از 40 دقیقه ماندن داخل آب تغییر نکند. برخی از ضد آفتاب‌های ضدآب تا 80 دقیقه نیز ماندگاری دارند.

PABA

PABA که ذر اکثر ضد آفتاب‌ها استفاده می‌شود، مخفف اسید پارا آمینوبنزوئیک است. حتی اگر این اسید به جذب اشعه ماورا بنفش خورشید کمک کند، حساسیت پوستی احتمالی، تحریک پوست و حتی در برخی از موارد ایجاد رنگدانه ناشی از آن ارزشش را ندارد. به سراغ ضد آفتاب‌های بدون PABA بروید.

حاوی آنتی‌اکسیدان

به همان اندازه که ضد آفتاب حاوی برچسب طیف گسترده عالی است، اما به طور 100٪ در برابر اشعه‌های مضری که روزانه با آن روبرو هستیم از پوستمان محافظت نمی‌کند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می‌توانند با خنثی سازی آسیب رادیکال‌های آزاد، کمبودهای ذاتی ضد آفتاب را جبران کنند؛ بنابراین به سراغ ضد آفتاب‌هایی بروید که حاوی آنتی اکسیدان هستند.

ترکیبات ضد آفتاب

نگاهی گذرا به مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب می‌تواند به شما در خرید ضد آفتابی که بیشترین پوشش و کیفیت را داشته باشد کمک کند. بررسی اینکه آیا ترکیبات ضد آفتاب مناسب پوست شما هستند یا خیر، بسیار مهم است. اگرچه مهم است که ضد آفتاب حاوی حداقل یکی از فیلترهای UVA مانند اکامسول، اکسی بنزون، دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی یا آووبنزون باشد، برخی از آن‌ها ممکن است واکنش خوبی با پوست شما نشان ندهند. موادی مانند اکسی بنزون ​​ممکن است باعث آلرژی شده و هورمون‌های شما را مختل کنند. دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی برای محافظت اضافه می‌شوند، اما می‌توانند برای پوست نیز مضر باشند. اگر پوست شما حساس است، بهتر است از ترکیبات حاوی مواد الکلی استفاده نکنید.

نوع پوست

هشتمین راهنمای خرید کرم ضد آفتاب نوع پوست است. اکثر ضد آفتاب‌ها برای انواع مختلف پوست طراحی شده‌اند. افراد دارای پوست خشک باید به دنبال ضد آفتاب‌هایی بگردند که حاوی موادی مانند گلیسیرین، لانولین، روغن، سیلیکون (مانند دی متیکون) و آلوئه ورا هستند و از مصرف اسپری‌ها و ژل‌های الکلی خودداری کنند. برای پوست‌های چرب، لوسیون های سبک یا ژلی با ترکیباتی مانند سیلیس یا ایزودودکان بهترین هستند. برای پوست‌های حساس، ضد آفتاب‌های ضد حساسیت و عطر مانند ضد آفتاب‌های معدنی با دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی، گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند. افراد دارای پوست حساس همچنین باید از ضد آفتاب‌هایی که حاوی الكل و مواد نگهدارنده هستند استفاده نکنند.

استفاده از ضد آفتاب
استفاده از ضد آفتاب

 

طرز استفاده صحیح از کرم ضد آفتاب

  • ضد آفتابی را انتخاب کنید که دارای SPF 30 یا بالاتر باشد، در برابر آب مقاوم باشد و پوشش وسیعی را ایجاد کند، به این معنی که شما را در برابر اشعه UVA و UVB محافظت کند.
  • 15 الی 30 دقیقه قبل از اینکه بیرون بروید، از ضد آفتاب روی پوست خشک و تمیز استفاده کنید تا خوب جذب شود.
  • در تمام قسمت‌های بدن که با لباس پوشانده نمی‌شوند، مانند گوش‌ها، پشت گردن و پشت دست‌ها، از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • آن را بیش از حد روی پوست ماساژ ندهید. بیشتر ضد آفتاب‌ها توسط لایه خارجی پوست جذب می‌شوند و نیازی به ماساژ شدید ندارند.
  • حداقل هر دو ساعت یکبار و پس از شنا یا ورزش، ضد آفتاب را تمدید کنید.
  • ضد آفتاب خود را در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید. اگر آن را در داشبورد اتومبیل یا در معرض آفتاب قرار دهید ممکن است اثر خود را از دست بدهد.
  • از ضد آفتاب‌هایی که تاریخ انقضای آن‌ها گذشته است استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است تاثیرات خود را از دست داده باشند.

همینطور می‌توانید به صفحه هرکدام از ضد آفتاب‌ها در سایت موتن‌رو سر بزنید و با آنها آشنا شوید. ضدآفتاب لافارر، ضد آفتاب بیودرما، ضدآفتاب سان سیف، ضد آفتاب الارو، ضدآفتاب پریم، کرم ضد آفتاب لیپورکس و کرم ضدآفتاب اوریفلیم برخی از این نام‌ها هستند. می‌توانید با محصولات متنوع هر شرکت در حوزه ضدآفتاب، از طریق لینک‌های بالا آشنا شود.

سخن پایانی

هرگز برای شروع اضافه کردن ترکیبات محافظت در برابر آفتاب، به زندگی دیر نیست. علاوه بر استفاده از ضد آفتاب، می‌توانید با پوشیدن کلاه، عینک آفتابی، لباس ضد آفتاب و محدود کردن قرار گرفتن در معرض آفتاب، به خصوص در شدیدترین زمان‌های روز، از 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از خود در برابر اشعه‌های مضر محافظت کنید.