زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

از بین بردن جای جوش به ساده‌ترین روش ممکن

wordcamp
4,563
17 دقیقه
از بین بردن جای جوش به ساده‌ترین روش ممکن

فهرست مطالب

شاید برایتان پیش آمده که برای یک مهمانی یا قرار مهمی آماده می‌شوید، اما یک مهمان ناخوانده‌ی نه‌چندان خوشایند، روی صورتتان ظاهر می‌شود و تمام برنامه‌هایی که در سر داشتید را برهم می‌زند. البته مسئله جوش روی صورت جای خود دارد، از بین بردن جای جوش خودش دردسر دیگر خواهد بود، چرا که هفته‌ها زمان نیاز است که درمان جای جوش صورت گیرد. با این حال راهکارهای خانگی و بسیاری ساده‌ای برای رفع جای جوش وجود دارد که در ادامه این مقاله به آن می‌پردازیم.

تفاوت جوش و آکنه چیست؟

پیش از هر چیز بهتر است کمی با این دو آشنای دوست‌نداشتنی، یعنی آکنه و جوش آشنا شوید و بدانید که ماهیت آکنه و جوش با یکدیگر تفاوت دارد و بسیاری این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند و به هر دو جوش یا آکنه می‌گویند!

آکنه، یک نوع بیماری پوستی بسیاری شایع در میان مردم است. همان‌طور که می‌دانید وظیفه غدد چربی و سلول‌های پوست، تولید چربی است، اما هنگامی که چربی در فولیکول مو (دستگاه تولید مو در پستانداران) انباشته با مسدود می‌شود، آکنه روی پوست به وجود می‌آید. جوش سرسیاه، جای زخم یا اِسکار (scar)، پوست چرب، و چرک دانه از دسته بیماری‌های شایعی هستند که ممکن است پس از بروز آکنه رخ دهند.

علت بروز جوش کمی جالب‌تر است! هنگامی که چربی، باکتری و ترکیباتی از این قبیل در منافذ پوستی جمع می‌شود، جوش به وجود می‌آید. درواقع جوش تنها یک واکنش طبیعی برای ایمنی بیشتر بدن است! بله احتمالاً تعجب کردید زمانی که جوش می‌زنید یعنی بدنتان تلاش کرده تا از شما محافظت کند!

تفاوت جوش و آکنه چیست؟

علت بروز جوش صورت و آکنه چیست؟

هنگامی که تصور می‌کنید پوست صورتتان در بهترین وضعیت قرار دارد، ممکن است فعل‌وانفعالاتی در بدن رخ دهد که شما از آن بی‌خبرید! همان واکنش‌های بدن به هر اتفاقی که از چشم شما دور است، ممکن است باعث بروز جوش و آکنه روی صورت یا بدن شود.

اولین و مهم‌ترین علت بروز جوش و آکنه روی صورت، رسیدن به سن بلوغ است. هنگامی که میزان هورمون آندروژن در بدن بیشتر می‌شود، میزان تولید چربی پوست هم افزایش می‌یابد و جوش غرور جوانی روی صورت ظاهر می‌شود.

دومین علت جوش روی صورت که احتمالاً همه از آن آگاه هستند، استرس است. استرس باعث تغییراتی در عملکرد تمام بدن می‌شود و ممکن است یکی از شایع‌ترین علل بروز جوش و آکنه در بدن باشد.

از دیگر عواملی که ممکن است آن را نادیده بگیریم، بی‌خوابی، کم‌خوابی یا خواب نامنظم است. در صورتی که ساعت خوابتان را تنظیم کنید یا خواب کافی داشته باشید، به احتمال زیاد، پوست سالم‌تری نیز خواهید داشت.

تغییرات هورمونی از عوامل مهم ایجاد جوش و آکنه روی پوست صورت است. بعد از بلوغ جنسی و در دوران قاعدگیِ خانم‌ها، تغییرات هورمونی بیشتر از زمان‌های دیگر خواهد بود. بنابراین احتمال بروز جوش نیز بیشتر می‌شود.

ممکن است برخی به این مسئله کمتر اهمیت دهند، اما کم آبی بدن هم باعث بروز جوش و آکنه می‌شود. حتماً به نوشیدن آب در فصل‌های سرد و گرم سال اهمیت دهید و اگر این مسئله را فراموش می‌کنید، بابت نوشیدن هر لیوان آب، یک علامت روی کاغذ بزنید تا از میزان مصرف آب در طول روز آگاه شوید.

از دلیل جوش روی صورت می‌توان به ژنتیک اشاره کرد. ممکن است عوامل ژنتیکی حتی روی سبک زندگی‌تان نیز تأثیر بگذارند. بنابراین بهتر است در صورت شناسایی نوع جوش و آکنه، حتماً برای درمان جوش به پزشک مراجعه کنید.

مصرف برخی از داروها باعث بروز آکنه و جوش می‌شود. در صورتی که مصرف این نوع داروها مادام‌العمر است، بهتر است در این باره با پزشک مربوط مشورت کنید تا در درمان جوش‌های صورتتان کمک بهتری به شما بکند.

شوره سر یکی از عواملی است که باعث بروز جوش روی پیشانی می‌شود که کمتر کسی از آن باخبر است. بهتر است برای درمان این نوع جوش، اول شوره سر را درمان کنید تا مو و پوست سالم‌تری داشته باشید.

رطوبت و تعریق بیش از حد نیز باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شود. تعریق، پوست را چرب می‌کند و عدم شستشو یا رسیدگی به پوست در محیط مرطوب یا پس از تعریق، باعث بروز جوش و آکنه می‌شود.

آلودگی هوا و داشتن سبک زندگی ناسالم مثل مصرف مداوم الکل و سیگار، تأثیر بسیاری منفی در زیبایی پوست دارد. جوش و آکنه نیز می‌توانند به دلیل یک زندگی ناسالم روی پوست ظاهر شوند و برای رفع جوش باید سبک زندگی خود را تغییر دهید.

مصرف غذاهای ناسالم، غذاهای سرخ شده که چربی بالایی دارند، یا غذاهایی که قند بالایی مثل شکلات و شیرینی دارند، نه‌تنها ممکن است باعث ایجاد جوش شوند، بلکه بروز آکنه و جوش را تشدید می‌کنند و باعث تأخیر در درمان جای جوش نیز می‌شوند.

آخرین نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید که اهمیت بسیاری زیادی نیز دارد، پاک کردن آرایش قبل از خواب است. البته بهتر است برای آرایش روزانه، سراغ کرم‌ پودر با پوشانندگی بالا نروید، چرا که پوست در ساعت‌های زیادی نفس نخواهد کشید و پوست دچار آکنه، جوش چرکی یا جوش سرسیاه می‌شود. بنابراین حتماً آرایش خود را کاملاً پاک‌کنید و صورت خود را با محصولات مناسب بشویید.

شیر پاک کن

 

علت بروز جوش صورت و آکنه

انواع جای جوش و آکنه یا اسکار

جای جوش و آکنه انواع متفاوتی دارد که معمولاً بر همان اساس نوع درمان تعیین می‌شود:

Ice pick scars یا زخم یخ شکن:

جای زخم آیس پیک یا مثلثی، نوعی جای جوش روی پوست است که به صورت حفره‌های خطی و عمقی روی پوست تا لایه درم ایجاد می‌شود. معمولاً عرض این نوع جای جوش یا آکنه کمتر از دو میلی‌متر است، اما به‌نوعی‌ست که بیشتر سطح پوست دچار سوراخ‌های عمیقی می‌شود. معمولاً درمان این نوع جای جوش، نیاز به مشورت با متخصص پوست دارد و در صورتی که این منافذ قدیمی باشند، با داروهای نسخه‌ای یا لیزر درمان می‌شوند.

 Boxcar scarیا جای زخم باکس کار:

در برخی از موارد، بعد از بروز آکنه، نوعی زخم به نام باکس کار روی پوست ایجاد می‌شود که گرد یا بیضی شکل است و ممکن است رنگ آن قرمز یا قهوه‌ای باشد. رفع جای جوش یا زخم باکس کار ساده‌تر از اِسکار آیس پیک است، اما نیاز به درمان مداوم دارد.

Rolling یا جای اِسکار رولینگ:

نوع دیگر جای آکنه یا جوش، اِسکار رولینگ است که معمولاً این نوع زخم سطح ناهمواری روی پوست ایجاد می‌کند، اما عمق حفره‌ها کمتر از اسکار باکس کار است. هر چه میزان عمیق شیارهای اسکار رولینگ کمتر باشد، احتمال درمان جای جوش بیشتر خواهد بود. با این حال رفع جای جوش و آکنه نیاز به زمان دارد.

دلایل به وجود آمدن جای جوش

دلایل به وجود آمدن جای جوش چیست؟

پس از آنکه جوش یا آکنه از بین می‌رود، ممکن است جای جوش یا اسکار روی پوست ایجاد شود. دلایل بسیاری در به وجود آمدن جای جوش یا اسکار وجود دارد که ممکن است بسته به نوع پوست شما یا نوع اسکار، جای جوش موقت یا حتی دائمی باشد.

یکی از دلایل به وجود آمدن جای جوش دست‌کاری پوست است. اگر جزء افرادی هستید که دائماً به پوست خود دست می‌زنند، جوش را از پوستشان می‌کنند تا آن را به‌نوعی می‌ترکانند، بهتر است اول به افکار خود توجه کنید تا بتوانید این رفتارها را کنترل کنید، چرا که هرگونه دست‌کاری غیرپزشکی جوش و آکنه ممکن است باعث به وجود آمدن اسکار شود.

از دلایل دیگر به وجود آمدن جای جوش یا اسکار می‌توان به نوع پوست اشاره کرد. برخی پوست حساسی دارند ممکن است بعد از جوش زدن، پوست بازسازی نشود که در این صورت بهتر است با پزشک مشورت کنید.

سبک زندگی، مصرف سیگار و الکل و مصرف غذاهای ناسالم هم روی سلامت پوست تأثیر می‌گذارند و باعث می‌شوند که پوست زودتر از معمول پیر شود و بعد از جوش زدن نتواند به‌درستی ترمیم شود.

————————————————————————————————

پیشنهاد مقاله :از بین بردن لک صورت و جوش با خمیردندان و انواع ماسک خمیردندان

——————————————————————————————————————

چگونه مانع بروز جوش و جای جوش روی صورت شویم؟

ممکن است وقتی جوش روی صورت ایجاد شود و پس از آن جای آکنه روی صورت باقی بماند، باعث کاهش اعتماد‌به‌نفس شود. اما اکنون وقت آن است که سبک زندگی خود را کمی تغییر دهید و با این 5 راهکار ساده، جای جوش را درمان کنید.

1. پاکسازی پوست را فراموش نکنید!

پوست خود را دو بار در روز پاکسازی کنید. پاکسازی پوست با کمک سرم پوست و ترکیبات شوینده مناسب کمک بسزایی در رفع جوش و جای جوش می‌کند. در صورتی که چربی پوست کم باشد، ممکن است پوست خشک و چروک شود. اما میزان چربی بالای پوست نیز باعث جوش و جوش چرکی می‌شود. بنابراین محصولات پوستی مناسب نوع پوست خود را انتخاب کنید و پیش از خرید محصولات پوستی نیز حتماً تحقیق کنید.

این نکات مهم را حتماً به یاد داشته باشید:

  • به یاد داشته باشید که پوست خود را هرگز با دستمال یا وسایل شوینده تحت فشار قرار ندهید و با پوست خود به نرمی و ملایمت رفتار کنید.
  • بعد از شستن پوست، حتماً پوست خود را با کرم مرطوب ‌کننده مناسب پوستتان مرطوب کنید.
  • پوست خود را کمتر لمس کنید و با دست آلوده صورتتان را لمس نکنید.
  • هنگامی که موهایتان را می‌شویید، مراقب باشید مواد شوینده مو، مانند شامپو و کاندیشنر، با پوست صورت در تماس نباشد.

2. آرایش سنگین نکنید!

پیش از هر چیز به یاد داشته باشید که آرایش روزانه بسیار سبک و ملایم است، بنابراین هرگز در آرایش روزانه از کرم پودر با پوشانندگی بالا استفاده نکنید، چرا که این نوع کرم پودرها باعث می‌شوند که پوست تماسی با هوا نداشته باشند و پس از گذشت ساعت‌ها، سلول‌های پوستی دچار جوش یا آکنه شوند. بنابراین بهترین است از لوازم آرایش مناسب آرایش روزانه مثل کرم پودر سبک استفاده کنید و کرم پودر با پوشانندگی بالا را برای مهمانی کنار بگذارید!

3. کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید!

کرم ضد آفتاب از پوست در برابر آفتاب، خشک شدن و بسیاری از مشکلات پوستی محافظت می‌کند. با این حال بهتر است خرید کرم ضد آفتابی را در لیست خود قرار دهید که مناسب نوع پوستتان باشد. برای مثال اگر پوست چربی دارید، ممکن است کرم ضد آفتاب با درصد چربی بالا، باعث بروز جوش و آکنه روی سطح پوست شود. به همین خاطر پیش از خرید کرم ضد آفتاب و با توجه به نوع پوستتان، مشورت یا تحقیق کنید.

4. به جوش‌تان دست نزنید!

یکی از علت‌های عمده بروز جای جوش و زخم روی صورت، دست‌کاری آکنه و جوش است! جوش یک واکنش بسیار طبیعی در بدن است و در صورتی که برای کندن و از بین بردن جوش‌هایی مثل جوش سرسیاه، جوش چرکی یا جوش‌های بزرگ و قرمز تلاش‌های بیهوده‌ای کنید، ممکن است جای جوش روی پوست باقی بماند. بنابراین در صورت ایجاد جوش، کمی صبر کنید تا به‌مرورزمان از بین برود.

5. به رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان توجه کنید!

در صورتی که سبک زندگی و رژیم غذایی مناسبی برای خود انتخاب کنید، دچار جوش و در نتیجه جای جوش و آکنه کمتری خواهید شد. بنابراین سعی کنید هر روز به میزان کافی آب بنوشید، میوه و سبزیجات تازه به برنامه غذایی خود اضافه کنید و با کمک یوگا و مدیتیشن، یک ذهن و زندگی آرام را برای خود فراهم سازید.

درمان خانگی جای جوش

درمان خانگی برای جای جوش صورت

به‌منظور از بین بردن جای جوش چند درمان ساده خانگی پیشنهاد می‌کنیم. البته به یاد داشته باشید که بهتر است برای درمان جای جوش عمیق و قدیمی با پزشک مشورت کنید!

1. از بین بردن جای جوش با لیمو:

 لیمو یک درمان ساده برای رفع جای جوش است، چرا که خاصیت ضد میکروب دارد و به پاکسازی پوست نیز کمک می‌کند. در بسیاری از موارد، از لیمو برای رفع تیرگی نیز استفاده می‌کنند. بنابراین در صورتی که جای جوش باعث تیرگی پوستتان شده است، می‌توانید با کمک لیمو آن را رفع و درمان کنید.

2. از بین بردن جای جوش با عسل:

 عسل تأثیر بسزایی در آبرسانی پوست دارد که با کمک خاصیت ضد میکروب به درمان جای جوش کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که عسل باعث کاهش ایجاد جوش می‌شود و نقاط تیره‌ی جای جوش را نیز از بین می‌برد.

3. از بین بردن جای جوش با روغن آرگان:

در صورتی که پوست خشک دارید و اثر جوش روی پوستتان باقی مانده است، روغن آرگان کمک بسزایی می‌کند، چرا که خاصیت ضد باکتری دارد و میزان تکثیر جوش را کاهش می‌دهد. البته به یاد داشته باشید که تنها چند قطره از روغن آرگان استفاده کنید تا پوستتان چرب نشود و دوباره دچار جوش نشوید.

4. از بین بردن جای جوش با ماسک گِل:

ماسک گِل را می‌توانید به صورت آماده از فروشگاه‌های اینترنتی تهیه کنید. معمولاً در ترکیبات ماسک گل، روغن جوجوبا، کائولین و ترکیبات طبیعی دیگر وجود دارد که چربی مضر پوست را از بین می‌برند و در این صورت کمتر دچار جوش چرکی می‌شوید.

5. از بین بردن جای جوش روغن ویتامین E:

شما می‌توانید سرم ویتامین E تهیه کنید و به صورت روزانه یا هفتگی از آن استفاده کنید. ویتامین E کمک می‌کند تا پوست احیا شود و جای جوش نیز رفع گردد. در این صورت پوستتان صاف و درخشان خواهد شد.

6. از بین بردن جای جوش با ماسک نعنا:

برای تهیه ماسک صورت نعنا، ابتدا باید تعدادی برگ تازه نعنا را له کنید تا شبیه به خمیر شود. سپس آن را با چند قطره گلاب و آب لیموی تازه مخلوط کنید و به صورت ماسک تا 15 دقیقه روی پوستتان قرار دهید. این ماسک خاصیت ضدالتهاب، سفت کنندگی پوست و آنتی‌اکسیدان دارد و به درمان جای جوش نیز کمک می‌کند.

7. از بین بردن جای جوش با زردچوبه:

مقداری زردچوبه را با چند قطره آب مخلوط کنید تا شبیه به خمیر شود. سپس ماسک زردچوبه را به مدت 15 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. اگر می‌خواهید جای جوش را درمان کنید، زردچوبه گزینه مناسبی است، چرا که خاصیت ضدالتهاب، آنتی‌باکتریال و آنتی‌اکسیدان دارد.

8. از بین بردن جای جوش با چای سبز:

 برای تهیه ماسک چای سبز، مقداری چای را با کمی آب جوش مخلوط کنید و 5 دقیقه صبر کنید تا آب به خوبی با چای سبز ترکیب شود. هنگامی که آب خنک شد، آن را به پوستتان بزنید و پس از 15 دقیقه پوستتان را با آن سرد بشویید. از خواص چای سبز می‌توان به خاصیت آنتی‌اکسیدان، کاهش چربی مضر پوست و خاصیت ضدالتهاب اشاره کرد.

9. از بین بردن جای جوش با آلوئه‌ورا:

برگ تازه آلوئه‌ورا را تهیه کنید و ژل آن را به صورتتان بزنید. توجه داشته باشید که بعد از 10 دقیقه حتماً پوست خود را با آب سرد بشویید. آلوئه‌ورا برای درمان آکنه نیز مناسب است و استفاده مداوم آن مانع ایجاد جوش و جای جوش روی صورت می‌شود.

10. برطرف کردن جای جوش با جوش شیرین

جوش شیرین خاصیت ضدالتهابی دارد و به درمان برآمدگی جوش نیز کمک بسزایی می‌کند. علاوه بر این جوش شیرین کمک می‌کند تا میزان خارش جوش نیز کمتر شود. شما می‌توانید ماسک جوش شیرین را به چند روش تهیه کنید.

برای از بین بردن جای جوش با جوش شیرین، یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای‌خوری آب مخلوط کنید. سپس این ماسک را تنها روی اسکار یا جای جوش به مدت 10 دقیقه قرار دارد و پس از آن صورتتان را با آب ولرم بشویید.

برای تهیه ماسک دوم با جوش شیرین، ابتدا 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین، 1 قاشق غذاخوری آب، یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو و 1 قاشق چای‌خوری عسل را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس این ماسک را به مدت 15 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و درنهایت پوستتان را با آب ولرم بشویید.

————————————————————————————————

پیشنهاد مقاله :ماسک نعنا برای پاکسازی پوست و درمان جوش‌ها

——————————————————————————————————————

11. از بین بردن جای جوش با عسل و آب‌لیمو

پیش از این گفتیم که عسل و آب‌لیمو هر دو خاصیت میکروب‌زدایی دارند و علاوه بر این عسل به ترمیم پوست و آب‌لیمو به رفع تیرگی پوست کمک می‌کند. برای از بین بردن جای جوش با عسل و آبلمی و، 1 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق چای‌خوری آب‌لیموی تازه را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را به مدت 10 دقیقه روی پوستتان قرار دهید. در پایان پوستتان را با آب ولرم کاملاً بشویید.

12. از بین بردن جای جوش با روغن‌های طبیعی

در صورتی که پوست خشکی دارید، می‌توانید به‌منظور از بین بردن جای جوش از روغن‌های طبیعی استفاده کنید. اما در صورتی که نوع پوستتان چرب است، بهتر است سراغ روغن درمانی نروید، چرا که ممکن است پوستتان دوباره دچار جوش شود.

روغن‌هایی مانند آرگان، روغن بادام تلخ، روغن درخت چای، روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن شترمرغ و روغن کرچک در از بین بردن جای جوش کمک بسزایی می‌کنند، چرا که این روغن‌ها باعث آبرسانی و نرم شدن پوست می‌شوند و به ترمیم اسکار کمک می‌کنند. با این حال توصیه می‌کنیم در استفاده از روغن برای درمان جای جوش، افراط نکنید، چرا که چربی بیش از اندازه نیز باعث ایجاد جوش‌های تازه می‌شود.

نکته:

تمام ترکیباتی که در بخش بالا ذکر شد را باید به مدت 1 دقیقه تست کنید و در صورت بروز خارش، قرمزی یا سوزش، حتماً پوستتان را بشویید، چرا که ممکن است به آن ترکیب حساسیت داشته باشید. البته به یاد داشته باشید که برای درمان همیشگی و موارد خاص، حتماً به پزشک مراجعه کنید!

درمان جای جوش با روش‌های پزشکی

درمان جای جوش با روش‌های پزشکی

در صورتی که به درمان‌های خانگی اطمینان ندارید، یا پوستتان حساس است، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا جای جوش روی پوستتان عمیق‌تر نشود. درمان جای جوش با روش‌های پزشکی انواع متفاوتی دارد و مناسب جای جوش‌های عمیق است که در بخش زیر به طور خلاصه به آن می‌پردازیم.

استفاده از دستگاه میکرودرم برای از بین بردن جای جوش

یک دستگاهی که می‌توانید زیر نظر پزشک یا در خانه برای از بین بردن جای جوش از آن استفاده کنید، دستگاه میکرودرم است. دستگاه میکرودرم به لایه برداری پوست کمک بسزایی می‌کند و باعث جوان سازی پوست نیز می‌گردد.

دستگاه میکرودرم نه تنها به از بین بردن جای جوش و اسکار کمک می‌کند، بلکه باعث از بین رفتن چین و چروک نیز می‌شود. با این حال این دستگاه مناسب لایه برداری سطحی و ظریف است و به پوست آسیب نمی‌رساند.

تأثیر میکروبلیدینگ برای رفع جای جوش صورت

تأثیر میکروبلیدینگ برای رفع جای جوش صورت به دلیل داشتن تحریک پوست با کمک سوزن‌های بسیار ریز است. هنگامی که بافت پوست با دستگاه میکروبلیدینگ تحریک می‌شود، پوست کلاژن سازی را از نو آغاز می‌کند. کلاژن سازی به جوان‌سازی و ترمیم پوست کمک بسزایی می‌کند. در نتیجه هنگامی که سلول پوستی تازه و جوان به‌ وجود می‌آید، سلول‌های مرده و جای جوش از بین می‌روند.

درمان جای جوش با روش‌های پزشکی

روش RF برای از بین بردن جای جوش

بسیاری معتقدند که روش RF برای از بین بردن جای جوش بسیاری مؤثر است، چرا که در این روش از امواج رادیو فرکوئنسی استفاده می‌شود که با کمک سوزن‌های بسیار ریز، گرما را وارد لایه دوم پوست یعنی لایه درم می‌کند.

استفاده از روش RF برای رفع جای جوش باعث می‌شود که پوست پس از مدتی تولید الاستین و کلاژن کند. در نتیجه جای جوش و اسکارها به مرور زمان از بین می‌روند و پوست جوان سازی و ترمیم می‌شود.

میکرودرم ابریژن برای جای جوش

میکرودرم ابریژن برای جای جوش نسبتاً عمیق مفید و کارآمد است. این روش میزان چربی اضافه و مضر پوست را کاهش می‌دهد و باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌شود. در صورتی که پوستتان جوش‌های فعال دارد، روش میکرودرم ابریژن انتخاب مناسبی خواهد بود.