زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

کاشت مژه؛ بررسی انواع، سبک ها و نگه داری پس از کاشت

wordcamp
1,898
13 دقیقه
کاشت مژه؛ بررسی انواع، سبک ها و نگه داری پس از کاشت

چشم‌ها بی‌شک دروازه‌ای به روح انسان هستند و زیبایی آن‌ها، در طول قرون گذشته همیشه ستایش شده است. رنگ، حالت و اندازه چشم‌ها و البته شکل و اندازه مژه‌ها، بخش‌های مهم موثر بر زیبایی چشم هستند. مژه‌های پرپشت، کشیده و خوش‌حالت، تاثیر فوق‌العاده‌ای بر زیبایی چشم و حتی صورت انسان‌ها می‌گذارند. این تاثیر بی‌نظیر، باعث شده که مردم در طول تاریخ روش‌های مختلفی برای رشد و حالت‌دهی به مژه‌ها بیابند. استفاده از انواع روغن‌ها و لوازم آرایشی برای زیباسازی مژه، یک روش کاملا رایج در طول تاریخ بوده است. امروزه، علاوه بر استفاده از محصولات تقویتی و آرایشی، روش دیگری نیز برای زیباسازی چشم‌ها و البته مژه‌ها ایجاد شده که کاشت مژه نامیده می‌شود. البته شاید این سوال برای شما هم ایجاد شود که کاشت مژه چیست؟ چگونه انجام می‌شود و مدل‌های مختلف آن چگونه است؟ همراه ما باشید تا همه این سوالات را پاسخ دهیم.

کاشت مژه چیست؟

نحوه کاشت مژه در سالن تخصصی
نحوه کاشت مژه در سالن تخصصی

پیش از هر چیزی باید بدانید که کاشت مژه چیست. به فرآیند افزودن مژه‌های مصنوعی به مژه‌های طبیعی افراد، کاشت مژه گفته می‌شود. این ساده‌ترین تعریفی است که باید راجع به کاشت مژه بدانید، اما مژه‌های مصنوعی برخلاف نام‌شان، در حال حاضر شکل و ظاهر بسیار زیبا و طبیعی دارند. این محصولات با کیفیت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند و از جنس‌های مختلفی هم‌چون موی طبیعی مینک، سیبل، پلاستیک و ابریشم ساخته می‌شوند.

انواع مژه‌های مصنوعی به‌صورت تکی یا چند شاخه تولید می‌شوند. مژه‌ها با استفاده از چسب‌های موقت یا نیمه-دائم، در لابه‌لای مژه‌های طبیعی و یا بر روی آن‌ها قرار می‌گیرند. مژه‌های ساده‌تر با چسب موقت را می‌توان در خانه و با کمی تمرین، برای خود استفاد کرد؛ اما برای کاشت حرفه‌ای مژه حتما باید به سالن‌های تخصصی مراجعه کنید.

محبوبیت کاشت مژه در دنیا رو به افزایش است و بر طبق تحقیقات آماری Grand View Research، صنعت کاشت مژه تا سال 2025 با 5.2 درصد رشد روبه‌رو خواهد شد. این موضوع سبب شده که افراد زیادی به فعالیت در حوزه کاشت مژه و یا استفاده از خدمات آن، تمایل نشان دهند. به همین خاطر، اگر شما هم در یکی از این دسته‌ها قرار دارید، بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه شوید و از انواع روش های کاشت مژه و مهم‌ترین نکات آن، مطلع شوید.

مژه طبیعی دست ساز مای میکاپ استوری مدل Lash Story شماره 03 - Soucy
خرید مژه طبیعی دست ساز مای میکاپ استوری مدل Lash Story شماره 03 – Soucy

3 معیار مهم در مژه مصنوعی

تصمیم راجع به کاشت مژه و انجام آن، می‌تواند برای شما استرس‌زا باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل آن، دیدن مژه‌های کاشت برخی افراد است که به‌صورت اغراق‌شده و غیر طبیعی، علاوه بر نداشتن هیچ‌گونه زیبایی، کمی ترسناک هم به نظر می‌رسند. البته کاشت نامناسب و مشکلات سلامتی نیز، می‌تواند برخی دیگر از دلایل این تردید باشد.

به همین خاطر باید 3 معیار اصلی برای انتخاب نوع مژه‌ها و پس از آن، انواع روش‌های کاشت را به‌خوبی بشناسید. در این بخش، معیارهای مهم انتخاب نوع مژه را با هم بررسی خواهیم کرد.

1- طول مژه مصنوعی

طول مژه‌ها
طول مژه‌ها

انتخاب مژه‌هایی با طول نامناسب، باعث از بین‌رفتن مژه‌های شما خواهد شد. علاوه بر آن، به شما احساس ناراحتی داده و حتی ظاهر شما را زشت می‌کند. نکته مهم دیگر این است که در صورت انتخاب مژه‌های ضخیم و سنگین‌تر از مژه‌های طبیعی خود، فولیکول‌های مژه‌های طبیعی شما نیز آسیب دیده و رشد آن‌ها با مشکلات مختلفی مواجه می‌شود.

با توجه به این موارد، مژه‌های منتخب شما باید تنها 3 الی 5 میلی‌متر بلندتر از مژه‌های طبیعی‌تان باشند. ضخامت مژه‌ها را نیز باید در نظر بگیرید. ضخامت مژه مناسب، مشابه مژه‌های طبیعی شما بوده و نباید سنگین‌تر از آن باشند. در صورتی که می‌خواهید مژه‌های بسیار بلندتر انتخاب کنید، حتما از مژه‌های نازک‌تر از مژه خود استفاده کنید. بدین شکل، یک توازن کلی بین این دو معیار ایجاد شده و کمترین آسیب به مژه‌های طبیعی شما وارد خواهد شد.

2- حجم مژه مصنوعی

حجم مژه‌ها
حجم مژه‌ها

دومین معیار مهم انتخاب مژه مصنوعی، حجم مژه‌ها است. از سال 2010، حجم مژه‌ها نیز به یک معیار مهم در کاشت مژه تبدیل شد. حجم‌های مختلفی از یک الی 6 تار مژه وجود دارد که می‌توانید بر طبق سلیقه، شکل چشم، حجم مژه‌های خود و البته نظر متخصص کاشت، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

3- میزان انحنای مژه

میزان انحنا
میزان انحنای مژه‌ها

سومین معیار انتخاب مژه، به میزان انحنای آن‌ها تعلق دارد. میزان انحنای مژه‌های مصنوعی در چند دسته‌بندی تقسیم شده که در ادامه هر کدام را به‌اختصار شرح خواهیم داد:

  • مدل انحنای B: این انحنا، طبیعی‌ترین حالت را به چشم خواهد داد. معمولا از این میزان انحنا برای مژه‌های بسیار صاف استفاده کرده و به کمی لیفت نیاز دارند؛
  • مدل انحنای C: این مدل، محبوب‌ترین میزان انحنا است و تقریبا برای تمام مدل‌های چشم و مژه، کاربرد دارد. اگر مژه‌ها ضخیم و طبیعی دارید و تنها به کمی حجم و شکل بهتر نیاز داشته باشید، این مدل برای شما ایده‌آل است؛
  • مدل انحنای D: این مدل برای ایجاد چشم‌های خاص و دراماتیک کاربرد دارد. اگر مژه‌های فر و ضخیم دارید، این مدل برای شما تناسب بیشتری خواهد داشت؛
  • مدل انحنای L و L+: این مدل پایه صاف داشته و در ادامه به سمت بالا منحنی می‌شود. برای پلک‌های افتاده، پلک یک‌دست و مژه‌های روبه‌پایین یا صاف، این مدل بهترین گزینه است.

البته این مدل‌ها تنها برای مدل‌های کاشت حرفه‌ای مژه است. در حالت‌های موقت، مژه‌های سه‌تایی، مژه‌های یک دست و انواع شکل‌های معمولی دیگر وجود دارند که می‌توانید با کمک چسب‌های موقت، برای چند ساعت آن‌ها را استفاده کنید. معمولا از این دسته برای مراسم‌های مختلف و یا آرایش‌های روزانه استفاده می‌شود.

انواع سبک کاشت مژه

مژه‌های مختلف، علاوه بر داشتن معیارهایی هم‌چون طول، ضخامت، حجم و میزان انحنا، در سبک‌های متفاوتی نیز کاشته می‌شوند. هر سبک از کاشت برای مدل خاصی از چشم‌ها تناسب بیشتری دارد، اما به‌صورت کلی می‌توانید با توجه به علاقه و سلیقه خود، یکی از سبک های کاشت مژه را امتحان کنید. در ادامه، محبوب‌ترین و رایج‌ترین سبک های کاشت مژه را با هم مرور کنیم.

1- سبک کاشت مژه طبیعی

معمول‌ترین و رایج‌ترین شکل کاشت را می‌توان سبک کاشت مژه طبیعی نامید. در این حالت، هدف اصلی ایجاد یک شکل زیبا و کاملا طبیعی است. این مدل با توجه به طول مژه‌های شما انتخاب خواهند شد و هیچ تغییر شگرف و خاصی در چهره شما ایجاد نمی‌کنند. سبک طبیعی علاوه بر سادگی، بسیار راحت بوده و کمترین آسیب را به مژه‌ها وارد می‌کند.

کاشت طبیعی مژه با نام‌هایی هم‌چون نچرال یا هیدن نیز شناخته می‌شود. این مدل برای استفاده روزمره عالی بوده و تنها باعث زیبایی و هماهنگی مژه‌های شما خواهد شد.

2- سبک کاشت مژه عروسکی

این مدل از کاشت مژه نیز محبوبیت زیادی دارد. در این روش، مژه‌های کوتاه‌تری در ابتدا و انتهای پلک قرار گرفته و مژه‌های بلند در وسط پلک افزوده می‌شوند. این مدل کاشت برای پلک‌های یک‌دست، افتاده و چشم‌های بادامی‌شکل، بی‌نظیر خواهد بود.

نتیجه نهایی کاشت مژه عروسکی بسیار جذاب و خاص است و چهره شما را از سادگی خارج می‌کند. این مدل نیز یکی از شکل‌های طبیعی‌تر کاشت بوده و به همین خاطر طرفداران زیادی دارد.

3- سبک کاشت مژه گربه‌ای

کاشت گربه‌ای

مژه‌های گربه‌ای، یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین سبک های کاشت مژه هستند. در این مدل کاشت، بلندترین مژه‌ها در گوشه خارجی قرار گرفته و هرقدر به سمت گوشه داخلی پیش خواهند رفت، طول مژه‌ها کوتاه‌تر می‌شود. این سبک کاشت مژه برای چشم‌های گرد، بی‌نظیر است، زیرا حالت گردی و عادی چشم را تغییر داده و چشم‌ها را درشت‌تر و جذاب‌تر جلوه می‌دهد.

هر چند باید بگوییم اگر گوشه‌های چشم شما به سمت بالا یا پایین انحنا دارد، بهتر است این مدل را امتحان نکنید. کاشت مژه گربه‌ای در این مدل از چشم‌ها، باعث ایجاد عدم تقارن یا کوچکی خواهد شد. کاشت گربه‌ای چهره را به‌صورت کلی تغییر داده و تمرکز را بر روی چشم‌های شما افزایش می‌دهد.

4- سبک کاشت مژه حجیم

کاشت حجیم
کاشت حجیم و نامتقارت مژه

این مدل که در مدت کوتاهی به یکی از محبوب‌ترین مدل‌های کاشت تبدیل شده، دارای شکل ترکیبی و نامتقارن است. در این مدل کاشت، مژه‌های کوتاه و بلند به‌صورت ترکیبی در کنار یکدیگر به کار رفته و شکل حجیم‌تری دارند. معمولا این مدل برای انواع مدل‌های چشم مناسب است و نتیجه آن، شکل زیبایی خواهد داشت.

این 4 مدل، مهم‌ترین و رایج‌ترین سبک های کاشت مژه هستند. هرچند ممکن است سالن‌های مختلف، از مدل‌های دیگری هم‌چون کاشت هیدن، کاشت روسی و یا سایر موارد دیگر نیز نام ببرند. همه این مدل‌ها، بر پایه یکی از این 4 مدل و با کمی تغییرات کوچک انجام می‌شود. بنابراین ابتدا انواع مژه‌ها و سپس نوع کاشت مژه‌ها را بشناسید. پس از آن، با شناخت مدل چشم‌های خود، می‌توانید بهترین نوع کاشت متناسب را انتخاب کنید.

مدل چشم و بهترین کاشت متناسب با آن

نمایی از مژه‌های کاشت
نمایی از مژه‌های کاشت

همان‌گونه که در بخش پیش اشاره کردیم، سبک‌های مختلف کاشت مژه را باید با توجه به مدل چشم خود برگزینید. ممکن است کاشت طبیعی یا همان هیدن برای شما بهترین انتخاب باشد و یا اینکه با کاشت گربه‌ای، چشم‌های شما جذاب‌تر شوند. به همین خاطر، در این بخش نکات مهم مرتبط با مدل چشم‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • ابعاد: بی‌شک انتخاب مژه‌های بسیار بلند برای چشمان کوچک و یا برعکس، نتیجه چندان جالبی نخواهد داشت. بنابراین در اولین گام به اندازه چشم‌های خود توجه کنید؛
  • میزان انحنا و عمق چشم: برخی چشم‌ها به سمت بالا یا پایین انحنا دارند. برخی دیگر به‌عنوان چشم‌های تورفته و برخی دیگر بیرون‌آمده دسته‌بندی می‌شوند. در گام بعدی، باید تمام این موارد را بررسی کنید و با توجه به میزان انحنا و البته عمق چشم خود، مدل‌های مختلف کاشت مژه را در نظر بگیرید؛
  • مژه‌های طبیعی: اندازه، ضخامت، شکل، حجم و حتی رنگ مژه‌های شما، در انتخاب نوع کاشت مژه و سبک آن تاثیر دارد. بنابراین همه این معیارها را نیز در نظر گرفته و با توجه به آن‌ها، بهترین مدل ممکن را انتخاب کنید؛
  • میزان حساسیت چشم: برخی افراد با داشت چشم‌های حساس، حتی با لوازم آرایشی نیز حساسیت چشمی را تجربه می‌کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، بهتر است با متخصص کاشت مژه مشورت کرده و گزینه‌ای را انتخاب کنید که کمترین حساسیت ممکن را به دنبال داشته باشد؛
  • رنگ چشم و نوع پلک: این دو مورد نیز از عوامل موثر در انتخاب نوع کاشت مژه شما هستند. اگر دارای چشم‌های با رنگ خاص یا پلک‌های افتاده و حتی یک‌دست هستید، مدل کاشت مژه خود را با حساسیت بیشتری برگزینید.

با بررسی همه این معیارها و انتخاب یک مدل، کار شما آغاز خواهد شد. فرآیند کاشت مژه یک الی دو ساعت زمان نیاز دارد. ماندگاری مژه‌های کاشت، بین 4 الی 6 هفته است و با نگهداری بهتر، می‌توانید بیشترین استفاده ممکن را داشته باشید. به همین خاطر باید بدانید که نحوه صحیح نگهداری از مژه‌های کاشت چگونه است؟

نگهداری و نکات مهم پس از کاشت مژه

با کاشت مژه و لذت‌بردن از تغییر چهره خود، باید یک نکته مهم را به‌خاطر بسپارید: عدم نگهداری صحیح از مژه‌ها، علاوه بر هدردادن هزینه و وقت، باعث تخریب مژه‌های طبیعی شما نیز خواهد شد.

به همین خاطر این بخش را به‌دقت مطالعه کرده و نحوه نگهداری از مژه‌های کاشت خود را فرا بگیرید. پس از کاشت مژه و در 48 ساعت اول، باید به‌دقت مراقب مژه‌های جدید خود باشید. در این مدت زمان، چسب‌ مژه‌ها در حال سفت‌شدن و محکم‌شدن است. در 24 ساعت اول، هر گونه خارش و سوزش را جدی بگیرید. در صورت بروز هر کدام از این علائم، احتمالا شما به چسب مژه حساسیت دارید و باید به متخصص کاشت مژه مراجعه کنید. علاوه بر این مورد، سایر نکات نگهداری از مژه‌های کاشت را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

چسب مژه 7 گرمی پیرن رنگ مشکی
خرید چسب مژه 7 گرمی پیرن رنگ مشکی

1- اجتناب از آب، عرق‌کردن، گریه و آب داغ

در همان 48 ساعت اولیه و برای استحکام هر چه بهتر چسب‌ها، مژه‌های خود را در مقابل آب، عرق‌کردن، اشک‌ریختن و البته آب داغ و حمام‌ محافظت کنید. به همین خاطر تنها بخش پایینی صورت خود را شست‌وشو دهید، به هیچ‌عنوان موهای خود را نشورید و البته ورزش نکنید. انجام هر کدام از این فعالیت‌ها در 48 ساعت اولیه، به میزان چسبندگی چسب مژه‌ها آسیب می‌زند.

2- عدم مالش چشم‌ها

ناگفته پیدا است برای افزایش ماندگاری مژه‌ها، نباید آنها را مالش دهید. این موضوع در دو روز اول پس از کاشت اهمیت بسیار بیشتری دارد. بنابراین حتی پس از خشک شدن کامل چسب مژه، از خارش و یا مالیدن محکم چشم‌های خود اجتناب کنید.

3- آرایش چشم

مواد آرایشی حاوی روغن، می‌تواند استحکام چسب مژه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. در روزها اول پس از کاشت، از هیچ‌گونه لوازم آرایشی برای چشم‌های خود استفاده نکرده و پس از آن نیز، تنها از لوازم بدون روغن استفاده کنید. روغن موجود در محصولات آرایشی و مراقبتی، باعث ریزش مژه‌های کاشته شده می‌شود.

4- محافظت از مژه‌ها در زمان استحمام

یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب کاشت مژه استحمام و برخورد آب است. پیشنهاد ما این است که حتی پس از خشک‌شدن کامل مژه‌ها، در زمان استحمام سعی کنید کمترین میزان آب با چشم‌های شما برخورد کند. استفاده از شیلدهای مخصوص و یا حتی عینک‌های شنا، روش‌های دیگری برای حفاظت از مژه‌های کاشت در مقابل آب داغ است.

5- استفاده از براش مخصوص مژه

در زمان خواب، نظم مژه‌های جدید شما از بین می‌رود. به همین خاطر پس از کاشت مژه حتما از براش یا شانه‌های مخصوص مژه استفاده کرده و آن‌ها را مرتب کنید. انجام روزانه این کار می‌تواند میزان ماندگاری مژه‌های شما را افزایش دهد.

سخن آخر

مژه‌هایی با کاشت طبیعی
کاشت مژه طبیعی

کاشت مژه یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به یک ظاهر زیبا و جذاب است. انواع مدل‌ها و سبک‌های مختلف، برای انجام این کار وجود دارد که می‌توانید با توجه به نوع مژه‌ها، شکل چشم‌ها و البته سلیقه و علاقه خود، یکی از آن‌ها را برگزینید. نگهداری پس از کاشت مژه یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر میزان ماندگاری مژه‌های جدید شما تاثیر می‌گذارد. شما کدام مدل  و سبک کاشت مژه را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

1- انواع سبک کاشت مژه چیست؟

کاشت مژه‌های به‌ دو شکل دائم و موقت است. در حالت موقت، از چسب‌های معمول استفاده شده و مژه‌ها تنها برای چند ساعت ماندگاری دارند. حالت نیمه-موقت که معمولا کاشت دائم مژه نیز گفته می‌شود، با 4 الی 6 هفته ماندگاری، یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن مژه‌های زیبا و هماهنگ برای مدت طولانی است.

2- مدل‌های مختلف کاشت مژه چیست؟

انواع سبک کاشت به 4 دسته اصلی طبیعی، عروسکی، گربه‌ای و حجیم تقسیم‌بندی می‌شود. هر کدام از این مدل‌ها برای یک سبک خاص چشم مناسب است و باید با توجه به معیارهای مهمی که در این نوشتار به آن‌ها پرداختیم، یک مدل را برگزینید.

3- مهم‌ترین نکات نگهداری از مژه‌های کاشت چیست؟

عدم استحمام با آب داغ، عدم استفاده از سونا و یا وان آب گرم، عدم مالش چشم‌ها و البته عدم استفاده از وسایل آرایشی روغنی، همه برخی از مهم‌ترین نکات نگهداری از مژه‌های کاشت است.