زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

لوازم آرایشی و بهداشتی در یک نگاه به گذشته، حال و آینده

2
wordcamp
2,707
12 دقیقه
لوازم آرایشی و بهداشتی در یک نگاه به گذشته، حال و آینده

بدون شک صنعت لوازم‌آرایشی و بهداشتی، راه درازی را از گذشته تا به امروز طی کرده است. هر سال، شرکت‌های آرایشی با توجه به تحولات ایجاد شده در فن‌آوری، مواد تشکیل‌دهنده و فرمولاسیون مواد، محصولات پیشرفته‌تری را ارائه می‌دهند. در این مقاله در مورد تاریخچه لوازم آرایشی صحبت خواهیم کرد تا با لوازم آرایشی در گذشته و روند پیشرفت آن تا به امروز آشنا شوید؛ و بر اساس آن، آینده‌ی لوازم آرایشی را بهتر حدس بزنید.

تاریخچه لوازم آرایشی

تاریخچه لوازم آرایشی در جهان از مصریان باستان شروع می‌شود. با بررسی مدارک موجود، مشخص شده که مصریان باستان، اولین کسانی بودند که از لوازم آرایشی استفاده می‌کردند.

تاریخچه لوازم آرایشی- از ابتدا تا قرن نوزدهم

در آن زمان کلئوپاترا، ملکه‌ی مصر، از رژلبی استفاده می‌کرد که رنگ آن از سوسک‌های کارمینی زمین گرفته شده بود. زنان دیگر مصر، از مخلوط خاک رس با آب برای رنگ‌کردن لب‌های خود استفاده می‌کردند.

اما سرمه محبوب‌ترین لوازم آرایشی مصریان باستان بوده است. مردان و زنان مصری با مخلوطی از فلز، سرب، مس، خاکستر و بادام سوخته برای خود سرمه می‌ساختند و با آنها اطراف چشمان خود را نقاشی می‌کردند. لوازم آرایشی در گذشته مانند سرمه، تنها برای بهبود ظاهر استفاده نمی‌شد. آنها اعتقاد داشتند که سرمه چشم بد و ارواح خطرناک را دفع می‌کند. مصریان بر این باور بودند که سرمه از آنها محافظت خواهد کرد. در سال‌های اخیر، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است سرمه به طور ناخواسته به بهبود بیماری‌های عفونی مصریان کمک کرده باشد. زیرا سرب باکتری‌ها را از بین می‌برد.

یونانیان و رومیان باستان نیز نقش پررنگی در تاریخچه لوازم آرایشی داشتند. آنها صورت خود را با پودرهایی که از سنگ‌های معدنی می‌ساختند، رنگ‌آمیزی می‌کردند، اما تاریخچه آرایش با گذشت زمان کمی تغییر کرد. از قرون وسطی تا پایان قرن نوزدهم، پوست رنگ‌پریده مد شد و فقط زنان روسپی و زنان طبقه پایین‌تر جرات می‌کردند از رنگ برای لب‌ها، گونه‌ها یا چشمان خود استفاده کنند. در عوض زنان دیگر، صورت، گردن و سینه‌ی خود را با مخلوطی از سرب و سرکه به نام «سروس» سفید می‌کردند. الیزابت اول، ملکه‌ی انگلستان، از این مد پیروی می‌کرد و صورت سفید و پیشانی بزرگ او تا قرن‌ها ظاهری محبوب بود. اما زنانی که از سروس مبتنی بر سرب استفاده می‌کردند اغلب دچار فلج عضلانی یا ریزش مو می‌شدند.

تاریخچه لوازم آرایشی
کلئوپاترا از سرمه استفاده می‌کرد.

تاریخچه لوازم آرایشی- شروع قرن بیستم

تا این‌جا با تاریخچه لوازم آرایشی تا قرن نوزدهم آشنا شدید. در قرن بیستم، لوازم آرایشی دچار تحول بزرگی نسبت به گذشته شد.در اواخر قرن نوزدهم، عکاسی پرتره رایج شد و آرایش‌کردن برای عکس به امری طبیعی تبدیل شده بود. در آن زمان آینه‌ها هم مقرون‌به‌صرفه‌تر شدند و افراد بیشتری در خانه‌های خود از آینه استفاده می‌کردند. این دوعامل باعث توسعه آرایش شدند، اما هیچ‌چیز به اندازه‌ی تصاویر متحرک یا همان فیلم، در استفاده از لوازم آرایشی تاثیرگذار نبود.

مکس فاکتور

بازیگران قبل از بازی جلوی دوربین، روی صحنه بازی می‌کردند. آرایش و گریم آنها طوری طراحی شده بود که به راحتی برای تماشاگران ردیف آخر هم مشخص باشد. ولی این نوع آرایش برای بازی جلوی دوربین مناسب نبود و در نهایت تصویر خوبی نمی‌ساخت. در سال۱۹۱۴، «مکس فاکتور» که برای استودیوهای هالیوود کلاه‌گیس تهیه می‌کرد، کرم‌پودری روغنی ساخت که حالت کیکی به پوست نمی‌داد و ترک نمی‌خورد. این کرم‌پودر در بین ستارگان سینما محبوب شد و اولین موفقیت بزرگ فاکتور در صنعت آرایشی و بهداشتی را رقم زد. فاکتور بعد از آن به تولید برق لب و مداد ابرو ادامه داد و کلمه «آرایش» را رایج کرد. در دهه ۱۹۲۰، او شروع به بازاریابی برای لوازم آرایشی خود برای مردم عادی کرد، با این ادعا که آنها می‌توانند شبیه ستاره‌های سینمایی موردعلاقه خود باشند.

آرایش قدیمی
نمونه‌ای از آرایش کلاسیک

میبلین

چند سال قبل از آن، در سال ۱۹۱۵، T.L. ویلیامز شرکت Maybelline را راه اندازی کرد. خواهر ویلیامز، میبل، روشی مبتکرانه برای اینکه مژه‌هایش را جذاب نشان دهد، اختراع کرد. میبل برای این کار، ژل نفتی و گردوغبار زغال سنگ را مخلوط کرد. ویلیامز این فرمول را بهینه کرد و محصول را تولید کرد. در نهایت موفقیت زیادی در فروش آن به مردم پیدا کرد.

لاک ناخن

تقریباً در همان زمان، پیشرفت‌های زیادی در تولید لاک ناخن صورت گرفت. قبل از دهه ۱۹۲۰، مراقبت از ناخن فقط شامل صاف‌کردن و مرتب‌کردن ناخن ها می‌شد. در آن زمان «هنری فورد» از رنگ لاک مشکی بر روی ماشین‌های خود استفاده می‌کرد؛ زیرا رنگ مشکی سریع‌تر از رنگ‌های دیگر خشک می‌شد. شرکت‌های دیگر شروع به ساخت لاک‌های رنگی با فرمول جدید کردند. این لاک‌ها نسبت به مدل‌های موجود سریع‌تر خشک می‌شد. این لاک‌ها توسط سایر مشاغل از جمله شرکت‌های لوازم آرایشی نیز تولید شدند. ماده اصلی آن «نیتروسلولز» بود که برای ساخت دندان مصنوعی از آن استفاده می شد.

دیگر غول‌های صنعت لوازم آرایش از جمله «رولون» و «استی‌لادر» در حدود همان زمان به وجود آمدند. تلاش‌ها برای بازاریابی و تولید محصولات در حال توسعه در عرض چند سال ، به فروش لوازم آرایشی کمک زیادی کردند.

تاریخچه لوازم آرایشی- ایران باستان

تا این‌جا به تاریخچه لوازم آرایشی در جهان پرداختیم. خالی از لطف نیست که در مورد استفاده از لوزم آرایشی در گذشته ایران هم اطلاعاتی داشته باشید. تاریخچه لوازم آرایشی در ایران به دوران هخامنشی برمی‌گردد. ایرانیان در آن دوران از حنا برای رنگ‌کردن موهایشان استفاده می‌کردند، و برای تیره‌کردن چشم‌هایشان از سرمه وبرای روشن‌کردن پوستشان از سفیداب کمک می‌گرفتند. در حال حاضر سرمه جای خود را به خط چشم داده است. «وسمه » هم نوعی گیاه بود که ضخیم‌کردن ابروها از آن استفاده می‌کردند. در آن زمان داشتن خال، معیاری برای زیبایی محسوب می‌شد. بنابراین بسیاری از زنان در آن دوره، با لوازم آرایش برای خود خال می‌کشیدند. هرچند سبک آرایشی در دوره‌های مختلف در ایران تغییر کرده است، اما مشخص است که در ایران باستان آرایش‌کردن فقط برای زنان متاهل ممکن بوده است. استفاده از لوازم آرایشی در گذشته بین زنان پادشاهان مرسوم‌تر بوده است؛ به طوری که برای ملاقات با پادشاه مدت زیادی را به آرایش و معطر‌کردن خود می‌پرداختند.

خرید خط چشم ژلی کاسه‌ای میبلین

تاریخچه لوازم آرایشی- زمان حال

امروزه صنعت لوازم آرایشی پیشرفت زیادی نسبت به گذشته کرده است. تولید لوازم آرایشی فقط به چند کشور محدود نیست و بیشتر کشورها مشغول تولید لوازم آرایشی هستند. تنوع لوازم آرایشی به قدری زیاد شده که خیلی از مردم اطلاعی در مورد کارآیی و نحوه‌ی مصرف بعضی از محصولات ندارند. مثلا یک برند ممکن است چند نوع کرم‌پودر تولید کند. شما نمی‌دانید که باید کدام مدل را انتخاب کنید. به همین دلیل برای انتخاب محصول درست، باید در مورد آنها تحقیق و مطالعه کنید. همچنین در چند سال اخیر دیگر لازم نیست برای خرید لوازم آرایشی به فروشگاه‌ها مراجعه کنید. شما می‌توانید تمام خریدهای آرایشی خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

اگر به روند استفاده از لوازم آرایشی در سال‌های اخیر دقت کنید، متوجه می‌شوید که آرایش‌ها به سمت طبیعی‌بودن کشیده شده‌اند. دیگر خبری از سایه‌های تیره و اکلیلی نیست. همه دوست دارند ظاهر زیبا ولی در عین حال طبیعی داشته باشند. به همین دلیل، متخصصان این صنعت شروع به تولید محصولاتی با پوشش طبیعی‌تر کردند. در حال حاضر خانم‌ها ترجیح می‌دهند در طول روز، به جای استفاده از کرم‌پودرهای سنگین از «بی‌بی‌کرم» و «سی‌سی کرم» استفاده کنند. یا برای طبیعی‌شدن رنگ لب‌هایشان، از رنگ‌های طبیعی رژلب استفاده می‌کنند.

خرید بی بی کرم فارماسی

 لوازم آرایشی چند منظوره

لوازم آرایشی چند منظوره، موضوع داغ امروز و چشم‌اندازی برای آینده است. سال‌ها هنرمندان حرفه‌ای گریم و آرایش، تکنیک ‌ایی را برای استفاده‌ی چند منظوره از محصولات زیبایی دنبال کرده‌اند. در حال حاضر شرکت‌های آرایشی و بهداشتی از همین تکنیک‌ها به منظور توسعه لوازم آرایشی چند‌منظوره استفاده می‌کنند.

به طور مثال دیگر از کرم پودرها فقط برای یکنواخت‌کردن رنگ و ظاهر چهره استفاده نمی‌شود. در حال حاضر از موادی مانند روغن جوجوبا برای تغذیه پوست‌های خشک در بعضی از کرم‌پودرها استفاده می شود. یکی دیگر از کرم‌های چند منظوره، بی‌بی‌کرم‌ها هستند. این کرم‌ها علاوه بر یک‌دست‌کردن رنگ صورت، به آبرسانی پوست هم کمک می‌کنند. در بعضی از این کرم‌ها ضدآفتاب هم وجود دارد.

یکی دیگر از محصولات چند منظوره که در سالیان اخیر محبوب شده، تینت‌ها هستند. «تینت» محصولی رقیق و شبیه به آب است که در رنگ‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود. شما می‌توانید از تینت به عنوان سایه، رژگونه و رژلب استفاده کنید.

لوازم آرایشی طبیعی

اگر چه ما یک راه طولانی را از روزهایی که از مخلوط‌های سمی و کشنده به منظور زیباتر‌کردن ظاهرمان استفاده می‌کردیم طی کرده‌ایم، اما هنوز هم برخی از مواد شیمیایی خطرناک در کمین محصولات آرایشی مورد علاقه ما وجود دارد. افزایش آگاهی از این مواد مضر، همراه با جنبش رو به رشد زندگی سبز، منجر شده است که بسیاری از مصرف‌کنندگان به دنبال لوازم آرایشی ارگانیک یا طبیعی باشند. این لاین لوازم آرایشی به طور کامل عاری از هر گونه ترکیبات مصنوعی هستند و تنها از مواد تشکیل‌دهنده سالم و خالص درست شده‌اند.

خرید اسپری آب معدنی اوریاژ


یک گزینه محبوب برای لوازم آرایش طبیعی، لوازم آرایشی معدنی هستند که از مواد معدنی طبیعی مانند روی، سنگ لاجورد و دی‌اکسید‌تیتانیوم تشکیل شده‌اند. لوازم آرایش معدنی، هیچ‌گونه رایحه و روغنی که باعث تحریک پوست شود ندارد. حاوی روی هستند و برای پوست مفیدند. در حال حاضر، مصرف‌کنندگان به مواد سمی موجود در لوازم آرایشی، تست حیوانی و قابل بازیافت‌نبودن بسته‌بندی لوازم آرایشی اعتراض می‌کنند. به احتمال زیاد نبرد برای لوازم آرایشی امن و سازگار با محیط‌زیست برای سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

لوازم آرایشی برای آقایان

همان‌طور که گفتیم، مردان مصر باستان در کنار زن‌ها آرایش می‌کردند. در سال‌های اخیر این موضوع بیشتر پذیرفته شده که مردان هم آرایش کنند. همین موضوع باعث شده که تاثیرگذاران صنعت، واژه‌هایی مانند خط‌چشم و ریمل مردانه را ابداع کنند.

اگر چه صنعت لوازم آرایشی با فکر گسترش فروش خود به نیمی دیگر از جمعیت جامعه هیجان زده است، اما آشکار است که فروش لوازم آرایشی به مردان استراتژی‌ها و زمان بیشتری را طلب می کند. نکته کلیدی در آرایش مردانه ایجاد یک ظاهر بدون کاور، همراه با ایجاد سایه‌های ظریف است که موجب زیباتر‌شدن رنگ چهره می‌شود. در حال حاضر مردان بیشترین علاقه را به محصولاتی برای پنهان کردن خطوط صورت مانند کرم‌پودرها و کانسیلرها نشان می‌دهند. البته مدادچشم‌هایی برای روشن‌کردن چشم وجود دارد که در میان مصرف‌کنندگان مرد، محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند.

 لوازم آرایشی در آینده

هر چه جلوتر برویم، آگاهی مصرف‌کنندگان در مورد محصولات آرایشی بیشتر می‌شود. مصرف‌کنندگان امروزی تاکتیک‌های بازاریابی را کمتر ارزیابی می‌کنند و بیشتر به آن‌که محصولات به چه کسی و چه چیزی خدمات ارائه می‌کنند توجه می‌کنند. مصرف‌کنندگان آگاه خواستار محصولاتی هستند که اصولی و بر پایه علم تولید شده باشند. برندهای آرایشی برای حفظ و جذب مشتری باید بیشتر تلاش کنند و نظرات آنها را در تولیدات خود لحاظ کنند. با پیشرفت اینفلوئنسر مارکتینگ در سال‌ها آینده، برندها به راحتی می‌توانند نظرات مخاطبان را جمع‌آوری کنند.

با توجه به مطالب گفته شده، صنعت لوازم آرایشی به سمت کیفیت بیشتر خواهد رفت. در آینده مردم دنبال محصولات کمتر ولی با کیفیت بیشتر خواهند بود. مشکلات زیست‌محیطی باعث می‌شود مخاطبان نسبت به تولیدات آرایشی حساس‌تر برخورد کنند. آرایش برای مردان عادی می‌شود و کمپانی‌های آرایشی سعی می‌کنند محصولات خود را فارغ از جنسیت تولید کنند. در حال حاضر چند برند شروع به تولید محصولاتی برای دوران یائسگی کرده‌اند. احتمال دارد در سال‌های آینده این روند ادامه داشته باشد و محصولات بیشتری برای رده‌های سنی متفاوت تولید شود. ممکن است در آینده محصولات بدون آب ساخته شوند تا وزن آنها کمتر شود و هزینه ارسال آن برای مخاطب کمتر شود.

سخن آخر

موضوعات مربوط به لوازم آرایشی، موضوعات جذاب و قابل بحثی هستند. با دانستن پیشینه و تاریخچه لوازم آرایش، با طرز تفکر آن دوران آشنا می‌شوید و با توجه به روند پیشرفت این صنعت، می‌توانید آینده آن را پیش‌بینی کنید. ما در این مطلب شما را با تاریخچه لوازم آرایشی آشنا کردیم. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید، آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد تاریخچه لوازم آرایشی

اولین بار از لوازم آرایشی در کجا استفاده شده است؟

اولین بار در مصر باستان از لوازم آرایشی استفاده شده است.

لوازم آرایشی اولیه چه چیزهایی بودند؟

سرمه و رژلب اولین لوازم آرایشی بودند که مصریان آنها را ساختند.

فرهنگ‌های مختلف چگونه در طول تاریخ آرایش می‌کردند؟

بعضی‌ها از رژلب و سرمه استفاده می‌کردند. بعضی دیگر به سفید‌کردن صورتشان می‌پرداختند. در ایران باستان هم خال‌داشتن معیاری برای زیبایی بود و زنان با استفاده از لوازم آرایشی برای خود خال می‌کشیدند.

هم‌اکنون صنعت آرایشی و زیبایی در چه وضعیتی قرار دارد؟

صنعت آرایشی و زیبایی پیشرفت زیادی داشته و تولیدات انبوهی در سراسر دنیا وجود دارد. در حال حاضر برای تمام نیازهای مخاطب، محصول تولید شده است.

لوازم آرایش آینده به چه سمتی حرکت می‌کنند؟

سازگار با محیط زیست. تولید فارغ از جنسیت. کیفیت بالاتر.