زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

با فواید اسکراب صورت آشنا شوید

تیم تحریریه مو تن رو
2,286
9 دقیقه
با فواید اسکراب صورت آشنا شوید

این روزها ممکن است بارها با عبارت «روتین پوستی» در فضای مجازی یا در میان دوستانتان مواجه شده باشید. در واقع بخشی از روتین پوستی، وابسته به لایه برداری پوست است تا بافت مرده و آسیب دیده پوست که شامل لک پوستی، چین و چروک، چربی اضافه، انواع جوش، آلودگی، باکتری‌های مضر و آسیب‌های دیگر پوستی است، از بین برود. یک روتین پوستی مفید شامل اسکراب صورت است تا این گونه مشکلات پوستی از سطح صورت حذف شوند. بنابراین فواید اسکراب صورت و نحوه استفاده از اسکراب صورت چگونه است؟ به منظور پاسخ به تمام این سوالات، توصیه می‌کنیم به ادامه مقاله توجه کنید تا پوستی زیبا و جوان داشته باشید.

اسکراب صورت چیست؟

اولین مسئله‌ای که باید بدانید، پاسخ به سوال “اسکراب صورت چیست” است! اسکراب صورت یک محصول مراقبت از پوست صورت و بدن است که باعث لایه برداری پوست می‌شود. اسکراب صورت کمک می‌کند تا لایه و بافت مرده پوست از بین برود و میزان منافذ باز پوست و جوش صورت تا حد زیادی کاهش یابد.

بهتر است بدانید که اسکراب و لایه برداری صورت یک اتفاق جدید در صنعت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نیست و گذشتگان ما نیز به روش‌های دیگری پوست صورتشان را اسکراب یا لایه برداری می‌کردند تا جوان باقی بمانند.

برای مثال، سرخ پوستان آمریکایی در گذشته از چوب ذرت خشک شده برای لایه برداری پوستشان استفاده می‌کردند. این روزها معمولا اسکراب صورت را از ترکیباتی همچون دانه یا پودر قهوه، شکر، نمک دریا، دارچین، عسل، جو دو سر و… تهیه می‌کنند که فواید آن برکسی پوشیده نیست.

تفاوت اسکراب صورت و ژل شستشوی پوست

اولین تفاوتی که میات اسکراب صورت و ژل شستشوی پوست وجود دارد، بافت یا به عبارتی ترکیبات این دو محصول مراقبت پوست است. معمولا ژل شستشوی صورت یا فیس واش بافت کرمی و نرمی دارد، در صورتی که داخل اسکراب شامل ذرات ریزی برای لایه برداری است.

فیس واش تنها باعث تمیز کردن آلودگی و باکتری‌های مضر از روی سطح پوست می‌شود، در حالی که اسکراب صورت نه تنها پوست را به صورت عمقی تمیز می‌کند، بلکه باعث لایه برداری بافت آسیب دیده پوست نیز می‌گردد.

شما می‌توانید به صورت روزانه از فیس واش یا ژل شستشوی صورت استفاده کنید. اما از آن‌ جایی که اسکراب صورت باعث لایه برداری پوست می‌شود، تنها باید یک تا دو بار در هفته از اسکراب یا لایه بردار صورت بهره‌مند شوید.

اسکراب صورت
اسکراب صورت پس از استحمام می‌تواند تبدیل به یک روتین مناسب پوستی شود.

ضرورت استفاده از اسکراب صورت

ما در دنیای مدرنی زندگی می‌کنیم که میزان آلودگی هوا نسبت به سال‌های گذشته بسیار زیاد است و مصرف برخی از محصولات آرایشی یا مصرف برخی از غذاها و داروها به پوست صورت آسیب می‌رساند و حتی باعث بروز چین و چروک پوست صورت در سنین کم یا بروز منافذ باز پوست می‌شود.

بنابراین ضرورت استفاده از اسکراب صورت در روتین پوستی در این دنیا مدرن غیرقابل انکار است. اسکراب صورت باعث لایه برداری پوست می‌شود و هنگامی که اسکراب را روی پوست ماساژ می‌دهید، تمام این آلودگی، چربی اضافه و باکتری‌های مضر از روی پوست به صورت عمقی پاک می‌شوند و پوست آسیب دیده از بین می‌رود و پوستی جوان جایگزین می‌گردد.

همچنین اسکراب صورت کمک می‌کند تا پوست نرم و لطیف شود و میزان منافذ باز پوستی که می‌تواند محل تجمع چربی اضافه، باکتری و در نهایت جوش شود، به میزان قابل توجهی کاهش یابد. بنابراین استفاده از اسکراب صورت در روتین پوستی ضرورت دارد.

مراحل اسکراب صورت

در صورتی که جنس یا نوع پوست خود را می‌شناسید (پوست چرب، خشک، نرمال، مختلط و حساس) و اسکراب صورت مخصوص پوستتان را تهیه کرده‌اید، با پیروی از مراحل اسکراب صورت می‌توانید پوست خود را لایه برداری، جوان و شاداب کنید.

مرحله اول: صورتتان را با آب سرد یا ولرم بشویید. از آب داغ استفاده نکنید و حتما پوستتان تمیز و بدون کرم و آرایش باشد.

مرحله دوم: مقداری اسکراب (به اندازه یک نخود یا کمی بیشتر) روی پوست صورت خیس قرار دهید.

مرحله سوم: اسکراب را به طور ملایم و در جهت دایره‌ای روی پوست صوت ماساژ دهید.

مرحله چهارم: اسکراب را محکم روی پوست صورت نکشید تا دچار قرمزی یا خارش نشوید.

مرحله پنجم: هنگام ماساژ تمام صورت (به‌جز لب و پلک و چشم)، گردن‌تان را هم ماساژ دهید.

مرحله ششم: زمان ماساژ صورت با اسکراب از 30 تا 90 ثانیه بیشتر نشود، چرا که پوست دچار حساسیت می‌گردد.

مرحله هفتم: صورتتان را با آب ولرم یا سرد به خوبی بشویید تا اثری از اسکراب صورت باقی نماند.

مرحله هشتم: صورتتان را با یک حوله نرم به آرامی خشک کنید. حوله را روی پوست نکشید تا پوستتان چروک نشود.

فواید اسکراب صورت

همان طور که می‌دانید بسیاری از متخصصان پوست بر این باورند که برای سلامت و جوان شدن پوست، نباید از فواید اسکراب صورت غافل شوید، چرا که پوست نیاز به لایه برداری و پاکسازی عمقی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید تحقیقات بیشتری درباره اسکراب صورت داشته باشید، توصیه می‌کنیم در ادامه مقاله با انواع فواید اسکراب صورت آشنا شوید.

پوست آسیب دیده

اولین فایده ماسک اسکراب صورت از بین بردن بافت یا لایه سطحی پوست است که معمولا این لایه متشکل از سلول‌های مرده و آسیب دیده می‌باشد. بافت مرده از پوست باعث می‌شود که پوست کدر، خشک یا چرب و پر از چین و چروک و منافذ باز باشد. در واقع هنگامی که پوست لایه برداری می‌شود، بافت جوان و تازه پوست که روشن و زیباتر است، ظاهر می‌شود.

منافذ باز پوست

سلول‌های بدن چربی طبیعی به نام سبوم تولید می‌کند که باعث رطوبت و آبرسانی پوست می‌شود. اما هنگامی که سلول‌های پوست میزان سبوم زیادی تولید می‌کند، باعث می‌شود که این چربی‌ها در منافذ باز پوستی جمع شوند. در صورتی که میزان چربی و باکتری در منافذ پوست زیاد شود، پوست دچار جوش و آکنه می‌گردد. بنابراین از فواید اسکراب صورت می‌توان به این نکته اشاره کرد که اسکراب میزان چربی اضافه پوست را کاهش می‌دهد و باعث کاهش میزان منافذ باز پوست می‌شود.

میزان پوسته شدن پوست

بسیاری از افرادی که پوست خیلی خشکی دارند، ممکن است بارهای با پوسته (ورقه شدن) و جمع شدن پوست صورت و بدنشان مواجه شده باشند. این پوسته‌ها برای سلامت پوست مناسب نیست و باعث کدر شدن صورت نیز می‌شود. اسکراب صورت کمک بسزایی در از بین بردن پوسته‌های صورت و بدن می‌کند و باعث نرم و لطیف شدن صورت می‌گردد.

جای جوش

یکی از فواید اسکراب صورت از بین بردن جای جوش و لک صورت است. هنگامی که جوش یا آکنه به طور عمیقی در پوست ظاهر می‌شود، ممکن است حتی پس از آنکه از بین برود، جای جوش به صورت لک، زخم یا اِسکار ظاهر شود. هنگامی اسکراب پوست لایه سطحی و آسیب دیده پوست را از بین می‌برد، جای جوش نیز به مرور زمان کم‌رنگ می‌شود و به رفع تیرگی پوست نیز کمک می‌کند.

موهای زیر پوستی

هنگامی که موها راه رشدشان مسدود شود، ممکن است به موی زیرپوستی یا جوش تبدیل شوند. اسکراب پوست یک روش مناسب و تاثیرگذار برای از بین بردن موهای زیر پوستی است. هنگامی که یک لایه از پوست آسیب دیده حذف می‌شود، موی پیچیده شده‌ی زیر پوستی نیز از بین می‌رود.

لطافت پوست

از دیگر فواید اسکراب صورت می‌توان به نرم و لطیف شدن پوست اشاره کرد. در واقع تماس صورت با هوا خشک و سرد و آلودگی باعث خشن شدن لایه بیرونی پوست می‌شود. اسکراب پوست کمک می‌کند صورت شفاف و درخشان گردد.

زمان استفاده از اسکراب صورت

ممکن است بپرسید که آیا می‌توان از اسکراب صورت برای روتین روزانه پوست استفاده کنیم؟ پاسخ به این سوال خیر است! نحوه مصرف اسکراب صورت باید به صورت هفتگی باشد. بنابراین هفته‌ای یک تا نهایتا دو بار در هفته استفاده از اسکراب پوست کافی است، چرا که ممکن است پوست نازک و حساس شود.

اسکراب صورت مردان
اسکراب صورت منوط به یک جنسیت نمی‌شود و برای مردان نیز می‌تواند گزینه‌ای جذاب و مفید باشد.

استفاده از کرم مرطوب کننده بعد از مصرف اسکراب صورت

برخی از افراد با این چالش یا سوال مواجه می‌شوند که آیا می‌توان پس از اسکراب صورت از کرم مرطوب کننده استفاده کنیم؟ تفاوتی ندارد که پوست شما خشک، چرب، معمولی یا مختلط باشد. پوست در هر شرایطی به آبرسانی نیاز دارد. بنابراین استفاده از یک مرطوب کننده بسیار ملایم یا کرم آبرسان صورت به مقدار بسیار محدودی مانعی ندارد.

بایدها و نبایدهایی استفاده از اسکراب

اگر می‌خواهید طرز استفاده از اسکراب صورت را بدانید، توصیه می‌کنیم به این بایدها و نبایدها توجه کنید تا آسیبی به پوستتان وارد نشود و پوستی سلامت، شاداب و جوان داشته باشید.

بایدهای استفاده از اسکراب صورت:

  • هرگز فراموش نکنید که پیش از استفاده از اسکراب صورت، پوستتان را به خوبی بشویید تا هیچ گونه کرم یا آرایشی روی پوستتان باقی نماند.
  • روی ماساژ پیشانی، بینی و چانه دقت بیشتری کنید.
  • حتما حداقل 30 ثانیه پوستتان را ماساژ دهید.
  • اگر می‌خواهید روتین پوستی را رعایت کنید، می‌توانید ماسک صورت را پس از مصرف اسکراب استفاده کنید.
  • پس از اسکراب صورت، استفاده از کرم مرطوب کننده ملایم یا آبرسان را فراموش نکنید.
  • حتما پیش از خرید اسکراب صورت به نوع پوستتان توجه کنید.

نبایدهای استفاده از اسکراب صورت:

  • هر روز از اسکراب صورت استفاده نکنید. هفته‌ای یک تا دو بار کافی است.
  • بیشتر از 90 ثانیه صورتتان را با اسکراب ماساژ ندهید.
  • در صورتی که روی صورتتان زخم، سوختگی یا جوش چرکی و دردناک دارید، از اسکراب صورت استفاده نکنید.
  • پس از استفاده از اسکراب صورت، از تماس مستقیم نور خورشید با پوستتان خودداری کنید، چرا که پوستتان حساس‌تر می‌شود.
  • پیش از استفاده از اسکراب، از بخور پوست استفاده نکنید.
  • هنگام ماساژ صورت با اسکراب، پوستتان را فشار ندهید و به نرمی با پوستتان رفتار کنید.
  • از آب داغ برای شستن پوستتان استفاده نکنید، زیرا پوست صورت خشک می‌شود.
  • از حوله زبر برای خشک کردن پوست صورت استفاده نکنید، چرا که باعث ایجاد چین و چروک صورت می‌شود.

اسکراب سنت ایوز یکی از برندهای موفق در این حوزه است. با کلیک روی لینک، می‌توانید با این برند و محصولات آن آشنا شوید.