زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

مراقبت از موی رنگ شده؛ چطور از سلامتی موی رنگ شده مراقبت کنیم؟

wordcamp
5,765
10 دقیقه
مراقبت از موی رنگ شده؛ چطور از سلامتی موی رنگ شده مراقبت کنیم؟

برای زیباتر شدن راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها رنگ کردن مو است. اما ماندگاری رنگ مو و درخشش آن، به مراقبت از موی رنگ شده بستگی دارد. اگر نکات این مقاله را دقیق بخوانید و به‌ کار بگیرید، رنگ موی شما مدت طولانی‌تری دوام می‌آورد و موهای سالم‌تر و زیباتری خواهید داشت. اما اگر این نکات را ندانید و از موهای خود به‌خوبی مراقبت نکنید، نتیجه‌ی کار بهترین آرایشگر نیز به‌سرعت محو می‌شود.

چطور از سلامتی موی رنگ شده مراقبت کنیم؟

رنگ موی مناسب
رنگ موی زیبا

استفاده هفتگی از ماسک مو

بعد از رنگ‌کردن مو حتماً باید از نرم‌کننده مخصوص برای موهای خود استفاده کنید اما برای مراقبت بهتر، هفته‌ای یک‌بار از ماسک مو استفاده کنید. ماسک موی انتخابی می‌تواند خانگی یا فروشگاهی باشد. برای نتیجه‌گیری بهتر این نکات را رعایت کنید:

  1. ابتدا موهای خود را زیر دوش بشویید.
  2. سپس ماسک مو را به موهای خیس خود بمالید. مدت زمان لازم برای این کار را از روی بسته‌بندی ماسک بخوانید.
  3. بعد از گذشت این مدت، موهای خود را کاملاً آب‌کشی کنید.
  4. ماسک موی انتخابی شما باید مخصوص موهای رنگ‌شده یا دکلره‌شده باشد.
  5. ماسکی را انتخاب کنید که ریشه‌ی مو را تغذیه نموده و ساقه‌ی آن را ترمیم نماید.
  6. استفاده از محصول حاوی سولفات اصلاً برای موی رنگ‌ شده مناسب نیست. اغلب ماسک‌های مو نیز سولفات ندارند، با این حال، با دقت مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن را بخوانید.

مراقبت از موهای رنگ شده نازک و ضعیف

موی بعضی از افراد بسیار ضعیف و نازک است. برخی نیز موهای خشکی دارند. این دسته از افراد معمولاً از روتین‌های مراقبتی خاصی برای موهای خود استفاده می‌کنند.

 اگر از این دسته هستید و موهای خود را رنگ نمودید، مراقبت‌های قبلی را رها نکنید. موهای شما همچنان به محصولات مرطوب‌کننده و محافظ احتیاج دارد. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که محصولات مراقبتی مورد استفاده، حاوی سولفات نباشد.

پوشاندن مو از نور خورشید و کلر استخر

یکی از کارهای مهمی که باید برای مراقبت از موی رنگ شده انجام دهید، پوشاندن موها از نور خورشید است. اگر بخشی از موی شما از روسری بیرون می‌زند حتماً از اسپری ضد‌آفتاب مخصوص مو استفاده کنید.

اگر به استخر می‌روید حتماً با استفاده از یک کلاه مخصوص شنا، موهای رنگ شده را کاملاً بپوشانید. ممکن است استفاده از کلاه برای شما مقدور نباشد، بنابراین مراحل زیر را انجام دهید:

  1. 30 دقیقه قبل از ورود به استخر موهای خود را بشویید.
  2. سپس مقداری نرم‌کننده مو به موهای خود بمالید اما آن را آب‌کشی نکنید.
  3. طی این 30 دقیقه موهای شما نرم‌کننده را جذب می‌کند.
  4. پس از اتمام شنا، بلافاصله موهای خود را با آب تمیز آب‌کشی کنید.

استراحت‌دادن به موهای رنگ شده

زمانی که موهای خود را رنگ یا دکلره می‌کنید، تارهای مو آسیب می‌بینند و سطح آن‌ها مشبک و سوراخ‌سوراخ می‌شود. البته شما قادر به دیدن این وضعیت نیستید. به همین دلیل باید مدتی از رنگ‌کردن مجدد مو خودداری کنید و به پوست سر استراحت دهید.

معمولاً با رشد ریشه و ناهمگونی رنگ آن با سایر قسمت‌های مو مواجه خواهید شد. بهتر است از آرایشگر بخواهید با استفاده از تکنیک ریشه‌گیری این مشکل را حل کند. در این صورت لازم نیست تمام موهای خود را مجدداً رنگ کنید.

مشکل دیگری که ممکن است برای شما پیش بیاید در مورد کدر شدن رنگ مو است. برای احیا‌شدن و براق‌شدن مجدد موهای خود از

اسپری براق کننده مو استفاده نمایید. البته در قسمت‌های بعدی به راهکارهای خانگی برای حفظ درخشندگی موی رنگ شده نیز اشاره کرده‌ام.

اسپری براق کننده مو فوق العاده قوی بیول حجم 400 میل برای مراقبت از موی رنگ شده
اسپری براق کننده مو فوق العاده قوی بیول برای مراقبت از موی رنگ شده حاوی روغن خالص کنجد 

رژیم غذایی برای مراقبت از موی رنگ شده

برای حفظ سلامتی پوست سر و نیز موهای خود باید ویتامین سی و بیوتین دریافت کنید. ویتامین سی در مرکبات فراوان است. برای بیوتین هم از هویج، تخم مرغ و ماهی قزل‌آلا استفاده کنید. البته اگر می‌دانید که نیاز شما کاملاً با غذا مرتفع نمی‌شود حتماً با دستور پزشک از مکمل استفاده کنید.

نکات مربوط به شست‌و‌شو و مراقبت از موی رنگ شده

شستن موهای رنگ شده

بعد از رنگ‌کردن موها فوراً به حمام نروید و موها را نشویید. سه روز کامل صبر کنید و بعد موهای خود را بشویید. سپس اجازه بدهید که موها در معرض هوای آزاد خشک شوند. اگر زودتر از این زمان به حمام بروید، احتمالاً رنگ مو سریع‌تر محو خواهد شد.

محصولات بهداشتی بدون سولفات

موقع خرید شامپو و نرم‌کننده، برچسب مواد تشکیل‌دهنده را دقیق بخوانید. شامپوی انتخابی شما باید فاقد سولفات باشد و از نرم کننده مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید.

البته جنس و رنگ موهای خود را نیز در نظر بگیرید و صرفاً به برچسب محصول اکتفا نکنید.

اما چرا سولفات برای موهای رنگ‌شده مضر است؟ این ماده باعث خشکی و شکننده‌شدن مو می‌شود. همچنین رنگ موی شما را سریعاً محو می‌کند. بنابراین برای حفظ سلامتی و زیبایی موهای خود، از محصولات بهداشتی بدون سولفات استفاده کنید. در مطلب بهترین شامپوها برای موهای رنگ شده اطلاعات بسیاری بیشتری در این مورد کسب خواهید کرد. پس خواندن آن را اصلاً از دست ندهید.

دفعات شست‌و‌شوی موی رنگ شده

بعد از رنگ کردن مو، برنامه‌ی حمام‌رفتن را محدودتر کنید. مثلاً هفته‌ای 2 یا نهایتاً 3 بار کافی است. شست‌و‌شوی مکرر مو ممکن است خطر محو‌شدن رنگ مو را افزایش دهد. در عین حال، به خشکی و از دست رفتن رطوبت مو منجر خواهد شد.

در مورد شامپوی خشک اطلاعاتی دارید؟ اگر موهای رنگ شده‌ی شما زود به زود چرب می‌شود، از این نوع شامپو استفاده کنید. این محصول نیازی به خیس‌کردن مو ندارد و خاصیت آن زدودن چربی و آلودگی‌ها از سطح موهای خشک است.

البته شستن بدن هیچ اشکالی ندارد. شما می‌توانید موهای خود را در یک روسری یا کلاه بپیچید و هر روز بدن خود را بشویید و احساس خوبی پیدا کنید.

درجه حرارت آب

همیشه برای شستن موی رنگ شده از آب ولرم رو به خنک استفاده کنید. البته شست‌و‌شوی مو با آب سرد، بهترین انتخاب ممکن است اما شاید همه تحمل آن را نداشته باشند.

از آب داغ یا خیلی گرم برای شستن مو استفاده نکنید چون کوتیکول مو را منبسط نموده و باعث محو‌شدن سریع‌تر رنگ مو خواهد شد.

نکات مربوط به خشک‌کردن مو و مراقبت از موی رنگ شده

چطور موی رنگ شده را خشک کنیم؟

یکی از بهترین روش‌های مراقبت از موی رنگ شده این است که بعد از حمام، موهای شما به‌صورت طبیعی و در معرض هوا خشک شود.

اما اگر مجبور هستید که از سشوار استفاده کنید، حتماً قبل از خشک‌کردن مو، اسپری محافظ حرارت را روی موهای خود بزنید. بهتر است، باد سشوار را با فاصله‌ی 15 سانتی‌متری، بر ریشه‌ی موها متمرکز کنید.

خوابیدن با موی خیس

هرگز با موی مرطوب به رختخواب نروید. این کار باعث می‌شود که موی شما آسیب بیشتری ببیند و بسیار شکننده و ضعیف شود. بهتر است زمانی به حمام بروید که فرصت کافی برای خشک‌کردن کامل مو را داشته باشید. اگر وقت خشک‌کردن ندارید، برای مراقبت از موی رنگ شده و خیس، آن‌ها را ببافید.

کار دیگری که ممکن است به موی شما آسیب زیادی وارد کند، این است که مو را به‌صورت محکم و به شکل دم اسبی می‌بندید.

راهکار برای درخشندگی بیشتر و مراقبت از موهای رنگ شده

معمولاً رنگ مو پس از مدتی کدر و مات می‌شود و درخشندگی ابتدایی را از دست می‌دهد. برای درمان، از این دو راهکار استفاده کنید:

درخشندگی موی رنگ شده با نرم کننده

یک نرم‌ کننده‌عمیق موی رنگ شده انتخاب کنید و هفته‌ای یک بار به تمام قسمت‌های موهای مرطوب خود بمالید. سپس موها را کاملاً شانه کنید و در یک کلاه مخصوص حوله‌ای بپیچید. 30 دقیقه صبر کنید و سپس موها را بشویید. خواهید دید که موهایی بسیار نرم‌تر و درخشان‌تر دارید.

نرم کننده عمیق موهای رنگ شده برای مراقبت از مو
نرم کننده عمیق موهای رنگ شده، لطیف کننده، تثبیت رنگ موها با بهره گیری از خواص ضد رادیکالی

درخشندگی موی رنگ شده با روغن گرم

روغن تراپی موی رنگ شده نیز به درخشندگی واقعی موهای شما کمک زیادی می‌کند. ابتدا دوش بگیرید، موها را خوب بشویید و خشک نمایید. سپس روغن مورد نظر خود را (زیتون یا نارگیل) در ماکروویو یا روی شعله ملایم گاز، گرم کنید. حالا روغن گرم را به همه جای مو مالیده، آن‌ها را با یک کلاه پلاستیکی بپوشایند.

با استفاده از حرارت ملایم سشوار، حوله گرم یا قرار گرفتن در معرض حرارت خورشید، سر خود را گرم نگه دارید. بعد از سی دقیقه، اجازه دهید دمای موها به حالت معمولی بازگردد و بعد از این مدت، موها را کاملاً بشویید.

در کنار استفاده منظم از ماسک مو، نرم‌کننده و سایر محصولات مراقبتی، روغن تراپی موی رنگ شده را نیز به‌طور منظم انجام دهید. در واقع این کار جزء ضروری روتین مراقبت از موی رنگ شده است و به درخشندگی و سلامتی مو کمک می‌کند. حتی می‌توانید قبل از خواب شبانه، موها را با روغن گرم ماساژ داده و صبح به حمام بروید. این کار را دو تا سه بار در هفته تکرار نمایید.

درمان ریزش موی رنگ شده با ماسک پروتئینه خانگی

اگر بعد از رنگ‌کردن مو متوجه ریزش شدید آن شدید، باید ریشه‌ی مو را با پروتئین تغذیه کنید. برای این کار هم می‌توانید از ماسک‌های مغذی فروشگاهی استفاده کنید و هم در خانه ماسک موی پروتئینی تهیه نمایید.

یکی از بهترین مواد طبیعی برای تغذیه‌ی موها، تخم مرغ و سس مایونز است. تجربه‌ی بسیاری از افراد نشان می‌دهد که استفاده‌ی منظم از این ماسک خانگی، به سلامت موها کمک زیادی می‌کند. برای تهیه این ماسک به یک عدد تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری سس مایونز احتیاج دارید.

  1. تخم مرغ و سس را در یک کاسه خوب مخلوط کنید.
  2. ماسک را به تمام قسمت‌های مو خصوصاً نوک موها، بمالید.
  3. حالا سر خود را با یک کلاه پلاستیکی مخصوص رنگ مو، بپوشانید و خدود 45 دقیقه صبر کنید.
  4. سپس با آب خنک و شامپوی بدون سولفات، موها را آب‌کشی نمایید.
  5. هفته‌ای یک بار برای مراقبت از موی رنگ شده این کار را انجام دهید.

مطلب ماسک های خانگی برای مراقبت از موی رنگ شده را برای آشنایی با نکات بیشتری در زمینه مراقبت از موی رنگ شده حتماً بخوانید.

پاسخ به سوالات متداول

چرا وقتی موهایم را رنگ می‌کنم دچار ریزش مو می‌شوم؟

در طول فرایند رنگ‌کردن، ساقه‌ی مو آسیب می‌بیند و ریزش معمولاً رایج است. در ادامه با عدم مراقبت از موی رنگ شده، شست‌و‌شو و خشک‌کردن غیرصحیح، این ریزش، تشدید می‌شود. بنابراین لازم است که با نکات مراقبتی کاملاً آشنا باشید.

بهترین شامپو برای مراقبت از موهای رنگ شده کدام است؟

زمانی که قصد خرید شامپو و نرم‌کننده‌ی مخصوص موهای رنگ شده را دارید، برچسب محصولات را با دقت بخوانید. شما باید از محصولاتی استفاده کنید که فاقد سولفات هستند. البته به جنس و رنگ مو نیز توجه کنید.

مهم‌ترین نکات برای مراقبت از موی رنگ شده کدام است؟

تا سه روز پس از رنگ‌کردن مو از شستن آن خودداری کنید.
از آب ولرم رو به خنک برای شست‌و‌شو استفاده کنید.
بهتر است که موها را در معرض هوا خشک کنید.
در مقابل کلر موجود در آب استخر و نیز نور خورشید، از موهای خود محافظت کنید.
سایر نکات مهم را در متن مقاله مطالعه کنید.