زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

آشنایی با انواع ماساژ

wordcamp
438
19 دقیقه
آشنایی با انواع ماساژ

ماساژ، نوعی درمان است که به بهبود بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. آشنایی با انواع ماساژ برای شما، فوایدی را به دنبال دارد. در دنیای پرمشغله امروزی، ماساژ یک روش عالی برای رسیدن به آرامش و کاهش استرس و اضطراب، کاهش تنش عضلانی، تسکین درد و موارد دیگر است.

این روش، می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مصرف داروهایی باشد که حتی ممکن است بعد از مدتی، عوارض ایجاد کنند. تحقیقات علمی همچنین نشان داده‌اند که ماساژ، می‌تواند به درمان اختلالات خواب کمک کند.

در گذشته، خدمات ماساژ، تنها در هتل‌های لوکس و اسپاهای مجلل در دسترس بود. خوشبختانه امروزه، ماساژ در کلینیک‌ها و یا بیمارستان‌ها نیز ارائه می‌شوند. این نشان می‌دهد که ماساژ، تنها برای قشر خاصی از مردم یک جامعه نیست.

با دانستن یک سری تکنیک‌ها و اصول در ماساژ و داشتن حتی یک ماساژور صورت ساده، تا اندازه‌ای می‌توانید به تنهایی ماساژ انجام دهید. اما در صورتی که بخواهید به طور تخصصی، از فواید ماساژ بهره‌مند شوید، توصیه می‌شود به یک کلینیک و یا بیمارستان تخصصی مراجعه کنید. در این مقاله به بررسی انواع ماساژ و فواید هر یک می‌پرداریم.

مروری بر پیشینه ماساژ

قدمت ماساژ به هزاران سال قبل باز می‌گردد. در نوشته‌هایی از چین باستان، ژاپن، هند، مصر، یونان و روم، آثاری در خصوص خدماتی که به عنوان ماساژ در آن زمان ارائه می‌شده است، آورده شده است. در دوران رنسانس، آشنایی با انواع ماساژ به طور گسترده در اروپا رواج یافت.

در دهه 1850، دو پزشک آمریکایی که در سوئد تحصیل کرده بودند، ماساژ را در ایالات متحده معرفی کردند. از این طریق، ماساژ در این کشور محبوبیت پیدا کرد و برای اهداف مختلف بهداشتی، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با پیشرفت‌های علمی و فناوری در درمان پزشکی در دهه‌های 1930 و 1940، روش‌های نوین پزشکی جایگزین ماساژ شدند. این باعث شد تا برای مدتی، ماساژ در ایالات متحده، محبوبیت خود را در بین مردم از دست بدهد.

بعدها، علاقه به ماساژ در دهه 1970 به خصوص در بین ورزشکاران احیا شد. اما با گذشت زمان، ماساژ تنها محدود به استفاده توسط ورزشکاران نبود. مردم عادی هم بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند که دارو‌درمانی، تنها روش درمانی مؤثر نیست. ماساژ هم می‌تواند به عنوان یک روش درمانی، در درمان بیماری‌ها اثرگذار باشد. این باعث شد تا اکنون شاهد محبوبیت و رواج ماساژ در بین مردم باشیم.

ماساژ چیست؟

به طور کلی، ماساژ شامل استفاده از فشارها، حرکات و تکنیک‌های مختلف برای دستکاری عضلات و سایر بافت‌های بدن است. انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد که  ممکن است دستی باشد یا با دستگاه انجام شود. معمولاً ماساژ بدن یک روش سیستماتیک برای اعمال تنش، حرکت یا لرزش با یا بدون اعمال گرما است.

برای بهره‌مندی از فواید آن، آشنایی با انواع ماساژ و انجام این کار توسط متخصص آن، لازم است. با هدف کاهش سرعت سیستم عصبی، ماساژ می‌تواند برای رهایی از استرس و تنش، تسکین درد، التیام جراحات و حمایت از سلامتی بدن، یک روش مفید و مؤثر باشد.

تأثیر ماساژ بر بدن

اگرچه تحقیقات علمی در مورد ماساژ هنوز به اندازه‌ای کامل نیست که بتوان به طور قطعی نتیجه گرفت که ماساژ برای کدام بیماری‌های خاص تأثیرگذاراست. با این حال آشنایی با انواع ماساژ می‌تواند به شما کمک کند تا ماساژ مناسب خود را انتخاب کنید.

با استفاده از تحلیل تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است، به این نتیجه رسیدند که ماساژ می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب، کاهش فشار خون، کاهش علائم افسردگی و همچنین تسکین درد، مؤثر باشد.

طی یک بررسی کارآزمایی بالینی در سال 2018 شواهدی را نشان داد مبنی بر اینکه ماساژ می‌تواند برای کمردرد مزمن مفید باشد. در یک مطالعه دیگر روی بیش از 300 بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته، به این نتیجه رسیدند که ماساژ ممکن است به تسکین درد و بهبود خلق‌و‌خوی این بیماران کمک کند. همچنین طی یک مطالعه بر روی 64 بیمار مبتلا به گردن‌درد مزمن نتایجی را نشان داد.

ماساژ و گردن درد مزمن
تأثیر ماساژ بر تسکین گردن درد مزمن

این‌که ماساژ از نظر بهبود عملکرد و تسکین علائم، روشی مفید است. به دنبال مطالعاتی که در خصوص تأثیر ماساژ بر سلامت بدن انجام شد، به تئوری‌های متعددی دست یافتند. یکی از این تئوری‌ها نشان می‌دهد که ماساژ، ممکن است تحریکی ایجاد کند که به مسدود کردن سیگنال‌های درد ارسال شده به مغز کمک می کند.

تئوری دیگر، حاکی از آن است که ماساژ ممکن است ترشح برخی مواد شیمیایی مانند سروتونین یا اندورفین را در بدن تحریک کند. این می‌تواند باعث ایجاد تغییرات مکانیکی مفید در بدن شود. با این حال، هنوز مطالعات بیشتری برای آزمایش نظریه‌های مختلف در حال انجام است.

فواید شگفت انگیز ماساژ

انواع ماساژ به طور کلی همراه با درمان استاندارد، برای طیف گسترده‌ای از شرایط و موقعیت‌های پزشکی ارائه می‌شود. در زیر، به برخی از فوایدی که ماساژ می‌تواند بر سلامتی ما داشته باشد، اشاره می‌کنیم:

با درد ناشی از وضعیت نامناسب بدن مقابله می کند

بیشتر افراد با نوعی استرس که ناشی از وضعیت قرا‌رگیری بد بدن است، دست‌و‌‌پنجه نرم می‌کنند. اغلب اوقات نتایج حاصل از این استرس و ناراحتی‌، در شانه‌ها و گردن ظاهر می‌شود.

اشکال پیشرفته‌تر مشکلاتی که ناشی از وضعیت نامناسب بدن مانند نشستن طولانی‌مدت است، به صورت درد یا ضعف در ناحیه کمر و گلوتئال ظاهر می‌شود. از طریق آشنایی با انواع ماساژ و فواید آن، یک ماساژ می‌تواند با عدم تعادل و مشکلات ناشی از نشستن مقابله کند.

ماساژور صورت و بدن
ماساژور صورت و بدن

به کاهش درد عضلانی کمک می کند

ماساژ می‌تواند برای تسکین درد عضلات کمک‌کننده باشد. این به این دلیل است که ماساژ، باعث افزایش و بهبود گردش خون در سراسر بدن می‌شود. در نتیجه ماساژ به رفع سفتی عضلات که در اثر فعالیت یا یک آسیب ایجاد شده است، کمک می کند. طی یک مطالعه علمی، فواید ماساژ درمانی را به اندازه سایر روش‌های درمان کمردرد مزمن، مؤثر نشان داد.

اضطراب و افسردگی را تسکین می دهد

در صورتی که در خصوص آشنایی با انواع ماساژ، اطلاعات کافی داشته باشید و به شکل اصولی انجام انجام دهید، می‌تواند درمانی فوق‌العاده برای رسیدن به آرامش و کاهش اضطراب باشد. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله بین‌المللی علوم اعصاب منتشر شد، زنانی که به سرطان سینه مبتلا بودند و سه بار در هفته ماساژ دریافت کردند، کمتر افسرده و عصبانی بودند.

تاثیر ماساژ برقراری آرامش
تأثیر ماساژ بر کاهش استرس و افزایش آرامش بدن

طی یک مطالعه دیگر که در مجله آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا منتشر شد، نشان داد که بیماران افسرده و مضطرب، پس از دریافت ماساژ،  بسیار آرام‌تر و شادتر هستند و سطح استرس آن‌ها بعد از ماساژ کاهش می‌یابد.

به داشتن خوابی آرام کمک می کند

ماساژ نه تنها به داشتن خوابی آرام کمک می‌کند، بلکه به افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند نیز، کمک می‌کند. همچنین ماساژ باعث حفظ آرامش و خواب بهتر در افرادی می‌شود که به دلیل سرطان، تحت شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی هستند.

روغن بدن نوزاد اوریفلیم
روغن بدن نوزاد

همچنین، طبق تحقیقاتی که در دانشگاه وارویک انجام شده است، به این نتیجه دست یافتند که ماساژ به نوزادان به خصوص با روغن بدن نوزاد، کمک می کند تا نوزاد شما خواب بهتری داشته باشند و کمتر گریه کنند. برای نوزادان، توصیه می‌شود به دنبال آشنایی با انواع ماساژ برای نوزاد خود باشید تا این کار را به درستی برای او انجام دهید.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

مطالعه‌ای در سال 2016 در یک مجله پزشکی، نشان داد که ماساژ دادن، باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون در بیماران می‌شود که نقش زیادی در دفاع از بدن در برابر بیماری ایفا می‌کند. علاوه بر این، ماساژ می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی افراد مبتلا به ایدز را بهبود ببخشد.

به تسکین سردرد کمک می کند

ماساژ می‌تواند تعداد دفعات و شدت سردردهای تنشی را کاهش دهد. طی تحقیقاتی که در دانشگاه گرانادا در اسپانیا انجام شد، نشان داد که یک جلسه ماساژ بلافاصله بر درد بیماران مبتلا به سردرد تنشی مزمن تأثیر می‌گذارد.

بررسی انواع ماساژ و تکنیک های آن

آشنایی با نواع ماساژ، رویکردهای درمانی زیادی دارد که بر روی قسمت‌های مختلف بدن تمرکز می‌کند. در طول ماساژ، ماساژتراپیست، فشار ملایم یا شدیدی به عضلات و مفاصل بدن وارد می‌کند. این کار باعث می‌شود تا درد و تنش کاهش یابد. در ادامه، به بررسی انواع مختلف ماساژ و اینکه کدام نوع آن ممکن است برای شما مناسب باشد، می‌پردازیم:

ماساژ آروماتراپی

ماساژ آروماتراپی، یکی از انواع ماساژ است که برای افرادی که می‌خواهند از لحاظ روحی به آرامش برسند، بهترین انتخاب است. فوایدی را که این ماساژ می‌تواند برای شما داشته باشد، شامل:

  • تقویت روحیه
  • کاهش علائم افسردگی
  • کاهش استرس و اضطراب
  • از بین بردن تنش عضلانی
  • تسکین درد

در ماساژ آروماتراپی، علاوه بر وارد کردن فشار ملایم به بدن، این کار با استفاده از روغن‌ بدن انجام می‌شود. این روغن‌ها قبل از استفاده بر روی پوست، اندکی رقیق می‌شوند. ماساژتراپیست معمولاً در مورد اینکه از کدام روغن‌های ضروری استفاده کند، خود تصمیم می‌گیرد.

فواید آروماتراپی بر سلامت بدن
تأثیر ماساژ آروماتراپی یر آرامش روحی

در صورتی که شما پیشنهادی در انتخاب نوع روغن‌ها داشته باشید، می‌توانید با ماساژتراپیست خود مطرح کنید. در طول ماساژ، در حالی که روغن‌های ضروری را از طریق یک ابزار مخصوص می توانید استنشاق ‌کنید، یک ماساژ برای کل بدن، به شما داده می‌شود.

ماساژ همراه با استفاده از روغن‌‌ های ماساژ، به جذب روغن از طریق پوست کمک می‌کند. گاهی اوقات تکنیک‌های مورد استفاده در ماساژ آروماتراپی، فقط روی کمر، شانه‌ها و سر شما متمرکز می‌شود.

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی، نوع ملایم از ماساژ کل بدن است که برای افرادی که برای اولین بار ماساژ را تجربه می‌کنند، می‌تواند مناسب باشد. در این نوع ماساژ، از ضربات طولانی، حرکات دایره‌وار عمیق و ضربه زدن ملایم استفاده می‌کند. به طوری که بعد از انجام این حرکات، به شما کمک می‌کند تا احساس آرامش کنید.

از دیگر فواید ماساژ سوئدی می‌توان به بهبود گردش خون و تسکین ناراحتی‌های عضلانی مانند گرفتگی اشاره کرد. در واقع، این نوع ماساژ، با استفاده از تحریک پوست و سیستم عصبی، به رباط‌ها و تاندون‌ها این امکان را می‌دهد تا انعطاف‌پذیر بمانند. برای زمانی که می‌خواهید در طول ماساژ به طور کامل استراحت کنید، ماساژ سوئدی انتخاب خوبی است.

ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ برای افرادی که درد و تنش عضلانی دارند، بهترین انتخاب است. این نوع ماساژ، مشابه ماساژ سوئدی است. اما تفاوتی که این دو با هم دارند در این است که در این روش، علاوه بر دست، از سنگ‌های گرم شده استفاده می‌کنند.

در طول فرآیند ماساژ با استفاده از سنگ‌های داغ، ماساژتراپیست ممکن است تکنیک‌هایی را که در ماساژ سوئدی استفاده می‌شود، به کار ببرد. به طور کلی، ماساژ سنگ داغ ممکن است کمک کند به:

  • بهبود جریان خون
  • تسکین درد
  • کاهش تنش عضلانی
  • حفظ آرامش
  • کاهش استرس

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی، برای کمک به پیشگیری و درمان صدماتی که در اثر ورزش ایجاد می‌شوند، طراحی شده است. اگر دچار آسیب عضلانی شده‌اید، آشنایی با انواع ماساژ ورزشی و تکنیک‌های مورد استفاده آن، می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. همچنین برای آن دسته از افرادی که مستعد آسیب هستند، مانند ورزشکاران و رقصنده‌ها، ماساژ ورزشی گزینه خوبی است.

در واقع یک ماساژتراپیست با‌تجربه، در ماساژ ورزشی می‌تواند به از بین بردن سفتی عضلانی و رفع آسیب‌های ورزشی کمک کند. از دیگر فواید ماساژ ورزشی می‌توان به افزایش انعطاف‌پذیری و عملکرد بدن، تسکین درد، اضطراب و تنش عضلانی اشاره کرد.

این نوع ماساژ، برای کل بدن قابل انجام است. اما بسته به نیاز شما، ماساژتراپیست می‌تواند فقط روی قسمت‌هایی از بدن شما که به ماساژ بیشتری نیاز دارند، تمرکز کند. در ماساژ ورزشی، از تکنیک‌های وسیعی برای بازگرداندن تحرک عضله آسیب‌دیده استفاده می‌شود.

ماساژ ورزشی برای تسکین بافت های عضلانی
استفاده از تکنیک فشرده سازی در ماساؤ ورزشی

به عنوان مثال، تکنیک‌های کشش، فشرده‌سازی و یا تونینگ، از تکنیک‌های رایج مورد استفاده در این نوع ماساژ است. البته ناگفته نماند که ماساژ ورزشی، تنها برای ورزشکاران نیست. هر کسی که فعالیت بدنی منظمی دارد، می‌تواند از فواید ماساژ ورزشی بهره‌مند شود.

ماساژ بافت عمیق

ماساژ بافت عمیق، یک اصطلاح عمومی است که شامل ترکیبی از دیگر ماساژها مانند ماساژ ورزشی و ماساژ لنفاوی است. در واقع این نوع ماساژ، به شکلی، در بسیاری از درمان‌های ماساژ رخ می‌دهد.

تکنیک ماساژ بافت عمیق، از ضربات آهسته‌تر اما قوی‌تر برای هدف قرار دادن لایه‌های عمیق عضلانی و بافت همبند استفاده می‌کند. این نوع ماساژ معمولاً برای کمک به دردهای مزمن و تنش در گردن، پشت و شانه‌ها استفاده می‌شود.

بنابراین اگر مشکلات مزمن عضلانی مانند درد، آسیب یا عدم تعادل دارید، ماساژ بافت عمیق، گزینه مناسبی است. این می‌تواند به تسکین عضلات سفت، درد مزمن عضلانی و حتی اضطراب کمک کند. از آنجایی که این نوع ماساژ، فشار بیشتری را به عضلات وارد می‌کند، باید توسط فیزیوتراپیست، کایروپراکتیک و یا از طریق ارجاع به پزشک عمومی اتجام شود.

ماساژ شیاتسو

از انواع دیگر ماساژ، شیاتسو، نوعی از ماساژ ژاپنی است که شامل فشار دستی به نقاط خاصی از بدن برای کاهش تنش و درد است. در طول ماساژ، ماساژتراپیست از دست، کف دست و شست خود برای ماساژ نقاط خاصی از بدن استفاده می‌کند. فشار اعمال شده به نقاط مختلف بدن، منجر به افزایش جریان انرژی و اصلاح ناهماهنگی‌ها در سراسر بدن می‌شود. از فواید ماساژ شیاتسو:

  • گردش خون را بهبود می‌بخشد.
  • به عملکرد بهتر سیستم لنفاوی کمک می‌کند.
  • فعالیت خودکار سیستم عصبی را تنظیم می‌کند.
  • آرامش روحی و جسمی را تقویت می‌کند.
  • به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.
  • ممکن است سردرد را تسکین دهد.
  • تنش عضلانی را کاهش می‌دهد.

به طور کلی، مشکلاتی مانند وضعیت نامناسب بدن، مشکلات مفصلی، رگ به رگ شدن عضلات، آرتریت، سیاتیک، گردن‌درد و کمر‌درد حاد و مزمن، سینوزیت و برونشیت، با ماساژ شیاتسو قابل بهبود هستند.

ماساژ دوران بارداری

از دیگر انواع ماساژ، ماساژ دوران بارداری است که می‌تواند روشی مطمئن برای ماساژ زنان در دوران بارداری باشد. ماساژهای دوران بارداری، برای تغییرات آناتومیکی که در دوران بارداری ایجاد می‌شوند، مناسب است.

این نوع از ماساژ می‌تواند در کاهش دردهای بدن ناشی از بارداری، کاهش استرس و کاهش تنش عضلانی تاثیرگذار باشد. در ماساژ دوران بارداری، از فشار و حرکات ملایم برای ماساژ دادن استفاده می‌کنند.

ماساژ در دوران بارداری
ماساژ دوران بارداری بعد از سه ماهه اول بارداری

اگرچه زنان باردار می‌توانند در هر زمانی از دوران بارداری خود ماساژ دریافت کنند، اما به دلیل خطر سقط جنین در این دوران، ماساژ را به زنان باردار که در سه ماهه اول قرار دارند، ارائه نمی‌دهند.

البته در صورتی می‌توانید از فواید ماساژ در دوران بارداری استفاده کنید که از پزشک خود، چراغ سبز دریافت کرده باشید. قبل از ماساژ، حتماً به ماساژتراپیست خود اطلاع دهید که باردار هستید.

ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی که منشأ آن از هند است، قدمتی 2500 ساله دارد. برای افرادی که دوست دارند ماساژ فعال‌تری را دریافت کنند، ماساژ تایلندی، بهترین است. این ماساژ در کاهش استرس و درد و همچنین افزایش انعطاف‌پذیری عضلات مؤثر است.

در ماساژ تایلندی، از یک سری حرکات شبیه به حرکات کششی یوگا استفاده می‌شود. به طوری که کل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ماساژتراپیست برای اجرای تکنیک‌های این ماساژ، از کف دست و انگشتان خود برای اعمال فشار محکم به بدن استفاده می‌کند.

در اکثر مواقع، ماساژتراپیست، از دست برای شل کردن عضلات و رفع سفتی آن‌ها استفاده می‌‌کند. اما گاهی اوقات هم روغن‌های ضروری را برای تأثیرگذاری بیشتر ماساژ، به ماساژ دستی، اضافه می‌کند. بر خلاف سایر ماساژها که شما روی میز ماساژ دراز می‌کشید، در این ماساژ، روی تشک که روی زمین قرار دارد، دراز می‌کشید.

ماساژ نقاط ماشه ای

ماساژ نقاط ماشه‌ای برای آن دسته از افرادی که دچار جراحات، دردهای مزمن، مشکل و یا بیماری خاصی شده‌اند، مناسب است. نقطه ماشه‌ای، یک ناحیه کوچک و سفت در بافت‌های عضلانی و فاسیا است.

این می‌تواند جریان خون را در در بافت‌های عضلانی و فاسیا محدود کند که در نتیجه درد را ایجاد می‌کند. این نقاط ماشه‌ای به اندازه‌ای سفت می‌شوند که حتی با لمس، می‌توان آن‌ها را در زیر پوست احساس کرد.

آن‌ها معمولاً بسیار حساس هستند و باعث ایجاد درد شدیدی می‌شوند. البته گاهی اوقات، درد مرتبط با نقاط ماشه‌ای در محل نقطه ماشه احساس نمی‌شود. اگر حتی یک نقطه ماشه فعال داشته باشید، درد ممکن است در چندین مکان و در سراسر بدن احساس شود.

به عنوان مثال، درد در پشت ممکن است در گردن احساس شود که می‌تواند آن را با درد سر، مرتبط دانست. در چنین شرایطی، با تمرکز بر تسکین نقاط ماشه‌ای، این نوع ماساژ می‌تواند درد حاصل از آن را تا حدودی کاهش دهد.

آیا ماساژ عوارض دارد؟

در صورتی که ماساژ توسط یک ماساژتراپیست آموزش دیده انجام شود و احتیاطات لازم را رعایت کند، عوارض آن به حداقل می‌رسد. به طور کلی، عوارض جانبی ماساژ ممکن است شامل درد یا ناراحتی موقت، کبودی، تورم و حساسیت یا آلرژی به روغن‌ های ماساژ باشد. احتیاط‌هایی را که در مورد ماساژ باید در نظر بگیرید، شامل موارد زیر است:

  • ماساژ نباید در ناحیه‌ای از بدن که دارای لخته خون، شکستگی، زخم‌های باز یا در حال بهبود، عفونت‌های پوستی یا استخوان‌های ضعیف (در اثر پوکی استخوان یا سرطان) است، انجام شود. همچنین آن‌هایی که به تازگی جراحی انجام داده‌اند، ماساژ ممنوع است.
  • افراد مبتلا به اختلالات خونریزی، تعداد پلاکت‌های خون پایین و همچنین آن‌هایی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنند، باید از انجام ماساژ شدید اجتناب کنند.
  • اگرچه در بالا هم اشاره شد که ماساژ به طور کلی برای بیماران سرطانی بی‌خطر است، اما لازم است قبل از انجام ماساژ، این افراد با انکولوژیست خود مشورت کنند. از وارد کردن هرگونه فشار مستقیم بر روی تومور باید جلوگیری شود.
  • زنان باردار برای پیشگیری از بروز خطرات احتمالی، باید قبل از استفاده از ماساژ با پزشک خود مشورت کنند.

مواردی که نباید از ماساژ استفاده کرد

برای برخی از افراد شرایطی وجود دارد که به صورت موضعی منع دریافت ماساژ دارند. این بدان معناست که ماساژتراپیست می‌تواند شما را ماساژ دهد، اما هنگام ماساژ باید از ماساژ دادن آن مناطقی که دارای شرایط خاص هستند، اجتناب کند.

افرادی که دارای برخی از بیمار‌ی‌های پوستی، التهاب، شکستگی، واریس، کبودی و یا احساس سوزش هستند، نباید ماساژ بگیرند. در صورتی که به یکی از این موارد مبتلا هستید، اما می‌خواهید ماساژ بگیرید، باید ماساژتراپیست را در مورد وضعیت خود مطلع کنید.

یک سری شرایط خاص‌تر وجود دارد که به هیچ عنوان افراد با این شرایط نمی‌توانند ماساژ دریافت کنند. زیرا باعث بدتر شدن علائم آن‌ها خواهد شد. در اینجا به این موارد خاص اشاره می‌کنم:

بیماری های واگیردار

اگر یک بیماری مسری دارید، احتمال انتقال بیماری به ماساژتراپیست بسیار زیاد است. با این کار، ماساژتراپیست و حتی سایر مراجعان را در معرض خطر ابتلا به آن قرار می‌دهید. پس در صورت ابتلا به بیماری واگیردار، حتماً ماساژ خود را لغو کنید.

بارداری

دریافت ماساژ در 3 ماه اول بارداری خطرناک است. در صورتی که شما باردار هستید و می‌خواهید ماساژ دریافت کنید، بعد از گذراندن این 3 ماه اول بارداری می‌توانید انجام دهید، اما به شرط آن که ماساژتراپیست شما در مورد ماساژ دوران بارداری آموزش دیده باشد.

تب

متوسط دمای نرمال بدن حدود 37 درجه است، اگر بیشتر از این مقدار شود، علائم تب شروع می‌شود. چنانچه به دلیل آنفولانزا، سرماخوردگی و یا هر بیماری دیگری، تب دارید، شما واجد شرایط دریافت ماساژ نیستید.

این به خاطر آن است که هنگامی که بدن شما تحت حرکات ماساژ قرار می‌گیرد، موجب افزایش جریان خون می‌شود. این کار به بدتر شدن شدت عفونت کمک می کند. پس تا زمانی که تب دارید، از ماساژ گرفتن خودداری کنید.

فشار خون کنترل نشده

افرادی که فشارخون کنترل‌نشده دارند، دریافت ماساژ می‌تواند برای آن‌ها باعث بروز مشکلاتی شود. به دلیل اینکه ماساژ باعث افزایش جریان خون می‌شود. در نتیجه برای آن‌هایی که فشارخونشان تنظیم نیست، ماساژ توصیه نمی‌شود.

سرطان

دریافت ماساژ برای افراد مبتلا به سرطان می‌تواند تا حدی به بهبود برخی ازناراحتی‌های ناشی از سرطان کمک کند. فقط تنها در صورتی ماساژ برای آن‌ها مفید است که این کار توسط ماساژتراپیستی که برای کار با بیماران سرطانی آموزش دیده است، انجام شود. در غیر این صورت، ماساژ به هیچ عنوان برای آن‌ها کمک‌کننده نخواهد بود.

لخته خون

چنانچه اخیراً با حادثه‌ای روبه‌رو شده‌اید و می‌خواهید ماساژ دریافت کنید، توصیه می‌شود که ابتدا از نبود لخته خون در بدن خود مطمئن شوید. چرا که ماساژ می‌تواند لخته‌های خون را شل کنید و این خطرناک است. به این دلیل خطرناک است که لخته خون از طریق ماساژ می‌تواند به سایر نقاط بدن مانند مغز، ریه و یا قلب نیز حرکت کند. پس حتما ماساژتراپیست را از شرایط خود آگاه کنید.

بیماری های کبدی و کلیوی

به دلیل آن‌که ماساژ، جریان خون در بدن را افزایش می‌دهد و این به نوبه خود موجب افزایش حرکت مواد زائد در بدن می‌شود، برای بیماران کلیوی و کبدی توصیه نمی‌شود. کبد و کلیه در این بیماران به طور طبیعی کار نمی‌کند.

ماساژ می‌تواند فشار زیادی را بر کبد و کلیه آن‌ها وارد کند که ممکن است باعث تشدید بیماری شود. در صورتی که دچار این بیماری شده‌اید و تصمیم به گرفتن ماساژ دارید، بهتر است که قبل از دریافت ماساژ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

سؤالات متداول

ماساژ چه فوایدی برای بدن دارد؟

با درد ناشی از وضعیت نامناسب بدن مقابله می کند، به کاهش درد عضلانی کمک می کند، اضطراب و افسردگی را تسکین می‌دهد، به داشتن خوابی آرام کمک می‌کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، به تسکین سردرد کمک می‌کند

ورزشکاران و رقصندگان، از کدام نوع ماساژ می‌توانند استفاده کنند؟

ماساژ ورزشی

آیا زنان باردار هم می‌توانند از فواید ماساژ بهره‌مند شوند؟

زنان باردار بعد از سه ماهه اول بارداری می‌توانند از ماساژ استفاده کنند.