زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

هر آنچه که نیاز است درباره اسکراب صورت بدانید

wordcamp
2,381
6 دقیقه
هر آنچه که نیاز است درباره اسکراب صورت بدانید

بسیاری از افراد از اسکراب‌های صورت در روتین روزانه مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنند. این محصولات اگرچه در گذشته دارای ترکیبات خشن و آسیب زننده به پوست بودند، اما این روزها عملکرد بسیار خوبی داشته و استفاده از آنها می‌تواند به پاکسازی بهتر پوست و همچنین جوانسازی آن کمک شایانی کند. در این مطلب می‌خواهیم واقعیت‌هایی را درباره اسکراب صورت به شما بگوییم که متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل ناآگاهی نسبت به آنها، استفاده از این محصولات کاربردی و موثر را کنار می‌گذارند.

چطور بفهمیم اسکراب ملایم است؟

نحوه تشخیص ملایم بودن اسکراب صورت
تشخیص ملایم بودن اسکراب صورت

اینکه با خواندن جدول ترکیبات یک اسکراب صورت بخواهید به ملایم بودن یا نبودن آن پی ببرید، منطقی نیست. در واقع عوامل مختلفی مانند اندازه ذرات، شکل آنها و کیفیت برش این ذرات همگی بر روی ملایمت اسکراب تاثیر می‌گذارند. بنابراین ملایم بودن اسکراب تنها به ترکیبات یا مواد موثر گیاهی و شیمیایی به کار رفته در آن بستگی ندارد.

سعی کنید اسکراب را ابتدا بر روی پوست قسمت پشتی دست خود تست کنید. اگر حتی خراش‌های سطحی و بسیار ریز را هم شاهد بودید نباید از آن بر روی پوست صورت (یا هر قسمت دیگری) استفاده کنید. راه دیگر این است که از یک برند معتبر که به مرغوبیت محصولاتش اطمینان دارید، اسکراب خود را خریداری کنید.

آیا تمام اسکراب‌ها باعث آسیب دیدن پوست می‌شوند؟

آیا اسکراب صورت آسیب می رساند؟
تمام اسکراب ها مضر نیستند!

هر اسکرابی که دارای ذرات فیزیکی بزرگ و با شکل نامنظم باشد باعث ایجاد خراش‌های ریز در سطح پوست خواهد شد. پوسته صدف، هسته برخی میوه‌ها و یا سنگ‌های آتشفشانی از جمله موادی هستند که این ذرات را با استفاده از آنها می‌سازند.

خراش‌های سطح به مرور باعث تضعیف پوست شده و آن را مستعد خشکی، پوسته پوسته شدن، قرمزی و سایر علائم التهاب و حساسیت می‌کنند. با استفاده روزانه از این اسکراب‌ها، پوست حساس صورت توانایی ترمیم را از دست داده و در نتیجه آن ظاهری ناسالم خواهد داشت. اگر اسکراب شما حاوی اسانس‌های عطری طبیعی یا شیمیایی باشد این آسیب‌ها حتی شدیدتر خواهند بود.

اسکراب صورت جوش‌های سرسیاه را از بین می‌برد

رفع جوش سرسیاه با اسکراب صورت
اسکراب صورت مخصوص جوش سرسیاه

جوش‌های سرسیاه معمولا در عمقی از منافذ پوستی ایجاد می‌شوند که حتی بهترین اسکراب‌های صورت نیز توانایی دسترسی به آنها را ندارند. یک اسکراب صورت مخصوص جوش سرسیاه ممکن است به صورت موقتی قسمت بالایی جوش‌های سرسیاه را از بین ببرد، اما مطمئن باشید این جوش‌ها پس از مدت کوتاهی باز می‌گردند.

اسکراب‌ آکنه را از بین می‌برد!

اسکراب صورت و آکنه
از بین بردن آکنه با اسکراب صورت

درست مانند جوش‌های سرسیاه، آکنه نیز با اسکراب‌های صورت برطرف نمی‌شود. درمان آکنه به بیش از یک محصول نیاز داشته و استفاده از یک اسکراب خشن و آسیب‌رسان بر روی جوش‌ها باعث ایجاد قرمزی و التهاب بیشتر شده و در عین حال هیچ اثر مثبتی برای پاکسازی پوست از این جوش‌ها نخواهد داشت.

اگر پوست مستعد آکنه دارید باید از یک اسکراب ملایم استفاده کرده و آن را به آرامی و با وارد کردن کمترین فشار بر روی پوست خود قرار دهید. علاوه بر این، برای بهبودی آکنه باید از محصولات و روتین مراقبتی خاص خود نیز همچنان استفاده کنید.

اسکراب‌های صورت طبیعی بهترین گزینه هستند

اسکراب های صورت طبیعی
اسکراب صورت طبیعی

بسیاری از ترکیبات طبیعی که در فرمولاسیون اسکراب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تاثیر بسیار بدی بر روی پوست صورت دارند. برای مثال، نمک، آجیل و هسته‌ میوه‌ها از جمله موادی هستند که خشونت زیادی برای پوست دارند. در عوض، برخی ترکیبات طبیعی مانند دانه‌های جوجوبا، جو دوسر، سیلیس و سبوس برنج ملایمت فوق‌العاده خوبی دارند. میزان ملایمت و تاثیرگذاری این ذرات به گِرد بودن آنها بستگی خواهد داشت. علاوه بر این، اگر اسکراب‌ها دارای ترکیبات آبرسان و آرامش‌بخش پوست باشند، ملایمت بیشتری را شاهد خواهید بود.

بنابراین هر اسکراب صورت طبیعی لزوما خوب یا بد نیست، شکل ظاهری و میزان پرداختی که بر روی ذرات تشکیل دهنده آنها انجام شده به همراه ترکیبات مکمل در فرمولاسیون اسکراب‌ها، خوب یا بد بودن آنها را مشخص می‌کنند.

احساس سوزن سوزن شدن پوست یعنی پاکسازی عمیق!

در فرمولاسیون برخی اسکراب‌ها ترکیباتی مانند متانول، نعنا فلفلی و اکالیپتوس وجود دارد که در تماس با پوست باعث ایجاد حس سوزن سوزن شده و پس از شستشوی پوست نیز یک احساس خنکی به کاربر القا می‌شود. اما نکته اینجاست که نباید تصور کنید علت ایجاد این احساس، خاصیت پاکسازی عمیق اسکراب است. این احساس سوزن سوزن شدن در واقع سیگنالی از پوست شما است که می‌گوید محصول التهاب‌زاست! بنابراین، سعی کنید همیشه از این نوع اسکراب‌ها دوری کنید.

کی و چگونه از اسکراب استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از اسکراب صورت
نحوه استفاده از اسکراب صورت

فارغ از نوع پوستتان، به شرط ملایم بودن اسکراب، شما می‌توانید روزانه یک الی دو بار از آن استفاده کنید. در طول روز شما می‌توانید از این اسکراب به عنوان یک پاک کننده استفاده کنید و در شب نیز می‌توانید به منظور پاکسازی بیشتر پیش از شوینده مورد علاقه‌تان، از اسکراب بهره ببرید. پس از شستشوی صورت و خشک کردن پوست با یک حوله نرم، می‌توانید مراحل بعدی روتین مراقبت از پوستتان را ادامه دهید.

اسکراب صورت چه فرقی با لایه بردار دارد؟

اسکراب‌های صورت و لایه بردارهای AHA یا BHA مزایای کاملا متفاوتی را ارائه داده و نحوه عملکردشان نیز متفاوت است. اسکراب‌ها معمولا بیرونی‌ترین لایه پوست را هدف قرار گرفته و توانایی حذف لایه‌های ضخیم تشکیل شده از سلول‌های مرده پوست را ندارند. علاوه بر این، اسکراب‌ها نمی‌توانند جوش‌های سفید یا سایر لک‌ها و بثورات جلدی را از بین ببرند.

این در حالی است که بردارهای AHA یا BHA می‌توانند لایه‌های تشکیل شده از سلول‌های مرده پوست را از بین برده و به جوان‌تر به نظر رسیدن پوست کمک کنند. از سوی دیگر، این محصولات آبرسانی را در سطحی پایین‌تر از سطح خارجی پوست انجام داده و قادرند با نفوذ به درون منافذ پوستی، کارکرد آنها را بهبود بخشند. لایه بردارها همچنین جوش‌های سفید یا لک‌های پوستی را هم به راحتی کاهش داده و از بین می‌برند.

آیا باید همزمان از اسکراب و لایه بردار استفاده کرد؟

این کار نه تنها هیچ مشکلی ندارد، بلکه برای پاکسازی بهتر پوست و کسب نتایج بهتر توصیه می‌شود علاوه بر لایه بردارها، از اسکراب صورت با فرمولاسیونی ملایم و موثر نیز بهره ببرید. به یاد داشته باشید که اسکراب‌های صورت در واقع برای پاکسازی و نرم کنندگی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و به نوعی مکمل لایه بردارها به حساب می‌آیند.