زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

لوسیون بدن و 5 دلیل استفاده از آن

wordcamp
1,126
8 دقیقه
لوسیون بدن و 5 دلیل استفاده از آن

برای اینکه بهتر بتوانیم دلایل استفاده از لوسیون بدن را توضیح دهیم، در آغاز به معرفی انواع آن می‌پردازیم. سپس تفاوت لوسیون بدن، لوسیون صورت و لوسیون دست از یکدیگر‌ را بررسی می‌کنیم. آنگاه به بررسی دلایل اصلی استفاده از آن‌ها می‌پردازیم. و در پایان به بررسی این مسئله خواهیم پرداخت که آیا می‌توان از لوسیون بدن برای صورت استفاده کرد یا خیر.

لوسیون چیست؟

لوسیون در واقع نوعی پماد است. با این تفاوت که ویسکوزیته یا غلظت آن بسیار پایین‌تر است. وظیفه اصلی آن آبرسانی به بافت لایه بالایی پوست به شمار می‌آید. انواع لوسیون‌ مثل کرم‌ها از ترکیب آب و روغن  تشکیل شده اما بسیار رقیق‌تر از آن‌ها هستند. لوسیون‌ها معمولا برای درمان آکنه و جوش، محافظت از پوست در برابر آفتاب استفاده می‌شود. همچنین برای تغذیه پوست با انواع ویتامین‌ مانند ویتامین E در برخی از دارو‌های موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از لوسیون‌های موجود در بازار از نظر کاربرد و ویژگی دقیقا در مقابل مرطوب کننده‌ها قرار دارند. معمولا  این لوسیون‌ها لایه بالایی پوست را تبدیل به یک بافت نرم و هیدراته کرده، عطر کمتری داشته و در درمان بسیاری از مشکلات پوستی ساده  همچون حساسیت به لمس مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین لوسیون بدن بطور موثر پوست را مرطوب نموده و برای انواع پوست بخصوص پوست‌های خشک ایده آل به شمار می‌رود.

لوسیون بدن
برای استفاده از لوسیون نیازی به برس مخصوص نیست و می‌توان با دست از آن استفاده کرد.

انواع لوسیون

هر قسمت از پوست بدن به‌طور ذاتی با بقیه متفاوت است. همچنین میزان برخورد هر قسمت با مواد آسیب‌زا متفاوت است. برای مثال در طی کارهای روزمره دست‌ها بیش از بقیه نقاط پوست با آلاینده‌های محیطی و مواد شوینده در تماس هستند. هر کدام از قسمت‌های پوست به میزان متفاوتی از چربی، مواد مغذی یا آب‌رسانی نیازمند هستند. در ادامه به بررسی نیازهای بافت هرکدام از این نقاط می‌پردازیم.

لوسیون بدن

لوسیون اختصاصی بدن غالبا در سه سبک متفاوت و برای رفع نیازهای مختلف تولید می‌شود.

لوسیون بدن مرطوب کننده یا آب‌رسان:

لوسیون بدن مرطوب کننده علاوه بر رساندن آب مورد نیاز بافت‌های لایه بالایی پوست، از خارش و پوسته پوسته شدن جلوگیری می‌کند. همچنین این نوع از لوسیون به افزایش نرمی و لطافت پوست شما کمک خواهد کرد. از دیگر تفاوت‌های نوع مرطوب کننده جذب سریع پوستی و درنتیجه جلوگیری از کثیف شدن لباس اشاره کرد. معمولا یکی از ترکیبات اصلی تشکیل دهنده لوسیون بدن مرطوب کننده، ژل گیاه آلوئه ورا است. این ژل باعث افزایش آب رسانی به پوست، شفافیت، نرمی و لطافت پوست شما خواهد شد.

لوسیون بدن نرم کننده:

وظیفه اصلی لوسیون بدن نرم کننده، همانطور که از نام آن پیداست نرم کنندگی است. نرم شدن پوست در واقع فرآیندی شامل برداشت و بازسازی دوباره لایه رویی پوست محسوب می‌شود. این فرآیند درنهایت و پس از چند مرتبه تکرار به جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شما می‌انجامد.

یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده لوسیون بدن نرم کننده روغن است. این تفاوت اصلی آن با نوع آب‌رسان محسوب می‌شود. بهترین روغن توصیه شده برای لوسیون بدن، روغن آرگان به شمار می‌آید.

نکته: بهتر است لوسیون بدن نرم کننده را پس از استحمام با آب ولرم استفاده کنید. نخست اجازه دهید پوست شما خوب خشک شود. سپس بین 8 الی ده دقیقه اجازه دهید تا استراحت کند.  در مرحله بعدی با لوسیون بدن نرم کننده آن را به آرامی ماساژ دهید.

لوسیون بدن خوشبو کننده

احتمالا با شنیدن اسم لوسیون بدن خوشبو کننده به یاد بادی اسپلش‌ ها می‌افتید. اما باید بگوییم این دو محصول با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. لوسیون بدن خوشبو کننده برخلاف بادی اسپلش‌ها که موچب کمی خشکی در پوست بدن شده و حتی گاها موجب حساسیت‌های پوستی به دلیل رایحه شدیدشان می‌شوند؛ دارای بویی کم و ملایم بوده و تمامی خاصیت‌های لوسیون بدن آبرسان را نیز دارا هستند.

لوسیون دست
به مقداری لوسیون استفاده کنید که در طی دو دقیقه به‌طور کامل جذب پوستتان شود

لوسیون دست

غالبا دست‌ها اولین خط مقدم ما برای انجام کارهای روزانه هستند. در نتیجه پوست آن‌ها به‌طور متناوب با انواع مواد شوینده و همینطور آلودگی‌ها در تماس است. شست و شوی ظروف، لباس یا شست و شوی عادی دست‌ها پس از بازگشت به خانه با مواد شوینده، نیز می‌تواند باعث پوست پوست شدن و خشکی دست‌ها شود. همچنین در این روزها با وجود کرونا نیاز به ضدعفونی روزمره محیط احساس می‌شود. استفاده از الکل به عنوان خط مقدم ضدعفونی دست‌ها، خشکی لایه رویی پوست دست‌ها را به حداکثر می‌رساند. استفاده از لوسیون یکی از راه‌های اصلی برای نگهداری از پوست دست‌‌ها و جلوگیری از پوسته پوسته شدن آن‌ها به شمار می‌رود.

البته این روزها به‌طور مداوم به ضدعفونی دست‌ها و محیط می‌پردازیم. برخلاف گذشته، انتخاب یک لوسیون دست که مقدار زیادی از چربی را به لایه بالایی پوست دست شما برساند گزینه‌ای منطقی خواهد بود. یادتان باشد که این مقدار چربی بسیار بیشتر از میزان چربی مورد نیاز برای پوست باقی بدن شما است. پوست صورت شما نیز نیاز به این میزان از چربی ندارد. به‌طور معمول لوسیون مناسب برای دست‌ها اختصاصی تولید می‌شود. فرمول آن‌ها به گونه‌ای است که نسبت به لوسیون‌های مرطوب‌کننده صورت و لوسیون بدن آبرسان و نرم‌کننده قوام و غلظت (ویسکوزیته) بالاتری دارند.

لوسیون صورت
در هنگام استفاده ابتدا لوسیون را به صورت نقطه‌ای بر روی پوست قرار داده و سپس پخش کنید.

لوسیون صورت

تفاوت اصلی لوسیون صورت با دست‌ها و نوع اختصاصی بدن در آن است که:

برخلاف لوسیون مورد نیاز برای دست‌ها پوست صورت نیاز به چربی کمتر دارد.

آن‌ها اصولا برای کمک به بازسازی پوست تولید می‌شود. اما لوسیون صورت در بسیاری از مواقع یک تمیز کننده پوست از آلودگی‌های رزومره است. همچنین باید به پاکسازی باقی مانده مواد آرایشی بر روی صورت کمک کند.

5 دلیل استفاده از لوسیون بدن

۱. آبرسانی و کمک به پوست

لوسیون قسمت‌های مختلف بدن را آبرسانی می‌کند. همچنین به دلیل استفاده از چربی کمتر در ترکیبات آن نسبت به انواع کرم، مشکل تعریق نخواهید داشت. همچنین آن‌ها به دلیل رقیق بودن قابل استفاده بر روی سطح بزرگی از پوست بدن هستند.

۲. افزایش شفافیت و شادابی پوست

آن‌ها به پوست شما درخشندگی و شفافیت می‌دهد. همچنین بیشتر لوسیون‌های صورت دارای توانایی لایه‌برداری (اسکراب) هستند. این توانایی به شما کمک می‌کند تا پوستی شفاف، شاداب و درخشان داشته باشید.

۳. از بین بردن خشکی پوست

پوست شما در فصل زمستان و تابستان حتی اگر چرب باشد نیاز به لوسیون‌ خواهد داشت. در مواجهه با باد سرد و یا خشکی بیش از حد هوا بهتر است پوست دست‌ها و صورت خود را محافظت کنید. بهترین راه حفاظت پوست به وسیله لوسیون‌های مناسب و سازگار با پوست شماست. این کار به شما کمک خواهد کرد تا در سنین بالاتر همچنان دارای پوستی شاداب و جوان باشید.

۴. از بین بردن و جلوگیری از ایجاد دوباره ترک و پینه

اگر پوست دست یا پای شما به علت شست و شوی زیاد، خشکی ارثی یا شغل‌هایی همچون نقاشی ساختمان که پوست شما در مواجهه با مواد الکلی قرار می‌دهد؛ دچار خشکی و ترک شده است لوسیون‌ها می‌تواند در بازسازی لایه بالایی پوست شما موثر باشد.

۵. ایجاد حس آرامش

یکی از فواِید اصلی لوسیون بدن و شاید مهم‌ترین دلیل ساخت آن دادن حس رضایت به شماست. استفاده از انواع آن برای شما پوستی شاداب و زیبا به همراه خواهد داشت. همچنین با کاهش موارد تحریک کننده‌ای همچون خارش پوست و احساس خشکی می‌تواند رضایت شما از زندگی را افزایش دهد.

ترمیم و زیبا سازی پوست با لوسیون بدن
تفاوت پوست قبل و بعد از استفاده از لوسیون

آیا می‌توان از لوسیون بدن و صورت به‌جای یکدیگر استفاده کرد؟

با توجه به صحبت‌های بالا دانستیم که هر قسمت از پوست بدن دارای نیازهای متفاوتی است. اما به‌طور کل شما از تمامی لوسیون‌ها می‌توانید برای دستان خود استفاده کنید. ولی مراقب باشید که از لوسیون دست‌ها و بدن برای پوست صورت خود استفاده نکنید زیرا:

  • پوست صورت و به‌خصوص دور چشمان شما دارای میزان بالایی از رگ‌های خونی است. لوسیون ممکن است به صورت مستقیم جذب رگ‌های خونی شما شود. به همین دلیل لوسیون‌های اختصاصی پوست صورت بسیار کمتر از مواد شیمیایی مصنوعی استفاده می‌کنند.
  • همینطور به علت چربی بالاتر لوسیون اختصاصی بدن و دست‌ها این لوسیون‌ها منافذ حساس‌تر پوست صورت را پر کرده و موجب حس سنگینی بر پوست شما خواهند شد.
  • لوسیون بدن و دست‌ها ضد آفتاب نبوده و کمکی در این مورد به شما نمی‌کنند.
  • خاصیت پاک‌کنندگی لوسیون اختصاصی بدن و دست بسیار پایین‌تر از لوسیون‌ اختصاصی صورت است. در دراز مدت حتی ممکن است موجب پوسته پوسته شدن پوست صور شما بشوند.