زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

راه های درمان لکه های پوستی بعد از زایمان

wordcamp
1,504
12 دقیقه

مادر شدن زیباترین حس دنیا است. حسی که نه بطور کامل قابل توصیف است و نه به راحتی قابل درک!  البته این احساس زیبا و باشکوه با زحمات زیادی نیز همراه است. تغییراتی که در بدن مادر ایجاد می‌شوند و ممکن است تا آخر عمر او را همراهی کنند. برخی از این تغییرات در اندام‌ها ایجاد می‌شوند و برخی دیگر در پوست و مو. البته تفاوتی هم ندارد چون در هر حال به دنیا آوردن یک فرزند سالم از نظر تمامی مادران ارزش تحمل کردن این رنج ها را دارد. در این مطلب ما قصد داریم راهکارهایی اساسی و عالی در مورد مشکلاتی که ممکن است برای پوست شما بعد از زایمان یا در طول دوره بارداری ایجاد شوند، صحبت کنیم. ضمن اینکه راهکارهای عملی و مناسبی را نیز ارائه خواهیم کرد.

بارداری و مشکلات پوستی

تقریباً ۷۰ تا ۸۰ درصد بانوان بعد از بارداری با عوارض و مشکلاتی مانند لکه‌های پوستی روبرو هستند. عوارضی که در دوران بارداری و بعد از زایمان همچنان با آنها خواهد بود. این لکه‌های پوستی را “ماسک بارداری” یا “ملاسما” می‌نامند. علت ایجاد این مشکل یعنی بروز لکه بعد زایمان یا حین بارداری، افزایش بسیار زیاد هورمون‌های پروژسترون و استروژن در بدن مادر است.

این هورمون‌ها سبب می‌شوند تا تولید ملانین افزایش پیدا کرده و در نهایت این بی‌نظمی در میان هورمون‌ها، لکه‌های زیادی را بر روی پوست مادر ایجاد می‌کنند. البته ناگفته نماند که مادران با پوست تیره و گندمگون بیشتر در معرض بروز این لکه‌ها قرار می‌گیرند. ملاسما بطور معمول بر روی بینی و و گونه‌ها ایجاد می‌شود و با رشد روز به روز جنین بر روی سطح پوست مادر افزایش پیدا می‌کند. این لکه‌های قهوه‌ای معمولاً از لکه‌های کک و مک بزرگتر بوده و اگر مادر در معرض آفتاب قرار بگیرد به احتمال خیلی زیاد افزایش حجم فراوانی را از خود نشان می‌دهند. در ادامه با انواع لکه‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

انواع گوناگون لکه‌ها

در همین ابتدای مطلب اجازه دهید تا در مورد انواع لکه‌های پوستی بیشتر به شما اطلاعات دهیم و در ادامه به صورت تخصصی به درمان خانگی لکه‌های قهوه‌ای روی صورت و همینطور لکه‌های زایمان و بعد از آن، بپردازیم.

لکه بعد زایمان

اولین دسته از لکه‌هایی که قصد داریم آنها را برای شما بررسی کنیم، لکه بعد زایمان است. این دسته از لکه‌ها همانطور که در ابتدا این مطلب نیز به آنها اشاره کردیم، به دلیل به هم ریختگی هورمون‌ها در مادران باردار ایجاد می‌شوند. لکه‌های تیره رنگی که بیشتر اوقات قهوه‌ای رنگ هستند و به راحتی می‌توان آنها را درمان کرد. بطور معمول این لکه‌ها بر روی گونه‌ها، بینی، قفسه سینه و بازوها بیشترخود را نشان می‌دهند.

 لکه‌های حاصل از جوش

 این لکه‌ها نیز همانطور که از نامشان مشخص است بر اثر جوش‌زدن ایجاد می‌شوند. اگر پوستی چرب داشته باشید بدون شک پوست شما مستعد جوش‌زدن نیز خواهد بود. همینطور به احتمال زیاد در دوران بارداری تنظیمات هورمونی بدن شما از تعادل و هماهنگی خارج می‌شود و شما با جوش‌های دوران بارداری نیز رو به رو خواهید بود.

بطور کلی این دسته از لکه‌ها مانند لکه بعد زایمان با گذشت زمان و به دلیل خشک شدن جوش و یا کنده شدن آن در سطح پوست، خود را نشان می‌دهند. برای اینکه از این نوع لکه‌ها جلوگیری شود باید به خوبی در دوران بارداری از پوست خود مراقبت کنید. مهم‌ترین فاکتور این است که شما یک روتین پوستی مناسب برای پوست چرب خود داشته باشید. البته اگر احساس کردید که این روتین پاسخگو نیست، باید حتماً با پزشک متخصص پوست و مو در این زمینه مشورت کنید.

لکه‌های متراکم کک و مک

این دسته از لکه‌ها نیز لکه‌های پوستی هستند که بیشتر افراد با پوست روشن، سفید و یا بور آنها را تجربه می‌کنند. لکه‌هایی ارثی که از ابتدای تولد، کودک شما را همراهی می‌کنند. اگر شما فردی هستید که لکه کک و مک دارید بدون شک در دوران بارداری با کک و مک‌هایی پررنگ‌تر روبرو خواهید بود که این اتفاق به دلایل هورمونی در بدن شما پیش می‌آید. به شما توصیه می‌کنیم که حتما روزانه از ضدآفتاب مخصوص مادران باردار استفاده کنید و تا جایی که ممکن است از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

 لکه‌های حاصل از محصولات آرایشی بهداشتی

برخی از مادران طبق عادت پیش از بارداری، در دوران بارداری نیز از محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می‌کنند. بهتر است در زمان بارداری از این محصولات استفاده نکنید، چون دقیقا در همین دوران شما با لکه‌های هورمونی روبرو هستید و بهتر است برای پیشگیری و درمان لکه های هورمونی صورت خود به هیچ عنوان از محصولات آرایشی معمول که پیش از بارداری استفاده می‌کردید، استفاده نکنید.

این مواد در تماس با پوست شما بدون شک مشکلات زیادی را ایجاد خواهند کرد. توصیه می‌کنیم که در مدت زمان بارداری حتما از محصولات مناسب برای بانوان باردار استفاده شود. در زمان خرید نیز تاریخ تولید و انقضا را در نظر داشته باشید. همچنین فراموش نکنید که اگر به دلیل استفاده از این لوازم دچار ضایعه و مشکل شدید، حتماً باید برای رفع آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

روش‌های پیشگیرانه برای لکه‌های بعد از زایمان

بهترین درمان همیشه پیشگیری است. به عبارتی قبل از اینکه به فکر درمان بیفتید، بهتر است به فکر پیشگیری کردن باشید. به همین دلیل وقتی با مشکلی مواجه شدید برای درمان نیازی به صرف هزینه‌های گزاف نخواهد بود. اما در ادامه راهکارهایی برای درمان لکه های هورمونی صورت در زمان بارداری و بعد  از زایمان را به شما ارائه خواهیم کرد.

استرس را کنترل کنید 

اولین راهکار برای درمان لکه‌ های هورمونی صورت یا لکه‌های زایمان این است که بتوانید استرس را از خود دور کنید. نگرانی‌ها و استرس باعث ایجاد ضربان قلب و همینطور بالا رفتن فشار خون شما خواهند شد که برای مادران باردار بسیار خطرناک است. همچنین استرس عوارضی مانند ایجاد لکه‌های پوستی در دوران بارداری را نیز به همراه دارد. به شما توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از بروز استرس و عوارض بعد از آن، حتماً آرامش خود را حفظ کنید و اضطراب را از خود دور نگه دارید.

هورمون ها را متعادل کنید

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم مادران باردار در طول دوران بارداری خود با برهم خوردن هورمون‌ها و عدم تعادل در آنها روبرو هستند. این اتفاق سبب بروز لکه بعد زایمان در مادارن خواهد شد.  توصه می‌کنیم که قبل از بارداری آزمایش‌های لازم را انجام دهید تا بتوانید تعادل هورمون‌ها را کنترل کرده و از به هم خوردگی آنها جلوگیری کنید.

رژیم غذایی را فراموش نکنید

به طور کلی در دوران بارداری رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد. شما باید سعی کنید چربی‌های سالم و مفید را در رژیم غذایی خود بگنجانید. غذاهای دریایی، نارگیل و آووکادو را حتماً در برنامه تغذیه روزانه خود داشته باشید. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری توصیه می‌کنیم حتما با یک مشاور تغذیه نیز در ارتباط باشید.

راه‌کارهایی مفید برای درمان لکه‌های بارداری

در ادامه این مطلب ما قرار است شما را شگفت‌زده کنیم. می‌خواهیم راهکارهایی مناسب، عملی و علمی و البته تجربه شده برای درمان خانگی لکه های قهوه ای روی صورت حین بارداری و بعد از زایمان به شما ارائه کنیم. البته علاوه بر درمان خانگی، درمان‌های پزشکی و دارویی نیز وجود دارند که در مورد آنها نیز صحبت خواهیم کرد. در هر حال بد نیست بدانید که این لکه‌ها قابل درمان هستند و جای هیچ نگرانی نیست.

نکته جالبی که باید به آن اشاره کنیم این است که لکه‌هایی که در دوران بارداری ایجاد می‌شوند، بعد از مدتی خود به خود و بعد از زایمان شما از بین خواهند رفت. اگر شما بعد از شیردهی هنوز با این لکه‌ها روبرو بودید توصیه می‌کنیم که با یک متخصص پوست و مو در ارتباط باشید. ناگفته نماند که در همین راستا درمان گیاهی لک حاملگی نیز اخیراً رواج زیادی پیدا کرده است که تاثیرات شگفت انگیزی بر روی پوست شما خواهد داشت. این درمان‌ها نیز براساس طب سنتی، تجربیات شخصی و پژوهش‌های علمی ارائه می‌شوند و ضمن کم هزینه بودن، تاثیرات شگرفی نیز بر روی پوست شما دارند. در ادامه با درمان‌های معمول لکه‌های پوستی با شما خواهیم بود.

محافظ پوست خود باشید

قرار گرفتن در مقابل نور خورشید سبب می‌شود که لکه‌های بارداری شما یا ماسک بارداری پررنگ‌تر و برجسته‌تر بشود. برای درمان لکه های هورمونی صورت و مرتفع کردن این مشکل، حتما از کرم‌های ضدآفتابی که SPF۳۰ به بالا دارند، استفاده کنید. دقت کنید که حتی اگر در فضای منزل هم هستید و در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرید، بازهم باید از ضدآفتاب استفاده کنید.

اشعه‌های مضر نور خورشید از شیشه پنجره‌ها عبور می‌کنند و خود را هرطور که شده به پوست شما می‌رسانند. بدترین اشعه ما بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر خود را به شما نشان می‌دهد. همچنین زمانی که قصد خروج از منزل را دارید حتما از عینک آفتابی استفاده کرده و کلاه لبه‌دار سر کنید. در آخر فراموش نکنید که هر 2 ساعت یکبار باید کرم ضدآفتاب خود را مجددا تمدید کنید.

ویتامین C موضعی، دوست شماست

یکی از راه‌های بسیار کاربردی و مهم برای درمان لکه های هورمونی صورت در زمان بارداری و بعد از زایمان، استفاده از آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است. آنتی اکسیدان می‌تواند لکه‌ها را روشن و آنها را برطرف کند. کرم‌های حاوی آنتی اکسیدان حتی در زمان بارداری و شیردهی نیز قابل استفاده و ایمن هستند. اما به شما توصیه می‌کنیم که حتماً در زمان استفاده از آنها با پزشک متخصص خود مشورت کنید. در اصل ویتامین C باید یک روتین معمول برای پوست شما باشد که بطور مداوم از آن استفاده می‌کنید. روتینی که شامل استفاده از ژل شستشو صورت مناسب با تایپ پوستی شما، تونر مناسب، آبرسان و مرطوب کننده، ویتامین C، کرم ضدآفتاب و سایر کرم‌های تغذیه کننده و مفید برای شما در زمان بارداری و شیردهی است.

لیزر؛ آخرین راه درمان لکههای هورمونی

علاوه بر درمان گیاهی لک حاملگی که درمانی جداگانه برای اینگونه از لکه‌ها به حساب می‌آید، لیزر آخرین درمان دنیای مدرن است که می‌تواند این مشکل را برطرف کند. نکته‌ای که باید در درمان با لیزر به آن توجه کنید این است که لیزر درمانی به هیچ عنوان در زمان بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود. اگر لکه‌های شما بعد از دوران بارداری و شیردهی به خودی خود از بین نرفتند، توصیه می‌کنیم به درمان با لیزر نیز فکر کنید. برای درمان کردن لکه‌های ناشی از بارداری و زایمان، دستگاه‌های مختلف لیزر وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند.

درمان خانگی لکه های قهوه ای روی صورت

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره کردیم، درمان گیاهی لک حاملگی امکان پذیر است. شما با موادی ساده و در دسترس می‌توانید در منزل با کمترین هزینه این لکه‌ها را درمان کنید. البته دقت کنید که درمان‌هایی که برای مشکلات پوست و مو ارائه و پیشنهاد می‌شوند چه شیمیایی باشند و چه گیاهی، نیاز به مداومت و صبر زیادی دارند.

همچنین استفاده از مواد گیاهی در درمان این لکه‌ها  عوارض خاصی بر روی پوست شما نخواهد داشت. پس اگر برای درمان خانگی لکه‌ های قهوه ای روی صورت خود از یک روش درمانی با یک مواد گیاهی خاص استفاده کردید اما نتیجه‌ای ندیدید، می‌توانید مواد گیاهی دیگر را نیز امتحان کنید. در ادامه چند راهکار ساده و خانگی برای درمان این لکه‌ها به شما پیشنهاد خواهیم کرد.

آبلیمو و زردچوبه

اولین درمان گیاهی لک حاملگی در منزل استفاده از نوک قاشق یا یک پنجم قاشق چای خوری ادویه زردچوبه به همراه یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه است. این ترکیب یک محصول خمیری شکل به شما می‌دهد. این محصول خمیری شکل را هر روز بر روی پوست صورت خود بزنید.  ۱۵ دقیقه الی ۲۰ دقیقه کافیست تا این ترکیب بر روی پوست صورت شما بماند. بعد از آن با آب ولرم صورت خود را بشویید. اگر هر روز این کار را تکرار کنید بعد از 2 هفته الی 4 هفته شاهد نتیجه بی‌نظیر آن خواهید بود. کرم آبرسان زردچوبه نوتروژینا نیز از محصولاتی است که برای درمان لکه‌های پوستی استفاده می‌شود.

شیر سرد

سیر سرد در درمان خانگی لکه های قهوه ای روی صورت معجزه می‌کند. شاید نمیدانستید اما اگر شیر ارگانیک را بر روی پوست خود ماساژ دهید، اسید لاکتیک شیر می‌تواند پوست شما را به آرامی تغییر رنگ دهد. هر روز با یک قطعه پنبه که به شیر سرد آغشته شده بر روی صورت خود کشیده و پوست را ماساژ دهید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را بشویید.

ویتامین

ویتامین E اکسیدانی به شدت قوی محسوب می‌شود که در درمان خانگی لکه های قهوه ای روی صورت موثر بوده و پوست را جوان‌سازی می‌کند. این ویتامین را با کمی روغن کرچک مخلوط کرده و به مدت 20 دقیقه بر روی لکه‌های پوستی خود قرار دهید. بعد از آن صورت یا سطح آغشته به این ماده را با آب ولرم بشویید. فراموش نکنید که گوجه فرنگی، ته مانده لیمو ترش و پوست موز که البته تیره نشده است را نیز می‌توانید برای از بین بردن لکه‌ها بر روی سطح پوست ماساژ دهید. این مواد به تنهایی می‌توانند برای پوست شما و لکه‌های آن معجزه کنند.

لکه‌ها قابل درمان هستند 

در این مطلب از انواع لکه‌ها گفتیم و در خصوص لکه‌های حاملگی بصورت تخصصی صحبت کردیم. این لکه‌ها قابل درمان هستند اما بصورت اصولی و با درنظر گرفتن تمام جوانب تا نتیجه‌ای اثربخش داشته باشند. در انتها درمان گیاهی لک حاملگی را نیز ارائه دادیم تا شما حتی با مواد اولیه و ساده‌ای که در منزل دارید هم بتوانید این مشکل را برطرف کنید. البته درمان‌های خانگی و گیاهی دیگری نیز وجود دارند که موثر و نتیجه‌بخش هستند.