زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

10 روش برای از بین بردن چربی پوست

تیم تحریریه مو تن رو
6,266
6 دقیقه
10 روش برای از بین بردن چربی پوست

شاید مطالب زیادی درباره چربی پوست و مراقبت از این نوع پوست‌ها خوانده باشید، اما قبل از اینکه درباره راه‌های نگهداری و مراقبت پوست‌های چرب بگوییم، می‌خوایم درباره خود چربی پوست صحبت کنیم که اصلا چربی پوست چیست؟

همه پوست‌ها کم و بیش دارای سلول‌های چربی هستند، اما وضعیتی که در آن فولیکول‌های پوست با روغن و سلول‌های چربی متصل شود و جوش‌های ریز چرب یا اصطلاحا آکنه را تولید می‌کند، چربی پوست گفته می‌شود که برای ما مفید و زیبا نیست. همچنین باعث می‌شود، که روزنه‌های پوستی نتوانند به خوبی تنفس کنند. همچنین باعث خرابی پوست و زشت دیده شدن آن می‌شود. پوست‌های چرب همچنین محیط‌های مناسبی برای داشتن آرایش نیستند و آرایش خانم‌ها را خراب خواهند کرد.

مواردی مانند عوامل ژنتیکی، هورمون‌ها، رژیم غذایی، استرس و استفاده از بعضی از داروها باعث می‌شود پوست ما چرب شود. در این مطلب سعی می‌کنیم به مواردی بپردازیم که با آن چربی پوست خود را کنترل یا برطرف کنید.

داشتن پوست تمیز و حفظ کردن تمیزی آن

شستن و تمیز نگاه داشتن پوست نقش زیادی در کنترل چربی پوست دارد. سعی کنید روزانه یک یا دوبار پوست خود را با پاک‌کننده‌های ملایم بشویید. برای شستن پوست خود از آب گرم استفاده کنید. در هنگام شستن پس از آرایش، مطمئن شوید که هیچ ماده آرایشی بر روی پوست شما باقی نمانده و صورت خود را کاملا پاک کرده‌اید. سعی کنید این کار را فقط به استفاده از دستمال‌های آرایشی محدود نکرده و پس از پاک کردن آرایش خود با استفاده از ژل‌ها، لوسیون‌ها و دستمال‌های آرایشی باز هم با آب گرم بشویید. این کار باعث می‌شود منافذ پوستی شما کاملا باز شده و پوست شما به راحتی تنفس داشته باشد.

خشک کردن پوست

برای خشک کردن پوست خود از حوله و یا دستمال‌های کاملا تمیز استفاده کنید. حوله‌های کثیف حاوی باکتری‌هایی هستند که می‌توانند پوست شما را چرب کنند. پس از شست‌وشوی پوست حتما از مرطوب‌کننده‌های فاقد چربی استفاده کنید. رطوبت این کرم‌ها پوست شما را از چربی‌ها و آلودگی‌های محیطی حفظ می‌کند.

ضدآفتاب

در هنگام حضور در آفتاب حتما از کرم‌های ضد آفتاب مناسب پوست‌های چرب استفاده کنید.

نظافت مو

موهای خود را همواره تمیز نگاه دارید. سعی کنید موهای شما از پوست صورت شما دور بماند. چون چربی که از جمجمه خارج می‌شود موها را چرب کرده و موهای شما می‌تواند این چربی را به پوست شما منتقل کند. پس سعی کنید با گیره یا لوازمی مانند آن موهای خود را از جلوی صورت خود جمع کنید. همچنین به نظافت موهای خود نیز اهمیت داده و نگذارید آن‌ها بیش از حد چرب باشند.

تحریک پوست

از موادی که پوست صورت شما را تحریک می‌کند اجتناب کنید. نام بردن این مواد کار دشواری است چون برای افراد مختلف متفاوت است. در اثر آزمون و خطا خودتان متوجه خواهید شد، که چه موادی پوست شما را تحریک و یا آن را بسیار چرب می‌کند، پس از شناسایی این مواد از آن‌ها استفاده نکنید. ممکن است از فونداسیون، کرم پودر و چیزهایی مثل این استفاده کنید که پس از چند روز استفاده از آن متوجه شوید که مواد آن پوست شما را تحریک و آکنه‌های پوست را تشدید کرده است. این مساله نشان‌دهنده آن است که پوست شما به آن حساسیت نشان داده و برای شما مفید نخواهد بود. استفاده از این مواد را بعد از شناسایی کنار بگذارید. بعضی از لوازم آرایشی و بهداشتی نیز باعث تحریک پوست می شوند، مانند اسپرهای مو، لوازم آرایشی چرب و یا کرم‌های ضد آفتاب دارای چربی نیز جزء مواد آرایشی تحریک‌کننده پوست هستند. همچنین بعضی ابزارهای کاری مانند مواد مجسمه‌سازی نیز ممکن است پوست شما را تحریک و آن را چرب کنند، پس هنگام استفاده از آن‌ها باید دقت داشته باشید.

رژیم غذایی

 مواد غذایی نیز نقش مهمی در کنترل چربی پوست شما دارند. این مساله نیز برای افراد مختلف تفاوت‌های زیادی دارد و خود شما هستید که باید مواد غذایی که باعث چرب شدن پوست‌تان می‌شوند را شناسایی کرده و مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید و از آن‌ها دوری کنید. در وعده‌های غذایی سعی کنید از همه گروه‌های غذایی استفاده کنید، سبزیجات و میوه‌ها را نیز در سبد غذایی خود تا حد امکان زیاد کنید. تحقیقات نشان داده است که مواد لبنی کم و بیش هم باعث چرب شدن پوست بدن می شوند، به خصوص شیر و بستنی که حاوی لاکتوز زیادی هستند. توصیه می‌شود مصرف آن‌ها را کمتر و شیر نارگیل یا شیر بادام را جایگزین این محصولات لبنی کنید.

مصرف کربوهیدرات‌ها

مصرف کربوهیدرات‌ها را کمتر کنید. کربوهیدرات‌ها که در مواد غذایی مانند نان، انواع پاستاها و برنج موجود هستند، باعث چرب‌تر شدن پوست و آکنه می‌شوند. استفاده از آن‌ها را کمتر و سبزیجات را جایگزین آن‌ها کنید. همچنین مواد قندی، شکلات‌ها، غذاهای پر چرب، غذاهای چرب فریزری و … نیز باعث چرب شدن پوست خواهند شد و پوست شما را تحریک خواهند کرد، سعی کنید به جای آن بیشتر از میوه‌ها استفاده کنید.

کنترل و توجه به داروهای مصرفی

 استفاده از بعضی داروها و قرص‌ها مانند داروهای ضد بارداری، پوست شما را چرب خواهند کرد. اگر مجبور به استفاده از دارویی هستید با پزشک خود مشورت کنید و در صورت داشتن چنین عوارضی برای پوست، چربی پوست خود را با روش‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم کنترل کرده و از پزشک خود راهنمایی بگیرید. به تاریخچه پزشکی خود، حساسیت‌های دارویی خ و اثرات آن‌ها روی پوست‌تان دقت کنید و در صورت استفاده از این داروها و در این موارد از پزشک متخصص پوست کمک بخواهید.

مواد مغذی

برای تقویت و رساندن مواد مغذی برای پوست خود از ماسک‌های مرطوب‌کننده و میوه‌ها استفاده کنید تا پوست شما شفافیت پیدا کند و چربی های اضافه خود را از دست بدهد. از میوه‌های مانند لیمو، توت فرنگی و .. می‌توانید به عنوان ماسک استفاده کنید.

تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی و سالم زندگی کردن همواره بهترین راه کار برای کنترل چربی پوست برای افرادی است که دچار این مشکل هستند. اگر به صورت ژنتیکی دارای پوست چرب هستید، بیشتر باید به موارد هشداردهنده دقت کنید. پوست‌تان چه چرب باشد و چه نباشد، بهبود بخشیدن سبک زندگی می‌تواند پوست شما را همواره زیباتر و جوان‌تر نگاه دارد. عاداتی مانند خواب، استراحت کافی و منظم در طول شبانه روز، عدم استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی، ورزش و میدیتیشن، کم کردن استرس در کارهای روزانه، شستن و پاکیزه نگه داشتن پوست، به شما کمک می‌کند که مشکلات پوست اعم از چربی بیش از اندازه آن را کنترل کرده و لطافت و سرزندگی پوست خود را بهبود ببخشید.

این مطلب را خانم زهرا جعفریان برای مجله مو تن رو نوشته اند