زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

همه چیز درباره‌ آرایش مو در دوران شیردهی

wordcamp
3,425
9 دقیقه
همه چیز درباره‌ آرایش مو در دوران شیردهی

به روتین آرایشی خودتان فکر کنید و اجزاء آن را نام ببرید. احتمالا کارهایی مثل رنگ مو، استفاده از رژ لب، خط زیر چشم و… جزو آن‌ هستند. به نظر شما یکی از مهم‌ترین بخش‌های آرایش و زیبایی چیست؟ من که فکر می‌کنم رنگ کردن مو، نه قابل چشم‌پوشی است و نه هیچ‌وقت از مد می‌افتد. حتما هم حداقل برای یکبار تجربه‌اش را داشته‌اید. برای یک خانم باردار یا یک مادر، اوضاع کاملا فرق می‌کند. او نه تنها باید نسبت به خوراک، فعالیت بدنی و سایر کارهای روزمره‌ حساس باشد، بلکه نگرانی زیادی هم تجربه می‌کند. برای مثال آرایش مو در دوران شیردهی، با دغدغه‌هایی چون ورود مواد شیمیایی به شیر و آسیب به کودک همراه است. یعنی باید مادران تا وقتی که فرزندشان شیر می‌خورد، قید آرایش را بزنند؟ امروز اینجایید که به پاسخ همین پرسش‌ها برسید. پس اگر می‌خواهید بدانید رنگ کردن مو پس از زایمان و سایر آرایش‌ها مجاز است یا نه، با ما هم مسیر شوید.

رنگ مو در دوران شیردهی

چون این محصول در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود، تنوع بازار می‌تواند شما را گیج کند. برای مثال رنگ مو موقت، رنگ مو با ماندگاری بالا و نمونه‌های دائمی تنها بخشی از ویترین فروشگاه‌ها را شامل می‌شود. جدا از این، استفاده از رنگ هم به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. هرکدام از این شیوه‌ها نیز میزان متفاوتی از مو را درگیر می‌کنند. برای مثال در هایلات حتی ریشه‌ی مو نیز رنگ می‌شود. در حالی که با تکنیک بالیاژ تنها رنگ تا ساقه نفوذ می‌کند. آیا تمام نمونه‌های موجود در بازار باعث نفوذ مواد شیمیایی به خون می‌شوند؟ آیا همه‌ی روش‌های رنگ مو در دوران شیردهی خطرناک هستند؟ دو پرسش قبلی، مهم‌ترین سؤالات این زمینه‌اند.

حتما شنیده‌اید که متخصصان مادرها توصیه می‌کنند در رژیم غذایی‌شان از بعضی خوراکی‌ها پرهیز داشته باشند. در کنار محصولات مصنوعی، ما شاهد استفاده از رنگ‌های طبیعی چون حنا، ریشه‌ی گیاه ریواس و… هستیم. بعضی‌ها ذهنشان درگیر می‌شود که نکند مانند موضوعِ تغذیه، باید از این گیاهان نیز دوری جست. جواب دقیق به این پرسش‌ها، نیاز به بررسی کامل دارد که در ادامه به سراغشان می‌رویم.

ترکیبات موجود در رنگ مو

آرایش مو در دوران شیردهی باید با دقت زیادی انجام شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن، انتخاب محصولی سالم است. برخی از اجناس بازار جزو لوازم آرایشی ممنوع در دوره بارداری وشیردهی محسوب می‌شوند. زیرا مواد موجود در این کالاها می‌تواند از طریق جریان خون، وارد بافت چربی سینه‌ی مادر شود. این مسأله منجر به آلودگی شیر می‌شود و سلامت نوزاد را تهدید خواهد کرد. می‌پرسید چه موادی؟ به شما می‌گوییم.

اکتینوکسات و اکسی‌ بنزون

به جز رنگ مو، می‌توانید این مواد را در کالاهای زیر نیز پیدا کنید:

  • کرم ضدآفتاب
  • انواع مرطوب‌کننده
  • رژ لب
  • لاک ناخن
  • کرم سفیدکننده
  • رژ گونه و کرم پودر
  • عطر

کاربرد اصلی اکسی‌بنزون و اکتینوکسات در مقابله با اشعه‌ی مضر خورشید است. مشکل اصلی این ماده‌ها تأثیر روی هورمون‌ها و برهم‌زدن کارکرد آن‌ها است. علاوه بر این اکتینوکسات می‌تواند اثر مخربی روی رشد اندام تناسلی جنین بگذارد. اکسی‌بنزون نیز عملکرد غده‌ی تیروئید را دستخوش تغییر می‌کند. هردوی این عناصر به راحتی وارد شیر می‌شوند و سپس به بدن کودک خواهند رسید.

رنگ زدن مو در آرایشگاه
اگر در سالن زیبایی موی خود را رنگ می‌کنید، از کیفیت محصولات آن‌جا مطمئن شوید.

رتینول

البته این ماده بیشتر در محصولات ضدپیری، مقابله با آکنه و مرطوب‌کننده‌ها پیدا می‌شود. با این حال باید حواستان به رتیونل هم باشد. با آزمایش‌هایی که روی این ترکیب انجام گرفت، مشخص شد رتینول خطر بسیاری زیادی برای زنان باردار و شیرده دارد. حتی بهتر است خانم‌های مسن نیز از آن جدا پرهیز کنند. متأسفانه هنوز پژوهش‌ها روی این ماده کاملا به پایان نرسیده است. در نتیجه از اثرات مخرب رتینول برای مادر و فرزند به طور قطعی اطلاع نداریم. با این حال خطرناک بودن آن کاملا به اثبات رسیده است.

آیا رنگ کردن مو در دوران شیردهی ایمن است؟

مطالعه بخش بالا شاید شما را نسبت به این نوع آرایش مو در دوران شیردهی، مردد کرده باشد. هنوز هم داده‌ی وسیعی درباره‌ی میزان نفوذ عناصر رنگ مو به شیر مادر وجود ندارد. البته میزان اندکی از ترکیبات شیمایی رنگ‌ها امکان ورود به جریان خون، از طریق پوست را دارند. بنابراین احتمال خطرهای جزئی وجود خواهد داشت. با این حال به نظر متخصصان در صورت انتخاب یک رنگ موی سلامت، نیازی به نگرانی وجود نخواهد داشت.

پس از رنگ مو می‌توان به کودک شیر داد؟

توصیه می‌شود بلافاصله پس از مصرف برخی مواد غذایی، به کودک خود شیر ندهید. با توجه به همین مطلب، ذهن برخی خانم‌ها به سمت رنگ مو هم می‌رود. آن‌ها فکر می‌کنند بعد از رنگ زدن مو، برای شیر دادن مدتی باید صبر کرد. نه، در این‌جا اصلا نیازی به انتظار نخواهد بود. اگر کودک‌تان گرسنه شد، با خیال راحت به سراغش بروید تا آرام شود.

از دست ندهید: لیست لوازم بهداشتی مخصوص نوزاد

نکات مهم برای رنگ زدن مو در دوره شیردهی

برای آرایش مو در دوران شیردهی می‌توانید به سراغ هایلایت بروید. زیرا در این شیوه، رنگ با پوست سر تماس فیزیکی نخواهد داشت. با توجه به این نکته احتمال جذب مواد شیمیایی نیز کاهش می‌یابد. برای مراقبت بیشتر از سلامتی و زیبایی موی‌تان ، استفاده از یک شامپو و نرم‌کننده‌ی خوب را در نظر داشته باشید.

برای جلوگیری از آسیب به مو و حفظ ایمنی، از محصولاتی که دارای مواد شیمیایی زیادی هستند دوری کنید. متأسفانه در بسیاری از سالن‌های زیبایی از این نوع رنگ موها استفاده می‌شود. پس در صورت مراجعه به آرایشگاه حتما از بابت این نکته مطمئن گردید. در صورت امکان با یک متخصص پوست و مو هم برای انتخاب محصول مشورت داشته باشید.

اگر خودتان قصد رنگ زدن مو در خانه را دارید، به چند نکته دقت کنید. حتما در هنگام این کار دست‌کش به دست داشته باشید. دوم این‌که به‌هیچ‌وجه نگذارید رنگ، مدت زمانی طولانی روی موی‌ شما بماند. به دلیل مواد موجود در این کالاها، حتما هایلایت مو را در یک اتاق دارای تهویه انجام دهید. همچنین در اتاق یا محیط انتخابی، نباید هیچ‌کودکی قرار داشته باشد.

اگر موهای خود را رنگ نکنیم چه می‌شود؟

مهم‌ترین آرایش مو در دوران شیردهی، رنگ مو است. با این حال انتخاب آن یک مسأله‌ی کاملا شخصی خواهد بود. اگر چه رنگ زدن مو خطر زیادی نخواهد داشت، اما باز هم برخی مادرها نگران هستند. انتخاب آن‌ها برای پرهیز از این کار بسیار قابل احترام خواهد بود. به این دسته می‌گوییم شما با موهای طبیعی‌تان، باز هم زیبا هستید.

اگر قصد آرایش داشتید و به دنبال رنگ زدن نبودید، بالیاژ مو را انتخاب کنید. در این روش حتی رنگ به ریشه‌ی مو هم نزدیک نمی‌شود و از همین رو، خیال شما بیشتر آسوده خواهد بود. وجود تناژهای متضاد نیز جلوه‌ای خاص به شما می‌بخشد.

دکلره مو در دروان شیردهی

اگر چه برخی تکنیک‌ها نیازی به دکلره ندارند، اما عموما برای ثبات رنگ به آن احتیاج پیدا می‌کنید. پس اگر قصد دکلره موها‌یتان را داشتید چند نکته را به ذهن بسپارید:

  • اگر این اولین تجربه‌ی شما است، هرگز به سراغ نمونه‌هایی که وارد پوست می‌شوند، نروید. زیرا این مواد به جز ورود به جریان خون، باعث آسیب به پوست و مو می‌شوند.
  • استفاده از فویل در هنگام دکلره مو برای مادران شیرده ترفند خوبی خواهد بود. زیرا در صورت قرارگیری در محیط دارای تهویه، با این کار خیال‌تان از بابت ایمنی راحت‌تر است.
  • اگر در آرایشگاه موی خود را دکلره می‌کنید، از سالن‌دار بخواهید از پودر بدون آمونیاک استفاده کند. حواس‌تان به کیفیت پودر موجود در سالن نیز باشد. زیرا برخی از آن‌ها به موها آسیب وارد خواهند کرد.
دکلره مو با فویل در آرایشگاه
استفاده از فویل می‌تواند باعث جلوگیری از نفوذ مواد شیمیایی به پوست شود.

کراتینه مو در زمان شیردهی

کراتینه یکی از روش‌های صاف و حالت‌پذیر کردن مو به حساب می‌آید. اما وجود فرمالدهید در برخی ترمیم‌کننده‌ها می‌تواند سلامتی شما را تهدید کند. آگاهی مصرف‌کنندگان باعث شده فروش این دسته محصولات کاهش بیابد. به همین دلیل هم‌اکنون روی جلد به جای فرمالدهید، از عناوین زیر نیز استفاده می‌شود:

  • متیلن گلیکول
  • فرمالین
  • متیلن اکسید
  • پارافوم
  • اسید تیازولیدین کربوکسیلیک

با توجه به این موارد، برای آرایش مو در دوران شیردهی هرگز به سراغ کراتینه کردن نروید. در عوض، یک اتوی موی حرفه‌ای می‌تواند به شما مویی صاف و خوش‌حالت بدهد. هنگام استفاده از آن، حتی یک قطره ماده‌ی شیمیایی استفاده نخواهید کرد.

فر کردن مو در شیردهی

در برخی شیوه‌های فر مو، از مواد شیمیایی نیز استفاده می‌شود. باز هم پای ثابت این محصولات ماده‌ی فرمالدهید است. به‌جز این، در ترکیبات آن‌ها آمونیاک نیز وجود دارد. این دو ماده برای مادران شیرده کاملا نامناسب خواهند بود. استفاده از فرمالدهید و آمونیاک بوی ناخوشی را روی مو به جا خواهد گذاشت. با توجه به حساسیت قوه‌ی بویایی، این مسأله می‌تواند برای شما آزاردهند باشد. برای تجربه‌ی موهایی فر از بیگودی یا موپیچ استفاده کنید.

جمع‌بندی

آرایش مو در دوران شیردهی شامل کارهایی چون رنگ مو، دکلره، کراتینه و… می‌شود. انجام دو مورد اول، در عین توجه به نکات مهم، مشکلی برای مادر و نوزاد نخواهد داشت. حتی شما می‌توانید بلافاصله پس از اتمام رنگ زدن موهای خود، به کودک‌تان شیر بدهید. کراتینه یا فر کردن مو باعث ورود فرمالدهید و آمونیاک به بدن می‌شود. به همین دلیل هم مادران شیرده بهتر است از آن‌ها اجتناب کنند. رنگ‌های طبیعی نیز ضرری برای خانم‌ها ندارند. شما برای آرایش موهای‌تان چه کاری انجام داده‌اید؟ آیا به نظر شما این متن مفید بود؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات پرتکرار

آیا رنگ مو در دوره شیردهی ضرر دارد؟

با انتخاب رنگی مناسب و رعایت نکات ایمنی (استفاده از دستکش و توجه به تهویه هوا) این کار مشکلی نخواهد داشت.

می‌توان پس از رنگ کردن مو به نوزاد شیر داد؟

بله. هیچ ضرورتی برای وقفه بین این دو کار وجود ندارد.

کدام روش رنگ مو در دوره شیردهی بهتر است؟

استفاده از بالیاژ نسبت به هایلایت گزینه‌ی بهتری خواهد بود.

کراتینه مو برای مادر شیرده ضرر دارد؟

وجود فرمالدهید در برخی محصولات، این کار را برای مادر خطرناک می‌کند.