زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

روتین پوست خشک برای مراقبت‌های روزانه و شبانه

wordcamp
2,204
14 دقیقه
روتین پوست خشک برای مراقبت‌های روزانه و شبانه

فهرست مطالب

شوره‌های پوستی، ترک‌خوردگی، منافذ ریز، زبری و چروک‌های ریز نشان می‌دهد که پوست شما خشک است. معمولاً آرایش روی چنین پوستی خوب نمی‌نشیند و ممکن است اعتماد به نفس و روحیه شما را تضعیف کند. اما اصلاً ناامید نشوید چون راه‌های زیادی برای از بین بردن خشکی پوست و داشتن چهره‌ای پر از طراوت وجود دارد. حتماً می‌پرسید چگونه؟ پاسخ پایبندی و تعهد به روتین پوست خشک است. شما با خواندن این مطلب تمام نکات لازم در این مورد را می‌آموزید و احتیاجی به مطالعه‌ی بیشتر در مورد روتین مراقبت از پوست خشک نخواهید داشت. آنچه در پایان مقاله می‌دانید از این قرار است:

  • با انجام تستی ساده، متوجه نوع پوست خود می‌شوید.
  • فرق پوست خشک با پوست کم‌آب را متوجه می‌شوید.
  • با مراحل روتین پوست خشک روزانه و شبانه آشنا می‌شوید.
  • اگر پوست خشک و جوش دار یا پوست خشک و حساس دارید، نکات مراقبتی لازم را فرا می‌گیرید.

نوع پوست من چیست؟

نوع پوست
برای مراقبت از پوست، اول نوع آن را تعیین کنید

احتمالاً این نکته را می‌دانید، پوست انسان‌های کره زمین به 5 نوع اصلی تقسیم می‌شود: معمولی، چرب، خشک، مختلط و حساس. زمانی که قصد داریم از پوست خود مراقبت بیشتری به‌ عمل آوریم، در گام نخست باید از نوع آن مطمئن شویم. نیازهای پوست خشک قطعاً با نیازهای پوست چرب فرق می‌کند و نمی‌توان از یک روش برای مراقبت از تمام انواع استفاده کرد.

از کجا بفهمیم که پوست ما از چه نوعی است؟ برای تشخیص صحیح 2 راه پیش پای شما هست:

  1. مراجعه به متخصص پوست، این راه بسیار مطمئن و دقیق است. اگر قصدتان از مراقبت، جدی است و یا دچار مشکلات پوستی نظیر آکنه و لک هستید، از این روش استفاده کنید.
  2. انجام تست‌های خانگی برای تعیین نوع پوست، که من در ادامه یک روش آن را برای شما توضیح می‌دهم.

آزمایش تعیین نوع پوست در منزل

ابتدا با کمک یک شوینده‌ی ملایم صورت خود را تمیز بشویید و به مدت 3 ساعت هیچ محصول مراقبتی شیمیایی یا خانگی را به صورت خود نزنید. بعد از گذشت این زمان، کاغذ سفیدی بردارید و آن را روی نواحی مختلف صورت قرار دهید.

  1. اگر کاغذ کاملاً به پوست شما چسبید و پر از لکه‌های چربی شد، نوع پوست شما چرب است.
  2. اما اگر کاغذ مورد نظر به پوست می‌چسبد اما لکه‌ی چرب قابل‌توجهی روی سطح آن مشاهده نمی‌کنید، پوست از نوع معمولی است.
  3. اگر کاغذ روی زمین میفتد، پوست خشک دارید.
  4. و اگر در بعضی از نواحی صورت، شاهد چسبیدن کاغذ هستید و در بعضی نواحی دیگر خیر، پوست مختلط دارید.
  5. پوست حساس با این آزمایش قابل شناسایی نیست. برای تعیین این نوع، پس از شست‌و‌شوی پوست، آن را بدون مالیدن هیچ نوع ماده‌ای، تا پایان روز رها کنید. اگر پس از این مدت دچار خارش، التهاب یا قرمزی بودید، پوست حساسی دارید.

پوست خشک چیست؟ چه چیزی عامل ایجاد پوست خشک است؟

روتین پوست خشک
 روتین مراقبت از پوست خشک
شوره‌های پوستی، ترک‌خوردگی، منافذ ریز، زبری و چروک‌های ریز نشان می‌دهد که پوست شما خشک است.

فرض ما بر این است که شما با توجه به نتیجه تست بالا، متوجه خشکی پوست خود شدید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که پوست خشک با پوست کم‌آب فرق دارد. هر کدام از انواع پوست می‌توانند به کم‌آبی مبتلا شوند بنابراین به تفاوت‌های پوست خشک و کم‌آب خوب توجه کنید. یادتان هست در قسمت بالا چه گفتم؟ اولین گام مراقبت از پوست، تعیین دقیق نوع آن است.

علائم پوست خشک

نوعی از پوست که نسبت به حالت چرب یا معمولی، چربی کمتری را تولید می‌کند و امکان دارد که پوسته‌پوسته و ترک‌خورده به نظر برسد. احتمالاً  این خشکی را در سراسر بدن مشاهده می‌کنید و ممکن است پوست سر شما هم کاملاً خشک باشد. پوست خشک مستعد بروز اگزما است و نمی‌تواند از خود در برابر تغییرات محیطی مراقبت کند. ترک‌های ریزی که در سراسر این نوع پوست وجود دارد، حفظ رطوب را دچار اختلال می‌کند. مهم‌ترین عوامل ایجاد پوست خشک، ژنتیک، آب‌و‌هوا و عوامل محیطی هستند.

علائم پوست کم‌آب

در قسمت بالا گفتم که هر یک از انواع پنج‌گانه‌ی پوست ممکن است دهیدراته و کم‌آب شوند که حالتی موقتی است. این شرایط زمانی رخ می‌دهد که بدن شما آب زیادی از دست بدهد مثل زمانی که با استفاده از روش‌های غلط، سراغ رژیم‌های غذایی سریع می‌روید. یا مثلاً در اثر تغییر فصل یا استفاده از ماده آرایشی خاصی، پوست، کم‌آب شده است. در این شرایط رنگ پوست شما تیره و کدر به نظر می‌رسد.

اگر پوست شما دهیدراته شده است مصرف قهوه و کافئین را کاهش داده و آب زیادی بنوشید تا بدن و به تبع آن پوست، رطوبت از دست رفته را بازیابند.

با وجود این تفاوت اساسی بین پوست خشک و پوست دهیدراته، رعایت روتین پوست خشک می‌تواند مسئله کم‌آبی را نیز حل کند بنابراین نگران نباشید و به خواندن ادامه دهید.

روتین پوست خشک

برای مراقبت از هرنوع پوستی

  • حتماً در طول روز آب بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  • حداقل هفته‌ای یک بار روبالشی خود را بشویید.
  • قبل از اینکه بخوابید موها را با کشی نرم ببندید.
  • 15 دقیقه قبل از خروج از خانه، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

روتین پوست خشک در ابتدای روز

در قسمت‌های قبلی گفتم که پوست خشک یکی از انواع پنجگانه‌ی پوست و در این نوع، پوست فاقد چربی طبیعی است. بنابراین داشتن روتین پوست خشک برای مراقبت از آن بسیار حیاتی است. این کار باعث می‌شود که پوست شما چربی طبیعی خود را از دست ندهد و به‌صورت ویژه آب‌رسانی شود. در ادامه به روتین مراقبت از پوست پیشنهادی من توجه کنید.

این روش مراقبتی به دو بخش تقسیم می‌شود، روش صبحگاهی و روش شبانه، در هر بخش اقدامات حفاظتی خاصی را می‌بایست انجام دهید. روتین روزانه باعث می‌شود که پوست شما آمادگی لازم برای برخورد با آلودگی‌های محیطی، اشعه ماورای بنفش و گرد‌و‌غبار را به دست آورد.

مرحله اول روتین پوست خشک روزانه، شست‌و‌شوی صورت

پس از اینکه از خواب بیدار شدید، با استفاده از یک شوینده‌ی ملایم و آب‌رسان، صورت خود را بشویید. پاک‌کننده‌هایی که خاصیت ایجاد کف دارند و یا شوینده‌های حاوی صابون، مناسب پوست خشک نیستند.

شوینده صورت کامان مناسب پوست خشک، فاقد صابون و حاوی آنتی اکسیدان
خرید شوینده صورت کامان مناسب پوست خشک، فاقد صابون و حاوی آنتی اکسیدان

مرحله چهارم روتین مراقبت از پوست خشک، استفاده از سرم صورت

خروج از خانه پوست شما را در معرض آلودگی‌های محیطی قرار می‌دهد بنابراین بخشی از روتین پوست خشک، مربوط به محافظت از پوست در برابر آلاینده‌های مربوط به محیط است. برای این کار از سرم صورت استفاده کنید. علاوه بر این، سرم‌ها حاوی آنتی اکسیدان هستند و از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌نمایند.

خوب است بدانید که رادیکال‌های آزاد، شکلی از مولکول اکسیژن بوده و در بدن ما آزادانه گردش می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با سایر مولکول‌ها، واکنش‌های شیمیایی ایجاد نموده و اثرات مثبت یا منفی تولید کنند. یکی از آثار منفی این فرایندهای شیمیایی، آسیب‌های پوستی و پیری زودرس است.  

سرم مرطوب کننده آب آلوئه ورا لورال مناسب پوست خشک و حساس

خرید سرم مرطوب کننده آب آلوئه ورا لورال مناسب پوست خشک و حساس

  • حاوی هیالورونیک اسید با خاصیت آبرسانی قوی

مرحله سوم روتین پوست خشک روزانه، مرطوب‌کننده

در مرحله‌ی بعد نوبت ماساژ پوست با کرم مرطوب‌کننده است. در روتین پوست خشک این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد و شما پس از شست‌و‌شو، سه دقیقه فرصت دارید که صورت را با مرطوب‌کننده پوشش دهید. این کار کمک می‌کند که پوست در طول روز هیدراته و بانشاط بماند. کرم مرطوب کننده مناسب پوست خشک نباید شامل مواد تحریک‌کننده باشد و بهتر است در فرمولاسیون آن ترکیباتی نظیر هیالورونیک اسید، سرامیدها، گلیسیرین و ویتامین‌های گروه بی حضور داشته باشند.

گلیسیرین برای پوست

بیشتر بخوانید

فواید گلیسیرین برای آب‌رسانی پوست و مو

مرحله چهارم روتین مراقبت از پوست خشک؛ کرم ضدآفتاب

پس از تامین رطوبت، وقت آن رسیده که از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر خورشید، حفاظت کنید. این مرحله نیز مانند قبلی، برای سلامتی پوست بسیار حیاتی است و آن را از آسیب‌های اشعه ماورای بنفش حفظ می‌کند. برای انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب پوست خشک، به SPF کرم دقت کنید، این عدد باید بالای 30 باشد.

علاوه بر اینکه از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنید، باید لباس مناسب بپوشید و عینک آفتابی بزنید. همچنین، در هر موقعیتی، ایستادن در سایه را ترجیح دهید.

خرید کرم ضد آفتاب مخصوص پوست خشک

خرید کرم ضد آفتاب رنگی SPF50 درماتیپیک مدل Hydra مناسب پوست خشک

  • کاهش چروک‌های سطحی
  • مرطوب‌کننده و آب‌رسان

مراحل چهارگانه‌ی فوق یک روتین پوست خشک است که تمام افراد دارای این نوع پوست باید از آن پیروی کنند. بعد از برداشتن این گام‌ها، می‌توانید از کرم‌پودر و آرایش موردنظر خود استفاده کنید. شب هنگام نوبت روتین مراقبت از پوست خشک شبانه است.

 روتین پوست خشک شبانه

آبرسانی پوست خشک
مهم‌ترین کار برای مراقبت از پوست خشک تامین رطوبت برای آن است

اکنون خورشید غروب کرده و شما در خانه هستید. گام‌های روتین شبانه پوست خشک را طی کنید تا تمام خستگی و شلوغی روزی که گذرانده‌اید را بشوید و ببرد. پوست شما سرحال و تمیز می‌شود و برای خوابی عمیق و آرام آماده خواهید شد.

مرحله اول روتین پوست خشک شبانه؛ پاک‌کردن آرایش

نخستین گام برای مراقبت شبانه از پوست خشک این است که بقایای آرایش را از روی صورت خود پاک کنید. بهتر است از یک پاک‌کننده با پایه روغنی استفاده کنید تا ذرات محصولات آرایشی را در خود حل کند و پوست خشک شما را برای شست‌و‌شو آماده سازد.

مرحله دوم روتین پوست خشک شبانه؛ شست‌و‌شوی صورت

درست مانند صبح، با کمک شوینده‌ای ملایم پوست خود را خوب بشویید تا باقی‌مانده‌ی آلودگی‌ها و ذرات از روی صورت پاک شود. پاک‌سازی و شست‌و‌شوی صحیح اولین گام برای حفظ سلامتی پوست است.

مرحله سوم روتین پوست خشک شبانه؛ استفاده از لایه‌بردار

البته این مرحله را فقط 2 بار در هفته با استفاده از یک اسکراب انجام دهید تا سلول‌های مرده از سطح پوست پاک شوند. لایه‌برداری منظم کمک می‌کند که پوستی نرم و صاف داشته باشید. نکته‌ی مهم برای صاحبان پوست خشک این است که از اسکرابی با خاصیت مرطوب‌کنندگی استفاده کنند.

مرحله چهارم روتین پوست خشک شبانه؛ استفاده از سرم آب‌رسان

استفاده منظم از سرم باعث سلامتی و ترمیم پوست است. برای پوست خشک حتماً از سرم‌های استفاده کنید که حاوی ویتامین E و اسید هیالورونیک هستند. نرمی و شادابی پوست را پس از استفاده از سرم لمس خواهید کرد.

مرحله پنجم روتین پوست خشک شبانه؛ استفاده از کرم مرطوب‌کننده شب

در روتین پوست خشک این مرحله بسیار مهم و اساسی است. یک کرم باکیفیت می‌تواند وضعیت پوست شما را بهبود دهد و در طول خواب، رطوبت آن را حفظ کند. ویژگی‌های صورت خود را بررسی کنید و بعد کرم مرطوب‌کننده شب مناسبی را انتخاب نمایید. مثلاً شاید ترجیح شما کرم ضدپیری یا روشن‌کننده باشد.

مرحله ششم روتین مراقبت از پوست خشک شبانه؛ استفاده از کرم دور چشم

ظریف‌ترین قسمت پوست صورت مربوط به اطراف چشم است. این قسمت از پوست دارای غدد چربی محدود و پوستی بسیار نازک است. از یک کرم دور چشم مناسب و مغذی برای تکمیل روتین پوست خشک استفاده کنید.

اشتباهات در مراقبت از پوست خشک

درمان خشکی پوست بدن
درمان خشکی پوست بدن

شست‌و‌شوی بیش‌از‌حد

وجود رطوبت برای پوست شما بسیار حیاتی است و شست‌و‌شوی زیاد باعث از بین رفتن آن است. در یک شبانه‌روز بیشتر از 2 بار از شوینده‌ها استفاده نکنید و اگر نیاز به شست‌و‌شو را احساس می‌کنید، از آب سرد و تمیز استفاده کنید. برای مراقبت از پوست خشک جوش دار تنها یک بار در روز اقدام به شست‌و‌شو کنید.

استفاده از محصولات نامناسب و غیرمرتبط با پوست خشک

شما با خواندن این مطلب به اهمیت شناسایی نوع پوست و انتخاب محصولات مراقبتی مناسب پی برده‌اید. بنابراین مبنای انتخاب شما باید براساس نوع پوست باشد نه زیبایی رنگ محصول، بافت یا بوی خوش آن. محصول نامناسب ممکن است خشکی را تشدید کند و مشکلات پوستی شدید ایجاد کند.

عدم استفاده از اسکراب برای پوست خشک

سلول‌های مرده باعث ایجاد لایه‌ای کدر روی پوست صورت می‌شوند و اگر لایه‌برداری نکنید آن‌ها را به‌صورت پوسته‌پوسته روی نواحی مختلف صورت مشاهده خواهید نمود. موقع استفاده از اسکراب ملایم باشید و به پوست خود فشار وارد نکنید. اگر پوست خشک و جوش دار دارید از لایه‌برداری اجتناب کنید و پس از شست‌و‌شو با شوینده‌ای ملایم، پوست را مرطوب کنید.

محصولات آرایشی اشتباه

ممکن است از پوست خشک خود مراقبت‌های لازم را به‌عمل آورید اما از مواد آرایشی استفاده کنید که پوست صورت را ترک‌خورده نشان دهند. با وجود پوست خشک از لوازم مات برای آرایش استفاده نکنید بلکه لوازم آرایش مایع را انتخاب کنید که حالتی شبنم‌دار ایجاد می‌کنند.

چند نکته برای مراقبت از پوست خشک و حساس

مراقبت از پوست
اگر پوست خشک و حساس دارید، فقط یک بار در شبانه‌روز از شوینده استفاده کنید.
  1. قبل از خواب حتماً صورت خود را بشویید چون بسته‌شدن منافذ پوست، بر شدت التهاب و تحریک می‌افزاید. اگر پوست خشک و حساس دارید، فقط یک بار در روز آن را بشویید و بهترین زمان شست‌و‌شو، شب‌ها قبل از خواب است. این کار را با استفاده از پاک‌کننده ملایم و مخصوص پوست‌های خشک که صابون و سدیم لوریل سولفات ندارد، انجام دهید. علاوه بر این، مواد عطری، الکل و پارابن نیز در شوینده پوست خشک و حساس، ممنوع است. مواد مذکور، چربی‌های طبیعی پوست را از بین برده منجر به تحریک و خشکی بیشتر می‌شوند.
  2. اگر بعد از استفاده از شوینده پوستتان نرم نمی‌شود بلکه سفت و ملتهب است، از پاک‌کننده مناسبی استفاده نمی‌کنید.
  3. با آب داغ صورت و بدن خود را نشویید بلکه از آب ولرم رو به خنک استفاده کنید.
  4. از مصرف اسکراب‌های خشن شیمیایی و خانگی مثل شکر، استفاده از لیف و حوله‌های زبر اجتناب کنید.
  5. صورت خود را با ملایمت بشویید و با حوله‌ای نرم و نخی خشک کنید. حوله را روی پوست نکشید و بلافاصله پس از شست‌شو از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  6. صبح‌ها فقط برای حال خوب و تازگی پوست، صورت را با آب خنک بشویید و از هیچ شوینده‌‌ی شیمیایی استفاده نکنید. پاک‌سازی بیش‌از‌حد باعث خشکی بیشنر پوست شما خواهد شد.

معرفی چند مقاله مرتبط به پوست خشک

اگر پوست خشکی دارید توصیه می‌کنم به سایر مقالات ما نیز سری بزنید. پوست عضو مهمی در بدن است که سلامتی آن نقش بسیار مهمی در سلامت جسم و روان دارد. بنابراین هرچه اطلاعات شما در این زمینه بیشتر باشد، مراقبت بهتری از پوست خود به‌ عمل می‌آورید. لطفاً روی عکس کلیک کنید:

روتین پوست خشک

راه های تشخیص و درمان سریع خشکی پوست صورت و بدن

روغن بدن برای جلوگیری از پوست خشک

استفاده از روغن بدن برای جلوگیری از خشکی پوست

کرم پودر برای پوست خشک

10 کرم پودر برتر برای پوست خشک

سخن آخر

انتخاب یک روتین پوست خشک بسیار عالی است اما آنچه اهمیت بیشتری دارد، پایبندی و ثبات قدم در انجام منظم آن است. دستیابی به پوست زیبا و رفع مشکلات پوست، فرایندی زمان‌بر است اما قطعاً شما ارزشش را دارید.

شاید شما هم در مسیر مراقبت از پوست خشک خود، تجربیات خوبی اندوخته‌اید. درخواست من از شما این است که در بخش نظرات حتماً این دانسته‌ها را بنویسید. حتماً تجربه‌ی ارزشمند شما می‌تواند به دیگران کمک کند.

پاسخ به سوالات متداول

 برای مراقبت از پوست خشک چه روتینی توصیه می‌شود؟

اگر پوست شما فقط خشک است صبح‌ها، با شوینده مناسب آن را بشویید و از سرم آب‌رسان و کرم مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید. قبل از خروج از منزل، کرم ضدآفتاب با SPF باای 30 بزنید. شب‌ها قبل از خواب آرایش خود را پاک نموده و مجدداً مراحل شست‌و‌شو، آب‌رسانی و استفاده از کرم مرطوب‌کننده را انجام دهید.

چگونه می‌توان با خشکی پوست مقابله کرد؟

آب بیشتری بنوشید. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید که سرشار از سبزی و میوه است. داشتن روتین پوست خشک و تعهد به آن می‌تواند به‌مرور زمان خشکی پوست شما را بهبود بخشد.

بهترین روتین برای پوست‌ های خشک و جوش دار چیست؟

بهتر است فقط یک بار در روز، شب‌ها قبل از خواب، صورت خود را با استفاده از شوینده مناسب بشویید. آب‌رسانی و مرطوب‌کردن پوست را جدی بگیرید. از اسکراب و لایه‌بردار حاوی مواد خشن استفاده نکنید.