زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED و UV + مزایا و معایب هرکدام

wordcamp
5,825
12 دقیقه
تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED و UV + مزایا و معایب هرکدام

ترمیم ماهانه ناخن‌های دست و پا، به استفاده از انواع ژل‌لاک‌ها و البته خشک‌کننده‌های لاک منجر می‌شود. فرقی نمی‌کند که شما به انواع سالن‌های تخصصی ناخن مراجعه کنید یا تنها به مانیکور در خانه علاقه داشته باشید؛ در هر صورت برای داشتن لاک‌های زیبا و درخشنده باید از دستگاه های لاک خشک کن استفاده کنید. با توجه به این مسئله، درک تفاوت دستگاه های لاک خشک کن با یکدیگر، یک موضوع مهم است.  در این نوشتار قصد داریم تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED و UV را بررسی کرده و از مزایا و معایب آن‌ها مطلع شویم. بنابراین اگر شما هم یکی از مشتریان دائم سالن‌های ناخن هستید، پیشنهاد می‌کنیم ما را همراهی کنید.

دستگاه لاک خشک کن چیست؟

خشک کردن دست در دستگاه لاک خشک کن
دستگاه UV و خشک کردن لاک با کمک آن

پیش از هر چیزی و قبل از بررسی تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED و UV، باید با لاک خشک کن‌ها آشنا شویم. در مطالب پیشین، محصولات این حوزه را به‌صورت کامل بررسی کردیم. انواع لاک خشک کن‌ها در بازار وجود دارند. مدل‌های تاپ‌کت، اسپری و یا قطره، برای مصرف خانگی مناسب هستند. زمان مورد نیاز برای خشک کردن لاک با این محصولات، بیشتر است و نتیجه نهایی، مقاومت کمتری دارد.

به همین خاطر سالن های تخصصی به دستگاه لاک خشک LED و UV نیاز دارند. این دستگاه‌ها با کمک نور LED یا اشعه UV، ژل‌لاک را خشک می‌کنند. سرعت دستگاه لاک خشک کن بسیار بالا است و نتیجه نهایی نیز مقاومت بسیار زیادی دارد. معمولا لایه خشک شده توسط این دستگاه‌ها به‌راحتی نمی‌شکند و تا چند هفته درخشنده و زیبا باقی می‌ماند.

بنابراین مهم ترین تفاوت دستگاه لاک خشک کن با سایر محصولات این حوزه، در میزان سرعت انجام کار و البته استحکام نهایی است. قطره، تاپ‌کت و اسپری، هیچ‌کدام استحکام کافی را ندارند و برای کار حرفه‌ای، خریدن یک دستگاه لاک خشک کن ضروری است. با این وجود، همیشه این سوال مهم وجود دارد که تفاوت دستگاه لاک خشک کن با یکدیگر چیست؟ در بخش بعدی، به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

تفاوت دستگاه لاک خشک کن با یکدیگر

دستگاه لاک خشک کن
دستگاه لاک خشک کن

همه دستگاه‌های خشک کننده لاک، دارای یک محفظه برای قرار دادن دست و یا پا هستند. حالت کلی شکل ظاهری آن‌ها بسیار شبیه بوده و تنها عملکرد درون محفظه، تفاوت دارد. در برخی محفظه‌ها، فن‌های تولید هوا و در برخی دیگر اشعه UV و البته در بعضی از این دستگاه‌ها، اشعه نور LED  وجود دارد.

تفاوت انواع دستگاه لاک خشک کن بر اساس نوع تکنولوژی مورد استفاده در هر کدام است. در برخی از دستگاه‌ها با تابش نور UV و در برخی دیگر با نور LED، ژل‌لاک‌ها خشک می‌شوند. علاوه بر این دو مدل، مدل دیگری نیز وجود دارد. فن لاک خشک کن با تولید هوای سرد یا گرم، می‌تواند لاک‌های معمولی را به‌راحتی خشک کند. هرچند این دستگاه برای مصارف خانگی مناسب‌تر است. در ادامه، عملکرد انواع دستگاه لاک خشک کن را با هم بررسی خواهیم کرد.

فن لاک خشک کن

اولین و مهم ترین تفاوت دستگاه فن لاک خشک کن با دیگر دستگاه‌های خشک کننده لاک، در نوع لاک‌های مورد استفاده است. بر خلاف دستگاه‌های LED و UV، دستگاه فن لاک خشک کن، تنها برای لاک‌های معمولی کاربرد دارد. لاک‌های معمولی و ژل‌لاک‌ها، در فرآیند خشک شدن با یکدیگر متفاوت هستند.

برای خشک شدن لاک معمولی، حلال‌های موجود در لاک باید تبخیر شوند. هر قدر سرعت تبخیر بیشتر باشد، لاک سریع‌تر خشک می‌شود. معمولا افراد برای خشک شدن لاک‌های معمولی، به آن‌ها فوت می‌کنند. این کار به دلیل وجود رطوبت در بازدم، اشتباه است. رطوبت بازدم، سرعت تبخیر حلال لاک را کاهش خواهد داد.

تفاوت دستگاه لاک خشک کن با تولید هوای گرم و سرد با سایر دستگاه‌ها این است که فن‌ها با تولید هوا، سرعت تبخیر حلال‌ها را افزایش می‌دهند. از آن‌جا که لاک معمولی در سالن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، فن لاک خشک کن نیز برای سالن‌ها مناسب نیست.

دستگاه لاک خشک کن UV

دستگاه یو وی لاک خشک کن سان مدل X Plus
دستگاه یو وی لاک خشک کن سان مدل X Plus

ژل‌لاک‌ها برای خشک شدن کامل، به نور UV یا LED نیاز دارند. مواد موجود در ژل‌لاک‌ها، با قرار گرفتن در معرض تابش نور LED یا UV، تغییر می‌کند. ساختار مولکول‌ها در این فرآیند، تغییر یافته و به پلاستیک سخت و مقاوم تبدیل خواهند شد.

همین فرآیند سبب می‌شود که ژل‌لاک‌ها مدت طولانی‌تری درخشنده و مستحکم باقی بمانند. طول موج اشعه UV، گسترده و وسیع‌تر است. تمام مولکول‌های موجود در ژل‌لاک، باید به‌آهستگی تحت اشعه UV تغییر کنند. در نتیجه خشک شدن لاک با دستگاه لاک خشک کن UV زمان بیشتری لازم دارد.

لاک خشک کن LED

تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED
تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED با UV

 تکنولوژی لاک خشک کن LED شباهت زیادی به دستگاه UV دارد. با این وجود، طول موج لاک خشک کن LED محدودتر بوده و تمرکز بیشتری دارد. به همین خاطر ژل‌لاک در معرض این دستگاه، سریع‌تر خشک می‌شود.

تفاوت انواع دستگاه های لاک خشک کن LED و UV تنها به سرعت کار آن‌ها محدود نمی‌شود. دستگاه لاک خشک کن UV می‌تواند انواع ژل‌لاک‌ها را خشک کند، اما دستگاه LED تنها ژل‌لاک‌های اختصاصی را خشک خواهد کرد. بنابراین پیش از خرید هر نوع ژل‌لاک، تکنولوژی مورد نیاز برای خشک کردن آن را بررسی کنید.

مزایای دستگاه لاک خشک کن

تفاوت دستگاه لاک خشک کن در میزان زیبایی و درخشندگی لاک

نوع عملکرد و تفاوت دستگاه لاک خشک کن ها با یکدیگر، باعث شده که هرکدام مزایای اختصاصی خود را داشته باشد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین مزایای هر نوع دستگاه را بررسی می‌کنیم.

مزایای لاک خشک کن UV

مهم ترین تفاوت دستگاه لاک خشک کن UV با LED این است که دستگاه UV کاربرد بیشتری دارد. در واقع دستگاه UV انواع لاک‌ها را خشک خواهد کرد، بنابراین برای سالن‌های تخصصی و بزرگ، خرید یک دستگاه لاک خشک کن UV عاقلانه‌تر است.

مزیت و دیگر تفاوت دستگاه لاک خشک کن UV این است که معمولا این دستگاه‌ها دارای جریان هوای سرد یا گرم نیز هستند. بنابراین می‌توان با خرید یک دستگاه لاک خشک کن UV، لاک‌های معمولی را نیز خشک کرد.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، اثرگذاری اشعه UV بر باکتری‌ها است. اشعه UV موجود در این دستگاه، می‌تواند باکتری‌های موجود در سطح ناخن را از بین ببرد. به همین خاطر این مدل دستگاه خشک‌کننده لاک، علاوه بر وظیفه اصلی خود، قادر به افزایش سلامت ناخن است.

مزایای لاک خشک کن LED

تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED با سایر دستگاه‌ها، مدرن بودن آن است. تکنولوژی مورد استفاده در این دستگاه‌ها جدیدتر بوده و به همین خاطر، مزایای بیشتر دارد. اولین و مهم‌ترین مزیت دستگاه لاک خشک کن LED مربوط به سرعت آن است. اشعه‌های LED طول موج کمتری داشته و تمرکز بالاتری دارند. به همین خاطر این دستگاه‌ها می‌توانند ژل‌لاک‌ها را در مدت زمان کمتر از یک دقیقه، کاملا خشک کنند.

دستگاه UV، ژل‌لاک را دیرتر از دستگاه LED خشک می‌کند. همین مسئله سبب می‌شود که پوست بدن مدت زمان بیشتری را در معرض این اشعه قرار بگیرد. سرعت بالاتر دستگاه LED، خطرات احتمالی قرار گرفتن در معرض اشعه را کاهش خواهد داد.

دیگر تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED و UV در میزان طول عمر دستگاه است. حباب لامپ‌های دستگاه LED تا 50 هزار ساعت قادر به کار هستند. علاوه بر طول عمر بالا، برق بسیار کمتری نیز مصرف می‌کنند.

معایب دستگاه لاک خشک کن

ناگفته پیدا است که همه ما از ضررهای احتمالی و معایب دستگاه‌های لاک خشک‌کن مطلع هستیم. هرچند قرار گرفتن در معرض اشعه برای مدت کوتاه، چندان خطرناک نیست. با این وجود، تکرار این کار در بازه‌های زمانی طولانی، نگرانی‌های مختلفی را ایجاد کرده است. در ادامه، برخی از معایب انواع دستگاه لاک خشک کن را با هم بررسی خواهیم کرد.

معایب لاک خشک کن UV

مهم‌ترین تفاوت انواع دستگاه های لاک خشک کن UV و LED، در میزان ضررها و معایب هر کدام است. دستگاه خشک‌کننده لاک UV به دلیل تابش اشعه UV، می‌تواند باعث خشکی، لکه و یا پیری پوست شود. البته می‌توان تنها با استفاده از ضد آفتاب و یا کرم دست مناسب، این مشکل را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

کرم دست کلیون مدل Multipurpose حجم 100 میل
کرم دست کلیون مدل Multipurpose حجم 100 میل

یکی دیگر از معایب لاک خشک‌کن UV، میزان برق مصرفی آن است. میزان برق مصرفی این دستگاه بیشتر از دستگاه LED بوده و البته طول عمر کمتری نیز دارد. این موارد در طولانی‌مدت می‌تواند هزینه‌های کلی شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین چه برای استفاده شخصی یا حرفه‌ای، بهتر است این موارد را در نظر بگیرید.

معایب لاک خشک کن LED

یکی از مهم ترین تفاوت های دستگاه لاک خشک کن LED و UV، نوع ژل‌لاک‌های مورد استفاده است. در واقع شاید تنها عیب و تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED همین باشد. دستگاه لاک خشک کن LED تنها قادر به خشک‌کردن برخی از ژل‌لاک‌های اختصاصی است. در صورتی که مواد موجود در ژل‌لاک‌ها با دستگاه LED تناسب نداشته باشند، نمی‌توان از این دستگاه استفاده کرد.

دومین عیب و تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED، قیمت تقریبا بیشتر آن با دستگاه UV است. بنابراین در صورتی که بودجه اولیه شما محدود باشد، احتمالا نتوانید به‌راحتی یک دستگاه LED را خریداری کنید.

انتخاب و خرید با توجه به تفاوت دستگاه لاک خشک کن ها با یکدیگر

پس از بررسی‌های اولیه و درک تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED و UV با یکدیگر، با سوالات مهمی مواجه خواهیم شد. خرید کدام دستگاه بهتر است و کدام یک کارایی بیشتری خواهند داشت؟

برای انتخاب بهترین محصول با توجه تفاوت دستگاه لاک خشک کن ها با یکدیگر، باید موارد زیر را مرور کرده و هر کدام را پاسخ دهید. سپس با در نظر گرفتن پاسخ‌های خود، می‌توانید به‌راحتی بهترین دستگاه لاک خشک کن را برای خود انتخاب کرده و خریداری کنید.

1- میزان بودجه شما چقدر است؟

مهم‌ترین تفاوت دستگاه لاک خشک کن ها با یکدیگر، در میزان قیمت آن‌ها است. بنابراین بودجه خود و البته میزان استفاده از دستگاه را در نظر بگیرید. شاید خرید یک دستگاه لاک خشک کن LED در نگاه اول بیشتر باشد، اما احتمالا مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود. طول عمر دستگاه LED بیشتر است و البته سرعت بسیار بیشتری نیز دارد.

2- ابعاد محفظه دستگاه چقدر است؟

یکی دیگر از تفاوت دستگاه لاک خشک کن ها، ابعاد آن‌ها است. در برخی مدل‌های ارزان‌تر، محفظه دستگاه لاک خشک‌کن تنها برای 4 انگشت ظرفیت دارد. انتخاب این دستگاه‌ها برای مصارف شخصی و یا سالن‌های کوچک، منطقی است. در صورتی که مشتریان زیادی دارید، بهتر است یک دستگاه لاک خشک‌کن با محفظه بزرگ‌تر خریداری کنید.

3- برند ژل‌لاک‌های مجموعه شما چیست؟

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره کردیم، دستگاه LED تنها با برخی مدل‌های ژل‌لاک تناسب دارد. بنابراین پیش از خرید، این موضوع را بررسی کنید. مهم ترین تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED  و UV این است که دستگاه UV تمام برندها را پوشش می‌دهد. اگر به برند خاصی علاقه دارید یا اغلب محصولات یک برند را خریداری کرده‌اید، حتما این موضوع را بررسی کنید. دستگاهی را بخرید که بتواند اغلب ژل‌لاک‌های موجود در سالن شما را خشک کند.

4- زمان خشک کردن لاک در هر دستگاه چقدر است؟

در صورت داشتن مشتریان زیاد و وقت‌دهی محدود، خرید دستگاه لاک خشک کن LED را پیشنهاد می‌کنیم. این دستگاه‌ها سرعت بالاتری دارند و ژل‌لاک را در مدت کوتاه‌تری خشک می‌کنند. دستگاه LED به‌صورت میانگین 30 ثانیه زمان نیاز داشته و دستگاه UV حدودا به 90 ثانیه زمان نیاز دارد.

5- قابلیت‌های اختصاصی مورد نیاز شما کدام است؟

یکی دیگر از تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED و UV در قابلیت‌های آن‌ها است. برخی از مدل‌ها، مشخصه‌های بسیار بیشتر و بهتری دارند. مواردی هم‌چون سنسور حرکتی، تایمر، جریان هوای سرد و گرم، همه برخی از این ویژگی‌ها است. بنابراین پیش از خرید، حتما قابلیت‌های مد نظر خود را در نظر گرفته و با توجه به آن‌ها خرید خود را انجام دهید.

جمع‌بندی تفاوت دستگاه لاک خشک کن

استفاده از لاک خشک کن
تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED و UV

تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED و UV در مزایایی است که هر کدام ارائه می‌دهند. دستگاه LED سریع‌تر بوده، قیمت بالاتری دارد و البته تنها برخی ژل‌لاک‌های مخصوص را خشک می‌کند. دستگاه UV قیمت مناسب‌تری دارد، تمام ژل‌لاک‌ها را خشک کرده و تنوع بالاتری دارد. برترین دستگاه‌ها تنها به نوع استفاده و نیاز شما بستگی دارد. بنابراین تفاوت دستگاه لاک خشک کن های مختلف را در نظر گرفته و با توجه به نوع کار خود، یکی از متناسب‌ترین آن‌ها را خریداری کنید.

سوالات متداول

1- مهم ترین تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED و UV در چیست؟

مهم ترین تفاوت دستگاه لاک خشک کن LED و UV در نوع اشعه آن‌ها است. دستگاه UV از طول موج بیشتر و دستگاه LED از طول موج کمتری استفاده می‌کند. سرعت کار دستگاه‌های مختلف با توجه به این موضوع تفاوت دارد. دستگاه لاک خشک کن LED می‌تواند لاک را در مدت کمتری خشک کند. دلیل این موضوع، طول موج کمتر و تمرکز اشعه در این نو دستگاه است.

2- مضرات استفاده از دستگاه لاک خشک کن چیست؟

در دستگاه‌های حرفه‌ای لاک خشک کن، از اشعه فرابنفش یا نور LED استفاده می‌شود. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه، خطرات مختلفی را به‌دنبال خواهد داشت. البته می‌توان این مضرات را با استفاده از کرم ضد آفتاب و یا سایر محصولات مراقبتی پوست و ناخن کاهش داد.