زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

جلوگیری از چین و چروک با 15 راهکار ویژه‌ی مو تن رو

wordcamp
4,254
19 دقیقه
جلوگیری از چین و چروک با 15 راهکار ویژه‌ی مو تن رو

چین‌و‌چروک در صورت یک شخص 50 ساله، کاملاً طبیعی است اما همین چین‌و‌چروک‌ها، زمانی که در صورت فردی 25 ساله ظاهر شوند، غیرطبیعی به نظر می‌رسند. بنابراین، ما با 2 نوع پیری مواجهیم؛ پیری عادی که در اثر افزایش سن اتفاق میفتد و پیری زودرس که دلایل مرتبط به سبک زندگی دارد. جلوگیری از چین و چروک در پیری عادی امکان‌پذیر نیست اما در مورد پیری زودرس وضع فرق دارد. من در این مقاله قصد دارم به راهکارهایی بپردازم که خطوط صورت شما را کاهش داده و در طولانی‌مدت، منجر به پیشگیری از چین و چروک شوند. این راهکارها هزینه‌ی زیادی برای شما نمی‌تراشند، چون همیشه جلوگیری ارزان‌تر از درمان است.

جلوگیری از چین و چروک در پیری زودرس
  • آیا جلوگیری از چین‌و‌چروکِ ناشی از پیری زودرس امکان‌پذیر است؟

آیا جلوگیری از چین و چروک ممکن است؟

لکه‌های قهوه‌ای، دایره‌های تیره‌رنگ و خطوط ریز بخشی از روال پیری پوست محسوب می‌شوند. سوال اینجاست که آیا این روند قابل پیشگیری است؟ خوشبختانه پاسخ مثبت است و شما با ایجاد برخی تغییرات در برنامه‌ی زندگی خود می‌توانید تا حدودی از بروز چین‌و‌چروک‌ها پیشگیری کنید.

اما قبل از پرداختن به موضوع جلوگیری از چین و چروک باید بدانیم که این مهمانان ناخوانده چطور در صورت ما ایجاد می‌شوند؟

حرکات تکراری صورت مثل اخم‌کردن و یا خندیدن، خطوط ریزی ایجاد می‌کند اما خاصیت ارتجاعی باعث می‌شود که پوست سریعاً به حالت اولیه بازگردد. با افزایش سن، از میزان چربی و خاصیت ارتجاعی پوست ما کاسته می‌شود بنابراین، برگشت به حالت اولیه چندان مقدور نیست. خطوط ریز به‌مرور عمیق و عمیق‌تر شده و تبدیل به چین‌و‌چروک می‌شوند.

جلوگیری از چین و چروک ناشی از خنده
حرکات تکراری صورت مثل اخم‌کردن و یا خندیدن به‌مرور زمان منجر به ایجاد چین‌و‌چروک می‌شوند.

عوامل بیرونی و درونی پیری پوست کدامند؟

متخصصین پوست و مو معتقدند که ترکیبی از عوامل بیرونی و درونی منجر به بروز پیری پوست می‌شود. از اوایل بزرگ‌سالی، تقریباً سالی 1 درصد از میزان تولید کلاژن پوست کاسته می‌شود.

 البته عوامل ژنتیکی و آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد نیز تاثیر زیادی بر پیری پوست دارند. بنابراین عوامل درونی ایجاد چین‌و‌چروک که قدرت چندانی بر کنترل آن‌ها نداریم، عبارتند از:

  1. کاهش تولید کلاژن بر اثر افزایش سن
  2. ژنتیک
  3. استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن

اما کنترل عواملِ بیرونیِ ایجاد چین‌و‌چروک‌ها، تا حدود زیادی برای ما امکان‌پذیر است. به‌عبارت‌ دیگر، ما می‌توانیم روند پیری پوست را به تاخیر بیندازیم.

به‌عنوان مثال همه‌ی ما سعی می‌کنیم که پوست خود را از آسیب‌ اشعه‌های مضر خورشید در امان نگه داریم، در واقع استفاده از کرم ضد آفتاب یکی از راهکارهای ما برای جلوگیری از چین و چروک است.

و یک خبر خوب دیگر، برای شروع اقدامات مراقبتی از پوست، تغذیه‌ی پوست، ترمیم آن و پیشگیری از چروک پوست هیچ‌وقت دیر نیست. بنابراین این مقاله را بخوانید و از همین حالا شروع کنید.

جلوگیری از چین و چروک پوست
  • برای شروع اقدامات مراقبتی از پوست، تغذیه‌ی پوست، ترمیم آن و پیشگیری از چروک پوست هیچ‌وقت دیر نیست.

جلوگیری از چین و چروک

این 15 روش را بیاموزید تا روند پیری خود را به‌تاخیر انداخته و از بروز چین‌و‌چروک‌ها پیشگیری نمایید.

یک: استفاده منظم از کرم مرطوب کننده برای جلوگیری از چین و چروک

صورتی که به‌درستی مرطوب شود و نیز پوست‌هایی که به‌صورت ژنتیکی چرب هستند، ظاهری زیباتر و بانشاط‌تر دارند و در برابر ایجاد چین‌و‌چروک، مقاوم‌ترند.

یک مجله‌ی علمی و معتبر در بریتانیا مطالعه‌ای در این زمینه انجام داد که 8 سال طول کشید. نتایج نشان داد، خانم‌هایی که پوست خشکی دارند در معرض چین‌و‌چروک بیشتری هستند. 

یکی از افرادی که در این تحقیق حضور داشت، خانمی 28ساله با پوستی خشک بود. میزان چروک‌های صورت این شخص تا سن 36 سالگی، تا 52 درصد افزایش یافت.

مدیر ارشد این مطالعه، دکتر گرگ هیلبراند، اعلام کرد که: استفاده‌ی روزانه از کرم مرطوب‌کننده و ضدآفتاب مناسب، تاخیر چشمگیری در بروز چین‌و‌چروک‌ها ایجاد خواهد کرد.

نکته‌ی بعدی این است که هرچه به سن ما اضافه می‌شود، خشکی پوست بیشتر خواهد شد. بنابراین در سنین بالاتر باید روزی 2 بار از مرطوب‌کننده استفاده کنیم. ترکیبات تقویت‌کننده‌ی مورد تایید متخصصین پوست در یک مرطوب‌کننده‌ی مناسب عبارتند از:

  • اسید هیالورونیک
  • سرامیدها
  • گلیسیرین
خرید کرم مرطوب کننده و احیا کننده صورت و گردن سینت ایوز حاوی کلاژن و الاستین
خرید کرم مرطوب کننده و احیا کننده صورت و گردن سینت ایوز حاوی کلاژن و الاستین

دو: محافظت از پوست در برابر نور آبی

نور آبی چیست؟ همین الان که مشغول خواندنِ این مقاله هستید، از دستگاهی استفاده می‌کنید که نور آبی ساطع می‌کند. این طیف نوری، هم توسط خورشید و به‌صورت طبیعی تولید می‌شود و هم توسط صفحات نمایش در لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های تلفن همراه و البته به‌صورت مصنوعی.

وقتی نور آبی وجود داشته باشد، ترشح هورمون ملاتونین کاهش یافته و این پیام به بدن مخابره می‌شود که هوا روشن شده و وقت بیداری است. بنابراین استفاده از وسایل الکترونیکیِ تولیدکننده‌یِ نور آبی در شب، الگو و کیفیت خواب را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و بر روال ترمیم پوست، اثر منفی دارد.

متخصصین پوست معتقدند که، اگر شب‌ها در معرض نور آبی قرار بگیریم، پوست مورد هجوم رادیکال‌های آزاد مضر و افزایش استرس اکسیداتیو می‌شود.

رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو چه می‌کنند؟ میزان کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش داده و به آن آسیب می‌زندد. علاوه بر این منجر به افزایش التهاب و علائم پیری می‌شوند.

برای پیشگیری از چین و چروک:

  1. هر 30 دقیقه یک‌بار کار با صفحه‌ی نمایش را متوقف نموده و به خود، چشم‌ها و پوستتان استراحت دهید.
  2. با شروع تاریکی هوا، کار با صفحه‌ی نمایش را متوقف کنید.
  3. تمام وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب خود خارج کنید.
  4. در تاریکی مطلق بخوابید.

سه: قطع مصرف شکر برای جلوگیری از چین و چروک

قند و شکر فقط برای سایز دور کمرتان مضر نیستند بلکه به پوست نیز آسیب می‌زنند. این مواد غیرمغذی، کلاژن و الاستین موجود در پوست را تجزیه نموده و باعث افت قند خون می‌شوند. علاوه بر این، روند پیری را سرعت می‌بخشند.

برای پیشگیری از چین و چروک:

  1. مصرف تنقلات شیرین را قطع و یا بسیار محدود کنید.
  2. به‌جای مصرف میان‌وعده‌های شیرین (مثل دونات) و نیز خوراکی‌های حاوی نشاسته (مثل سیب زمینی سرخ‌کرده) که نهایتاً در بدن به قند تبدیل می‌شوند، میان‌وعده‌های حاوی پروتئین ( مثل انواع آجیل، شیر و فراورده‌های لبنی و تخم مرغ) مصرف کنید. در این صورت هم مدت طولانی‌تری سیر می‌مانید و هم پوست جوان‌تری دارید.

چهار: برای نوشیدن از نِی استفاده نکنید

ممکن است به‌تازگی طرح لبخندتان را اصلاح کرده باشید.‌ بنابراین ناچارید که برای مراقبت از آن و جلوگیری از لک‌شدنِ دندان‌ها، از نی استفاده کنید. یا ممکن است برای نوشیدن آب همواره از بطری استفاده کنید.

متخصصین پوست معتقدند که حرکات مکرر ماهیچه‌‌های دهان، منجر به از بین رفتن کلاژن اطراف دهان و ایجاد خطوط ریز می‌شود. به‌مرور زمان، این خطوط ریز عمیق شده و چین‌و‌چروک‌های اطراف دهان شکل می‌گیرد.

برای جلوگیری از چین و چروک:

  1. نی را کنار بگذارید و پس از مصرف نوشیدنی‌های شیرین، چای و قهوه، مسواک بزنید.
  2. از بطری آب ننوشید و همراه از لیوان استفاده کنید.
بهترین و قوی ترین ماسک ضد چروک صورت
  • برای مطالعه مطلب بهترین و قوی ترین ماسک ضد چروک صورت لطفاً روی عکس کلیک کنید.

پنج: کاهش استرس برای جلوگیری از چین و چروک

استرس و اضطراب فقط انرژی شما را کم نمی‌کند و یا فقط ذهن شما درگیر نمی‌کند بلکه می‌تواند روی پوست صورت نیز اثر منفی بگذارد.

هورمون‌های ناشی از استرس تعادل شیمیایی بدن را از بین برده و منجر به تولید رادیکال‌های آزاد می‌شوند. این مولکول‌ها نیز، همان‌طور که در قسمت‌های قبل‌تر گفتم، به سلول‌های پوستی هجوم آورده و آن‌ها را پیر می‌کنند.

حتماً یادتان هست که فعالیت رادیکال‌های آزاد مضر و ایجاد استرس اکسیداتیو از عوامل درونی پیری پوست و خارج از کنترل ما است.

هورمونِ کورتیزول (هورمون ناشی از استرس) به کلاژن و الاستین آسیب وارد می‌کند و محیط را برای التهاب مساعد می‌سازد در نتیجه پوست از ترمیم خود عاجز خواهد ماند.

برای جلوگیری از چین و چروک:

  1. یک قدم به عقب بردارید و به خودتان نگاه کنید. استرس چگونه در زندگی شما ظاهر می‌شود و چگونه می‌توانید این شرایط را تغییر دهید؟ زمانی که به درک تجارب شخصی خود از استرس می‌پردازید، در واقع می‌توانید بهترین مسیر را برای کاهش ترشح کورتیزول انتخاب کنید. در نتیجه وضعیت سلامتی پوستتان بهبود خواهد یافت.
  2. تمرینات تنفسی را آغاز کنید. آلارم گوشی خود را برای سه زمان مختلف در طول روز تنظیم کنید. هر بار، با یک دَم 4 ثانیه‌ای، ریه را از هوا پر کنید. سپس 4 ثانیه اکسیژن را در درون خود حبس نموده و با یک بازدَمِ 4 ثانیه‌ای، هوا را از ریه‌ها تخلیه کنید. این کار را 4 بار تکرار کنید.
  3. روغن‌های آرامش‌بخش نظیر اسطوخودوس را خریداری نموده و روی نقاط نبض مثل مچ دست و شقیقه آنقدر بمالید تا آرام شوید.

شش: مراجعه به چشم پزشکی

اگر موقع مطالعه‌ی حروف ریز یا در حین رانندگی به چشم‌های خود فشار می‌آورید، ماهیچه‌های اطراف چشم شما نیز تحت فشار قرار خواهد گرفت. عدم استفاده از عینک آفتابی نیز ممکن است عضلات اطراف چشم را در همین وضعیت قرار دهد.

تمام این موقعیت‌ها منجر به ایجاد خطوط ریز در ناحیه اطراف چشم و تبدیل آن‌ها به چین‌و‌چروک خواهد شد.

برای جلوگیری از چین و چروک:

هر 2 سال یک‌بار به مطب چشم‌پزشکی بروید و وضعیت سلامتی چشم‌ها را بررسی کنید. علاوه بر این، در روزهای آفتابی یا برفی حتماً از عینک‌های مخصوص استفاده کنید. حساسیت به نور برای برخی از افراد حتی در هوای ابری نیز آزاردهنده است.

هفت: جلوگیری از چین و چروک گردن

این صحنه حتماً برای شما آشناست، افرادی که نشسته‌اند، سر خود را به سمت پایین متمایل نموده و مشغول کار با گوشی تلفن همراه هستند. کارشناسان نام این وضعیت را tech-neck نهاده‌اند که منجر به درد، سفتی و ایجاد چین‌و‌چروک در گردن می‌شود.

از طرفی، خاصیت ارتجاعی پوست از سن 40 سالگی، کم می‌شود و به‌مرورسرو‌کله‌ی چروک‌های ریز روی گردن پیدا خواهد شد. کارشناسان معتقدند که این چروک‌ها در عصر حاضر و با اعتیاد فزاینده‌ی مردم به کار با گوشی‌های هوشمند، خیلی سریع‌تر نمایان خواهند شد.

یک پزشک انگلیسی که به‌عنوان مشاور پوست در کلینیکی در لندن مشغول به کار است در مقاله‌ای عنوان کرد:

مشکل چین‌و‌چروک گردن در گذشته از اواخر میان‌سالی آغاز می‌شد اما در 10 سال اخیر به دلیل tech-neck  به معضلی فراگیر برای زنان جوان تبدیل شده است.

این بیماری در زنان 18 تا 39 ساله که به‌طور متوسط سه دستگاه دیجیتال داشته و حدود 150 بار در روز به صفحه‌ی نمایش آن‌ها نگاه می‌کنند، شایع است.

برای جلوگیری از چین و چروک گردن بهتر است:

  1. صاف بنشینید. صفحه نمایش باید هم‌سطح صورت شما قرار بگیرد تا پوست گردن و نیز خط فک کاملاً در حالت کشیده قرار بگیرند نه اینکه چروک شوند.
  • از کرم مخصوص گردن استفاده کنید. پوست گردن بسیار ظریف است و خاصیت ارتجاعی خود را سریع‌تر از دست می‌دهد و این کرم‌ها دقیقاً برای درمان همین مشکل طراحی شده‌اند. موقع استفاده از کرم حتماً گردن خود را از سمت پایین به بالا ماساژ دهید تا فرایند لیفت پوست تقویت شود.
جلوگیری از چین و چروک گردن
  • برای مطالعه مطلب مراقبت از پوست گردن + چطور پوست گردن را جوان و شاداب نگه داریم؟ لطفاً روی عکس کلیک کنید.

هشت: استفاده از روبالشی ساتن و ابریشم

همان‌طور که می‌دانید یکی از بهترین ترمیم‌کنندگان پوست، خواب به‌موقع و باکیفیت است. اما اگر عادت دارید که به پهلو  و روی صورتتان بخوابید، به‌احتمال فراوان در همان سمت، صورت دچار چین‌چروک‌های واضح‌تری خواهید بود. خصوصاً اگر از روبالشی با پارچه‌ی زبر و خشن استفاده می‌کنید.

بعضی از افراد نمی‌توانند به پشت بخوابند بنابراین برای جلوگیری از چین و چروک به‌جای روبالشی  نخی، از مدل‌های ابریشمی و ساتن استفاده کنید. پوست و موی شما روی این نوع روبالشی‌ها می‌لغزد و احتمالاً موخوره و چروک پوستی کمتری ایجاد خواهد شد.

نه: استفاده از رتینول برای جلوگیری از چین و چروک

رتینوئید یک نام کلی برای هر ماده‌ای است که از ویتامین A مشتق شده باشد.

 رتینول چیست؟ مشهورترین رتینوئیدی که استفاده از آن در محصولات مختلف، بدون نسخه‌ی پزشک، مجاز است. این ماده، جذبِ لایه‌های عمیق‌تر پوست شده و باعث صاف‌تر‌شدن و حجیم‌ترشدنِ پوست می‌شود.

علاوه بر این، نتایج تحقیقات نشانه داده که رتینول می‌تواند روند طبیعی لایه‌برداری پوست را سرعت بخشد. در نتیجه، پوست دارای رنگ و بافت بهتری می‌شود.

از دید متخصصان پوست، رتینول یک ماده‌ی ضدپیریِ استاندارد محسوب می‌شود. حدود 6 تا 12 ماه طول می‌کشد تا نتایج استفاده از آن را روی پوست خود مشاهده کنید.

اگر پوست خشک یا حساسی دارید، با احتیاط بیشتری از رتینول استفاده کنید چرا که خطر تحریک و خشکیِ پوست را در پی خواهد داشت. بهتر است هفته‌ای 2 بار یک رتینول ملایم را روی پوست خود بمالید. زمانی که این ماده با پوست شما سازگار شد، از انواع پرقدرتِ آن و به‌صورت منظم استفاده نمایید.

خرید کرم ضد چروک روز Revitalift
  • برای خرید کرم ضد چروک روز Revitalift حاوی رتینول طبیعی روی عکس کلیک کنید.

ده: خواب به اندازه کافی

به نظر شما محصولات مراقبت از پوست ظاهر بهتری به صورت شما می‌دهند یا خواب کافی؟ یک تحقیق علمی نشان داد  که خواب کافی عامل مهم‌تری برای مراقبت از پوست است.

پوست ما یک سوئیچِ اتوماتیک دارد. روزها در حالت محافظت از خود در برابر عوامل محیطی تنظیم می‌شود و شب‌ها وارد فاز ترمیم می‌شود.

اگر به‌اندازه‌ی کافی و در یک روال منظم نخوابیم، ساعت هوشمند بدن دچار اختلال خواهد شد و در این وضعیت پوست ما در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

قبل از ساعت 11 شب به رختخواب بروید. اگر در این زمان خواب باشید، پوست شما به‌درستی وارد فاز ترمیم خود می‌شود و این فرایند تا ساعت 1 بامداد به بالاترین سطح خود می‌رسد.

حتماً اصطلاح خوابِ زیبایی را شنیده‌اید، در واقع وقتی در این بازه‌ی زمانی در خواب عمیق هستید، جریان خون در ناحیه‌ی صورت افزایش می‌یابد. اکسیژن و مواد مغذی، به‌قدر کفایت سلول‌های شما را تغذیه نموده، سموم، پاک‌سازی شده و لایه‌ی خارجی مرده، فرومی‌ریزد.

2 ساعت قبل از زمان خواب، نور منزل را کم کنید تا هورمون ملاتونین ترشح شود. دوش آب گرم نیز راهکار خوبی است که شما را خواب‌آلود کند.

یازده: ترک سیگار برای جلوگیری از چین و چروک

سیگار علاوه بر این که سلامتی شما را به خطر میندازد، پوست را نیز پیر و چروکیده خواهد کرد. توتون و تنباکوی موجود در سیگار و قلیان، به سطح کلاژن و الاستین پوست آسیب زده و چین‌و‌چروک‌های عمیق و مشهود ایجاد می‌نماید.

نیکوتین نیز، باعث ایجاد انقباض در رگ‌های خونی است به همین دلیل، از میزان گردش خون در ناحیه صورت می‌کاهد، بنابراین پوست صورت، تغذیه نشده، کدرو فاقد درخشش خواهد بود.

قانع شده‌اید یا دلیل و مدرک بیشتری می‌خواهید؟ در سال 2013 تحقیقی بر روی دوقلوهای همسان انجام گرفت. نتایج نشان داد که، پوست افراد سیگاری نسبت به غیرسیگاری‌ها، به‌طرز قابل توجهی، چروکیده‌تر است.

ترک سیگار برای جلوگیری از چین و چروک
سیگار، عامل پیری زودرس

دوازده: استفاده‌ی همیشگی از ضدآفتاب

مهم‌ترین . اثرگذارترین عامل بیرونیِ پیری، قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید است. در واقع، 80 درصد پیری پوست و چین‌و‌چروک‌ها را نور خورشید ایجاد می‌کند. بنابراین مهم‌ترین کاری که برای پیشگیری از چین و چروک باید انجام دهید این است که هر روز از کرم ضدآفتاب SPF30 به بالا، استفاده نمایید.

این کار را حتی در روزهای ابری و بارانی نیز انجام دهید چرا که پرتوهای مضر می‌توانند در این آب‌و‌هوا نیز به پوست شما آسیب بزنند.

خرید کرم ضد آفتاب Spf+50 مناسب انواع پوست سری Teinte Claire الارو 50 میل-بژ طبیعی
  • برای خرید کرم ضد آفتاب Spf+50 مناسب انواع پوست سری Teinte Claire الارو 50 میل-بژ طبیعی حاوی ضدچروک روی عکس کلیک کنید.

سیزده: برای پیشگیری از چین و چروک رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

علاوه بر محافظت از پوست در برابر آفتاب، اصلاح برنامه‌ی غذایی نیز نقش موثری در پیشگیری از چروک پوست دارد.

یک مطالعه‌ی علمی در کشور هلند در سال 2019 نشان داد که، تنقلات ناسالم و استفاده‌ی زیاد از گوشت قرمز، احتمال چین‌و‌چروک را چند برابر می‌کند. در عین حال، زنانی که از میوه‌ی بیشتری استفاده می‌کردند، پوست‌های سالم‌تری داشتند.

یک رژیم غذایی ایده‌آل برای پوست باید غنی از انواع آنتی اکسیدان و خوراکی‌های ضدالتهاب باشد تا بتواند با اثرات منفی ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله کند. با این خوراکی‌ها پوست شما از آسیب و پیری زودرس حفظ خواهد شد.

چهارده: ورزش و رفع چین و چروک

دویدن اصولی، ایروبیک، ورزش‌های قدرتی، شنا و هر فعالیتی که ضربان قلب را افزایش داده و قدرت عضلات شما را بیشتر کند. تمام این موارد ذهن را تقویت نموده، اضطراب، استرس و بی‌قراری را کاهش می‌دهد.

همان‌طور که گفتم، استرس روند پیری پوست را سرعت می‌بخشد، از طرفی ورزش یک آرام‌بخش طبیعی و عالی است بنابراین برای پوست شما بسیار مفید است.

از طرف دیگر، در حین انجام حرکات ورزشی، جریان خون در پوست شما، شدت می‌گیرد. در نتیجه، پوست کاملاً تغذیه شده و اکسیژن زیادی دریافت می‌کند و همچنین میزان تولید کلاژن در آن افزایش می‌یابد.

نکته‌ی خیلی جالبی که از یک مطالعه‌ی علمی به دست آمد این است که ورزش فقط برای جلوگیری از چین و چروک موثر نیست بلکه روند پیری را معکوس نموده و باعث رفع چین و چروک صورت می‌شود.

پانزده: محافظت از پوست در برابر آلودگی

آلودگی‌ها، درخشندگی پوست را از بین می‌برند و باعث تجزیه‌ی کلاژن و الاستین می‌شوند. در این وضعیت، پوست دچار افتادگی و چین‌و‌چروک شده، قدرت سد دفاعی‌اش کاهش می‌یابد. در برخی مواقع، علت اصلی آکنه و اگزما همین آلودگی‌های محیطی و اثر آن‌ها بر پوست است.

مواد مضر ناشی از اگزوز ماشین‌ها، گازهای گلخانه‌ای، ریزگردها و دود مراکز صنعتی، میزان رادیکال‌های آزاد را در هوا افزایش می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین اثرات این رادیکال‌های آزاد متوجه پوست بوده و باعث پیری زودرس می‌شود. چه چیزی می‌تواند از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند؟ آنتی اکسیدان‌ها این نقش را بر عهده دارند. آن‌ها از پوست در برابر هجوم آلودگی‌های محیطی، محافظت می‌نماند.

 یک راهکار خوب این است که موقع خرید ضدآفتاب، به خواص آنتی اکسیدانی آن توجه کنید. علاوه بر این، انواع توت‌ها و حبوبات را وارد رژیم غذایی خود نمایید تا آنتی اکسیدان مورد نیاز بدنتان تامین شود.

آنتی اکسیدان‌ها برای جلوگیری از چین و چروک پوست
آنتی اکسیدان‌ها برای جلوگیری از چین و چروک پوست

آیا رفع چین و چروک امکان‌پذیر است؟

زمانی که در مورد روند پیری و نحوه‌ی جلوگیری از چین و چروک ها، صحبت می‌کنیم باید بدانیم که پیشگیری همواره بهتر از درمان است. اما اگر آسیب، قبلاً ایجاد شده باشد چه؟ آیا می‌توان پوست را به وضعیت اولیه‌اش برگرداند؟

متخصصن پوست می‌گویند: امکان اینکه روند پیری را کاملاً معکوس سازیم، وجود ندارد اما درمان‌های مفیدی برای کاهش میزان چین‌و‌چروک‌ها موجود است. برای خطوط ریز می‌توان از رتینوئیدهای موضعی کمک گرفت ولی چین‌و‌چروک‌های عمیق به تزریق بوتاکس یا فیلر نیاز دارند.

بوتاکس چیست؟ محلولی که باعث محدود‌شدنِ حرکات صورت، پیشگیری از چین و چروک های جدید و کاهشِ چین‌و‌چروک‌های قدیمی می‌شود. البته روش ارزانی نیست و باید برای انجام آن حسابی هزینه کنید. اثر بوتاکس پس از 6 ماه از بین می‌رود.

از فیلرها برای پُرکردنِ خطوط و برخی از چین‌و‌چروک‌ها استفاده می‌شود و اسید هیالورونیک یکی از رایج‌ترین، انواع آن است. نتایج این اقدام بین 6 تا 12 ماه باقی می‌ماند.

بهترین روغن برای از بین بردن چین و چروک صورت
  • برای مطالعه مطلب بهترین روغن برای از بین بردن چین و چروک صورت لطفاً روی عکس کلیک کنید.

سخن آخر

چین و چروک بخشی اجتناب‌ناپذیر از روال پیری پوست است، اما اقداماتی وجود دارد که می تواند روند پیری ا به تاخیر انداخته و به جلوگیری از چین و چروک کمک کند. عوامل مرتبط به سبک زندگی مثل غذای سالم، محافظت از پوست در برابر نور خورشید، نوشیدن آب کافی و مدیریت استرس، باعث سلامتی و شادابی صورت شما خواهند شد.

علاوه بر این، استفاده از رتینوئیدها، کرم‌های مرطوب‌کننده غنی از اسید هیالورونیک ویتامین C می‌تواند در پیشگیری از چین و چروک مفید باشند.

اگر در مورد استفاده از این محصولات مراقبت از پوست نگران هستید، حتماً با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

حالا نوبت شماست. آیا از مطالب این مقاله استفاده کردید؟ آیا روش‌های دیگری برای جلوگیری از چین و چروک می‌شناسید؟

پاسخ به سوالات متداول

آیا رفع چین و چروک پوست با داروهای گیاهی امکان‌پذیر است؟

10 گیاه ضد‌پیری وجود دارد که کمک می‌کند جوان‌تر به نظر برسید:
ریحان، دارچین، زنجبیل، برگ کهن دار یا کینگو، گیلاس زمستانی، جینسینگ، دم اسب صحرایی، پونه کوهی، رزماری و مریم گلی.

آیا مصرف جوش شیرین برای چین و چروک مفید است؟

جوش شیرین بسیاری قلیایی است و ممکن است تعادل PH پوست را به هم بزند. علاوه بر این، احتمال بروز حساسیت پوستی شدید پس از مصرف آن وجود دارد. جوش شیرین یک اسکراب خشن محسوب شده و منجر به لایه‌برداری بیش‌از‌حد پوست می‌شود بنابراین برای رفع چین و چروک صورت توصیه نمی‌شود.

چگونه می‌توانم به‌طور طبیعی از چین و چروک جلوگیری کنم؟

انتخاب سبک زندگی سالم تاثیر بسیار مثبتی بر ظاهر پوست شما دارد. علاوه بر این، هیدراته نگه داشتن پوست و استفاده‌ی منظم از مرطوب‌کننده از ایجاد خطوط ریز و عمیق‌شدنِ آن‌ها پیشگیری می‌کند. سیگار نکشید تا پوست شما خشک، کدر و چروکیده نشود. میوه و سبزی‌های تازه را وارد رژیم غذایی خود نموده و از مصرف شکر و غذاهای فراوری شده، بپرهیزید.

چه چیزهایی سرعت پیری پوست را بیشتر می‌کنند؟

عوامل بیرونیِ مرتبط به سبک زندگی که سرعت پیری را افزایش می‌دهند عبارتند از: استفاده از سالن‌های برنزه، قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظت از پوست و سیگارکشیدن.

علت اصلی چین‌و‌چروک چیست؟

اصلی‌ترین علت پیری زودرس، قرارگرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید است. پرتوهای مضر خورشید کلاژن و الاستین موجود در لایه‌های عمیق پوست را تجزیه می‌کند.