زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

خواص سیاه دانه و درمان ریزش مو و ابرو

wordcamp
14,836
6 دقیقه
خواص سیاه دانه و درمان ریزش مو و ابرو

آیا می دانید سیاه دانه چیست و برای چه بیماری هایی مفید است؟ آیا با خواص سیاه دانه آشنایی دارید؟ آیا می دانستید با سیاه دانه می توانید، مو و ابروی خود را پرپشت کنید؟ در این مقاله قصد داریم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.در ادامه مقاله همراه ما باشید.


پیشنهاد نویسنده: بهترین روش کاشت مو


سیاه دانه چیست؟

نان سیاه دانه

گیاه (Nigella sativa) یا سیاه دانه که به زیره سیاه، نیجلا و کلونجی هم معروف است. از جمله گیاهانی است که سالانه رشد کرده و دارای ارتفاعی به اندازه 20-30 سانتیمتر می باشد. این گیاه از خانواده Ranunculaceae بوده و محل رویش آن، جنوب و جنوب غربی آسیا می باشد. رنگ گلبرگ های این گل، آبی رنگ پریده و سفید است و دارای 5 گلبرگ نیز می باشد. سیاه دانه دارای طعمی تلخ است و ایرانی ها عموما به عنوان ادویه، در مواد غذایی و ترشیجات خود استفاده میکنند. البته از سیاه دانه در نان و شیرینی یا حتی سالاد و پنیر هم استفاده می شود که باعث خوشمزه تر شدن این مواد غذایی و مغذی شدن آن ها نیز می گردد. سیاه دانه را یک آنتی بیوتیک قوی می دانند و به عنوان یک داروی مسهل و ضد انگل نیز استفاده می کنند. اسامی دیگر سیاه دانه،سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی است.

فواید و خواص سیاه دانه چیست؟

خواص سیاه دانه به قدری زیاد است که حتی این مقاله هم نمی تواند به تمامی آنها بپردازد. در طب اسلامی،سیاه دانه جز داروهایی است که تمام بیماری ها را درمان می کند، البته به جز مرگ. از مهمترین خواص سیاه دانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیاه دانه، دارای طبع گرمی می باشد و خاصیت ضد تشنجی دارد.
  •  سیاه دانه، می تواند درمان کننده و تسکین دهنده برای دستگاه گوارش مانند زخم معده و نفخ شکم باشد.
  • سیاه دانه، باعث تنظیم دوران قاعدگی و هورمون ها در زنان می شود.
  • سیاه دانه، باعث افزایش شیر در زنان شیرده می شود.
  • با خوردن سیاه دانه، می توانید سیستم دفاعی قوی داشته باشید.
  • از دیگر خواص سیاه دانه، می توان به عنوان یک مسکن، برای درد رحم بعد از زایمان استفاده کرد.
  • سیاه دانه، برای درمان سرماخوردگی، تب های سودایی و بلغمی و همچنین سردردها مناسب است.
  • سیاه دانه، درمان کننده جوش های بلغمی است.
  • سیاه دانه ادرار آور بوده و برای آقایانی که دارای سرطان پروستات هستند، بسیار مفید است.
  • سیاه دانه، سنگ کلیه و سنگ مثانه را از بین می برد.
  • و…

 درمان بیماری ها با سیاه دانه

همانطور که در بالا اشاره شد، سیاه دانه دارای خاصیت های درمانی زیادی بوده است و یکی از نکات مهم سیاه دانه برای درمان بهتر بیماری ها، استفاده همزمان سیاه دانه با دیگر مواد گیاهی و طبی است. در ادامه این بخش ، چند مورد را با یکدیگر بررسی می کنیم.

سیاه دانه و درمان ریزش مو

خیلی از خانم ها و آقایان، با مشکل ریزش مو مواجه هستند و عموما با استفاده از داروهای شیمیایی و هزینه های هنگفت، نمی توانند از ریزش مو جلوگیری نمایند. یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راه  برای کاهش ریزش مو، استفاده از سیاه دانه می باشد. برای تهیه داروی ضد ریزش مو می توان مراحل زیر را دنبال کرد:

1-خرد کردن 50 گرم سیاه دانه

2- ترکیب سیاه دانه خرد شده با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل

3- اضافه کردن 400 سی سی الکل طبی و 3 عدد میخک

4-ریختن این مواد در داخل شیشه جهت نگهداری به مدت 2 هفته.(دور از نور خورشید نگهداری شود)

5-ماساژ دادن موها به مدت 10 دقیقه و استفاده از آن، روزی دو مرتبه

نکته: در صورتی که به هرکدام از این مواد حساسیت دارید یا از داروی شیمیایی خاصی استفاده می کنید، حتما قبل از استفاده با پزشک مربوطه مشورت نمایید.

عسل و سیاه دانه

سیاه دانه و درمان جوش صورت

مشاهده جوش صورت از جمله معضلاتی است که همیشه ذهن همه، علی الخصوص خانم ها را درگیر خود کرده است. از مهمترین خواص سیاه دانه می توان به خاصیت ضد جوش بودن این ماده گرانبها اشاره کرد. برای درمان جوش صورت می توان از دو روش، استفاده نمایید:

1- در ابتدا 10 گرم سیاه دانه را با 30 گرم زغال مو (چوب انگور) آسیاب نمایید.

2- به اندازه 200 سی سی سرکه به مخلوط اضافه نمایید.

3- 24 ساعت به ماده اجازه استراحت دهید و یادتان باشد، این ماده باید در جای خنک نگهداری شود.

4- بعد از زمان استراحت و نداشتن حساسیت با هیچ کدام از این مواد اولیه، این ماسک را به مدت 1 ساعت بر روی پوست قرار دهید. این عمل را برای سه مرتبه در روز می توانید تکرار نمایید.

روش دوم: افرادی که با سرکه یا با زغال مو مشکل دارند، می توانند مقداری سیاه دانه را با روغن کنجد مخلوط نمایند و به صورت خمیری روی پوست خودشان قرار دهند.

سیاه دانه و تقویت مژه و ابرو

همه ما برای داشتن ابروهایی پرپشت و یا مژه هایی بلند، از ژل ابرو، ریمل ابرو و یا از داروهای شیمیایی زیادی که پزشک به ما تجویز کرده است، استفاده میکنیم. یکی دیگر از خواص سیاه دانه، پرپشت کردن و تقویت کردن ابرو و مژه است، روغن موجود در سیاه دانه باعث تحریک فولیکول های موی ابرو می شود. برای استفاده از روغن سیاه دانه، بهتر است به اندازه یک انگشت کوچک این روغن را بر روی ابرو و یا مژه ها بکشید البته در صورتی که پوستی حساس دارید، به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید. چرا که بعضی از پوست ها بعد از استفاده، دچار قرمزی و التهاب می شوند. یا اینکه از محصولات سرم تقویت ابرو سریتا و محلول تقویت مژه سریتا برای رشد ابرو و مژه‌هایتان استفاده کنید.

طرز تهیه روغن سیاه دانه

برای تهیه روغن سیاه دانه، به دو روش می توان روغن سیاه دانه را تهیه نمود.

روش اول

ابتدا می توان 100 گرم سیاه دانه تمیز بدون خاک و آلوده را با یک یا دو لیوان روغن کنجد یا بادام ، به آرامی جوشاند و بعد از صاف کردن و خنک شدن می توان از آن استفاده نمود.

روش دوم

4 مثقال سیاه دانه را با 21 مثقال مغز بادام، کوبیده و له نمایید و در پارچه ای ریخته و خوب فشار دهید تا روغن آن گرفته شود. دراین حالت روغن سیاه دانه آماده است.


پیشنهاد نویسنده: پارافین تراپی چیست؟


امیدوارم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید. لطفا در صورت داشتن سوال، نظرات خود را مطرح نمایید تا در اسرع وقت، مشاورین مجله مو تن رو به آن ها پاسخ دهند.