زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

روغن مورینگا چیست؟ + خواص روغن مو مورینگا برای پوست و مو

تیم تحریریه مو تن رو
1,601
9 دقیقه
روغن مورینگا چیست؟ + خواص روغن مو مورینگا برای پوست و مو

در میان روغن‌های متعددی که معروف هستند به روغن‌های مفید برای پوست و مو، یک روغن جذاب و ثابت‌شده وجود دارد که شاید کمتر از روغن‌های دیگر – از جمله روغن آرگان – مورد توجه قرار گرفته، اما هر بار که اسفاده شده نشان داده‌است که مزایای متعددی برای مو، پوست و حتی سلامت کل بدن به همراه دارد. این روغن با نام روغن مورینگا معروف است. در ادامه خواهیم گفت که روغن مورینگا – که گاه با نام روغن مو مورینگا شناخته می‌شود – چیست. همچنین گذری بر خواص این روغن و نحوه‌ی استفاده از آن خواهیم داشت.  

روغن مورینگا چیست؟

روغن مورینگا روغنی طبیعی است که از دانه‌های درخت مورینگا اولیفرا [Moringa Oleifera] به دست می‌آید. این درخت بومیِ کشورهای آسیای مرکزیِ استوایی از جمله هند، بنگلادش و افغانستان است. درخت مورینگا را با نام درخت معجزه هم می‌شناسند، چراکه به‌جز روغن دانه‌های این درخت، برگ‌ها و قسمت‌های دیگرِ آن حاوی ده‌ها ماده‌ی مغذی و آنتی‌اکسیدان هستند.

برای استخراج روغن مورینگا از دانه‌های درخت مورینگا، معمولاً از فرآیند پرس سرد استفاده می‌شود. از شاخص‌ترین مواد مغذی موجود در این روغن می‌توان به ویتامین C، انواع ویتامین B و همچنین انواعِ مختلف چربی‌های تک‌غیر‌اشباع از جمله اسید اولئیک و اسیدبهینیک اشاره کرد. جالب است که عمده‌ی مواد مغذی درون این روغن، موادی مفید برای مو هستند.

روغن مورینگا چیست؟
روغنِ مورینگا | معجزه‌ای از درخت معجزه

خواص روغن مورینگا

چنان‌که در بالا گفته شد، روغن مو مورینگا برای مو، پوست و حتی برای برخی دیگر از اعضای بدن مفید است. این روغن در برخی از لوازم آرایشی‌بهداشتی استفاده می‌شود. افزون بر این، می‌توان از آن به‌عنوان روغن مو و پوست استفاده کرد و حتی امکان استفاده از آن برای سالاد و پخت و پز هم وجود دارد. برخی از شاخص‌ترین خواص روغن مورینگا از قرار زیر هستند:

1- قوی‌تر کردن موها

این روغن پرخاصیت، قابلیتِ آن‌که موها را قوی‌تر کند دارد. مواد مغذی درون این روغن باعث افزایش تولید کراتین شده و در نتیجه از شکستگی موها جلوگیری کرده و در کل باعث تقویت موها می‌شوند. نکته‌ی مثبت دیگر این‌که پروتئین‌های موجود در این روغن به محافظت از مو در برابر برخی از عوامل آسیب‌رسان از جمله گرما و آلاینده‌های محیطی کمک می‌کنند.

در ضمن، چون این روغن سرشار از اسیدهای چرب از جمله اسید بهینیک است، می‌تواند به درخشندگی و نرمی موها هم کمک کند.

2- آب‌رسانی پوست سر

اگر مشکل شوره یا خشکیِ پوست سر دارید، روی این روغن و خواص آن به‌خوبی حساب کنید. این روغن، مزیت ویژه‌ی دیگری که دارد این است که برخلاف بسیاری از روغن‌ها که بعد از مالیدن به پوست سر باعث چسبندگی می‌شوند، خیلی سریع جذب می‌شود.

این روغن به‌لطفِ دارا بودن مقدار زیاد اسیدهای چربِ امگا3 پوست سر را هیدراته می‌کند. همچنین می‌تواند موها را از داخل به بیرون آب‌رسانی کند.

خواص روغن مورینگا
روغنِ مورینگا و هیدراته‌کردن پوستِ سر

3- مبارزه با موخوره

اگر نوک موهای‌تان دوسر شده و به‌اصطلاح دچار موخوره شده‌اید، باز هم می‌توانید روی روغن مو مورینگا حساب کنید. این روغن مملو از اسیدهای آمینه است. به‌لطیف این اسیدهای آمینه می‌تواند با تغذیه‌ی رشته‌های ضعیف مو، به جنگ موخوره برود.

4- تحریک رشد مو

روغن Moringa برای افزایش سرعت رشد مو هم مفید است. ویتامین‌های E، B و A در این روغن به‌وفور وجود دارند و به این ترتیب می‌تواند ضمن افزایش تولید کراتین، به رشد مو سرعت ببخشد. البته که می‌توانید از روش‌های رایج – از جمله افزایش مصرف مواد غذاییِ رشددهنده‌ی مو – به رشد موها سرعت ببخشید، اما کمتر روشی و کمتر ابزاری می‌تواند به استفاده از روغن مورینگا برای افزایش رشد مو برسد.

5- مناسب برای رنگ مو

بسیاری از روغن‌های مو از رنگی جزئی برخوردار هستند که می‌تواند روی رنگ موها تأثیر بگذارد. در واقع چه موهای‌تان رنگی طبیعی داشته باشند چه آن‌ها را رنگ کرده باشید، معمولاً روغن‌ها مقداری رنگ موهای‌تان را تیره می‌کنند. اما روغن مورینگا چنین کاری نمی‌کند. این روغن همچنین با دارا بودن ویتامین‌های C و E می‌تواند با فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد مبارزه کند. به این ترتیب، این روغن می‌تواند تا حدی از سفیدشدن موها هم جلوگیری کند یا لااقل سفیدشدن موها را به تأخیر بیندازد.

در ضمن، رطوبت اضافه‌ای که موها از این روغن دریافت می‌کنند، آن‌ها را در برابر آسیب‌های اشعه‌ی ماوراءبنفش به رنگ موها محافظت می‌کند. ازاین‌رو چه موها را رنگ کرده‌باشید و چه موهای‌تان رنگ طبیعی داشته باشند، این روغن ابزاری عالی برای حفظ رنگ موهای‌تان است.

6- پاک‌سازی پوست

اما افزون بر مو، این روغن برای پوست و به‌ویژه پوست صورت مفید است. این روغنِ پرخاصیت، دارای مقدار زیادی اسید اولئیک است و از این طریق می‌تواند یک پاک‌کننده‌ی عالی و عمیق برای پوست صورت باشد.

خواص روغن مورینگا
روغن Moringa برای سفتی پوست و افتادگیِ آن هم مفید است.

7- مستحکم و سفت‌کردن پوست

سولفور زیادی در این روغن وجود دارد و به این ترتیب با استفاده از آن می‌توانید میزان تولید کراتین طبیعی پوست را افزایش دهید و از این راه به سفت‌کردن پوست‌تان کمک کنید.

8- کمک به رفع خشکی پوست

همانطور که از این روغن می‌توان برای رفع خشکی پوست سر استفاده کرد، امکان استفاده از آن برای رفع خشکی پوست صورت هم وجود دارد. ویتامین‌های متعدد این روغن و حالت روغنی‌شکل آن در رفع خشکی پوست بسیار کمک‌کننده هستند. مزیت ویژه‌ی دیگر این پوست – همانطور که در بالا گفته شد – در این است که خیلی سریع جذب می‌شود.

9- مبارزه با آکنه

برخی تحقیقات نشان از آن دارند که این روغن می‌تواند تا حدی با آکنه یا جوش صورت مبارزه کند. ویتامین A موجود در این روغن و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن، همچنین می‌توانند به رفع جای جوش و تیرگی‌های ناشی از آکنه کمک کنند.

10- مبارزه با پیری پوست

آنتی‌اکسیدان‌های این روغن با جلوگیری از فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد، به جلوگیری از پیری پوست و حتی رفع چین و چروک روی پوست صورت کمک می‌کنند. به همین دلیل است که از این روغن در برخی از کرم‌های ضد چین‌ و چروک استفاده می‌شود.

11- تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن مورینگا فقط برای تقویت پوست و مو نیست بلکه روی سلامت بدن هم اثرات مثبت دارد. به‌عنوان مثال، چون سرشار از ویتامین C است، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. برای استفاده از این روغن برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بهترین راه این است که از آن به‌عنوان روغن پخت‌وپز استفاده کنید.

12- افزایش انرژی

این روغن چون سرشار از آنتی‌اکسیدان است، می‌تواند به افزایش انرژی بدن کمک کند. اگر دچار خستگی در طی روز هستید، می‌توانید روی خواص این روغن حساب کنید.

13- کمک به کنترل فشار خون

از این روغن برای کمک به کنترل فشار خون هم می‌توانید استفاده کنید. همچنین اگر خواب باکیفیتی ندارید، می‌توانید از خواص این روغن طبیعی بهره ببرید.

نحوه‌ی استفاده از روغن مورینگا

خوشبختانه روغن مو مورینگا نه‌تنها پُرخاصیت است، بلکه استفاده‌ی ساده‌ای دارد. چند روش عالی برای استفاده از این روغن عبارت اند از:

1- آن را با نرم‌کننده‌تان ترکیب کنید

یکی از روش‌های عالی برای استفاده از روغن Moringa برای موها، ترکیب آن با نرم‌کننده است. اگر از نرم‌کننده استفاده می‌کنید، می‌توانید قبل از استفاده از نرم‌کننده چند قطره از روغن را با آن ترکیب کنید.

نرم‌کننده‌ی مورینگا!
نرم‌کننده‌ی مورینگا!

2- نرم‌کننده‌ی مورینگا بسازید

اگر از محصولات نرم‌کننده استفاده نمی‌کنید، می‌توانید خودتان نرم‌کننده بسازید. برای این کار، یک قاشق غذاخوری روغن مو مورینگا را با مقداری آووکادوی کوبیده‌شده، یک قاشق غذاخوری عسل و یک عاشق چای‌خوری آب‌لیموی تازه ترکیب کنید. ترکیب این‌ها را می‌توانید به‌عنوان یک نرم‌کننده‌ی طبیعی استفاده کنید. البته این نرم‌کننده از آن‌هاست که حتی امکان خوردن‌شان را هم دارید!

3- ساده استفاده کنید

اگر از این روغن می‌خواهید برای رفع خشکی سر استفاده کنید، می‌توانید در حمام و بعد از شستن موها با شامپو، یک قایق غذاخوری روغن روی دست‌ها بریزید و پوست سر و موها را با آن آغشته کنید. پس از چند دقیقه می‌توانید آبکشی کنید. در نظر داشته باشید که این کار را بیش از 2 بار در هفته انجام ندهید.

4- درون سالاد بریزید

اگر می‌خواهید از خواص این روغن برای سلامت بدن استفاده کنید، می‌توانید از آن به‌عنوان روغن سالاد استفاده کنید. همچنین روغن مورینگا روغنی مناسب برای پخت‌وپز است، اما گزینه‌ی مناسبی برای روغن سرخ‌کردنی نیست.

5- ماسک بسازید

یکی از بهترین روش‌های استفاده از این روغن، ترکیب آن با ماست است. 2 قاشق غذاخوری از آن را با 4 قاشق غذاخوری ماست پروبیوتیک و یک قاشق چای‌خوری نعناع ترکیب کنید و ماسک حاصل‌شده را روی سر بمالید و پس از نیم ساعت با شامپو بشویید.

ماسک مفید دیگر، ترکیب این روغن با روغن درخت چای و عسل است. برای این منظور، یک قاشق غذاخوری از این روغن را با یک قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق چای‌خوری روغن درخت چای ترکیب کنید. می‌توانید یک موز را هم لِه کرده و به این ترکیب اضافه کنید. این ماسک را به صورت‌تان بمالید و حدود 20 دقیقه بعد بشویید. ماهی 3 بار می‌توانید از این ماسک استفاده کنید.

سخن پایانی

در این نوشتار گذری بر خواص روغن مورینگا برای مو، پوست و بدن داشتیم. پس از آن دیدیم که با چه روش‌هایی می‌توان از آن استفاده کرد. در آخر آن‌که اگر به‌دنبال خرید روغن مورینگا هستید، می‌توانید از محصول زیر استفاده کنید. برای جزئیات بیشترِ، روی تصویر کلیک کنید.

این محصول گزینه‌ای مناسب برای مو است. هر نوع مویی که دارید می‌توانید روی روغن زیر حساب کنید. این روغن هم موها را شاداب می‌کند، هم پوست سر را از خشکی خارج می‌کند و هم البته مقاومت موها را افزایش می‌دهد:

روغن مولینگا امو
روغن مورینگا امو مخصوص مو

سوالات متداول

1- روغن مورینگا چیست؟

روغن مورینگا روغنی طبیعی است که از دانه‌های درخت مورینگا اولیفرا [Moringa Oleifera] به دست می‌آید. این درخت بومیِ کشورهای آسیای مرکزیِ استوایی از جمله هند، بنگلادش و افغانستان است.

2- آیا روغن مورینگا طبیعی است؟

بله این روغن از دانه‌های درخت مورینگا  -که بیشتر در کشور هند وجود دارد – استخراج می‌شود.

3- روغن مورینگا را می‌توان به‌عنوان روغن پخت‌وپز استفاده کرد؟

بله این روغن را هم می‌توانید به‌عنوان روغن سالاد و هم روغن پخت‌وپز استفاده کنید، اما از آن نباید به‌عنوان روغن سرخ‌کردنی استفاده کنید.

4- با این روغن می‌توان ماسک درست کرد؟

بله، ما در این نوشتار نحوه‌ی ساخت چند ماسک با این روغن را برای پوست و مو توضیح داده‌ایم.