زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

علت جوش صورت و 7 راه برای درمان آن

wordcamp
7,882
22 دقیقه
علت جوش صورت و 7 راه برای درمان آن

فهرست مطالب

پوست صاف، شاداب، بدون جوش و آکنه و یا جای آن‌ها، یکی از چیزهایی است که همه مردم دنیا به آن علاقه دارند. با این حال، در اغلب اوقات اوضاع به‌خوبی پیش نرفته و حداقل چند جوش در صورت، کمر، بازوها، سر و سایر بخش‌های بدن ایجاد می‌شود. همین موضوع این سوال مهم را ایجاد می‌کند که علت جوش زدن صورت و سایر قسمت های بدن چیست؟ در این نوشتار قصد داریم به بررسی علت جوش زدن بدن بپردازیم و البته روش‌های اصلی درمان آن را نیز با هم مرور کنیم. پیشنهاد می‌کنیم ما را همراهی کرده و اطلاعات خود را در این حوزه تکمیل کنید.

جوش چیست؟

دلیل ایجاد جوش و روش‌های موضعی برای درمان آن‌ها
علت جوش زدن یهویی کل بدن

پیش از هر چیزی و حتی قبل از بررسی علت جوش باید بدانیم که جوش چیست. پوست انسان دارای منافذ بسیار کوچکی است که از طریق آن، مواد و آلودگی‌های خود را به‌بیرون منتقل می‌کند. این منافذ باز، در حالت کلی هیچ مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند، اما در صورت تجمع چربی، آلودگی و حتی سلول‌های مرده پوست درون آن‌ها، جوش‌ها ایجاد می‌شوند.

در واقع جوش همان منفذ باز پوستی است که به دلایل مختلفی بسته شده باشد. در برخی مواقع، این تجمع آلودگی سطحی بوده و تنها به شکل یک نقطه کوچک سیاه دیده می‌شود. در مواقع دیگر، این منفذ بسته، ملتهب شده و قرمز رنگ خواهد بود. در حالت‌های خاص، جوش‌های قرمز و ملتهب، عفونی شده و جوش‌های سرسفید را ایجاد می‌کنند.

با وجود دردناک‌بودن و ظاهر نه‌چندان زیبای آکنه و جوش، باید به شما بگوییم که جوش‌ها مشکل بزرگی نیستند. در واقع در اغلب موارد، جوش‌ها به‌راحتی قابل درمان هستند. بنابراین اگر در حال حاضر با انواع جوش‌ها مواجه هستید، اصلا نگران نباشید و تا انتهای مطلب با ما بمانید. در بخش‌های بعد، انواع جوش و البته روش درمان آن‌ها را با هم مرور خواهیم کرد.

انواع جوش های صورت و بدن

علت جوش و روش های درمان موضعی
دلیل جوش صورت

همان‌گونه که در بخش پیش اشاره کردیم، جوش‌ها تنها به یک شکل نیستند و انواع مختلفی دارند. در برخی مواقع جوش‌های سرسیاه، سرسفید و یا ترکیبی از آن‌ها، ظاهر پوست شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. انواع جوش های صورت و بدن شامل این موارد است:

  • جوش سرسیاه: همان منافذ عادی پوست هستند که تنها به دلایل مختلفی بسته شده‌اند. سلول‌های مرده پوست، آلودگی‌های محیطی و حتی لوازم آرایشی و بهداشتی نامناسب، تاثیر زیادی بر ایجاد و افزایش چنین جوش‌هایی دارند؛
  • جوش سرسفید: این جوش‌ها برآمده هستند و معمولا در رنگ‌های صورتی تا قرمز تیره روی پوست ایجاد می‌شوند. این مدل جوش معمولا از ابتدای بلوغ تا دوران جوانی بر روی پوست ظاهر خواهند شد. هر چند در موارد بسیار زیادی، جوش‌های مشابه در بزرگسالی نیز ایجاد می‌شوند.

علاوه بر این دو مدل جوش، جوش‌های عفونی، زیرپوستی، دردناک و عصبی نیز بر روی پوست ایجاد می‌شود که در اغلب موارد در دسته دوم و جوش‌های سرسفید دسته‌بندی می‌شوند. اما چرا این جوش‌ها ایجاد شده و در واقع علت جوش چیست؟

علت جوش زدن صورت چیست؟

یکی از موارد مهمی که باید برای درمان جوش به آن‌ها توجه کنیم، علت جوش زدن است. اغلب افراد تصور می‌کنند که دلیل جوش زدن و ایجاد انواع جوش‌ها، تغییرات بدن در نوجوانی است. این موضوع تا حدودی درست بوده اما دقیق نیست. زیرا موارد بسیار زیادی نیز وجود دارد که افراد در سنین نوجوانی با جوش صورت مواجه نبوده و در جوانی و بزرگسالی، جوش‌های مختلف بر صورت و بدن‌شان پدیدار می‌شود. به‌صورت کلی، علت جوش زدن بسیار گسترده و متنوع است و موارد زیر، برخی از مهم‌ترین دلایل آن خواهد بود:

1- سن افراد، هورمون‌ها، دوره ماهانه

علت جوش در سنین نوجوانی
علت جوش در سنین نوجوانی

با افزایش سن، تغییرات هورمونی مختلفی رخ خواهد داد. در اغلب موارد در سنین نوجوانی، تغییرات هورمونی به‌قدری افزایش می‌یابد که باعث عدم توازن هورمون‌های بدن شده و جوش‌های مختلفی در پی آن ایجاد می‌شود. در مطلب جوش جوانی و روش‌های از بین بردن آن‌ها، این نوع جوش‌ها را به‌دقت بررسی کردیم.

دوره ماهانه نیز باعث افزایش شدید هورمون‌ها خواهد شد. بنابراین اغلب دختران و زنان پیش از دوره قاعدگی یا در طی آن، با انواع جوش‌های بدن و صورت مواجه می‌شوند.

بارداری یکی دیگر از دلایل از بین‌رفتن تعادل هورمون‌های بدن است. به همین خاطر، زنان باردار نیز در این دوره از زندگی خود، با انواع جوش‌ها مواجه خواهند شد.

2- عادات غذایی، نوع زندگی و روتین زندگی

 با اینکه غذاها به‌تنهایی نمی‌توانند جوش‌های ماندگار و شدید را ایجاد کنند، اما مصرف غذاهای بسیار چرب و حاوی کربوهیدرات فراوان، میزان جوش‌ها را افزایش خواهد داد.

کم‌خوابی نیز تاثیر زیادی بر بدن و پوست می‌گذارد. یکی از این تاثیرات، احتمال ایجاد یا افزایش جوش است. علاوه بر این، عدم شست‌وشوی روبالشتی و یا عدم توجه به بهداشت سرویس خواب، می‌تواند میزان جوش‌ها را به‌طرز قابل توجهی افزایش دهد.

عدم شست‌وشوی صورت در انتهای روز نیز دلیل دیگری بر ایجاد جوش است. غالبا جوش‌های سرسیاه به دلیل تجمع آلودگی در سطح پوست ایجاد می‌شوند. شست‌وشوی روتین، لایه‌برداری و استفاده از محصولات پاک‌کننده، علاوه بر کاهش جوش‌های سرسیاه، به کاهش جوش‌های عفونی و سرسفید نیز کمک خواهد کرد.

3- استفاده از مواد مخدر یا نوشیدنی های الکلی

بی‌شک همه از تاثیرات بسیار بد انواع مواد مخدر آگاه هستیم. استفاده از مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکی، می‌تواند باعث تخریب پوست و ایجاد جوش‌های سرسخت و مقاوم شود.

4- مشکلات ژنتیکی

 در برخی مواقع، ژنتیک عامل اصلی ایجاد جوش است. در این صورت، افراد با پیشینه خانوادگی همه با این مشکل مواجه هستند و به همین خاطر، جوش‎های شدیدتر و مقاوم‌تری را نیز تجربه خواهند کرد. بنابراین اگر پدر و مادر شما با انواع جوش و آکنه در زندگی خود درگیر بودند، به احتمال زیاد شما نیز این مورد را تجربه خواهید کرد.

5-  استرس

استرس و تاثیر آن بر ایجاد و افزایش جوش
استرس و تاثیر آن بر ایجاد و افزایش جوش

 استرس یکی دیگر از دلایل مخرب و تاثیرگذار بر سلامت پوست است. برای برخی افراد، افزایش استرس به‌معنای ایجاد و علت جوش های جدید است. در سایر موارد، افزایش سطح استرس جوش‌های فعلی را افزایش داده و یا باعث سرسختی آن‌ها در مقابل درمان می‌شود.

6- وزن

افزایش و کاهش وزن نیز در برخی افراد به ایجاد جوش یا افزایش آن منجر می‌شود. بنابراین کاهش‌ و افزایش وزن خود را به‌دقت بررسی کرده و هیچ‌گاه از روش‌های سریع و غیر اصولی، وزن خود را کاهش یا افزایش ندهید.

7- استفاده از محصولات روغنی و یا بی کیفیت

در صورتی که پوست شما در معرض انواع محصولات چرب و بی‌کیفیت قرار بگیرد، احتمالا انواع جوش نیز بر آن ظاهر خواهد شد. کرم‌ها و روغن‌های چرب، باعث بسته‌شدن منافذ پوست شده و احتمال ایجاد عفونت‌های سطح پوست را نیز افزایش می‌دهند. پوست‌های چرب به‌صورت کلی بیش از سایر پوست‌ها در معرض ایجاد جوش و آکنه هستند. ماسک‌های مختلفی برای کنترل میزان چربی پوست وجود دارد که در مطلب زیر، به بررسی کامل آن‌ها پرداختیم.

همه این موارد دلایل مختلف ایجاد جوش است. هر چند نکته مهم‌تری که در این بخش باید به آن اشاره کنیم این است که جوش‌ها علاوه بر صورت، در همه نواحی بدن ظاهر می‌شوند. علت جوش در هر بخش از بدن، با سایر بخش‌ها تفاوت دارد. برای جلوگیری از ایجاد جوش و یا درمان آن، باید با این موارد نیز آشنا شوید. به همین خاطر، در بخش بعدی این نوشتار، دلیل جوش در سایر بخش‌های بدن را نیز بررسی خواهیم کرد.

کرم بی بی SPF15 فارماسی حجم 50 میل - شماره 02
کرم بی بی SPF15 فارماسی حجم 50 میل – شماره 02

8- کیست تخمدان در زنان

یکی دیگر از علل جوش زدن در زنان، مشکلات داخلی هم‌چون کیست تخمدان است. کیست تخمدان یکی از بیماری‌های شایع در میان زنان و دختران بوده و علاوه بر مشکلات مختلف هم‌چون پریودهای دردناک و یا نامنظم، باعث افزایش مشکلات پوستی هم‌چون جوش می‌شود. درصورتی که چند نشانه از کیست تخمدان دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و با درمان کیست، مشکل ایجاد جوش‌های صورت را نیز رفع کنید.

9- آلودگی گوش

در برخی مواقع، جوش‌ها تنها در یک سمت صورت پدیدار می‌شوند. در این صورت، احتمالا آلودگی گوش دلیل این جوش‌های خواهد بود. در صورتی که بدن شما به یک محصول یا مشکل داخلی واکنش نشان می‌دهد، جوش‌ها در سرتاسر صورت ظاهر می‌شوند. اگر این موضوع برای شما صدق نکرده و تنها در یک طرف صورت با جوش‌های سرسخت و ماندگار روبه‌رو هستید، مشکل احتمالی آلودگی گوش را نیز در نظر بگیرید.

10- تماس پوست با ماسک

در دوره شیوع کرونا، افراد زیادی با حساسیت‌های پوستی مرتبط با ماسک روبه‌رو شده‌اند. جوش‌زدن صورت در نقاط تماس پوست و ماسک، یکی از این حساسیت‌های پوستی است. دختران و زنان زیادی نیز پیش از این، در نقطه برخورد مقنعه و زیر گلو، با این مشکل مواجه می‌شدند. تغییر برند ماسک و یا تعویض ماسک در مدت زمان کوتاه‌تر، روش‌های مناسبی برای جلوگیری از ایجاد این جوش‌ها خواهد بود.

جوش در کدام نقاط بدن ایجاد می‌شود؟

علت جوش زدن یهویی کل بدن یا صورت را می‌توان تغییرات هورمونی یا سایر موارد ذکر شده در بخش پیشین عنوان کرد. هر چند جوش‌ها تنها در صورت ظاهر نشده و بخش‌های مختلف بدن می‌تواند با این مشکل مواجه شود. سینه، کمر، بازوها، باسن و حتی پاها، سایر بخش‌هایی است که معمولا در معرض خطر ایجاد و یا افزایش جوش هستند. علت جوش در هر کدام از این بخش‌ها تفاوت دارد. در ادامه، هر کدام از این موارد را به‌صورت اختصاصی بررسی خواهیم کرد.

1- علت جوش سر و نحوه درمان آن

جوش سر یکی از آزاردهنده‌ترین جوش‌های بدن است. این جوش‌ها معمولا دیده نمی‌شوند، اما درد و خارش زیادی ایجاد خواهند کرد. یکی از مهم‌ترین علت های جوش سر چربی بیش از حد پوست است. علاوه بر این، استفاده از محصولات بی‌کیفیت و نامناسب نیز باعث ایجاد جوش سر خواهد شد.

نحوه درمان جوش سر استفاده از محصولات و شوینده‌های کاهنده چربی پوست است. در صورت افزایش بیش از حد و از بین نرفتن این جوش‌ها حتی با تغییر شامپو، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. لایه‌برداری پوست سر با کمک ماسک‌های خانگی و یا تخصصی، روش دیگری برای کاهش چربی کف سر، از بین بردن شوره و در نهایت جوش سر است.

2- علت جوش سینه و نحوه درمان آن

علت جوش سینه و نحوه درمان آن
علت جوش سینه و نحوه درمان آن

علت جوش سینه تنها به یک مورد محدود نمی‌شود. تغییرات هورمونی، استفاده از محصولات نامناسب مو و بدن، تعریق زیاد و در معرض آلودگی قرارگرفتن، همه دلایل مهم جوش سینه هستند.

اگر محل ایجاد جوش سینه در مناطقی است که موهای شما با آن در تماس است، باید محصولات مورد استفاده برای موهای خود را تغییر دهید. عدم استفاده از شوینده بدن مناسب نیز دلیل جوش سینه و سایر بخش‌های بدن است.

برای درمان جوش سینه بهتر است محصولات تخصصی صورت را تا کمی پایین‌تر از گردن نیز ادامه دهید. برای مثال، با کمک تونر پاک‌کننده، گردن و سینه خود را نیز کاملا تمیز کنید. لایه‌بردارهای صورت را نیز در این بخش‌های بدن استفاده کنید. هرچند به خاطر داشته باشید که لایه‌بردار تنها در مناطق بدون جوش فعال باید استفاده شود. این مواد می‌توانند جوش‌های فعال را تحریک کرده و میزان آن‌ها را افزایش دهند.

3- علت جوش کمر و نحوه درمان آن

علت جوش کمر و نحوه رفع آن
علت جوش کمر و نحوه رفع آن

دلایل زیادی به ایجاد جوش کمر منجر می‌شوند. چربی بیش از حد پوست، یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. افراد دارای پوست چرب، علاوه بر صورت، با جوش کمر و بازو نیز مواجه می‌شوند. برخی از محصولات بهداشتی هم‌چون شامپوها نیز می‌توانند باعث ایجاد جوش کمر شوند. شامپوهای دارای سولفات، چربی لازم پوست را از بین برده و به همین خاطر، بدن میزان چربی بیشتری تولید می‌کند. در نتیجه، در این بخش از بدن نیز با انواع جوش‌های ملتهب و دردناک مواجه خواهید شد.

نحوه درمان جوش کمر استفاده از محصولات بهداشتی مناسب است. در صورتی که این مورد را رعایت کرده و هم‌چنان با جوش کمر مواجه هستید، بهتر است از درمان‌های موضعی نیز استفاده کنید. پوست کمر از پوست صورت ضخیم‌تر است. به همین خاطر، می‌توانید برخی از درمان‌های خانگی مناسب را نیز استفاده کنید. استفاده از داروهای پزشکی نیز روش دیگری برای درمان جوش بدن و کمر است.

باید در این بخش به شما بگوییم که علی‌رغم وجود جوش، به زندگی عادی خود ادامه دهید. افراد زیادی به دلیل وجود جوش کمر، خود را از فعالیت‌های ورزشی و یا پوشیدن لباس‌های مختلف محروم می‌کنند. مواجه‌شدن با مشکلات جوش بدن در بزرگسالی کمی سخت‌تر بوده و چالش‌های بیشتری در پی دارد. اجازه ندهید که این موضوع، اعتماد به‌نفس شما را تحت تاثیر قرار داده و شما را محدود کند.

 4- دلیل جوش روی شکم و نحوه درمان آن

علت جوش شکم و روش درمان آن
علت جوش شکم و روش درمان آن

جوش‌های روش شکم نیز به دلیل عفونت ریشه مو و یا موی زیر پوستی ایجاد می‌شود. در این صورت باید نحوه از بین بردن موهای زائد خود را تغییر داده و از روش‌های دیگری استفاده کنید. علت جوش روی شکم برخلاف سایر بخش‌های بدن، بسیار محدودتر است و به همین خاطر، درمان آن نیز راحت‌تر خواهد بود.

در صورت ایجاد جوش بر شکم، از تحریک آن‌ها به‌شدت پرهیز کنید. استفاده از کرم‌های موضعی، کرم‌های ضد خارش و استفاده از کمپرس گرم، بهترین روش برای درمان چنین جوش‌هایی است. در زمان وجود جوش‌های فعال بر روی شکم، از شیوکردن بپرهیزید. تیغ و یا موم، می‌تواند این جوش‌ها را افزایش داده و درمان آن‌ها را سخت‌تر کند.

5- دلیل جوش پا، باسن و نحوه درمان آن

مهم ترین دلیل جوش پا و باسن، بسته‌شدن منافذ پوست و تعریق مداوم بدن است. در اغلب موارد، پوشیدن لباس‌های تنگ و یا نشستن‌ طولانی‌مدت، باعث تحت فشار قرار دادن فولیکول‌های مو می‌شود. در نتیجه، ریشه‌های مو عفونت کرده یا موها به درون پوست باز می‌گردند. به همین خاطر، در این بخش‌های بدن نیز با انواع جوش‌های ملتهب، سرسیاه و یا عفونی مواجه خواهید شد.

عدم استفاده از لباس‌های کشی و پلاستیکی تنگ یکی از روش‌های درمان این جوش‌ها است. با این وجود، استفاده روتین از لایه‌بردار بدن می‌تواند از ایجاد یا افزایش جوش‌ها در این مناطق جلوگیری کند. لایه‌برداری باعث از بین‌رفتن سلول‌های مرده پوست شده و تجمع آلودگی‌ها در منافذ باز پوست را کاهش می‌دهد.

6- علت جوش ناحیه تناسلی و نحوه درمان آن

در اغلب منابع موجود، این بخش از بدن و جوش‌های احتمالی آن نادیده گرفته می‌شوند. علت جوش در ناحیه تناسلی، اغلب موارد به دلیل شیو کردن است. استفاده از تیغ و ژیلت و یا موم و وکس، باعث عفونی‌شدن ریشه مو و یا رشد زیرپوستی موها می‌شود. به همین خاطر، جوش‌های مختلفی در این بخش ظاهر خواهند شد.

ناحیه تناسلی در معرض رطوبت و تعریق بیشتر است. به همین خاطر، جوش‌های این ناحیه نیز آزاردهنده‌تر بوده و درمان آن‌ها نیز اهمیت بسیار بیشتری دارد. یکی از مهم‌ترین موضوعات در این حالت، جلوگیری از ایجاد این جوش‌ها است. اگر در اثر شیوکردن نامناسب، با جوش ناحیه تناسلی روبه‌رو هستید، بهتر است روش از بین بردن موهای زائد خود را تغییر دهید.

لیزرکردن موهای این بخش، تاثیر بسیار زیادی برای درمان و جلوگیری از ایجاد این جوش‌ها خواهد داشت. در صورت ایجاد جوش‌های بسیار زیاد در این ناحیه، ابتدا باید آن‌ها را درمان کنید. مراجعه به پزشک و استفاده از کرم‌ها و پمادهای موضعی، روش مناسبی برای از بین بردن جوش‌های ناحیه تناسلی است.

علت جوش ناحیه تناسلی و روش‌های درمان آن
علت جوش ناحیه تناسلی و روش‌های درمان آن

علت جوش در هر بخش از بدن تفاوت دارد. با این وجود، تغییر سبک زندگی و عادات روزمره، تاثیر زیادی بر درمان انواع جوش خواهد داشت. برای مثال،، با اینکه علت جوش پیشانی در اغلب موارد هورمونی و داخلی است، اما استفاده از محصولات باکیفیت‌تر، می‌تواند از ایجاد این جوش‌ها نیز جلوگیری کند. در ادامه، روش درمان انواع جوش را با هم بررسی خواهیم کرد.

نحوه درمان جوش بدن

روش های مختلف درمان جوش
روش های مختلف درمان جوش

در بخش پیش، به بررسی علت و درمان جوش کل بدن پرداختیم و روش درمان آن‌ها را به‌صورت مختصر شرح دادیم. در این بخش، انواع جوش بدن و درمان آن را به‌صورت دقیق‌تر و کامل‌تر بررسی خواهیم کرد. بنابراین اگر با جوش‌های مختلف مواجه هستید، این بخش را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

1- عدم استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی بی کیفیت

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد جوش در صورت و بدن، استفاده از محصولات نامعتبر و بی‌کیفیت است. این محصولات باعث بسته‌شدن منافذ پوست شده و یا اینکه با تحریک پوست، احتمال ایجاد جوش را افزایش می‌دهد.

ژل ضدجوش موضعی پرودرما حجم 20 میل
ژل ضدجوش موضعی پرودرما حجم 20 میل

علاوه بر این‌ها، شامپو و حتی شوینده بدن نیز می‌تواند علت ایجاد جوش باشد. بنابراین همه محصولات مراقبتی و بهداشتی خود را بررسی کرده و محصولاتی با برچسب ضد جوش بخرید. خرید محصولات حاوی روغن، انواع وکس‌ها و یا سیلیکون را کاهش داده و محصولات طبیعی و گیاهی خریداری کنید.

2- لایه برداری و پاک کنندگی عمقی پوست

علت جوش سرسیاه، تجمع آلودگی و چربی بر سطح پوست است. این موضوع، می‌تواند به تحریک پوست منجر شده و حتی باعث ایجاد جوش‌های عفونی و سرسفید شود. لایه‌برداری روتین و پاک‌کنندگی عمقی پوست، از رخ‌دادن این اتفاق جلوگیری می‌کند.

پوست صورت و بدن خود را به‌صورت روتین لایه‌برداری کنید. برای این کار از ماسک‌های خانگی و یا محصولات بهداشتی آماده، استفاده کنید. از بین بردن لایه مرده پوست، احتمال بسته‌شدن منافذ را کاهش می‌دهد.

3- تغییر روتین بهداشتی زندگی

یکی از مهم‌ترین علل ایجاد جوش، روتین نامناسب زندگی است. عدم شست‌وشوی صورت پیش از خواب و یا عدم شست‌وشوی روبالشتی، می‌تواند جوش‌های صورت شما را افزایش دهد. بنابراین روبالشتی، ملافه‌ها، کلاه و روسری، هدبندها، لباس‌های ورزشی و عادی خود را در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری بشورید.

علت جوش های ناگهانی صورت
علت جوش های ناگهانی صورت

تجمع چربی و عرق روی پوست بدن و لباس، احتمال ایجاد و گسترش جوش‌ها را افزایش می‌دهد. این موضوع علاوه بر جوش صورت، علت جوش بدن نیز است. بنابراین روتین بهداشتی زندگی خود را تغییر داده و با حساسیت بیشتری آن را برنامه‌ریزی کنید.

4- تغییر برنامه غذایی و از بین بردن عادات اشتباه

برای اغلب افراد، مصرف برخی خوراکی‌های چرب، تند، سرشار از ادویه و یا کربوهیدارت، باعث ایجاد و یا افزایش جوش است. همه این موارد را بررسی کنید. باید بدانید که در چه صورتی جوش‌های بیشتری در صورت و بدن شما ایجاد می‌شوند. پس از آن به‌راحتی می‌توانید مصرف برخی خوراکی‌ها را افزایش داده و برخی دیگر را کاهش دهید.

مصرف برخی ویتامین‌ها و مکمل‌ها نیز می‌تواند احتمال ایجاد جوش را کاهش دهد. مصرف روزانه زینک به‌مقدار لازم و بر طبق تجویز پزشک، باعث بهبود سلامت پوست شما خواهد شد. فراموش نکنید که مصرف بیش از حد هیچ ویتامین و مکملی، نه تنها هیچ فایده‌ای ندارد، بلکه می‌تواند باعث از بین‌رفتن سلامت کلی بدن شما شود.

مصرف دخانیات، مواد مخدر و یا کشیدن سیگار، تاثیر بسیار بدی بر سلامت پوست خواهد گذاشت. برای از بین‌بردن و درمان جوش باید این موارد را نیز در نظر بگیرید. عدم استفاده از دخانیات و مواد مخدر، به افزایش سلامت بدن و البته پوست شما منجر می‌شود.

نوشیدن آب یکی دیگر از روش‌های مقابله با جوش زدن است. آب به دفع سموم بدن کمک کرده و بدین شکل، مشکلات داخلی بدن کاهش می‌یابد. در نتیجه، یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی یعنی جوش زدن نیز از بین رفته و درمان خواهد شد. مصرف سبزیجات تازه در طی روز و افزایش مصرف آن‌ها نیز می‌تواند به درمان جوش‌های صورت کمک کند.

5- جلوگیری از ایجاد آکنه مکانیکا

آکنه مکانیکا معمولا به‌دلیل اصطکاک، گرما، تعریق و فشار روی پوست ایجاد می‌شود. جوش‌های مختلف بدن، معمولا از این نوع هستند. لباس‌های تنگ پلاستیکی و کشی، مهم‌ترین دلیل ایجاد چنین جوش‌هایی خواهند بود. از سوی دیگر، پوشیدن چنین لباس‌هایی برای ورزش‌کردن الزامی است و به همین خاطر، در اغلب فعالیت‌های ورزشی و یا فعالیت‌های شدید مشابه، این نوع آکنه در بدن ظاهر می‌شود.

برای درمان این آکنه‌ها، ابتدا باید روش جلوگیری از ایجاد آن‌ها را فرا بگیرید. سعی کنید لباس‌های کشی و پلاستیکی را در تنها در زمان‌های ورزش و به‌صورت محدود بپوشید. کوله‌پشتی سنگین را به‌مدت طولانی حمل نکرده و از مواد شوینده مناسب استفاده کنید. شست‌وشوی روتین پوست و لایه‌برداری آن، احتمال ایجاد آکنه‌های مکانیکا را نیز کاهش می‌دهد.

مهم‌ترین روش درمان این نوع جوش، حمام روزانه و شست‌وشوی کامل بدن است. این کار از تجمع عرق و سلول‌های مرده جلوگیری خواهد کرد. تغییر روش از بین‌بردن موی زائد بدن نیز بر درمان این نوع جوش‌ها تاثیرگذار است.

6- درمان دارویی بدون نسخه

علت جوش های ناگهانی پیشانی
علت جوش های ناگهانی پیشانی

در صورت رعایت نکات مهمی که در بخش‌های پیشین اشاره کردیم، احتمالا جوش‌های شما از بین رفته و یا کاهش می‌یابند. در صورتی که هیچ‌کدام از آن‌ها باعث درمان جوش نشد، می‌توانید داروهای بدون نسخه را نیز امتحان کنید. این داروها بدون نسخه پزشک نیز قابل خرید بوده و استفاده از آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند.

داروهای حاوی بنزوئیل پروکساید، سولفور و سالیسیک اسید، می‌توانند جوش‌های بدن و صورت شما را کنترل کرده و درمان کنند.

7- داروهای با تجویز پزشک

در صورت گذر بیش از چند ماه و تغییر تمام روتین‌های زندگی، اگر جوش‌های صورت و بدن شما از بین نرفتند، باید به پزشک مراجعه کنید. علت جوش همیشه دلایلی هم‌چون روتین‌های زندگی و عادات غذایی نیست. در صورت وجود مشکلات ژنتیکی و یا هورمونی طولانی‌مدت، مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای قوی‌تر، راه‌حل نهایی شما خواهد بود.

درمان‌های مختلفی در این مرحله در اختیار شما قرار خواهد گرفت. پزشک متخصص با توجه به سوابق بیماری، نوع زندگی، سن، وزن، ژنتیک و همه موارد دیگر، داروهای اختصاصی برای درمان جوش را به شما پیشنهاد خواهد کرد. برخی از مهم‌ترین داروها برای درمان جوش شامل موارد زیر هستند:

  • آزالیک اسید؛
  • بنزوویل پروکساید؛
  • رتینوئیدهای مختلف؛
  • آنتی‌بیوتیک؛
  • ترکیبی از چند دارو.

علاوه بر تمام موارد فوق، درمان‌های خانگی مناسبی نیز برای رفع جوش وجود دارد. در مطلب انواع ماسک برای جوش صورت، این نوع ماسک‌ها را معرفی و بررسی کردیم.

دوره درمان جوش

ماسک ضد جوش و پاکسازی کننده پوست آردن سری سبوما حجم 75 میل
ماسک ضد جوش و پاکسازی کننده پوست آردن سری سبوما حجم 75 میل

همان‌گونه که علت ایجاد جوش بسیار متفاوت است، نحوه درمان جوش نیز اختصاصی خواهد بود. هر کدام از روش‌های درمان جوش، به مدت زمان مشخصی برای اثرگذاری نیاز دارد. فراموش نکنید که فرآیند بازسازی پوست حداقل به دو ماه نیاز دارد. به همین خاطر درمان سریعی برای از بین‌بردن جوش‌های مقاوم وجود ندارد.

علت جوش‌های ناگهانی صورت معمولا تغییرات عادی و یا واکنش سریع پوست است. به همین خاطر این جوش‌ها به‌راحتی به درمان خانگی جواب داده و از بین می‌روند. این موضوع در جوش‌های مقاوم صورت و بدن کاملا متفاوت خواهد بود. برای درمان چنین جوش‌هایی، باید مدت زمان بسیار بیشتری صبر کرده و اجازه دهید بدن، خود را با تغییرات جدید سازگار کند.

هیچ‌گاه انتظار درمان یک هفته‌ای نداشته باشید. از سوی دیگر، برخی کرم‌ها و پمادهای ضد جوش، در هفته اول استفاده میزان جوش‌ها را افزایش می‌دهند. دلیل این موضوع، پدیدار شدن جوش‌های زیر پوستی است. در این حالت، به درمان خود و پزشک‌تان اعتماد کرده و مصرف داروها و کرم‌ها را ادامه دهید.

بازسازی پوست یک فرآیند طولانی است و به صبر و حوصله فراوان نیاز دارد.

جمع‌بندی نهایی

دستکاری جوش یکی از علل افزایش آن
عدم دست‌کاری جوش برای جلوگیری از افزایش آن

جوش یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات پوستی است. فرقی ندارد علت جوش چیست، در هر صورت این برآمدگی‌های ناخوشایند پوستی، ظاهر شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. خوشبختانه دلیل جوش و روش درمان آن در اغلب موارد مشخص است. می‌توانید با تغییر عادات زندگی و یا در موارد پیشرفته‌تر، استفاده از داروهای مختلف، این مشکل پوستی را درمان کنید. اجازه ندهید که جوش‌ها زندگی شما را محدود کرده و اعتماد به‌نفس شما را از بین ببرند. در هر صورت، از زندگی خود لذت ببرید و سعی کنید روتین سالم‌تری را برای خود برگزینید. آیا شما نیز با انواع جوش‌ها روبه‌رو هستید؟ علت جوش و روش درمان شما چیست؟ از شنیدن تجربیات شما خوشحال خواهیم شد.

سوالات متداول

 
1- جوش چیست؟

جوش یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی است. بسته‌شدن منافذ پوست، تحریک ریشه‌های مو و یا عفونت‌های مختلف، به‌شکل جوش در سطح پوست صورت و بدن ظاهر می‌شود.

2- چرا بدن ما جوش می‌زند؟

ایجاد جوش بدن دلایل بسیار متنوعی دارد. چربی سطح پوست، عدم استفاده از شوینده مناسب، لباس‌های تنگ و کشی، تعریق پوست و البته روش‌های مختلف از بین‌بردن موی زائد، دلایل مختلف ایجاد جوش بدن است.

3- جوش در چه نقاطی اتفاق می‌افتد؟

کف سر، صورت، کمر، سینه، بازوها، شکم، باسن، ناحیه تناسلی و پاها، همه نقاطی هستند که جوش در آن‌ها ظاهر می‌شود.

4- برای مقابله و درمان جوش چه باید کرد؟

تغییر عادات غذایی، روتین زندگی، عادات بهداشتی، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی باکیفیت، همه روش‌های مختلف درمان جوش هستند. در حالت‌های شدیدتر، استفاده از درمان‌های دارویی روش مناسبی برای درمان جوش است.

5- عدم توجه به جوش‌های بدن چه عواقبی را در بر دارد؟

در صورت عدم توجه به جوش‌های بدن، احتمال افزایش آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. باقی‌ماندن اثر جوش‌ها، مشکل دیگری است که در صورت عدم درمان جوش بدن و صورت با آن مواجه خواهید شد.