زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

بیبی چک چیست؛ قبل از بیبی چک از چه روش هایی برای تشخیص بارداری استفاده میشد؟

wordcamp
4,897
9 دقیقه
بیبی چک چیست؛ قبل از بیبی چک از چه روش هایی برای تشخیص بارداری استفاده میشد؟

به طور کلی برای مشخص شدن حاملگی دو تست وجود دارد. آزمایش خون که باید در آزمایشگاه و بیمارستان‌ها انجام شود و آزمایش خانگی یا همان بیبی چک. در هر دو آزمایش، میزان هورمون hCG یا گنادوتروپین جفتی انسان (Human chorionic gonadotropin) که توسط جفت تولید می‌شود، اندازه گیری می‌شود، با این تفاوت که در بیبی چک میزان این هورمون در ادرار و در آزمایش خون میزان این هورمون در خون اندازه گیری می‌شود. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا بیشتر با روش‌های تشخیص بارداری آشنا شوید.

روش های سنتی تشخیص بارداری

در زمان‌های قدیم به دلیل نبودن آزمایش‌های بارداری و یا دسترسی محدود به این آزمایش‌ها، بارداری را با استفاده از علائم تشخیص می‌دادند. در واقع چه در زمان حال و چه در زمان‌های قدیم بعد از اینکه دوره پریود عقب می‌افتد افراد به بارداری مشکوک می‌شوند، با این تفاوت که امروزه به راحتی با انجام یک تست ساده در خانه به نتیجه می‌رسید اما قبلاً اینطور نبوده و باید علائم فرد را بررسی می‌کردند. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شود:

  • قطع قاعدگی
  • احساس سنگینی در گوش‌ها
  • تپش قلب
  • احساس سنگینی در بدن
  • کسلی و خستگی
  • افسردگی، سردرد و سرگیجه
  • بی اشتهایی
  • حالت تهوع
  • رفلاکس معده (ترش کردن)
  • لرز

تست های بارداری سنتی

در زمان قدیم بیبی چک و آزمایش‌های دیگر در دسترس نبود با اینحال برخی تست‌های خانگی بودند که با استفاده از آنها باردار یا باردار نبودن فرد را تشخیص می‌دادند. در ادامه برخی از این تست‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. در نظر داشته باشید که تست‌های زیر درصد خطای بالایی دارند و با وجود آزمایش‌های بارداری و بیبی چک‌ها نمی‌توان به آنها اطمینان کرد.

آزمایش بارداری با نمک

این تست به این صورت است که یک ظرف یا لیوان تمیز را برداشته و نمونه ادرار را در آن می‌ریزید. سپس 1 تا 2 گرم نمک به آن اضافه کنید و 3 الی 4 دقیقه صبر کنید. اگر نمک و ادرار واکنشی ندادند به این معنا است که شما باردار نیستید، اما اگر نمک و ادرار واکنش دهند و توده‌های سفیدی را تشکیل دهند به این معنا است که شما باردار هستید.

آزمایش بارداری با قاصدک

این تست هم به این صورت است که چند برگ قاصدک را روی یک ورق پلاستیکی قرار می‌دهید و نمونه ادرار را روی قاصدک‌ها می‌ریزید. سپس 10 دقیقه صبر می‌کنید تا جواب آزمایش مشخص شود. اگر قاصدک به رنگ قهوه‌ای تغییر رنگ دهد و یا تشکیل حباب دهد، به احتمال زیاد شما باردار هستید. اما اگر در قاصدک تغییری احساس نکردید، آزمایش منفی است و شما باردار نیستید.

بیبی چک چیست؟

بیبی چک یا کیت خانگی بارداری راه حل مناسبی برای زوج‌هایی است که به طور فعال رابطه جنسی دارند. کیت خانگی بارداری یا همان بی بی چک را به راحتی و با قیمت بسیار کمی می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید تا در کوتاه‌ترین زمان (کمتر از 15 دقیقه) نتیجه آزمایش خود را در منزل مشاهده کنید.

بیبی چک‌ها مقدار هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) در ادرار را اندازه گیری می‌کنند اما وقتی جواب این تست‌ها صحیح است که میزان این هورمون به سطح خاصی رسیده باشد. هورمون hCG یازده روز بعد از لقاح در خون و بین ۱۲ تا ۱۴ روز بعد از لقاح در ادرار قابل اندازه گیری است.

بهترین زمان استفاده از بیبی چک

بهترین زمان استفاده از این تست‌ها، چند روز بعد از عقب افتادن دوره پریود است و بهتر است از ادرار اول صبح استفاده شود زیرا این ادرار غلظت بیشتری دارد.

برای انجام این تست، ناشتا بودن ضروری نیست اما باید توجه داشته باشید که قبل از انجام تست، مایعات مصرف نکنید زیرا مایعات باعث رقیق شدن ادرار و در نتیجه اختلال در جواب تست می‌شوند.

انواع بیبی چک

بیبی چک نواری

در این تست باید ادرار را در ظرف تمیزی جمع آوری کنید و سپس نوارها را درون ظرف قرار دهید (دقت داشته باشید که قسمت مشخص شده تست به صورت کامل در ادرار قرار بگیرد). حال باید 2 تا 10 دقیقه صبر کنید تا جواب تست مشخص شود. معمولاً در این بیبی چک‌ها دو خط به معنای مثبت بودن، یک خط به معنای منفی بودن تست و ظاهر نشدن خط به معنای نتیجه بی اعتبار است و باید دوباره تست را انجام دهید.

بیبی چک نواری
تصویر دو بیبی چک نواری که بیبی چک بالایی نتیجه منفی و تست پایینی نتیجه مثبت را نشان می‌دهد.

بیبی چک مستقیم (خودکاری)

در این تست باید کیت را به صورت مستقیم در جریان ادرار خود قرار دهید تا بیبی چک ادرار را به خود جذب کند. برای این تست هم باید 2 تا 10 دقیقه صبر کنید تا نتیجه آن مشخص شود.

بیبی چک قطره چکانی

در این مدل از بی بی چک باید مقداری از ادرار خود را با استفاده از قطره چکانی که در بسته بندی این محصول قرار دارد بردارید و آن را در قسمت مشخص شده در کیت بریزید. بعد از 10 دقیقه جواب آزمایش شما مشخص می‌شود.

بیبی چک قطره چکانی مثبت
تصویر یک بیبی چک قطره چکانی که نتیجه مثبت را نشان می‌دهد.

نتیجه بیبی چک

در بیبی چک‌های مختلف نتیجه مثبت و منفی متفاوت هستند. در برخی موارد بیبی چک مثبت با علامت +، دو خط قرمز و یا کلمه pregnant و بیبی چک منفی با علامت -، یک خط قرمز و یا کلمه not pregnant مشخص می‌شود.

در برخی موارد ممکن است دو خط قرمز به صورت کمرنگ ظاهر شوند، در این صورت نتیجه این تست را مثبت ضعیف می‌نامند. با این حال بهتر است قبل از استفاده از این تست‌ها دستورالعمل آن را مطالعه کنید.

نتیجه منفی کاذب

گاهی اوقات ممکن است با اینکه شما باردار هستید، نتیجه تست شما منفی شود. به این حالت بیبی چک منفی کاذب می‌گویند. در این حالت اگر چند روز بعد از روزی که باید پریود می‌شدید باز هم پریود نشدید، باید دوباره تست را انجام دهید.

نتیجه مثبت کاذب

بیبی چک مثبت کاذب بسیار کم اتفاق می‌افتد، دلیل آن هم معمولاً مصرف داروهایی است که حاوی هورمون hCG هستند. در برخی موارد هم نتیجه مثبت کاذب ممکن است در اثر مشکلات تخمدان باشد. در این حالت بهتر است به پزشک زنان خود مراجعه کنید.

برندهای بیبی چک موجود در بازار

بیبی چک نواری مدیکور

مدیکور یکی از برندهای تولید کننده تست‌های خانگی است. این برند انواع مختلف بی بی چک (نواری، کاستی و خودکاری) را تولید و به بازار عرضه می‌کند. بیبی چک نواری مدیکور قیمت مناسب و دقت بالایی دارد و به راحتی می‌توانید در خانه از آن استفاده کنید. از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول می‌توان به این نکته اشاره کرد که این بیبی چک‌ها تا 99 درصد نتیجه آزمایش را درست نشان می‌دهند.

ویژگی‌های این محصول:

  • تست حاملگی خانگی
  • دقت و سرعت تشخیص بسیار بالا
  • مدل نواری
  • استفاده آسان
  • دارای راهنمای استفاده
بیبی چک نواری مدیکور
بیبی چک نواری مدیکور با دقت 99 درصدی

بیبی چک زیموها مدل Midstream

این محصول یکی از با دقت‌ترین بیبی چک‌های موجود در بازار است که در کمتر از یک دقیقه نتیجه‌ای 99.9 درصدی را به شما نشان می‌دهد. این تست خانگی دارای مجوز سازمان غذا و دارو است و گزینه‌ای مطمئن و دقیق برای افرادی است که می‌خواهند این تست را در خانه انجام دهند.

ویژگی‌های این محصول:

  • مناسب تست بارداری
  • با دقت 99.9%
  • مدل خودکاری
  • دارای مجوز سازمان غذا و دارو
  • نتیجه فوری
  • یک بار مصرف
بیبی چک زیموها مدل Midstream
خرید بی بی چک زیموها مدل خوکاری (مستقیم) با دقت 99.9 درصدی

جمع بندی

اگر رابطه جنسی فعالی دارید داشتن بیبی چک در خانه برای شما ضروری است. بیبی چک یک کیت تشخیص بارداری خانگی است که در انواع مختلفی مثل نواری، مستقیم (خودکاری) و قطره چکانی به بازار عرضه می‌شود. این تست‌ها را به راحتی می‌توانید از تمامی داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم بهداشتی تهیه کنید. استفاده از بی بی چک‌ها بسیار آسان است و نتیجه آن در کوتاه‌ترین زمان مشخص می‌شود. توجه داشته باشید که دقت بیبی چک به موارد زیادی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین موارد استفاده صحیح و مدت زمان انتظار است، پس برای انجام این تست‌ها بهتر است دستورالعملی که در جعبه آنها قرار دارد را مطالعه کنید.

اما اگر نمی‌خواهید که استرس منتظر ماندن برای آزمایش بارداری و یا بیبی چک را تحمل کنید بهتر است در هنگام رابطه جنسی از وسایل پیشگیری مثل کاندوم و کاندوم زنانه استفاده کنید. اگر می‌خواهید بیشتر با کاندوم زنانه آشنا شوید و محصولات آن را بشناسید، خواندن مطلب کاندوم زنانه + شناخت و محصولات را به شما پیشنهاد می‌کنیم. نوع دیگری از لوازم پیشگیری که برای گرمای بیشتر رابطه زناشویی و ایجاد صمیمیت بین زن و شوهر استفاده می‌شود، فاندوم است اگر می‌خواهید بیشتر با فاندوم آشنا شوید به لینک زیر مراجعه کنید.

سوالات پرتکرار

بیبی چک چیست؟

بیبی چک یا کیت خانگی بارداری یک وسیله برای تشخیص بارداری است که مقدار هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) در ادرار را اندازه گیری می‌کند.

زمان مناسب استفاده از بیبی چک کی است؟

بهترین زمان استفاده از این تست‌ها، چند روز بعد از عقب افتادن دوره پریود است و بهتر است از ادرار اول صبح استفاده شود زیرا این ادرار غلظت بیشتری دارد.

از کجا بفهمیم تست بیبی چک مثبت است؟

در بیبی چک‌های مختلف نتیجه مثبت و منفی متفاوت هستند. در برخی موارد نتیجه مثبت با علامت +، دو خط قرمز و یا کلمه pregnant و نتیجه منفی با علامت -، یک خط قرمز و یا کلمه not pregnant مشخص می‌شود.

بیبی چک مثبت کاذب چیست؟

نتیجه مثبت کاذب بسیار کم اتفاق می‌افتد، دلیل آن هم معمولاً مصرف داروهایی است که حاوی هورمون hCG هستند. در برخی موارد هم نتیجه مثبت کاذب ممکن است در اثر مشکلات تخمدان باشد. در این حالت بهتر است به پزشک زنان خود مراجعه کنید.