زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

فواید روغن بچه برای پوست و مو و کاربردهای مفید آن

تیم تحریریه مو تن رو
14,785
13 دقیقه
فواید روغن بچه برای پوست و مو و کاربردهای مفید آن

فهرست مطالب

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم روغن بچه کاربردهای بسیار زیادی دارد! برخلاف اینکه نام این محصول مراقبتی ویژه کودکان و نوزادان است اما برای بزرگسالان هم فواید بسیار زیادی دارد. از فواید روغن بچه برای بزرگسالان می‌توان به تاثیر شگفت انگیز این روغن بر زیبایی و سلامت پوست و مو اشاره کرد. اگر ترغیب شده‌اید که در مورد این روغن بیشتر بدانید، تا پایان این مقاله از مو تن رو همراه ما باشید.

روغن بچه چیست

کودکان و نوزادان پوست حساسی دارند و به همین خاطر محصولاتشان هم مناسب خودشان طراحی و تولید می‌شود. هنگام خرید کرم، روغن و لوسیون کودک که مستقیم با پوست بچه در تماس هستند باید دقت کنید تا محصول مناسبی تهیه کنید. روغن بچه یکی از محصولات فوق العاده شگفت انگیز است که فواید بسیاری دارد.

روغن بچه از فرآیند تصفیه روغن بدست می‌آید و در اصل به عنوان یک روان کننده برای ماساژ و تقویت کننده پوست کودک بکار برده می‌شود. البته این روغن فواید بسیار زیاد دیگری هم دارد که حتی بزرگسالان هم می‌توانند از آن بهره مند شوند. با ما همراه باشید تا همه فواید روغن بچه را برایتان بگوییم.

روغن بچه چیست

کاربردهای روغن بچه برای زیبایی پوست

روغن بچه یک محصول پر کاربرد است که برای بسیاری از موارد کاربرد دارد. یکی از کاربردهای این روغن هرچه زیباتر کردن پوست است. روغن بچه می‌تواند به خوبی پوست شما را مرطوب و نرم ‌کند. در ادامه همه فواید روغن بچه برای پوست صورت را برایتان توضیح می‌دهیم:

حفظ رطوبت و هیدارته کردن پوست

اگر می‌خواهید پوستی نرم و شاداب داشته باشید بهتر است بعد از حمام کردن، مقداری روغن بچه به پوستتان بزنید. این کار مانع خشکی پوست شما خواهد شد. هنگام مصرف روغن به قسمت‌های حساسی مثل آرنج، زانو و پاشنه پا توجه کنید.

اصلاح راحت تر موهای زائد

اگر بعد از اصلاح موهای زائد احساس خوبی ندارید یا انجام این کار کمی برایتان سخت است باید قبل از اصلاح موهای ریش یا موهای زائدتان کمی روغن بچه روی پوست این نواحی بمالید. با این کار پوستتان بعد از شیو کردن نرم شده و حتی اصلاح کردن موها هم برایتان راحت‌تر انجام خواهد شد.

پاک کردن آرایش

روغن بچه یک پاک کننده آرایش عالیست. می‌توانید از این روغن برای پاک کردن آرایش روزانه خود استفاده کنید. برای این کار کافیست چند قطره روغن روی پنبه بریزید و روی صورتتان بکشید. از این محصول می‌توانید به عنوان پاک کننده آرایش چشم هم استفاده کنید و جالب است بدانید بهترین پاک کننده برای انواع رژ لب، همین روغن بچه است.

فواید روغن بچه

پیشگیری از ایجاد لکه‌های ناشی از کشیدگی پوست

اگر باردار هستید و از کشیدگی پوستتان ناراحتید می‌توانید با استفاده از روغن بچه از بروز علائم کشیدگی پوست در دوران بارداری جلوگیری کنید. چون یکی از فواید روغن بچه این است که پوست را نرم و لطیف می‌کند.

از بین بردن احساس چسبندگی بعد از موم انداختن

اگر بعد از موم انداختن احساس چسبندگی روی پوست داشتید، باید قسمت چسبنده را مرطوب کرده و مقداری روغن بچه روی آن بمالید. با این کار از شر چسبندگی موم خلاص خواهید شد.

رفع ترک خوردگی پاشنه پا

از روغن بچه حتی می‌توان برای درمان ترک خوردگی و خشکی پاشنه پا‌ استفاده کرد. برای این کار باید قبل از خواب کمی روغن بچه روی قسمت خشک پا بمالید. اگر نمی‌خواهید ملحفه و پتو روغنی شود می‌توانید جوراب بپوشید.


پیشنهاد نویسنده: ویژگی شامپو بچه مناسب+ معرفی بهترین مارک ها


نحوه‌ی استفاده از روغن بچه برای پوست

همانطور که گفتیم روغن بچه پوست را مرطوب و نرم می‌کند. استفاده از این روغن برای پوست روش‌های مختلفی دارد که عبارتند از:

  • کمی روغن بچه به وان حمام اضافه کنید چون این روغن خاصیت مرطوب کنندگی دارد و پوستتان را نرم و لطیف خواهد کرد.
  • بعد از حمام، بدنتان را کامل با حوله خشک نکنید. ابتدا مقداری روغن بچه روی پوست مرطوب بزنید و آن را ماساژ دهید. با اینکار روغن با رطوبت بدن ترکیب شده و پوست را نرم و لطیف می‌کند.
  • اگر روغن بچه را با نمک دریایی درشت مخلوط کنید یک خمیر اسکراب خواهید داشت. این اسکراب را در حمام روی صورت و لب و بدن بزنید تا پوست‌های مرده از بین بروند.
  • در روز‌های سرد زمستان می‌توانید قبل از پوشیدن لباس مقداری روغن بچه به پوست بدن بزنید. چون این روغن مانند یک عایق روی پوست بوده و جلوی از دست رفتن حرارت بدن را می‌گیرد.
  • از روغن بچه می‌توان به جای لوسیون استفاده کرد. اگر پوست را با این روغن ماساژ داده و بعد از نیم ساعت دوش بگیرید پوستی لطیف خواهید داشت و علاوه بر این باعث آرامش و رفع تنش از بدن می‌شود.

کاربردهای روغن بچه برای زیبایی مو

تحقیقات پزشکی راجع به فواید روغن بچه برای مو هنوز به صورت دقیق صورت نگرفته است. اما چون روغن بچه، مواد شیمیایی مضری مثل پارابن، فتالات، رنگ و رایحه ندارد و برای نوزادان بی خطر است، پس برای استفاده روی موها هم تقریبا بی خطر خواهد بود. از جمله فواید روغن بچه برای مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از شکنندگی مو

اگر از خشکی و شکنندگی موها رنج می‌برید مقداری روغن بچه به ریشه موها بزنید تا موهایتان از شر خشکی خلاص شود.

رشد موها

اگر مقداری از این روغن به کف سر بزنید و آرام ماساژ دهید، جریان خون در پوست سر افزایش پیدا کرده و مواد مغذی خیلی راحت به فولیکول مو می‌رسند. در نتیجه رشد موهایتان بیشتر خواهد شد.

جلوگیری از ایجاد موخوره

روغن بچه می‌تواند از ایجاد موخوره جلوگیری کند. بهتر است موها را با روغن بچه ماساژ دهید. این کار باعث تولید روغن طبیعی در پوست سر می‌شود و با ایجاد رطوبت، از شکستن و دو شاخه شدن موها پیشگیری خواهد کرد. حواستان باشد اگر موهای چربی دارید فقط انتهای ساقه مو را با روغن ماساژ دهند تا مانع ایجاد موخوره شوید.

جلوگیری از خشکی موی سر

روغن بچه مانند یک مانع یا عایق عمل کرده و بعد از استفاده روی پوست و مو، مانع از تبخیر رطوبت می‌شود. پس اگر می‌خواهید موهایتان را از خشکی نجات دهید از روغن بچه استفاده کنید.

فواید روغن بچه برای مو

درمان شپش با روغن بچه

اگر خودتان یا کودکتان به شپش دچار شده‌اید باید روغن بچه را به پوست سر و موها بزنید و حداقل ۸ ساعت اجازه دهید روی موها بماند و بعد آبکشی کنید. در صورتی که این روغن را با مواد شیمیایی مخصوص درمان شپش سر مخلوط کنید، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

تمیز کردن موها بعد از استفاده از روغن بچه

در صورتی که از روغن بچه روی موهایتان استفاده کردید اجازه ندهید بیش از حد روی سرتان بماند چون باعث جمع شدن ناخالصی روی موها می‌شود. بهترین راه برای اینکه روغن بچه از روی مو پاک شود، این است که موها را با آب گرم و شامپوی مناسب بشویید. بهتر است برای خشک کردن موها از حوله استفاده کنید و اجازه دهید حوله آب موها را گرفته و خشک کند.

دستورالعمل تهیه ماسک با روغن بچه برای مو

اگر موهای خشک و آسیب دیده دارید، حتما از ماسک مو استفاده کنید. در ادامه دستور ساخت یک ماسک موی خانگی با روغن بچه را به شما آموزش می‌دهیم:

  • ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن بچه را درون ظرف ریخته و به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه در مایکروویو قرار دهید تا گرم شود.
  • روغن گرم را آرام به پوست سر و موها بمالید و ماساژ دهید.
  • با یک حوله یا کلاه دوش همه سر و موهایتان را بپوشانید.
  • اجازه دهید این ماسک در طول شب روی موهایتان بماند.
  • در آخر بعد از گذشت چند ساعت، موها را با شامپوی مناسب بشویید.

با این ماسک موهایتان نرم و لطیف و خوش حالت خواهند شد.

کاربردهای دیگر روغن بچه

همانطور که گفتیم فواید روغن بچه برای پوست و مو بسیار زیاد است. حالا به سراغ فواید دیگر این روغن می‌رویم. از کاربردهای دیگر روغن بچه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن ماساژ

اگر اهل ماساژ هستید می‌توانید برای ماساژ بدن از روغن بچه استفاده کنید. این روغن تصفیه شده بوده و پوست را نرم و لطیف می‌کند. در نتیجه احساس خوبی در زمان ماساژ به شما القا خواهد کرد.

ماساژ بدن با روغن بچه

رفع گرفتگی گوش

شاید جالب باشد اگر بدانید روغن بچه برای رفع کیپ شدن و گرفتگی گوش گزینه بسیار خوبی می‌باشد. اگر دچار گرفتگی گوش شدید، کافیست به پهلو دراز بکشید، طوری که گوشی که گرفته، رو به بالا باشد. حالا چند قطره روغن بچه داخل گوش ریخته و چند دقیقه صبر کنید. بعد از گذشت چند دقیقه سرتان را برگردانید و اجازه دهید روغن از گوش بیرون بیاید. در آخر کار گوشتان را با دستمال پاک کنید.

مانیکور ناخن

شما می‌توانید خودتان در خانه کارهای مربوط به آرایش ناخن ‌هایتان را انجام دهید. برای مانیکور کردن ناخن اگر روغن کوتیکول ندارید به جای آن از روغن بچه استفاده کرده و به راحتی کوتیکول‌های اطراف ناخن را حذف کنید.

روغن بچه برای ناخن

پاک کردن تتو موقت

آیا تتو موقت روی پوستتان انجام داده‌اید و حالا می‌خواهید آن را پاک کنید؟ یک راه ساده استفاده از روغن بچه است. شما می‌توانید مقداری روغن بچه را روی قسمت مورد نظر ریخته و بعد با آب و صابون شستشو دهید. به این ترتیب تتوی شما پاک خواهد شد.

نرم و روشن تر شدن آرنج

اگر آرنج تیره و خشکی دارید، اسکراب آرنج را نباید فراموش کنید. برای تهیه اسکراب خانگی مخصوص آرنجتان باید روغن بچه را با مقداری شکر و چند قطره آب لیمو ترش مخلوط کرده و روی آرنج بکشید. بعد با آب بشویید و از مرطوب کننده روی این ناحیه استفاده کنید.

زیبایی ابرو

اگر ابروهای خوش حالت و زیبا می‌خواهید، کمی روغن بچه روی ابروها بکشید و بعد با یک برس مخصوص ابرو آن را شانه کنید و به حالت دلخواه دربیاورید.

گیر کردن حلقه در انگشت

اگر انگشترتان برای دستتان کوچک است و بعد از پوشیدن آن، انگشتر در دستتان گیر افتاده با روغن بچه می‌توانید حلقه را بیرون بیاورید. برای اینکار انگشت خود را به روغن بچه آغشته کنید و سعی کنید حلقه را در دست بچرخانید تا بیرون بیاید.

نرم و صورتی شدن لبهایتان

برای داشتن لب‌های نرم و صورتی باید مدتی یکبار لب‌ها را اسکراب کرد تا سلول‌های مرده از بین بروند. برای تهیه اسکراب لب کافیست روغن بچه را با شکر و چند قطره آب لیمو مخلوط کنید و آن را روی لب‌ها بکشید. با این کار لب‌هایتان نرم و روشن تر می‌شود.

فواید روغن بچه برای پوست صورت و لب

جدا کردن بانداژ و پانسمان

اگر قسمتی از بدنتان را پانسمان کرده‌اید و می‌خواهید آن را جدا کنید، می‌توانید مقداری روغن بچه روی نواحی چسبناک باند بزنید، و به آرامی پانسمان را جدا کنید. این روش به خصوص برای افرادی که پوست حساسی دارند، توصیه می‌شود.

از بین بردن برچسب روی وسایل خریداری شده

اگر وسیله‌ای خریده‌اید و برچسب قیمت آن جدا نمی‌شود، کمی روغن بچه را روی آن بمالید و اجازه دهید روغن جذب برچسب شود. بعد به کمک یک پارچه نرم، برچسب را از روی وسیله بردارید.

جلوگیری از دست رفتن حرارت بدن

روغن بچه همانطور که پیش از این هم گفتیم مثل یک عایق روی پوست عمل می‌کند. این روغن به راحتی می‌تواند جلوی از دست رفتن حرارت بدن را بگیرد و بخصوص در فصول سرد سال به گرم تر شدن بدنتان کمک خواهد کرد.

باز کردن گره های زنجیر و گردن بند

معمولا زنجیر گردنبندها بهم گره خورده و به سختی باز می‌شوند. اگر گردن بند شما هم دچار گره خوردگی شده، می‌توانید از روغن بچه برای باز کردن گره استفاده کنید. کافیست کمی روغن روی گره بریزید و با سوزن خیاطی اقدام به باز کردن گره‌ها کنید. با این کار، گره‌ها در یکدیگر لغزیده و راحت باز می‌شوند.

روغن معطر حمام

اگر پوست خشک و حساسی دارید و بعد از حمام از لوسیون‌ها و خوشبوکننده‌های مخصوص استفاده می‌کنید به جای این که هزینه زیادی برای خرید این لوازم کنید، می‌توانید چند قطره عطر را به یک چهارم فنجان روغن بچه اضافه کنید و یک روغن معطر حمام با هزینه کم برای خودتان بسازید.

روغن معطر حمام با روغن بچه

درخشندگی چرم

روغن بچه می‌تواند به کیف دستی، کیف پول، کفش و کمربند‌های چرمی جلا بدهد و آن‌ها را درخشنده کند. به این منظور باید مقدار کمی روغن بچه روی پارچه نرم بریزید و روی وسایل چرمی خود بکشید.

تمیز کردن سینک‌های استیل ضد زنگ

روغن بچه می‌تواند برای تمیز کردن سینک استیل ضد زنگ هم کاربرد داشته باشد. اگر کمی روغن بچه روی پارچه بریزید و روی سینک ظرفشویی بکشید، آن را تمیز و درخشنده خواهید کرد. این روش را برای از بین بردن لکه لوازم الکتریکی و لوازم حمام از جنس استیل هم می‌توان استفاده کرد.

پاک کردن رنگ از روی پوست

اگر رنگی روی پوستتان ریخته و می‌خواهید آن را پاک کنید از روغن بچه کمک بگیرید. کمی روغن روی رنگ بریزید و با دستمال روی آن بکشید تا پاک شود.

خلاصی از شر لکه‌های آب و صابون کابین دوش

لکه‌های آب و صابون روی دوش حمام جلوه خوبی نداشته و خوشایند نیستند. اگر می‌خواهید این لکه‌ها را تمیز کنید، کمی روغن بچه روی پارچه بریزید و بر روی دوش حمام بمالید تا از زیبایی و تمیزی آن لذت ببرید.

هشدارهای لازم برای استفاده از روغن بچه

هر چند در مورد فواید روغن بچه برای پوست صورت و بدن و موها گفتیم اما در استفاده از این روغن باید احتیاط کنید و به هشدارها در این زمینه توجه داشته باشید. مثلا:

روغن بچه میتونه باعث آفتاب سوختگی پوست بشه

روغن بچه به راحتی اشعه ماورابنفش خورشید را جذب می‌کند و باعث برنزه شدن و آفتاب سوختگی پوست خواهد شد. پس بعد از استفاده از روغن بچه در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرید تا پوستتان نسوزد.

آکنه و جوش ناشی از استفاده از روغن بچه

روغن بچه یک لایه محافظتی روی پوست ایجاد کرده و باعث جمع شدن گرد و غبار و آلودگی روی پوست می‌شود. این مسئله منافذ پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش و آکنه روی پوست خواهد شد. توصیه می‌کنیم بعد از هربار استفاده از این روغن، بطور کامل پوست خود را بشویید تا از روغن و گرد و غبار، چیزی روی پوست نماند.

روغن‌های جایگزین روغن بچه

روغن‌های گیاهی زیادی وجود دارند که از خواص آن‌ها می‌توان برای سلامت پوست و مو استفاده کرد. خبر خوب این است که اگر به روغن بچه دسترسی نداشتید می‌توانید از روغن‌های گیاهی به جای روغن بچه بر روی پوست و مو بهره ببرید. روغن‌های جایگزین روغن بچه عبارتند از:

  • روغن زیتون
  • روغن کنجد
  • روغن جوجوبا
  • روغن نارگیل
  • روغن آووکادو

سخن آخر

باید با توجه به مطالبی که خواندید متوجه شده باشید که روغن بچه یک روغن جادویی و همه کاره است. استفاده از این روغن برای سلامت و زیبایی پوست و مو اهمیت بسیاری دارد. از ویژگی‌های خوب روغن بچه این است که کم هزینه بوده و همیشه در دسترس شما خواهد بود پس همیشه یک بطری از این روغن در خانه داشته باشید و آن را در روتین روزانه پوست خود جای دهید.