زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

پروتئین تراپی مو؛ طرز استفاده، مزایا و عوارض جانبی

wordcamp
6,629
16 دقیقه
پروتئین تراپی مو؛ طرز استفاده، مزایا و عوارض جانبی

فهرست مطالب

به خوبی می‌دانیم که پروتئین بخش مهمی از رژیم غذایی متوازن ما را در برمی‌گیرد. پروتئین رابطه مستقیمی با ساختن عضله‌های قدرتمند دارد اما سؤال اینجاست که آیا می‌توان از این ماده برای تقویت اعضای بیرونی بدن نیز استفاده کرد؟ موی انسان یک فیبر پیچیده است. این فیبر پیچیده متشکل از سلول‌های مرده، پروتئین‌ها، آب، چربی‌ها، رنگدانه‌ها و عناصر کمیاب است. موهای ما از میزان زیادی پروتئین -مخصوصاً کراتین- تشکیل شده است بنابراین بدیهی است که فراهم‌کردن پروتئین برای موهای آسیب‌دیده بتواند راه‌گشا باشد. پروتئین تراپی مو روشی درمانی برای تقویت موها محسوب می‌شود. در ادامه این روش درمانی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

پروتئین تراپی مو چیست؟

اگر بخواهیم ساده بگوییم، موی شما همان پروتئین است. پروتئینی که کراتین نامیده می‌شود بخش اعظمی از تار موی شما را در بر گرفته، آن را سالم، قوی و ارتجاعی نگه می‌دارد. اما در نتیجه آسیب ناشی از حالت‌دادن به مو، آلودگی و رنگ‌کردن مو، کراتین شروع به تجزیه می‌کند. سبک خاص زندگی و رژیم غذایی که انتخاب می‌کنید نیز می‌تواند به کمبود کراتین در بدن منجر شود. از آنجایی‌که حفظ یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین برای سلامتی و رشد مو ضروری است، عدم مصرف کافی پروتئین می‌تواند به ریزش مو منجر شود.

تلفیق رژیم غذایی ضعیف و آسیب ناشی از موارد فوق‌الذکر موجب می‌شود که تارهای موی شما شکننده شوند و به موی شما ظاهری نامطلوب می‌دهد. این‌جا جایی است که شما باید دست خود را به سوی پروتئین تراپی مو دراز کنید. پروتئین تراپی مو با محصول دارای پروتئین انجام می‌شود که مو می‌تواند آن‌ها را به آسانی جذب کند. این محصولات به قوی‌شدن و ترمیم کراتین کمک می‌کنند.

مزایای پروتئین تراپی مو

اگر مو از پروتئین ساخته شده باشد پس چرا اضافه‌کردن پروتئین اضافی را باید درمان تلقی کنیم؟ مو به طور طبیعی رطوبت از دست می‌دهد و ریشه مو از تغذیه دورتر می‌شود. به محض این‌که موی ما رطوبت و تغذیه را از دست بدهد، پروتئین کراتینه‌شده شروع به باز شدن و شکسته‌شدن می‌کند. در این صورت مو قدرت و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و پیوندها ضعیف می‌شوند. بازسازی، حمایت و تقویت این ماتریس پروتئینی مسئله‌ای کلیدی برای دارا بودن پوست سر و موی سالم است. درمان این مسئله می‌تواند به طور شیمیایی در سالن یا در خانه به صورت طبیعی‌تر انجام شود.

قبل از این‌که محصول پروتئین درمانی مناسب موی خود را انتخاب کنید باید از خود بپرسید آیا موی من به پروتئین نیاز دارد؟ این بهترین سؤالی است که از خود می‌پرسید زیرا موی شما همیشه به این درمان نیاز ندارد. بسیاری از مردم فکر می‌کنند موی خشک نشان‌دهنده‌ی این است که شما به پروتئین بیشتری نیاز دارید. اما خشکی به تنهایی دلیل خوبی برای درمان موهایتان با پروتئین نیست. اگر موی خشکی دارید ابتدا از یک نرم‌کننده استفاده کنید و رطوبت را به مو بازگردانید. تنها اگر این کار مفید واقع نشد، بهتر است از پروتئین تراپی مو استفاده کنید. در ادامه با علائم نشان‌دهنده نیاز به پروتئین تراپی و فواید پروتئین درمانی مو آشنا خواهیم شد.

خرید: سرم دو فاز مو مارال حاوی پروتئين ابريشم حجم 250 میل

محافظت از مو در برابر آسیب

مواد پروتئینی مانند پروتئین هیدرولیزشده گندم یا اسیدهای آمینه ابریشمی به صورت مستقیم به فولیکول‌ مو می‌چسبند و لایه کوتیکول را مستحکم‌تر می‌سازند. این مورد موجب ایجاد یک مانع پیرامون فولیکول می‌شود که این مانع از فولیکول در برابر آسیب‌های بعدی محافظت می‌کند.

تقویت موها

در حالیکه از دست دادن 100 تار مو در یک روز کاملاً طبیعی است و زنگ هشدار به حساب نمی‌آید، ریزش بیش از حد مو یکی از علائم کمبود پروتئین به حساب می‌آید. پروتئین بلوک ساختاری مو محسوب می‌شود. بنابراین جایگزینی پروتئینی که در فولیکول از بین رفته یا آسیب دیده به تقویت کل طول مو و درمان ریزش مو کمک می‌کند.

بهبود قابلیت ارتجاعی مو

یکی از آشکارترین علائم برای درک نیاز مو به پروتئین، مویی است که قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده است. برای درک این موضوع یک تار کوچک از موی خود را بکشید و سپس رها کنید اگر بعد از رها کردن به حالت طبیعی خود برنگشت یعنی قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده است. مویی که با فقدان پروتئین روبرو است نسبت به موی معمولی قبل از شکسته‌شدن، اغلب حالتی کشیده‌تر دارد. پروتئین تراپی مو کمک می‌کند تا مو قابلیت ارتجاعی خود را حفظ کند طوری‌که کشیدگی طبیعی داشته باشد و به راحتی به عقب برگردد.

کمک به از بین بردن شکستگی کلی مو و شکستگی قسمت انتهایی آن

پروتئین تراپی مو در زمینه‌ی بهبود قدرت و قابلیت ارتجاعی مو به از بین بردن شکستگی کلی مو و شکستگی قسمت انتهایی آن کمک می‌کند. همچنین این مزیت پروتئین درمانی مو موجب می‌شود تا افراد با دیدن ظاهر موی فرد تحت درمان تصور کنند که موی او رشد داشته است. البته از آنجایی‌که پروتئین تراپی مو از ایجاد موهای ضعیف و شکننده جلوگیری می‌کند و موهای قوی‌تر شکنندگی کمتری دارند، به طور کلی خود این درمان موجب رشد سریع‌ تر مو نیز خواهد شد.

بهبود شل و تار بودن مو

موهای شل و تار علامت دیگری است که نشان می‌دهد موی شما به پروتئین بیشتری نیاز دارد. پروتئین به احیای تارهای مو کمک می‌کند و باعث می‌شود موی شما کمتر دچار افتادگی شود.

بهبود ظاهر کلی مو

پروتئین‌ها بر روی تراکم، قابلیت ارتجاعی و تقویت مو تأثیر بسزایی دارند. به علاوه، آن‌ها به از بین بردن شکستگی کلی مو و شکستگی قسمت انتهایی آن و به دستیابی مو به شعاع بالقوه خود کمک می‌کنند. همه این موارد به شکل ظاهری بهتر و سالم‌تر مو منجر می‌شود.

پروتئین درمانی مو
پروتئین تراپی مو به بهبود ظاهر کلی مو کمک می‌کند.

پوشش ضعف های ناشی از رنگ کردن مو

رنگ مو از دیگر مواردی است که در زمینه پروتئین درمانی باید روی آن حساس باشید. اگر موی شما رنگ موی زیادی را به خود دیده باشد نیاز به اندکی پروتئین خواهد داشت. مویی که رنگ شده بسیار پرمنفذ است و نسبت به موی طبیعی قابلیت آسیب‌پذیری بالاتری دارد. پروتئین درمانی مو موهای رنگ‌شده را قدرتمندتر می‌کند و کمک می‌کند که تارهای موی قوی و سالمی داشته باشید.

ترمیم مشکل پرمنفذ بودن مو

اگر موی شما منافذ زیادی دارد، احتمالاً شکاف‌ها و فاصله‌های زیادی در تارهای مو وجود دارد. از آنجایی‌که این نوع مو آب زیادی را به خود جذب می‌کند، دچار گره‌خوردگی و وز شدن می‌شود. پروتئین تراپی مو کمک می‌کند تا موهای پرمنفذ مواد مغذی که می‌خواهند را دریافت کنند و این فواصل را مهر و موم می‌کند. می‌خواهید مطمئن شوید که موی شما منافذ زیادی دارد؟ یک آزمایش کوچک انجام دهید: یک تار موی خود را در کاسه‌ای با عمق کم آب قرار دهید. اگر مو فرو برود یعنی پرمنفذ است.

ملاحظات نوع موی سر و زمان در پروتئین تراپی مو

کارشناسان بر این باورند که پروتئین تراپی مو برای همه نوع مویی ایمن است؛ اما موهای خشک، آسیب‌دیده، رنگ‌شده، با منافذ بسیار زیاد یا موی بافتی بیشترین بهره را از پروتئین تراپی مو می‌برند. در حالیکه انجام پروتئین درمانی مو در خانه ضرری ندارد، برای موهای سالم و قوی نیازی به انجام این روش درمانی نیست.

این‌که در چه بازه‌ی زمانی پروتئین تراپی مو را انجام دهید به نوع درمانی که انتخاب می‌کنید و به علاوه نوع موی شما بستگی دارد. برخی از پروتئین درمانی‌های سَبُک‌تر را می‌توان با دفعات بیشتری مورد استفاده قرار داد (برای مثال، هفته‌ای یک‌بار). این در حالی است که درمان‌های سنگین‌تر بهتر است به تعداد دفعات کمتری صورت پذیرد (هر 4 تا 6 هفته) و همچنین به مراقبت بیشتری احتیاج دارد. قبل از این‌که از محصول پروتئین تراپی مو استفاده کنید برچسب روی آن را بخوانید تا از تعداد و بازه زمانی استفاده از آن آگاه شوید.

روش پروتئین تراپی مو

اگرچه پروتئین تراپی مو هم به صورت سالنی و هم به صورت خانگی انجام می‌شود، کارشناسان روش دوم را ترجیح می‌دهند. پروتئین درمانی سالنی حاوی مواد شیمیایی مضری نظیر فرمالدهید است. این ماده اگر با گرما ترکیب شود نتیجه معکوس خواهد داد و مو را خشک‌تر از قبل می‌کند.

برای پروتئین تراپی مو در خانه گزینه‌های زیادی وجود دارد. از جمله این گزینه‌ها می‌توان به ماسک‌های DIY و محصولات مو که حاوی پروتئین هستند اشاره کرد. اما قبل از این که روش درمانی را آغاز کنید توصیه می‌شود ابتدا بررسی کنید که موی شما دچار کمبود پروتئین هست یا خیر. این مورد نباید با فقدان رطوبت اشتباه گرفته شود. اگر چک کردید و متوجه شدید که باید پروتئین موی خود را تقویت کنید، برحسب شرایط مو و پوست سر خود به صورت هفتگی یا ماهانه این روش درمانی را در خانه انجام دهید. پروتئین تراپی مو بهتر است در زمان 30 تا 45 دقیقه انجام گیرد. لازم به ذکر است که شما می‌توانید برخی از محصولات را در شب مورد استفاده قرار دهید و صبر کنید تا صبح روی سر شما باقی بماند. یک روش ساده پروتئین تراپی مو به صورت زیر است:

مراحل

  1. ماسک پروتئین خود را از پوست سر تا انتهای مو اعمال کنید. با انگشتان خود موها را شانه بزنید و برای اطمینان از یکنواختی از یک شانه با دندانه پهن استفاده کنید.
  2. موها را به صورت دم خرگوشی ببندید و یک پوشش مانند کلاه حمام بپوشید. لازم به ذکر است برخی از محصولات پروتئین تراپی مو نیازی به پوشاننده ندارند بنابراین همیشه دستورالعمل‌های محصولات را بخوانید.
  3. برای اطمینان از توزیع گرما و همچنین جلوگیری از سوختگی، به طور مداوم از یک دمنده (با گرمای پایین) پیرامون سر خود استفاده کنید.
  4. پوشش را دربیاورید و سر خود را بشوئید. برحسب دستورالعمل ویژه محصول، ممکن است بعد از انجام پروتئین درمانی مو به شامپو نیاز داشته باشید.

بهترین محصولات پروتئین درمانی خارجی برای مو

از روغن پروتئین گرفته تا ماسک‌های پروتئینی، محصولات فراوانی برای پروتئین درمانی مو در بازارهای خارجی وجود دارند. اما چگونه می‌خواهید ارزش این محصولات را بررسی کنید؟ برای این کار نیازی نیست ویدئوهای یوتیوب را ببینید. ما چند محصول عالی را به شما معرفی خواهیم کرد.

ماسک حالت‌ دهنده برایجیو ( Briogeo Deep Conditioning Mask)

برایجیو بهترین محصول پروتئین درمانی برای موهای آسیب‌دیده شما محسوب می‌شود. مقدار کمی از آن اثربخشی طولانی‌مدتی دارد. این محصول دارای بافتی سَبُک و در عین حال فوق‌العاده مرطوب‌کننده است. به طور مؤثری موهای خشک را باز و صاف می‌کند و موجب می‌شود این نوع از موها نرم و ابریشمی شوند. از آنجایی که این محصول ملایم‌تر از محصولات درمانی دیگر است می‌توان به صورت هفتگی از آن استفاده کرد و بعد از 5 تا 10 دقیقه آن را شست‌وشو کنید.

کرم پروتئینی بازسازی و ترمیم بافت آلترنا (Alterna Texturing Protein Cream)

اگر موی شما پرمنفذ، زبر و به شدت آسیب‌دیده است این محصول مناسب شما خواهد بود. این محصول با پر کردن فواصل و شکاف‌های کوتیکول، موهای زبر را به موهایی نرم، صاف و قابل کنترل تبدیل می‌کند. به‌علاوه از مو در برابر آسیب‌های آتی محافظت می‌کند. از این محصول بر حسب آسیبی که موی شما دیده است 1 تا 3 بار در هفته استفاده کنید. در آسیب‌های بسیار حاد می‌توان تعداد دفعات استفاده را افزایش داد.

بازسازی کننده 2 دقیقه ای کراتین آفوجی (Aphogee Keratin Reconstructor)

این بازسازی‌کننده که مخلوطی از آمینو اسیدها و کراتین است حالت‌دهنده فوق‌العاده‌ای برای مو محسوب می‌شود. اگر موی شما قربانی کلر و آب سخت است، این محصول انتخاب مناسبی است. این محصول را بعد از هر شست‌وشو اعمال کنید تا موی شما بازسازی شود.

ماسک ترمیم کننده بامبل اند بامبل (Bumble and Bumble Mending Masque)

این ماسک دارای پروتئین گندم به صورت هفتگی باید مصرف شود و برای موهای آسیب‌دیده معجزه می‌کند. اگر موی خود را رنگ کرده‌اید باید از این ماسک استفاده کنید زیرا رنگ مو را از بین نمی‌برد. آن‌دسته از افرادی که موی خود را به طور منظم رنگ و صاف می‌کنند عاشق این محصول خواهند شد زیرا قدرت مو را بازیابی، قابلیت ارتجاعی آن را حفظ می‌کند و مو را قابل کنترل می‌سازد. در حالی‌که برخی از پروتئین درمانی‌ها مو را خشک می‌کنند، این ماسک که با پرو ویتامین B5 فرموله شده توازن رطوبت را حفظ می‌کند.

بسته پروتئینی حالت‌دهنده پالمرز (Palmers Deep Conditioning Protein Pack)

اگر به دنبال یک پروتئین درمانی سریع و سبک هستید این بسته پروتئینی مشکل شما را حل می‌کند. بسته پروتئینی حالت‌دهنده پالمرز به تقویت و بازسازی موی آسیب‌دیده، شکننده یا ضعیف کمک می‌کند.

طرز تهیه بهترین پروتئین تراپی دست ساز خانگی برای مو

شاید مشتاق باشید که موی خود را با پروتئین تقویت کنید. اما اگر هنوز روی خرید محصولات پروتئین درمانی شک دارید چطور است که قبل از خرید یک محصول حرفه‌ای، پروتئین طبیعی برای موی خود را امتحان کنید؟ پروتئین درمانی با تخم مرغ مؤثرترین نرم‌کننده طبیعی پروتئینی محسوب می‌شود. تخم مرغ‌ها علاوه بر پروتئین، حاوی بیوتین و سولفور نیز هستند که وقتی به صورت ماسک بر روی مو قرار می‌گیرند موجب درخشندگی مو می‌شوند. مراحل ساخت این محصول خانگی آسان و به صورت زیر است:

  • دو تخم مرغ را بشکنید.
  • آن‌ها را مخلوط و به موی خشک و تمیز اعمال کنید.
  • 30 دقیقه صبر کنید.
  • موی خود را با آب ولرم بشوئید و پس از آن از شامپوی مو استفاده کنید.

عوارض پروتئین تراپی مو

همه محصولات آرایشی عوارض جانبی مخصوص به خود را دارند. محصولات درمانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. پروتئین تراپی مو نیز با همه فوایدی که دارد می‌تواند عوارض جانبی خود را به انسان تحمیل کند. بیشترین عوارض جانبی این روش درمانی زمانی است که بیش از حد از این روش برای موی خود استفاده می‌کنید.

شکستگی مو بعد از پروتئین تراپی

شکستگی مو
اگرچه پروتئین تراپی می‌تواند از شکستگی مو جلوگیری کند اما در برخی موارد عامل ایجاد آن خواهد بود.

همانطور که گفته شد در اغلب پروتئین تراپی‌های مو از گرما استفاده می‌شود. اگر این گرما بیش از حد اعمال شود می‌تواند مو را خشک کند و باعث آسیب‌دیدگی‌های بیشتری گردد. این نوع از درمان حاوی فرمالدهید است. فرمالدهید ماده شیمیایی است که کوتیکول‌های مو را پر می‌کند و موخوره را از بین می‌برد. اما از آنجایی که مولکول‌های آبی را نیز از بین می‌برد در همان زمان، مو را دهیدراته می‌کند. یکی دیگر از عوارض جانبی فرمالدهید، سفتی و سختی است. این ماده موجب سفتی مو می‌شود. همچنین اگر از محصول به صورت نادرست استفاده کنید دچار شکستگی مو می‌شوید.

ضعیف شدن مو

پروتئین بیش‌ازحد برای موی شما سم است. وقتی از پروتئین تراپی مو استفاده می‌کنید، موی شما شروع به جذب محصول و قوی‌ترشدن می‌کند. اما اگر به طور مداوم این کار را تکرار کنید موهای شما دیگر گنجایشی برای جذب مواد مغذی ندارد و شروع به ضعیف‌شدن می‌کند.

چرب شدن مو

موهای چرب
پروتئین تراپی مو می‌تواند موجب چرب‌شدن موها بشود.

محصولات پروتئین تراپی نه‌تنها به داخل مو نفوذ می‌کنند بلکه لایه بیرونی که کورتکس نامیده می‌شود را نیز می‌پوشانند. کوتیکول‌ها در کورتکس وجود دارند. این کوتیکول‌ها راه ورود مواد غذایی، رنگ‌های مو یا دفع رنگ در هنگام بلیچینگ مو به شمار می‌آیند. وقتی مو خشک باشد، کوتیکول‌ها می‌شکنند و درون مو نمایان می‌شود. در نتیجه مو خراب شده و موخوره ظاهر می‌شود. در پروتئین درمانی این فواصل پر می‌شود و با حرارت مهر و موم می‌شود.

اما وقتی عرق می‌کنید پوست سر سموم، کثیفی و چربی دفع می‌کند. مو این روغن را برای آبرسانی و سالم ماندن جذب می‌کند. وقتی پروتئین درمانی انجام می‌دهید، این فرآیند محدود می‌شود. بنابراین، این روغن سریع‌تر ساخته می‌شود و موهای شما بسیار چرب به نظر می‌آیند. تنها راه حل آن شست‌وشوی موها است. اگر شما موهایتان را هر روز بشویید اثر پروتئین تراپی زودتر از میان خواهد رفت. همچنین به موی خود آسیب خواهید رساند زیرا موی شما باید هر 48 تا 72 ساعت شسته شود تا از حذف روغن طبیعی که پوست سر برای دفاع از خود تولید می‌کند جلوگیری شود.

محصولات پروتئین درمانی که حاوی فرمالدهید هستند می‌توانند به تحریک پوست، چشم و گلو بیانجامند

فرمالدهید بوسیله گرما تبخیر می‌شود و بخار سمی تولید می‌کند. وقتی محصول حاوی فرمالدهید را اعمال می‌کنید از ماسک استفاده کنید و در یک منطقه خاص و دارای تهویه این کار را انجام دهید. هنگامی‌که بخارها تنفس می‌شوند، می‌توانند به شدت چشم‌ها، بینی و گلو را تحت تأثیر قرار دهند. اگر محصول دارای فرمالدهید با پوست شما تماس داشت سریعاً پوست خود را با آب بشویید.

سؤالات متداول درباره پروتئین تراپی مو

پروتئین تراپی مو چیست؟

به استفاده از محصولات شیمیایی یا طبیعی دارای پروتئین برای درمان کمبود پروتئین مو، پروتئین تراپی مو اطلاق می‌شود.

چه افرادی به پروتئین تراپی مو نیاز دارند؟

افرادی که دچار کمبود پروتئین در موی خود هستند نیاز به پروتئین تراپی دارند. باید توجه داشت که اگر پروتئین مو در حد طبیعی بود از این روش درمانی استفاده نشود چون پروتئین بیش از حد عوارض جانبی را به دنبال خواهد داشت.

مزیت پروتئین تراپی مو چیست؟

پروتئین تراپی از مو در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند، مو را تقویت کرده و قابلیت ارتجاعی مو را حفظ می‌کند. همچنین مشکل پرمنفذ بودن مو را برطرف می‌سازد و مانع از شکستگی مو می‌شود. اثر جانبی رنگ کردن مو را نیز کاهش می‌دهد.

پروتئین تراپی مو چه عوارضی به دنبال دارد؟

بیشترین عوارض مربوط به پروتئین تراپی مربوط به استفاده نادرست و بیش از حد از این روش درمانی است. شکستگی مو، ضعیف شدن مو و چرب شدن مو از جمله این عوارض هستند. همچنین محصولات دارای فرمالدهید موجب تحریک پوست، بینی و گلو می‌شوند.