زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

حساسیت چشم به رنگ مو؛ علائم، عوارض و پیشگیری از آن

wordcamp
2,488
11 دقیقه
حساسیت چشم به رنگ مو؛ علائم، عوارض و پیشگیری از آن

همه ما در گوشه‌های پاکت رنگ مو و سایر محصولات مشابه، عبارت «ابتدا بر قسمت کوچکی استفاده شود» را دیده‌ایم. بدون شک فقط تعداد کمی از ما این عبارت را جدی گرفته و به دستور آن عمل کرده‌ایم. شاید این سوال‌های مهم برای شما نیز ایجاد شود که چرا باید چنین کاری کنیم؟ آیا محصولات پوستی مختلف، از استانداردهای بهداشتی و سلامتی برخوردار نیستند؟ در پاسخ باید بگوییم که بدن هر کدام از ما، نسبت به برخی ترکیبات طبیعی و یا شیمیایی حساس است. همین مسئله باعث می‌شود که برخی از ما، نسبت به محصولات کاملا استاندارد نیز حساسیت داشته باشیم. یکی از این محصولات مهم و البته پرکاربرد، انواع رنگ مو است. رنگ مو ممکن است حساسیت‌های مختلفی را ایجاد کند که حساسیت چشم به رنگ مو یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. همراه ما باشید که این نوع حساسیت و روش‌های مقابله با آن را در این نوشتار با هم بررسی کنیم.

رنگ مو چیست؟

داشتن موهای خوش‌رنگ، یکی از معیارهای زیبایی است. همین معیار سبب شده که از دیرباز، رنگ‌کردن مو در بین جوامع مختلف، رواج داشته باشد. در گذشته از انواع مواد طبیعی هم‌چون حنا، سدر و یا سایر گیاه‌های مشابه برای رنگ‌کردن مو استفاده می‌کردند. پیشرفت تکنولوژی، این بخش از زندگی مردم را نیز تغییر داد و رنگ موهای صنعتی، جایگزین مواد طبیعی شدند. رنگ مو علی‌رغم ایجاد حالت و رنگ بسیار زیبا، ممکن است به تخریب سلول‌های مو منجر شود.

علاوه بر عوارض طولانی‌مدت استفاده از رنگ مو، در برخی مواقع این محصولات باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شوند. حساسیت به رنگ‌ موها، انواع مختلفی دارد که در ادامه هر کدام را به‌اختصار شرح خواهیم داد.

انواع حساسیت ها به رنگ مو

رنگ موها با داشتن ترکیبات مختلف گیاهی و البته شیمیایی، یکی از محصولات حساسیت‌زا هستند. حساسیت چشم به رنگ مو تنها نوع حساسیت نبوده و انواع حساسیت‌های مختلف در این حوزه وجود دارند. در ادامه برخی از مهم ترین حساسیت ها به رنگ مو را با هم مرور خواهیم کرد:

قرمزی و خارش

قرمزی و خارش یکی از علائم اولیه حساسیت به رنگ مو است. این حالت معمولا در پیشانی، اطراف گردن، گوش‌ها و یا پوست سر اتفاق می‌افتد. ممکن است در همان ثانیه‌های اولیه این علائم ظاهر شوند و یا پس از گذشت دقایقی این علائم را ببینید.

تورم و تاول

تورم و تاول دیگر حالت‌های حساسیت است. ممکن است پوست پیشانی شما متورم شده و یا اینکه به دلیل طولانی‌شدن رنگ کردن موها، در نواحی متاثر از رنگ مو، تاول‌های مختلفی ایجاد شود. روشن‌کردن موها که به مواد قوی‌تر و زمان بیشتری نیاز دارد، معمولا چنین حساسیت‌هایی را ایجاد خواهد کرد.

حساسیت چشمی

تورم چشم و صورت در اثر حساسیت به رنگ مو
تورم چشم و صورت در اثر حساسیت به رنگ مو

حساسیت چشم‌ها به رنگ مو یکی دیگر از حساسیت‌های شایع است. در این حالت چشم‌ها و پلک‌ها قرمز و متورم شده و ممکن است سوزش و خارش شدیدی نیز داشته باشند. همراه با تورم و سوزش چشم در اثر حساسیت، ممکن است لب‌ها، صورت، دست‌ها و پاهای شما نیز متورم شوند.

جوش‌های ریز

بر خلاف انواع علائمی که تا اینجا برشمردیم، جوش‌های ریز و قرمز در اثر حساسیت، نه تنها در ناحیه‌های نزدیک به رنگ بلکه در تمام بدن ظاهر می‌شوند. ممکن است این جوش‌ها باعث ایجاد خارش شده و یا اینکه بدون خارش باشند. با این وجود باید بدانید ظهور جوش‌های قرمز در تمام بدن، یکی از علائم حساسیت به رنگ مو است.

دانه‌های ریز بر اثر حساسیت
ایجاد دانه‌های ریز در اثر حساسیت به رنگ مو

شوک آنافیلاکسی

خطرناک‌ترین و البته نادرترین حساسیت به رنگ مو، وقوع شوک آنافیلاکسی است. این شوک یک اورژانس پزشکی و در مواردی مرگ‌بار خواهد بود. علائم اصلی شوک آنافیلاکسی شامل موارد زیر است:

  • ظهور سریع علائمی هم‌چون سوزش، احساس گزش، تورم و دانه‌های ریز در بدن؛
  • تورم مجرای تنفسی، گلو و زبان؛
  • عدم امکان تنفس؛
  • غش‌کردن؛
  • حالت تهوع؛
  • استفراغ.

در صورت ظهور هر کدام از علائم شوک آنافیلاکسی، باید به‌سرعت با فوریت‌های پزشکی تماس گرفته و فرد علامت‌دار را در سریع‌تر زمان ممکن به اورژانس برسانید.

انواع حساسیت‌ها علائم مشابهی دارند. در ادامه، به بررسی دقیق‌تر حساسیت چشم به رنگ مو خواهیم پرداخت.

دلایل حساسیت چشم به رنگ مو

با این توضیحات کوتاه، احتمالا این سوال مهم برای شما نیز ایجاد شده باشد که دلایل چنین حساسیتی چیست؟

انواع محصولات رنگ مو، دارای ترکیبات مختلف طبیعی و شیمیایی هستند. برخی از این ترکیبات، می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک شوند. اغلب حساسیت‌ها به رنگ مو، ناشی از پارا-فنیلین دی‌آمین است. این ماده که با نام اختصاری PPD نیز شناخته می‌شود، علاوه بر رنگ مو در محصولات مختلفی هم‌چون رنگ تتوهای موقت، جوهر پرینتر و گازولین نیز وجود دارد.

معمولا در بسته‌های رنگ مو، این ماده در یک بطری مجزا و همراه با اکسیدان عرضه می‌شود. هنگامی که این مواد در رنگ مو با یکدیگر ترکیب می‌شوند، احتمال ایجاد حساسیت‌های پوستی به رنگ مو را نیز افزایش خواهند داد.

حساسیت چشمی به رنگ مو ممکن است به‌سرعت رخ دهد و یا بروز علائم چند ساعت یا حتی چند روز زمان نیاز داشته باشد. مهم‌ترین دلیل حساسیت چشم، وجود مواد آلرژی‌زا هم‌چون PPD است. در صورت داشتن چنین حساسیتی، احتمالا بدن شما در موقعیت‌های مشابه نیز چنین حساسیت‌هایی را بروز داده باشد.

جلوگیری از وقوع حساسیت به رنگ مو

استفاده از انواع رنگ مو
رنگ کردن موی دختر جوان

همه انسان‌ها ممکن است به برخی مواد طبیعی، غذاها و یا ترکیبات شیمیایی حساسیت داشته باشند. خارش و تورم و ایجاد دانه‌های ریز در بدن، برخی از علائم اولیه این نوع حساسیت‌ها است. مهم‌ترین و تنها روش جلوگیری از حساسیت به رنگ مو و یا سایر موارد حساسیت‌زا، عدم استفاده از ترکیبات آلرژی‌زا است.

به همین خاطر باید پیش از هرچیزی حساسیت‌های احتمالی بدن خود را شناخته و از محصولات حساسیت‌زا استفاده نکنید. روش‌های مختلفی برای شناخت حساسیت وجود داد. در ادامه، برخی از روش‌های کشف حس حساسیت‌های احتمالی را با هم بررسی خواهیم کرد.

انجام تست حساسیت محصول

انجام تست محصول
تست رنگ مو بر پشت گوش

همیشه پیش از استفاده از رنگ مو، تست حساسیت را انجام دهید. هر چند ممکن است شما از برند و یا محصول همیشگی استفاده نمایید، اما در برخی مواقع تغییرات مختلف باعث ایجاد حساسیت خواهند شد. بنابراین پیش از رنگ‌کردن موها، یک قطره از رنگ مو را بر بخش‌های مشخص بدن یعنی پشت گوش یا ناحیه داخلی بازو قرار دهید. تا خشک شدن کامل رنگ مو صبر کنید. در صورتی که پس از خشک شدن رنگ، خارش، تورم و یا قرمزی بر روی پوست شما ایجاد نشد، شما به این رنگ مو حساسیت ندارید.

توصیه ما این است که هر بار پیش از رنگ کردن موهای خود، از این روش استفاده کنید. تغییرات مختلف بدن، مصرف داروهای مختلف و تاثیر آن‌ها، تغییرات احتمالی ترکیبات رنگ موهای همیشگی شما، همه می‌توانند حساسیت ناگهانی ایجاد کنند. بنابراین حتی بدون سابقه حساسیت به رنگ، تست حساسیت را انجام دهید.

مراجعه به کلینیک های تخصصی

حساسیت به مواد شیمیایی، یک موضوع بسیار مهم و خطرناک است. به همین خاطر می‌توانید برای مطلع شدن از انواع حساسیت‌های بدن، به یک کلینیک تخصصی حساسیت‌های پوستی مراجعه کنید. در این کلینیک‌ها، تست حساسیت برای شما اجرا شده و انواع حساسیت‌های احتمالی شما تعیین می‌شود. پس از آن می‌توانید قبل از رنگ کردن موها یا استفاده از یک محصول جدید، ترکیبات آن را بررسی کرده و از نبود مواد حساسیت‌زا برای بدن خود، اطمینان حاصل کنید.

البته با وجود تمام این بررسی‌های اولیه، ممکن است بدن شما در دقایق و ساعات اولیه هیچ واکنشی نداشته باشد. در این صورت، تمام تغییرات پوستی و کلی بدن خود را به‌دقت تحت نظر قرار دهید. قرمزی چشم، خارش، گزش، تاری دید، ایجاد اشک و سایر نشانه‌های مشابه، برخی از نشانه‌های اولیه حساسیت چشم ها به رنگ مو است. بنابراین همه موارد را به‌خوبی به خاطر بسپارید. درصورت تشدید هر کدام از علائم، به فوریت‌های پزشکی مراجعه کرده و از پزشک کمک بگیرید.

در مراحل جدی‌تری، تورم شدید پیشانی، افزایش حجم سر، تورم شدید پلک‌ها و سایر اجزای صورت نیز رخ خواهد داد. هر کدام از این موارد ممکن است چند ساعت یا چند روز باقی بمانند. از انجام توصیه‌های خانگی پرهیز کرده و حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان حساسیت به انواع رنگ مو

پس از بروز هر نوع حساسیت به رنگ مو یا سایر بخش‌های پوست، به‌سرعت موهای خود را بشورید. در این صورت سعی کنید موها را با مقدار بسیار زیادی آب شسته و از تماس بیشتر پوست با رنگ مو جلوگیری کنید.

در برخی موارد، شستن رنگ موها باعث کاهش و یا از بین رفتن علائم خواهد شد. در غیر این صورت و افزایش علائم، برای انجام سایر اقدامات مقابله با حساسیت به رنگ مو به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

استفاده از رنگ موهای بدون مواد حساسیت‌زا

رنگ مو پروفشنال بای فاما سری Luminity حجم 80 میل شماره 5.13 رنگ قهوه ای تیره
رنگ مو پروفشنال بای فاما سری Luminity حجم 80 میل شماره 5.13 رنگ قهوه ای تیره

با اینکه در اغلب منابع مرتبط به حساسیت چشم ها به رنگ مو یا سایر حساسیت‌های پوستی، به انواع ترکیبات PPD اشاره می‌شود؛ اما باید بدانید که برخی ترکیبات طبیعی نیز می‌توانند تاثیر مشابهی داشته باشند. دارچین یکی دیگر از ترکیبات حساسیت‌زا است. ممکن است استفاده از ترکیبات دارای اسانس دارچین و یا خود آن، باعث ایجاد حساسیت پوستی و چشمی شود. بهترین راه برای جلوگیری از وقوع حساسیت، استفاده از محصولات بدون مواد حساسیت‌زا است.

برخی برندها به‌صورت خاص، رنگ موهای گیاهی و یا بدون ترکیبات حساسیت‌زا می‌سازند. هرچند در این صورت انتخاب‌های شما به‌شدت محدود خواهد شد. استفاده از حنا برای رنگ مو یا استفاده از انواع رنگ موهای موقت بدون ترکیبات قوی، دیگر گزینه‌های شما است.

رنگ مو فانتزی ویتالیتی آرت مدل Hair color plus حجم 100 میل - رنگ صورتی
رنگ مو فانتزی ویتالیتی آرت مدل Hair color plus حجم 100 میل – رنگ صورتی

برخی از برندها برای کاهش احتمال وقوع حساسیت، از ترکیب پارا-تولوئن دی‌آمین استفاده می‌کنند. این ماده که با نام اختصاری PTD شناخته می‌شود، احتمال وقوع حساسیت را کاهش خواهد داد. با این وجود برای برخی از افراد حساس‌تر، وجود PTD در ترکیبات رنگ نیز می‌تواند حساسیت‌زا باشد. بنابراین در صورت داشتن سابقه حساسیت به رنگ مو قبل از خرید یا مصرف انواع رنگ‌ها، ترکیبات آن را به‌دقت مطالعه کنید.

جمع‌بندی نهایی

وجود انواع ترکیبات قوی در رنگ مو، احتمال وقوع انواع حساسیت‌های پوستی و چشمی را افزایش می‌دهد. حساسیت چشم به رنگ مو احتمالا یکی از موارد بسیار نگران‌کننده است. علاوه بر این حساسیت، احتمال وقوع شوک آنافیلاکسی نیز در حالت‌های خیلی شدید و خاص وجود دارد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم پیش از استفاده از هر نوع رنگ مو و قبل از هر بار رنگ کردن، تست حساسیت به رنگ را انجام دهید. آیا شما نیز به انواع رنگ مو حساسیت دارید؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

علائم حساسیت به رنگ مو چیست؟

برخی از شایع‌ترین علائم حساسیت به رنگ مو، سوزش، خارش، قرمزی و التهاب پوست است. در موارد شدیدتر، شوک آنافیلاکسی نیز رخ خواهد داد. اشک، قرمزی و سوزش چشم و یا تورم شدید پلک‌ها، نشانه حساسیت چشمی است. ایجاد دانه‌های ریز در تمام بدن نیز دیگر نشانه‌های حساسیت به رنگ مو است.

تست حساسیت به رنگ مو چیست؟

برای جلوگیری از وقوع حساسیت‎‌های مختلف به رنگ مو، بهتر است پیش از استفاده، حتما تست حساسیت را انجام دهید. برای این کار، قطره‌ای رنگ بر پشت گوش یا بخش داخلی آرنج بریزید. تا خشک‌شدن رنگ صبر کنید. در صورت ایجاد قرمزی، خارش و یا التهاب، شما به این رنگ مو حساسیت دارید. حساسیت پوستی ممکن است به حساسیت چشمی نیز منجر شود. بنابراین در صورت وجود علائم اولیه، از ادامه کار و رنگ‌کردن موها خودداری کنید.

در صورت ایجاد حساسیت چشم به رنگ مو چه اقداماتی را انجام دهیم؟

در صورت بروز انواع حساسیت چشم به رنگ مو یا سایر علائم حساسیت، به‌سرعت موهای خود را با آب زیاد شست‌وشو دهید. به هیچ‌عنوان منتظر اتمام کار و رسیدن به رنگ مورد نظر، نشوید. در صورت عدم کاهش علائم پس از شست‌وشوی موها، حتما به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.