زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

معرفی دانه چیا به همراه خواص و عوارض آن

wordcamp
3,802
6 دقیقه
معرفی دانه چیا به همراه خواص و عوارض آن

آیا می دانید چیا یا دانه چیا چیست و چرا باید از آن استفاده نمود؟ آیا از مزایای چیا سید اطلاعاتی دارید؟ در واقع دانه چیا (chia seed) از جمله گیاهانی است که عموما در آمریکای جنوبی رشد می کند و افراد کمی در آسیا و خاورمیانه آن را می شناسند، متاسفانه این ماده مغذی، هنوز در ایران به صورت کامل شناخته نشده و افراد کمی از حضور چنین ماده مغذی نیز آگاهی دارند و البته افرادی هم هستند که دانه چیا را با دانه تخم شربتی اشتباه می گیرند. دراین مقاله قصد دارم اطلاعات کلی راجع به دانه چیا و مزایای آن بیان کنم تا افرادی که این ماده مغذی را نمی شناسند، از حضور چنین ماده گرانبهایی اطلاع پیدا نمایند و در طبخ غذاها مثلا برای پختن پودینگ، فرنی، نوشیدنی ها، اسموتی ها و یا حتی در نان ها استفاده نمایند.برای آشنایی بیشتر جهت استفاده از چیا، مقالات آینده مجله مو تن رو را دنبال نمایید. در ادامه مقاله همراه من باشید.


پیشنهاد نویسنده: ماچا، معجزه ای برای پوست و بدن


تاریخچه دانه چیا (chia seed)

دانه های چیا از گیاه گلدار چیا که بومی مکزیک و گواتمالا است، بوجود می آید. دانشمندان برای گیاه چیا اسامی دیگری به نام Salvia hispanica  یا  Salvia columbariae نامیده اند و البته به چیا یک نام ویژه دیگری به نام چیا طلایی هم می گویند. گیاه چیا از خانواده نعنا به نام Lamiaceae بوده و دانه های آن تقریبا شبیه دانه های کنجد، و بهتر است بگویم شبیه دانه های تخم شربتی نیز می باشد.

گیاه چیا برای اولین بار توسط آزتک ها، مایان ها،Incans وحتی قبایل دیگر آمریکا نیز برای مدت طولانی کشت میشده است. در زبان مایان، چیا به معنی قدرت بوده و یکی از مهمترین منبع های غنی از ویتامین و سلامتی برای بومی های امریکایی به حساب می امده که به کرات در غذاها و سالادها و حتی نوشیدنی هایشان از آن استفاده می کرده اند.

با سقوط آزتک ها و کاهش قبایل آمریکای شمالی، استفاده از دانه چیا کاهش پیدا کرد؛ ودر اواخر قرن 19 و با اغاز قرن 20، گندم و ذرت بعنوان بهترین جایگزین به جای دانه چیا وارد سبد غذایی هر خانواده آمریکایی شد؛ که این تغییرات توسط مسافران اروپایی که به دور جهان مهاجرت میکردند، آورده شده بود. این مسافران اروپایی به همراه خود، گندم، برنج، ذرت، سیب زمینی و حتی سیب زمینی های شیرین نیز حمل می کردند. به خاطر این تغییرات، برای مدتی استفاده از دانه چیا نیز به طور کلی فراموش شد و با آغاز قرن 20 و تحقیق درباره دانه چیا، مجددا عموم مردم جهان از حضور این ماده مغذی نیز اطلاع پیدا کردند.دانه چیا

آیا دانه چیا دارای ارزش غذایی است؟

همانطور که در بالا ذکر شد، دانه چیا منبع فراوانی از مواد مغذی است که برای کااربردهای گوناگونی از آن استفاده می شود. دانه چیا دارای مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن، مس، زینک، منیزیم، نیاسین، تیامین می باشد و حتی دارای مواد دیگری مانند امگا 3، آنتی اکسیدان، پروتئین، ویتامین های A ، B، E ،D و اسیدهای چرب ضروری نیز بوده که در ادامه این بخش ارزش غذایی تک تک موارد ذکر شده، در یک جدول گرداوری شده است.

 یکی از مهمترین فواید استفاده از دانه چیا، افزایش انرژی به خصوص برای ورزشکاران در حین ورزش، تقویت حافظه و کاهش ساعات خواب برای افرادی که باید تا دیروقت بیدار بمانند. دانه چیا علاوه بر ایجاد سلامتی و افزایش انرژی، باعث کاهش وزن و سایز برای کسانی که بدنبال یک ماده لاغر کننده می گردند، نیز می باشد.

 

مواد مغذی ارزش ماده غذایی
آب (گرم) 5.8
انرژی (کیلو کالری) 486
پروتئین (گرم) 16.54
چربی (گرم) 30.74
انواع کربوهیدرات (گرم) 42.12
فیبر (گرم) 34.4
کلسیم ( میلی گرم) 631
آهن (میلی گرم) 7.72
منیزیم (میلی گرم) 335
فسفر (میلی گرم) 860
پتاسیم (میلی گرم) 407
سدیم (میلی گرم) 16
روی (میلی گرم) 4.58
ویتامین سی (گرم) 1.6
تیامین (میلی گرم) 0.62
متابولیسم ریبوفلاوین (میلی گرم) 0.17
نیاسین (میلی گرم) 8.83
 ویتامین B 12 0
 ویتامین A 54
ویتامین E  0.5
اسیدهای چرب اشباع شده (گرم) 3.33
اسیدهای چرب خالص (گرم) 2.31
اسیدهای چرب اشباع نشده (گرم) 23.67
ترانس اسیدهای چرب (گرم) 0.14
کلسترول (میلی گرم) 0

خواص سلامتی دانه چیا

دانه چیا یا چیا سید (chia seed) یک ماده ضد سرطانی بوده و دارای مزایا و فوایدی برای بدن است که مهمترین آن ها به صورت خلاصه در زیر آورده شده است. در مقالات آینده درباره تک تک موارد ذکر شده بیشتر صحبت خواهم کرد:

دانه چیا به خاطر دارا بودن آنتی اکسیدان ها، دارای مزایا و فوایدی، برای سلامت پوست بوده و از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد نیز جلوگیری می کند. دانه چیا به روند کاهش پیری و کاهش چین و چروک و حفظ سلامتی پوست کمک بسزایی میکند.

  • کاهش وزن
  • کاهش سطح کلسترول خون
  • حفظ سلامت قلب
  • کنترل دیابت
  • بهبود سیستم گوارش
  • فشار خون
  • آرتریت
  • پوکی استخوان
  • کمک به بارداری

دانه چیا باد کرده

عوارض استفاده از دانه چیا

همانطور که  میدانید هر ماده مغذی و گرانبها می تواند برای افراد دیگر نیز مضر و دارای عوارضی باشد،در این بخش 4 مورد از مضرات استفاده از دانه چیا را برای شما بازگومی کنم.

آلرژی

افرادی هستند که به دانه چیا آلرژی دارند و با استفاده از آن دچار، خارش، کهیر، اسهال و استفراغ می شوند. البته این چنین افراد ممکن است به محصولات مشابه آن مانند چای،کنجد و یا خردل هم حساسیت داشته باشند.

مشکلات گوارشی

بعضی از افراد با خوردن دانه چیا دچار مشکلات گوارشی و هضم نشدن دانه های آن در بدن خود می شوند. دانه های چیا در مواد آبکی مانند تخم شربتی درشت می شودو دارای فیبر زیادی می باشد.

سرطان

با وجود اینکه دانه چیا یک ماده ضد سرطانی بوده است اما در تحقیقات اخیر نشان داده شده، افرادی که دارای سرطان به خصوص سرطان پروستات هستند، با استفاده از چیا، بیماری ان ها تحریک شده و به ضرر ان ها عمل می کند.

افزایش فشارخون

در بالا اشاره کردیم که دانه چیا برای درمان فشار خون و کنترل آن نیز مفید است ولی برای افرادی که دارای فشار خون بالا دارند، به سرعت با مصرف دانه چیا دچار افت فشار می شوند که چنین افرادی نباید از ان استفاده نمایند.

 

امیداوارم از این مقاله استفاده لازم برده باشید. لطفا در صورت استفاده از ان، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.