زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

آرایش کودکان چه عوارضی دارد؟

wordcamp
1,320
7 دقیقه
آرایش کودکان چه عوارضی دارد؟

امروزه در دنیایی اجتماعی‌تر زندگی می‌کنیم و به خصوص در رسانه‌های اجتماعی، تعاملات بیش‌تری با مردمان دیگر داریم. در همین راستا، هر کس ترجیح می‌دهد در نظر دیگران زیباتر جلوه کند. یکی از راه‌های کمک به زیبایی برای خانم‌ها، استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی است. این قضیه برای کودکان دختر هم صادق است و امروزه استفاده از لوازم آرایشی میان آن‌ها بیش‌تر شده است. در این مطلب به بررسی عوارض آرایش کودکان می‌پردازیم و می‌خواهیم ببینیم چرا این کار، می‌تواند تاثیرات منفی روی سلامت پوست آن‌ها داشته باشد.

در دنیای امروز، کودکان و نوجوانان مایل هستند همواره چهره زیبایی داشته باشند. گسترش رسانه‌های اجتماعی و دیدن هرروزه تجملات و چیزهای پرزرق و برق، کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین علت کودکان هم می‌خواهند مثل چیزهایی که می‌بینند، شیک و خاص باشند. این مسئله باعث می‌شود کودکان هم به دنبال هرروز آرایش کردن باشند. این مسئله طوری است که حتی برخی کودکان حاضر نیستند بدون آرایش کردن از خانه بیرون بروند. این در حالی است که آرایش کردن در کودکان می‌تواند تاثیراتی مخرب و منفی روی سلامت آن‌ها داشته باشد.

عوارض کوتاه مدت آرایش در کودکان

کودکان شاید تشخیص دهند که آرایش کردن ممکن است تغییراتی در پوست آن‌ها ایجاد کند. تغییر رنگ و سنگین‌تر شدن بافت پوست برای آن‌ها واضح است. با این وجود ممکن است کودکان درک درستی از ارتباط میان آرایش کردن و مشکلات پوستی چون جوش و آکنه نداشته باشند. یک پژوهش در برزیل نشان داده 14% از زنانی که مدام آرایش می‌کنند، دچار جوش و آکنه ناشی از مصرف مداوم لوازم آرایشی هستند.

از آن‌جایی که کودکان و نوجوانان نسبت به افراد بالغ، بی‌تجربه‌تر هستند، مواد آرایشی زیادی روی پوست خود به کار می‌برند. این باعث می‌شود احتمال بروز مشکلات پوستی برای آن‌ها افزایش یابد. مسئله رقابت و چشم و هم‌چشمی با بقیه هم‌سالان نیز باعث می‌شود کودکان و نوجوانان، مواد آرایشی بیش‌تری استفاده کنند. این کار باعث می‌شود جوش‌ها دیرتر بهبود یابند و از بین رفتن چرخه منفی ایجاد شده روی پوست ممکن است ماه‌ها طول بکشد. در کل می‌توان گفت استفاده کنترل نشده از لوازم آرایشی میان کودکان، ممکن است احتمال بروز جوش میان آن‌ها را بیش‌تر کند.

آرایش کردن کودک
آرایش کودکان باید به شکل کنترل شده انجام شود

عوارض بلند مدت آرایش در میان کودکان

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، امروزه کودکان و نوجوانان بیش از هر زمان دیگری آرایش می‌کنند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد سن شروع استفاده از لوازم آرایشی میان دختران به 11 سال رسیده است. از دهه 90 میلادی، سن شروع استفاده از لوازم آرایشی به شدت روند کاهشی داشته و این امر، نگرانی متخصصان بهداشتی را برانگیخته است. دلیل نگرانی متخصصان، مواد شیمیایی مضر موجود در لوازم آرایشی است. سرب، آرسنیک، کادمیم، پارابن، سیلیس از جمله مواد شیمیایی مضری است که ممکن است در برخی از لوازم آرایشی به مقدار کم موجود باشد.

پژوهش‌های متخصصان نشان می‌دهد مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی ممکن است روی کارکرد هورمون‌های افراد تاثیر بگذارد. هورمون‌های دخترانی که در حال رسیدن به سن نوجوانی هستند، آرام آرام رشد می‌کنند. استفاده بی‌رویه از لوازم آرایشی در سنین پایین می‌تواند رشد هورمون‌ها را نامتعادل کند. این مسئله ممکن است عوارض خطرناکی چون ناباروری و حتی سرطان پوست را به همراه داشته باشد. البته در مورد سرطان، توجه داشته باشید پژوهش‌ها صرفا یک ارتباط احتمالی را نشان می‌دهند و این موضوع قطعا ثابت نشده است.

روش بهینه آرایش کودکان

خانم دکتر کوبیژک لاو، متخصص اطفال توضیحات جالبی درباره پدیده آرایش کودکان، سن صحیح شروع و نحوه برخورد با این موضوع داشته است:

نمی‌توان سن دقیقی برای شروع آرایش کردن در کودکان تعیین کرد. سن درست یا غلط وجود ندارد بلکه نحوه آرایش درست برای فرزندان به رویکرد خانواده و عرف جامعه بستگی دارد. این دو موضوع می‌تواند در تصمیم‌گیری در فرایند اجازه دادن به کودک برای آرایش کردن، کمک کند. از فرزندان خود سوال کنید که چرا به آرایش علاقه دارند و وقتی که فکر می‌کنید در این مورد زیاده‌روی می‌کنند، به آن‌ها اطلاع دهید.

فارغ از هرگونه استفاده فرزند شما از محصولات آرایشی و زیبایی، باید پنج نکته را در نظر داشته باشید. پنج نکته‌ای که هر فرد آرایش‌کننده به خصوص جوان‌ترها و کسانی که پوست لطیف و در حال رشد دارند، باید آن را مد نظر قرار دهند.

محصولات مطمئن خریداری کنید

لوازم آرایشی زیادی هستند که روی آن‌ها برچسب ارگانیک یا طبیعی خورده است. برخی از این محصولات، استانداردهای مد نظر والدین را ندارند. لوازمی را بخرید که ترکیباتی ساده داشته باشند و مواد شیمیایی‌شان کم‌تر باشد. در پایگاه داده‌های Environmental Working Group’s Skin Deep می‌توانید لوازم آرایشی را براساس نام تجاری یا دسته‌بندی، جست‌وجو کنید. از این طریق، می‌توانید محصولاتی را خریداری کنید که ایمنی بالایی داشته باشند.

در مصرف زیاده روی نکنید

برای شروع، بهتر است آرایش کودکان با یک برق لب ساده باشد. به مرور زمان، می‌توان از پودرهای زیرسازی یا دیگر محصولات مشابه استفاده کرد. کودکان نباید رژ لب‌ سنگین یا خط چشم‌ غلیظ داشته باشند.

مراقب واکنش‌های پوستی باشید

استفاده از برخی لوازم آرایشی ممکن است واکنش منفی پوست را به همراه داشته باشد. قرمزی خفیف پوست یا تورم و کهیر زدن می‌تواند از جمله واکنش‌های مذکور باشد. این علائم خیلی سریع ظهور می‌کنند. در صورت بروز واکنش‌های منفی پوستی، دیگر از آن محصول استفاده نکنید. در صورتی که کودک با کهیر یا خارش روبرو شد، از آنتی‌هیستامین استفاده کنید و نزد پزشک بروید. واکنش‌های آلرژیکی که روی صورت کودک ظاهر می‌شود، ممکن است به سیستم تنفسی او سرایت کند. اگر پس از استفاده از محصول آرایشی، کودک با خس خس سینه روبرو شد و یا مشکلات گوارشی پیدا کرد، فورا مراقبت‌های پزشکی را اعمال کنید.

احتیاط بیش‌تر برای پوست‌های حساس

برای پوست‌ کودکانی که حساس هستند یا استعداد جوش زدن دارند، از لوازم آرایشی سنگین و روغنی مثل کرم‌ها، لوسیون‌ها و مواد زیرسازی که احتمال ایجاد آکنه و اگزما در پوست‌های حساس را بیش‌تر می‌کنند، استفاده نکنید. بهتر است برای پوست‌های حساس و مراقبت از جوش، از یک کانسیلر بی‌روغن بهره ببرید.

اول مراقبت پوستی، بعد آرایش

نکته مهم آرایش کودکان، رعایت یک روتین صحیح پوستی است. مراقبت پوستی برای هر کودک و نوجوانی مهم است، به خصوص آن‌هایی که آرایش می‌کنند. به کودک خود، این نکات مهم را بیاموزید:

  • هرروز صورت خود را با یک مرطوب‌کننده سبک، بشویید
  • از صابون آنتی‌باکتریال و مواد لایه بردار استفاده نکنید. این محصولات نسبتا سنگین، به پوست جوان و لطیف آسیب می‌زنند و احتمال بروز جوش را زیاد می‌کنند.
  • قبل از رفتن به تخت‌خواب، همه آرایش‌ها را پاک کنید
  • لوازم آرایشی خود را هر شش ماه تا یک سال، تعویض کنید تا از خطر آلودگی جلوگیری شود
  • از استفاده اشتراکی از لوازم آرایشی خودداری کنید. این کار خطر آلودگی و بروز عفونت را بیش‌تر می‌کند

مهم‌ترین نکته در آموزش آرایش به کودکان را به خاطر داشته باشید؛ استفاده از لوازم آرایشی برای زیباتر شدن چهره آن‌هاست، نه تغییر یا غلبه بر چهره.

سوالات متداول

آیا آرایش برای کودکان کاملا خطرناک است؟

اگر کنترل‌شده و تحت نظارت والدین باشد، خیر اما در صورت استفاده بی‌رویه، ممکن است کودک با مشکلات پوستی از جمله جوش و آکنه روبرو شود.

سن مناسب برای آرایش کردن کودکان چه زمانی است؟

نمی‌توان سن دقیقی تعیین کرد. در کل سن آرایش کودکان به 11 سال رسیده و در صورت نظارت والدین، این کار می‌تواند بی‌خطر باشد.

آیا آرایش کردن کودکان منجر به سرطان پوست می‌شود؟

زیاده‌روی در مصرف، بروز عفونت و استفاده توامان از لوازم آرایشی ممکن است آسیب‌های پوستی را افزایش دهد. پژوهش‌ها، فرضیه‌ای درباره «امکان» بروز سرطان پوست یا نابه‌هنجاری هورمونی میان کسانی که آرایش‌های سنگین و مداوم انجام می‌دهند را مطرح کرده‌اند. با این حال هنوز این موضوع به طور قطعی ثابت نشده است.