زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

اصلی ترین دلایل موخوره و خشکی‌مو با راه‌حل و درمان خانگی

2
تیم تحریریه مو تن رو
3,606
6 دقیقه
اصلی ترین دلایل موخوره و خشکی‌مو با راه‌حل و درمان خانگی

در این مقاله  قصد داریم به برسی عوامل اصلی موخوره و خشکی موها و دلیل مبتلا شدن به مو خوره بپردازیم؛ و بررسی کنیم که راه حل قطعی برای آن چه می تواند باشد؟ پس در ادامه این مقاله مفید با مجله تخصصی مو تن رو همراه ما باشید.


پیشنهاد نویسنده: لیزرتراپی مو


اصلی‌ترین دلایل موخوره و خشکی موها 

حتما برای خیلی از ما پیش آمده که در حین بازی با موهایمان یا برس کشیدنشان، با شکستگی‌های موهایمان مواجه می شویم. موهایی که با کمی توجه به نوک آن‌ها، متوجه خواهیم شد که سرشاخه‌های آن به چندین سر ختم می‌شود و لبه‌هایی خشن و خرد شده دارند. زیبایی موها تاثیر بسیار زیادی در ظاهر دارد. از این رو رسیدگی به سلامت و زیبایی موها بسیار مهم است.

سوالاتی که در این بین مطرح می‌شود، بدین صورت است که ” اصلا موخوره چیست ؟ ” و “چرا موهای من دچار موخوره شده است” و  “راه حل درمان آن چیست؟” در حالت کلی، مو خوره با نام علمی تریکو تیلو زین شناخته می شود که یک مشکل شایع در موی انسان می باشد.

دلایل موخوره

در این بیماری، قسمت انتهایی ساقه مو شکافته می شود و مو رطوبت و بافت خود را از دست می‌دهد، بطوریکه با مرور زمان، تعداد این شاخه‌ها بیشتر شده و باعث خرد شدن موها می‌شود. به طی شدن زمان، این شکستگی به ریشه مو سرایت کرده و تا زمانی که تار مو از بین رود، پیش می‌رود.

به بیرونی‌ترین لایه مو که باعث محافظت از مو می شود، کوتیکول می‌گویند. زمانی که مو دچار موخوره می‌شود، در واقع کوتیکول مو دچار آسیب شده است. اگر در ابتدای این بیماری در مو (موخوره) مشکل را متوجه شوید، می‌توانید با استفاده از راه‌های پیشگیری و قابل درمان، لایه کوتیکول را درمان و ترمیم کنید. در صورتی که این بیماری پیشرقت کند، باید بخش‌های آسیب دیده مو را کوتاه کرد، زیرا شکستی در بخش‌های انتهای ساقه، به بخش میانی ساقه و سپس به ریشه منتقل می‌شود.

مهمترین دلایل موخوره
دلایل اصلی موخوره

موخوره جز بیماری‌های شایع مو است که تقریبا تمام خانم‌ها آن را تجربه کرده اند. بلند کردن موها، از جمله مواردی است که به موخوره گرفتن مو منجر می‌شود. با بلند شدن مو، رسیدن رطوبت و چربی به انتهای ساقه سخت شده و مو دچار خشکی و شکنندگی می‌شود. حال زمانی که قد موها بلند شود و همچنین بعلت استفاده از پوشش سر یا روسری که بانوان از آن استفاده می کنند، اصطکاکی میان روسری و موها ایجاد می شود که همین امر باعث بوجود آمدن موخوره در میان موها می شود.


پیشنهاد نویسنده: 10 ایده منحصر به فرد در ترکیب رنگ مو


یکی دیگر از عواملی که باعث خشکی و شکنندگی و آسیب دیدن کوتیکول می‌شود، استفاده مداوم از سشوار و اتو مو و بابلیس است . این لوازم باعث رساندن گرمای بسیار شدید به سطح موها و ساختار آن ها می شوند. این میزان از گرما، موها را خشک کرده و گاهی از بالای ساقه  آن را می‌سوزاند.

رنگ کردن مو هم از جمله مواردی است که همه به عنوان غول آسیب‌رسان موها آن را می‌شناسند. رنگ موها به دلیل دارا بودن ترکیبات شیمیایی، کوتیکول را نازک کرده و به مرور زمان از بین میبرد. با از بین رفتن کوتیکول مو، و رنگ کردن‌ مکرر موها، ساقه مو پیوند‌های خود را از دست می‌دهد و سپس دچار خشکی و خورد شدگی می‌شود.

 

Hair leprosy

 بررسی موارد رایج مبتلا به موخوره 

 مواردی که باعث مبتلا شدن به موخوره می شود،عبارتند از:

  • استفاده زیاد از سشوار، اتوی مو، بابلیس و لوازم فرم دهنده مو که باعث انتقال گرمای شدید به مو می‌شود.
  • برس زدن موها پس از حمام کردن در زمانی که موها هنوز خیس هستند.
  • استفاده طولانی مدت از گیره‌ها و سنجاق‌هایی که مو را دائما جمع نگه میدارند و سبب اصطکاک بین تارها می‌شوند.
  • کم آب شدن بدن: آب و رطوبت در بدن سبب می‌شود که بافت‌های مختلف بدن و همچنین موها انعصاف و نرمی خود را داشته باشند، کم آبی در بدن باعث خشکی در پوست و مو می‌شود.
  • تابش نور خورشید به موها به مدت چند ساعت یا بیشتر: همانطور که گفتیم، عدم وجود رطوبت و چربی در مو باعث از بین رفتن لایه محافظ کوتیکول می‌شود. اشعه‌های مزاحم موجود در نور خورشید باعث می‌شود که رطوبت موجود در تارها از بین برود و موها دچار خشکی شوند.
  • استفاده از برس‌های نایلونی و فلزی: برس‌های نایلونی و فلزی موردی است که این برس‌ها با اصطکاک خود و برس‌، به مرور زمان باعث ایجاد الکتریسیته ساکن می‌شود و بافت مو را از بین می‌برد.
  • استفاده از مواد فرکننده / گلت کننده مو : مواد گلت کننده و فر کننده، باعث تغییر در ساختار موها می‌شود از این رو، ترکیباتی که در این حد قوی باشد، باعث از بین بردن ترکیبات اصلی مو و خرد کردن کوتیکول مو می‌شود و همین امر منجر به بروز موخوره می‌شود.

    پیشنهاد نویسنده: تونر مو چیست


 بهترین راه جلوگیری از گرفتار شدن موها به موخوره

موخوره

یکی از بهترین راه حل ها برای  جلوگیری از موخوره، این است که سالیانه چندین بار مو ها را به اندازه  2 الی 3 سانتی متر کوتاه کنید. زیرا در این حالت اگر موی شما دارای بیماری باشد، به سمت ریشه گسترش داده نمی شود و مانع از ریزش و کم شدن مو می شود.

  • همانطور که گفته شد دشمن اصلی موها، گرماست، لذا در زمان استحمام حتما از آب نیمه ولرم استفاده کنید. پس از استحمام از سرم‌های آبرسان مو، محلول‌های تقویتی، ماسک‌های مو و روغن‌های گیاهی استفاده کنید.
  • رنگ کردن مداوم باعث خشکی و شکنندگی موها می‌شود، لذا سعی کنید یا از رنگ‌های شیمیایی استفاده نکنید یا اگر تمایل به رنگ‌ کردن موهای خود دارید، از رنگ‌های گیاهی استفاده کنید تا علاوه بر تغییر رنگ مو، ریشه‌ موهای خود را تقویت کنید.
  • بعد از استحمام موهای خود را سشوار نکشید، اجازه دهید موها به روش عادی خشک شود.
  • در صورتی که دارای رژیم غذایی و یا بیماری هستید، بدانید که احتمال مبتلا شدن به موخوره در

معرفی به روش خانگی برای رفع موخوره 

استفاده از ترکیب زرده تخم مرغ و روغن زیتون و یک قاشق عسل به عنوان یک ترکیب ضد موخوره می‌توانید استفاده کنید.

توصیه می‌شود که در صورت بروز موخوره، هفته‌ای دو مرتبه از این ترکیب معجزه‌آسا استفاده کنید.


پیشنهاد نویسنده: خواص سیاه دانه


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.