زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

بهترین ماسک صورت خانگی برای انواع پوست

تیم تحریریه مو تن رو
811
14 دقیقه
بهترین ماسک صورت خانگی برای انواع پوست

برای داشتن پوستی سالم و شاداب، همیشه نیازی نیست که هزینه‌ی بالایی صرف کنید. در واقع شما می‌توانید با چند ترکیب بسیار ساده، انواع ماسک صورت خانگی را تهیه کنید. ماسک‌هایی که به کلاژن‌سازی یا جوان‌سازی پوست، رفع آکنه، رفع تیرگی پوست و درمان چین و چروک صورت کمک می‌کنند. ماسک‌هایی که مناسب انواع پوست همچون پوست خشک، نرمال، مختلط یا چرب باشند. با این حال بهتر است به یاد داشته باشید که برای دریافت نتیجه دلخواه، بهتر است هر ماسک صورت را حداقل یک بار در هفته استفاده کنید. بنابراین توصیه می‌کنیم برای تهیه بهترین ماسک صورت خانگی برای انوع پوست، به ادامه مقاله توجه کنید.

فواید ماسک صورت خانگی چیست؟

فواید ماسک صورت خانگی بسیار زیاد است، چرا که از ترکیبات بسیار طبیعی و خالص تهیه می‌شود. یک ماسک صورت خانگی ساده می‌تواند به رطوبت و آبرسانی صورت کمک کند، چرا که معمولا بین 10 تا 30 دقیقه روی صورت قرار می‌گیرد.

معمولا ترکیباتی که در ماسک صورت خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد باعث افزایش ویتامین و مواد مغذی پوست می‌شود، پوست را کاملا تمیز می‌کند و همچون لایه بردار، پوست مرده و آسیب دیده را از بین می‌برد. بنابراین پوست شما جوان، شاداب، انعطاف‌پذیر و روشن‌تر می‌گردد.

با این حال توصیه می‌کنیم پیش از تهیه و ساخت هرنوع ماسک صورت خانگی، به ترکیبات توجه بیشتری داشته باشید. ممکن است یک ترکیب مناسب پوست چرب یا خشک نباشد. برای مثال سفیده تخم مرغ مناسب پوست چرب است، چرا که چربی اضافه پوست را از بین می‌برد. زرده تخم مرغ مناسب پوست خشک است، چرا که اسیدهای چرب مفیدی برای پوست فراهم می‌سازد.

بایدها و نبایدهای ماسک صورت خانگی

پیش از تهیه ماسک صورت خانگی باید نکاتی را رعایت کنید تا پوستتان دچار حساسیت نشود. این نکات کمک می‌کند تا در تهیه ماسک صورت خانگی، توجه بیشتری داشته باشید و پوستتان شاداب وسلامت باشد.

باید‌های ماسک صورت خانگی

  • ماسک را با توجه به ترکیبات و نوع پوستتان باید بین 10 تا 30 دقیقه روی پوستتان قرار دهید. اینطور ترکیبات به خوبی جذب پوست شوند.
  • پیش از استفاده از ماسک، حتما حمام کنید یا پوستتان را بشویید.
  • پیش از استفاده از ماسک می‌توانید از پاک کننده‌های پوست، مثل ژل شستشوی صورت نیز استفاده کنید.
  • به اندازه ترکیبات ماسک صورت خانگی توجه کنید.
  • پیش از تهیه ماسک صورت خانگی، به نیاز و نوع پوستتان توجه کنید. ممکن است برخی از ترکیبات مناسب نوع پوست شما نباشد.
  • پس از مصرف ماسک صورت خانگی از آب سرد یا ولرم استفاده کنید. آب داغ باعث خشکی پوست می‌شود.
  • پس از شستشوی صورت می‌توانید از کرم مرطوب کننده پوست استفاده کنید.

نبایدهای ماسک صورت خانگی

  • در صورتی که به یکی از ترکیبات ماسک حساسیت دارید، آن ماسک را تهیه نکنید.
  • ممکن است پوستتان هنگام استفاده از ماسک صورت، دچار قرمزی، التهاب یا خارش شود. در این صورت ماسک را به سرعت از پوستتان پاک کنید. این نشانی از حساسیت است و باید صورتتان را با آب سرد بشویید.
  • پیش از استفاده از هر نوع ماسک صورت، آن را گوشه پوستتان تست کنید.
  • زمان استفاده از ماسک‌های خانگی بین 10 تا 30 دقیقه است و نباید زمان زیادی روی پوست باقی بماند.
  • پس از استفاده از ماسک صورت، پوستتان را اسکراب یا لایه برداری نکنید، چرا که پوست لطیف است و ممکن است دچار جوش یا حساسیت شود.

انواع ماسک صورت خانگی

همان‌طور که می‌دانید، ماسک صورت خانگی انواع متفاوتی دارد. اما پیش از تهیه هر گونه ماسک صورتی باید به ترکیبات توجه کنید. در واقع ترکیبات هر ماسک صورت خانگی به نیاز پوست شما بستگی دارد. برای مثال اگر پوست خشکی دارید، هر نوع ماسک پوست صورتی مناسب شما نیست. در این صورت باید حتما سراغ ماسک صورت مناسب پوست خشک بروید. در ادامه مقاله به انواع ماسک صورت خانگی برای انواع پوست می‌پردازیم.

ماسک صورت خانگی برای پوست خشک

در صورتی که پوست خشکی دارید، باید از ترکیباتی برای تهیه ماسک خانگی استفاده کنید که باعث آبرسانی و افزایش چربی پوستتان شود. ماسک صورت عسل و آووکادو یک ترکیب بسیار مناسب برای رطوبت رسانی، آبرسانی و نرم‌ کنندگی پوست صورت است.

ساخت ماسک صورت با آووکادو
برای صورت‌های خشک، ماسک صورت آووکادو می‌تواند منجر به رطوبت رسانی، آبرسانی و نرم‌ کنندگی پوست شود.

عسل باعث آبرسانی و جذب رطوبت به عمق پوست می‌شود. همچنین عسل حاوی ترکیبات ضد باکتری و ضد التهاب است و میزان خارش، التهاب، قرمزی و حساسیت پوست را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

آووکادو حاوی چربی طبیعی و مغذی است که به سرعت پوست را نرم و مرطوب می‌کند. با این حال در صورتی که آووکادو در دسترس نبود، می‌توانید از روغن زیتون، روغن جوجوبا، روغن آرگان، روغن گل آفتابگردان یا روغن دانه انگور بهره‌مند شود. این روغن‌ها را جایگزین کنید تا پوستتان نرم و شاداب گردد.

طرز تهیه ماسک صورت خانگی برای پوست خشک، بسیار ساده است. ابتدا یک‌چهارم آووکادو را با یک قاشق چای‌خوری عسل و یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون مخلوط کنید. این ماسک را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوستتان قرار دهید. در نهایت صورتتان را با آب ولرم به خوبی بشویید و شاهد پوستی نرم و لطیف باشید.

ماسک صورت خانگی برای جوش

معمولا پوست‌های چرب، بیشتر از پوست‌های دیگر دچار جوش و آکنه می‌شوند. جوش و آکنه زمانی روی پوست ظاهر می‌شوند که میزان زیادی باکتری، آلودگی و چربی در منافذ پوستی جمع می‌شود. در واقع جوش یک نوع دفاع سیستم ایمنی بدن در مقابل این باکتری و آلودگی‌ها است.

اگر می‌خواهید یک ماسک صورت خانگی برای جوش تهیه کنید، توصیه می‌کنیم از گِل بنتونیت یا گِل ارمنی بهره‌مند شوید. این نوع گِل، نوعی خاک رس ریزدانه است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گِل بنتونیت چربی اضافه و باکتری صورت را کاملا از بین می‌برد و باعث رفع جوش و آکنه پوست می‌شود.

علاوه بر گِل ارمنی یا گِل بنتونیت، چای سبز نیز خواص بسیاری برای رفع جوش پوست چرب دارد. چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضد التهاب است که مانع ایجاد جوش یا آکنه روی پوست می‌گردد.

به منظور تهیه ماسک صورت برای جوش، ابتدا 1 پیمانه چای سبز را به مدت 5 دقیقه در آب جوش قرار دهید. 2 قاشق غذاخوری چای سبز (مایع) را درون یک ظرف قرار دهید. نصف یک قاشق چای‌خوری نمک اپسوم یا نمک حمام را به ظرف اضافه نمایید. سپس 2 قاشق غذاخوری گِل بنتونیت را به ترکیبات اضافه نمایید و آن را به خوبی مخلوط کنید.

در صورتی که ترکیبات شبیه به خمیر شد، می‌توانید آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوستتان قرار دهید. این ماسک صورت خانگی نه تنها برای از بین بردن جوش و آکنه کاربرد دارد، بلکه به آرامش نیز کمک می‌کند. در پایان می‌توانید صورتتان را با آب ولرم به خوبی بشویید.

ماسک صورت برای پوست حساس

در صورتی که در بیشتر مواقع پس از استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی یا خوردن برخی از غذاها پوستتان دچار خارش، التهاب، ورم، قرمزی یا حتی زخم می‌شود احتمالا پوستی حساس دارید. در این صورت توصیه می‌کنیم سراغ ماسک صورت برای پوست حساس بروید تا به شادبی پوستتان کمک بیشتری کنید.

در واقع ماسک‌های صورت مناسب پوست حساس، ترکیبات بسیار ساده دارند که به درمان پوست نیز کمک کنند. برای مثال ماسک‌های قابل ساخت با خیار که باعث آبرسانی می‌شوند. عسل که به تغذیه پوست کمک می‌کند. چای سیاه که حاوی آنتی‌اکسیدان است. همینطور مصرف روغن‌هایی همچون روغن اسطوخودوس که ضد التهاب است، برای پوست حساس مناسب می‌باشند.

با این حال توصیه می‌کنیم پیش از مصرف هر گونه ماسک صورت یا محصولات آرایشی و بهداشتی، ابتدا آن را گوشه‌ای از پوستتان تست کنید تا دچار حساسیت نشوید. بنابراین هنگامی که پوستتان دچار خارش، التهاب، ولرم یا قرمزی شد، حتما آن را به سرعت با آب سرد بشویید.

برای تهیه ماسک صورت خانگی برای پوست حساس، ابتدا یک خیار کوچک را رنده کنید. مقداری چای سیاه را به مدت 5 دقیقه در یک فنجان آب جوش قرار دهید و یک قاشق غذاخوری عسل، خیار رنده شده و دو قطره روغن اسطوخودوس را به چای اضافه نمایید. 10 دقیقه صبر کنید تا ترکیبات به خوبی مخلوط شوند.

ماسک خیار برای صورت
ماسک خیار برای صورت یکی از راهکارهای بسیار توصیه‌شده از طرف متخصصان است.

در نهایت خیار رنده شده را از چای جدا کنید و آن را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی پوست صورتتان قرار دهید. در مرحله پایانی، صورتتان را با آب ولرم یا سرد به خوبی بشویید تا پوستتان شاداب و آبرسانی گردد.

ماسک صورت برای رفع قرمزی پوست

معمولا پوست‌های حساس و ملتهب، دچار قرمزی نیز می‌شوند. ماسک صورت خانگی برای قرمزی پوست، یک انتخاب مناسب برای بهبود صورت خواهد بود و ما به شما ماسک صورت چای ماچا و آلوئه‌ورا را توصیه می‌کنیم که خواص آلوورا برای پوست را متوجه خواهید شد.

چای ماچا و ژل آلوئه‌ورا هر دو حاوی ترکیبات ضد التهاب هستند و ترکیب این دو با هم به درمان و رفع قرمزی و خارش پوست کمک بسزایی می‌کند. در واقع چای سبز ماچا حاوی کافئین است و باعث رفع قرمزی پوست می‌شود.

طرز تهیه ماسک صورت برای قرمزی و خارش پوست بسیاری ساده است. ابتدا یک قاشق چای‌خوری چای ماچا را همراه با 1 قاشق چای‌خوری ژل خالص آلوئه‌ورا مخلوط کنید و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوستتان قرار دهید. در نهایت پوستتان را با آب سرد بشویید.

ماسک سفید کننده صورت فوری

ماسک سفید کننده صورت فوری، از آن دست ماسک‌های خانگی است که طرفداران بسیاری دارد. جوی دوسر یک لایه بردار طبیعی صورت است که به رفع تیرگی پوست کمک بسیاری می‌کند. در واقع جوی دوسر باعث می‌شود که لایه سطحی پوست که حاوی سلول‌های مرده و آسیب دیده و تیره است، از بین برود و پوست روشن و شفاف شود. همچنین موز یک ماسک روشن کننده صورت است که علاوه بر رطوبت رسانی، ویتامین C پوست را نیز فراهم می‌سازد.

در صورتی که پوستتان دچار جوش و آکنه است و می‌خواهید از یک ماسک صورت برای رفع تیرگی پوست و رفع جوش بهره‌مند شوید، توصیه می‌کنیم از ماست اسید لاکتیک در ترکیبات ماسک صورت خانگی استفاده کنید تا میزان لایه برداری جوی دو سر بیشتر شود.

برای تهیه ماسک سفید کننده صورت فوری، ابتدا دو قاشق غذاخوری جوی دوسر را به مدت 5 دقیقه در آب جوش قرار دهید تا نرم شود. سپس نصف یک موز را له کنید و آن را با جوی دو سر خمیر شده، ترکیب نمایید.

در صورتی که پوستتان دچار آکنه یا جوش است، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری ماست پرچرب نیز به ماسک صورت خانگی اضافه کنید. ترکیبات را به خوبی مخلوط کنید و ماسک را به مدت 1 تا 2 دقیقه به صورت دایره‌ای (همچون اسکراب یا لایه بردار) روی صورتتان ماساژ دهید. در نهایت پوستتان را با آب ولرم به خوبی بشویید.

ماسک صورت خانگی برای پوست مختلط

پوست‌های مختلط به پوست‌هایی می‌گویند که بخشی از صورت چرب و بخشی دیگر خشک است. در صورتی که می‌خواهید پوستی سالم و درخشان داشته باشید، تهیه ماسک خانگی برای پوست مختلط اهمیت بسیاری دارد و باید از ترکیبات متفاوتی که برای این نوع پوست مفید است، استفاده نمایید.

برای مثال ترکیب گیاهان سبز (سبزیجاتی همچون نعنا، ریحان، شوید، جعفری) و ماست پرچرب انتخاب مناسبی خواهد بود و باعث اسکراب یا لایه برداری، آبرسانی، درخشندگی و درمان التهاب پوست می‌شود.

برای تهیه ماسک صورت خانگی برای پوست مختلط، ابتدا دو قاشق غذاخوری ماست پرچرب را با یک دسته برگ نعنا و بابونه تازه در مخلوط‌‌‌کن قرار دهید تا برگ‌ها کاملا له و با ماست ترکیب شوند. سپس ماسک صورت مناسب پوست مختلط را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوستتان قرار دهید و در نهایت صورتتان را با آب ولرم به خوبی بشویید.

ماسک صورت خانگی برای از بین بردن چروک پوست

با افزایش سن، میزان کلاژن سازی یا جوان سازی پوست کاهش می‌یابد و ممکن است پوست دچار چین و چروک شود. البته علت چین و چروک صورت، تنها به افزایش سن بستگی ندارد و عدم مراقبت از پوست، تماس مستقیم با نور خورشید، مصرف برخی از داروها و عوامل دیگر می‌تواند باعث بروز چین و چروک روی پوست گردند.

اگر می‌خواهید چین و چروک صورتتان را به روش طبیعی درمان کنید، موز یک میوه معجزه‌آسا خواهد بود. موز حاوی ویتامین ب6، ویتامین سی، ویتامین آ و پتاسیم است که به رطوبت ‌رسانی، رفع تیرگی پوست و از بین بردن چین و چروک صورت کمک بسزایی می‌کند.

ساخت ماسک صورت با موز
میوه‌ی موز، می‌تواند در ساخت ماسک صورت معجزه کند.

همچنین در صورتی که موز را با ترکیبات دیگری همچون عسل برای درمان التهاب، ماست برای نرم کنندگی پوست و زردچوبه برای روشن کنندگی پوست مصرف کنید، به نتیجه بهتر و قوی‌تری خواهید رسید.

برای تهیه ماسک صورت خانگی برای از بین بردن چین و چروک پوست، شما به 1 عدد موز متوسط رسیده، نصف قاشق چای‌خوری عسل طبیعی، 1 قاشق چای‌خوری ماست پرچرب و نوک قاشق چای‌خوری زردچوبه نیاز دارید.

موز را له کنید و تمام این ترکیبات را با یکدیگر مخلوط نمایید. ماسک صورت را به مدت 10 دقیقه روی پوست کاملا تمیزتان قرار دهید و پس از آن، پوستتان را با آب سرد یا ولرم به خوبی بشویید. به یاد داشته باشید که پس از استفاده از ماسک، حتما از کرم مرطوب‌ کننده نیز استفاده کنید.

ماسک صورت خانگی برای پوست چرب

معمولا پوست‌های چرب بیشتر از پوست‌های دیگر مستعد جوش و آکنه هستند، بنابراین باید بیشتر از پوست‌های دیگر پاکسازی و تمیز شوند. استفاده از ماسک صورت خانگی برای پوست چرب نیز یک راهکار بسیار مناسب برای پیشگیری از جوش و آکنه و تمیز کردن پوست است.

در واقع ترکیباتی که در ماسک صورت برای پوست چرب مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید چربی اضافه و باکتری را از پوست پاک کند. به همین دلیل استفاده از سفیده تخم مرغ کمک بسزایی در رفع چربی اضافه پوست و جلوگیری از بروز آکنه صورت، می‌کند.

برای تهیه این ماسک صورت خانگی مناسب پوست چرب، شما به یک عدد سفیده تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری ژل تازه آلوئه‌ورا (برای آبرسانی پوست) نیاز دارید. این ترکیبات را با هم مخلوط کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوستتان قرار دهید. در نهایت پوستتان را با آب سرد یا ولرم به خوبی بشویید.

ماسک صورت خانگی برای شادابی پوست

در روزهایی که شیوع کوید 19 در دنیا همگیر است، ممکن است ساعات زیادی از ماسک پزشکی استفاده کنید. همچنین آلودگی و خشکی فصل‌های سرد نیز تاثیر منفی روی پوست دارند. به منظور آرامش بیشتر، شما می‌توانید یک ماسک صورت خانگی برای پوست خسته و کدر تهیه کنید تا پوستتان شاداب و بشاش گردد.

برای تهیه ماسک صورت برای شادابی پوست، شما به یک قاشق غذاخوری ماست یونانی، یک قاشق چای‌خوری جوی دوسر و یک قاشق چای‌خوری عسل نیاز دارید. در واقع ماست باعث رطوبت پوست می‌شود و اسید لاکتیک به نرم شدن پوست و پروبوتیک به رفع التهاب پوست کمک می‌کند.

هنگامی که ترکیبات را به خوبی با یکدیگر مخلوط کردید، ماسک صورت را به مدت 15 دقیقه روی پوستتان قرار دهید تا به خوبی جذب پوست شود. در نهایت پوستتان را با آب ولرم یا سرد به خوبی بشویید. با این حال به یاد داشته باشید که پیش از مصرف ماسک صورت، پوستتان کاملا تمیز باشد.