زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

چگونه ادکلن خوب انتخاب کنیم؟

wordcamp
556
9 دقیقه
چگونه ادکلن خوب انتخاب کنیم؟

هنر انتخاب ادکلن خوب، خریدِ اولین ادکلنی که می‌بینید نیست. عطری خوب است که از تمام جوانب مناسب شما باشد. هنرِ عطر زدن، یک مسئله کاملا شخصی و سلیقه‌ای است. در نهایت شما هستید که باید رایحه عطر را بپسندید. شاید عطر دوستِ شما خوش‌بو باشد اما عطری که دوستتان استفاده می‌کند، لزوما مناسب شما نخواهد بود. انتخاب ادکلن و عطر مناسب، پیچیدگی‌های دیگری هم دارد. شاید چند سال پیش، از یک عطر به صورت مداوم استفاده می‌کردید اما در حال حاضر آن عطر برای شما قابل تحمل نیست. بعضی روزها هم می‌شود که عطر شما نسبت به عطر بقیه، تندتر و قوی‌تر به نظر می‌رسد اما چگونه؟

پاسخ این پرسش‌ها به بدن شما برمی‌گردد. عملکرد بدن هر انسان می‌تواند متفاوت نسبت به فرد دیگری باشد. این عاملی است که روی انتخاب عطر، تاثیر مهمی دارد. از این رو برای انتخاب ادکلن مناسب باید بدن خود را به خوبی بشناسید و عطرهای متفاوتی را امتحان کنید تا بالاخره بهترین عطر ممکن برای بدن خود را به دست آورید. در این راه، عواملی چون نوع و طبع رایحه، جنسیت و انواع پوست مهم هستند که به بررسی آن‌ها در این مطلب می‌پردازیم.

تاثیر عطر روی انواع پوست

اولین و مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در رایحه ادکلن، به نوع پوست شما برمی‌گردد. پوست شما ممکن است خشک یا چرب باشد. اگر پوستی چرب‌تر از حد معمول داشته باشید، بهتر است عطر کم‌تری اسپری کنید تا تاثیرگذاری و ماندگاری آن بالاتر برود. غدد چربی در پوست، ماده‌ای به نام «سبوم» تولید می‌کنند که از طریق فولیکول‌های مو به سطح پوست می‌رسند. رژیم غذایی، سبک زندگی و میزان استرس بر بوی این چربیِ پوست تاثیر می‌گذارند. بنابراین اگر پوست چرب‌تر از معمول دارید، بدن شما بوی مشخص‌تری دارد و بوی بدن شما با عطری که استفاده می‌کنید، مخلوط می‌شود.

از طرفی در پوست‌های خشک، عطر خیلی سریع تبخیر می‌شود. روغن، یکی از مواد تشکیل‌دهنده عطر است که به ماندگاری آن روی پوست کمک می‌کند. اگر پوست شما خشک است، عطر ماندگاری کم‌تری خواهد داشت و باید میزان بیش‌تری از آن را استفاده کنید. بهتر است اگر پوست خشکی دارید، پیش از استفاده از عطر، پوستتان را مرطوب کنید. رطوبت پوست، کلید ماندگاری و شدت بالاتر عطر است.

طبع عطرها

شناخت رایحه‌های مناسب و سازگار با طبع شما، از نکات مهم در انتخاب ادکلن است. عطرها به دو طبع سرد و گرم تقسیم می‌شوند. عطرهای سرد معمولا برای فصول گرم سال از جمله تابستان به کار می‌روند. مثلا عطرهایی که رایحه تند و گرم دارند، برای فصل تابستان مناسب نیستند چون ممکن است باعث سردرد شوند. عطرهای گرم هم در روزهای سرد سال مثل پاییز و زمستان به کار می‌روند. از طرفی عطرهای ترش و خنک برای فصل زمستان چندان به کار نمی‌آیند. در فصل بهار هم با توجه به دمای هوا، می‌توانید طبع عطر خود را انتخاب کنید. جست‌وجو در اینترنت و فروشگاه‌های اینترنتی، می‌تواند اطلاعات خوبی در این زمینه به شما بدهد.

شناخت خانواده رایحه‌ها و ویژگی آن‌ها

در بخش قبل از طبع سرد و گرم عطرها گفتیم. در این قسمت می‌خواهیم به صورت مفصل‌تر به بررسی رایحه‌ها و تناسب آن‌ها با فصل‌ها بپردازیم. عطرها به طور کلی چهار نُت دارند. نت عطر، همان رایحه‌هایی است که از عطر استشمام می‌شود. رایحه‌های گل، رایحه‌های شرقی، رایحه‌های چوبی و رایحه‌های خنک، چهار رایحه اصلی عطر محسوب می‌شوند. عطرهای گرم مخصوص فصل زمستان، معمولا دارای رایحه‌ی تنباکو، چوب، چرم یا ادویه هستند. عطرهای سرد مخصوص فصل تابستان نیز از رایحه‌هایی چون آب، گل‌ها و سبزیجات تشکیل شده‌اند. در فصل پاییز، می‌توان از عطرهای گرم با رایحه‌های نعناع هندی، مّشک و وانیل استفاده کرد. در فصل بهار هم عطرهای دارای رایحه‌های گل و مرکبات کاربردی است. در نهایت طبع شخص شما و سلیقه‌ای که دارید، در انتخاب ادکلن تعیین کننده است.

انتخاب ادکلن
اینفوگرافیک بالا، تمام رایحه‌های مختلف را به شما نشان می‌دهد

میزان ماندگاری

برای انتخاب ادکلن، میزان ماندگاری بالا یک شرط مهم است. طبیعتا دوست ندارید بوی عطر شما دقایقی پس از استفاده از بین برود. از این رو عطری انتخاب کنید که ماندگاری بالایی داشته باشد. همان‌طور که گفته شد، میزان روغن در ماندگاری عطر تعیین‌کننده است و هر چه روغن بیش‌تر باشد، شدت بو و ماندگاری عطر بالاتر است.

پرفیوم، بالاترین غلظت روغن را میان عطرها دارد. پرفیوم‌ها بین 15 الی 30 درصد اسانس روغنی دارند. ادوپرفیوم، از 15 الی 20 درصد اسانس روغنی تشکیل شده که توسط آب و الکل، رقیق شده است. پس از پرفیوم و ادوپرفیوم، ادوتویلت‌ها قرار می‌گیرند که غلظت اسانس آن‌ها بین 5 تا 15 درصد است. در نهایت ادکلن‌ها هستند که میزان روغن آن‌ها 2 الی 4 درصد است و بقیه مواد تشکیل دهنده آن‌ها، آب و الکل است. ادکلن‌ها چون ماندگاری کم‌تری دارند و باید بیش‌تر اسپری شوند، حجم بیش‌تری نسبت به ادوپرفیوم و ادوتویلت‌ها دارند و قیمت‌شان هم پایین‌تر است. در انتخاب عطر و میزان ماندگاری، باید به تفاوت پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت و ادکلن توجه داشته باشید.

ترفندهایی حین خرید عطر

برای خرید ادکلن مناسب، باید رایحه‌های مختلفی را امتحان کنید. پس از بو کردن رایحه‌های مختلف، ممکن است بویایی شما با مشکلاتی مواجه شود. در این بین، می‌توانید بوی قهوه یا چای را استشمام کنید تا بویایی شما تازه شود. اگر این کار را نکنید، عطرِ ادکلنی که قبلا بو کرده‌اید ممکن است همراه شما بماند و در تصمیم‌گیری دچار مشکل شوید. برای تست کردن عطر، آن را به مچ دست و یا قسمت داخلی آرنج اسپری کنید. برای خرید ادکلن، حتما خودتان آن را بو کنید و کاغذهای معطر فروشنده به دردتان نخواهد خورد. این کاغذها یا کارت‌های معطر، تمام رایحه‌ی عطر را به شما منتقل نمی‌کنند و نمی‌توانید قضاوت درستی داشته باشید.

برای خرید ادکلن، از دیگران مشورت بگیرید اما صرفا به خاطر توصیه‌ی کسی عطر یا ادکلن نخرید. پیش از خرید، حتما عطر را تست کنید. در نهایت اگر می‌خواهید یک ادکلن جدید بخرید، بهتر است ابتدا یک شیشه کوچک از آن را خریداری کنید زیرا ممکن است قضاوت اولیه شما حین خرید، به هر دلیلی اشتباه شود. پس با خرید یک شیشه کوچک، صرفه‌جویی کنید. اگر هم رایحه ادکلن جدید را پسندیدید، می‌توانید در آینده یک شیشه بزرگ‌تر بخرید.

معرفی ادکلن‌های محبوب چهار رایحه اصلی

همان‌طور که اشاره شد، نت‌های گلی، شرقی، چوبی و خنک چهار رایحه اصلی عطرها محسوب می‌شوند. در این بخش از مطلب، چهار محصول محبوب و پرفروش بازار با رایحه‌های مختلف را معرفی می‌کنیم. اگر به دنبال یک راهنمای خرید ادکلن هستید، این بخش را از دست ندهید.

رایحه خنک؛ ادوتویلت مردانه بولگاری

اگر به دنبال خرید عطری با رایحه تلخ و خنک برای روزهای تابستانی هستید، ادوتویلت مردانه بولگاری سری Aqva Pour Homme یک انتخاب مناسب و جذاب خواهد بود. ادوتویلت ایتالیایی بولگاری رایحه‌ای تند، تلخ و خنک با بوی آب اقیانوس دارد. پخش بوی این ادکلن قوی و ماندگاری آن بالا است.

 رایحه خنک
خرید تستر ادوتویلت مردانه بولگاری، مدل Aqva Pour Homme

رایحه گلی؛ ادوپرفیوم زنانه شنل

تستر ادوپرفیوم شنل مدل کوکو مادموازل یک انتخاب جالب برای خانم‌هایی است که به دنبال خرید عطری خوب با رایحه گل یا میوه هستند. پس از استفاده از این ادوپرفیوم می‌توانید بوی پرتقال و بهارنارنج را استشمام کنید. این ادوپرفیوم ماندگاری بسیار بالایی دارد.

 ادکلن زنانه
خرید تستر ادوپرفیوم زنانه شنل مدل کوکو مادموازل

رایحه چوبی؛ ادوپرفیوم مردانه الحمبرا

ادوپرفیوم مردانه الحمبرا مدل Xtra wood یک عطر گرم مناسب روزهای زمستان با رایحه چوبی است که میزان اسانس و ماندگاری بالایی دارد.

رایحه چوب
خرید ادوپرفیوم مردانه الحمبرا مدل xtra Wood

رایحه شرقی؛ ادوپرفیوم زنانه ورساچه

این ادوپرفیوم زنانه ورساچه مدل OUD Oriental یک عطر خوش‌بو با رایحه‌ای شیرین، گرم و شرقی است که ساختار آن بر پایه وانیل، چوب و گیاهان معطر است.

انتخاب ادکلن
خرید ادوپرفیوم زنانه ورساچه مدل Oud Oriental

سخن پایانی

برای خرید ادکلن مناسب، باید چندین نکته را مد نظر قرار دهید. ابتدا باید از نوع و کیفیت پوست خود باخبر شوید. سپس باید آشنایی کامل با رایحه‌ها، خانواده آن‌ها و طبع عطرها پیدا کنید. میزان ماندگاری عطرها نیز از نکات مهم در خرید ادکلن است. هم‌چنین حین خرید نیز باید نکات مربوط به انتخاب یک ادکلن مناسب را رعایت کنید تا بتوانید بهترین محصول را به خانه ببرید.

به‌جز شناخت ویژگی‌های یک ادکلن و عطر خوب، موارد مهم‌ دیگری نیز در رسیدن به یک نتیجه‌ی رضایت بخش دخیل‌اند. پس اگر قصد خرید این محصول را دارید، به راهنمای خرید عطر که مخصوص شما آماده کرده‌ایم نیز سر بزنید. برای این کار تنها کافی است روی لینکی که در جمله قبلی قرار دارد، کلیک کنید.

سوالات متداول

به پایان مطلب راهنمای خرید ادکلن رسیدیم. در بخش سوالات متداول، پرسش‌های مهمی که در زمینه انتخاب ادکلن مناسب مطرح می‌شود را پاسخ داده‌ایم.

برای انتخاب ادکلن مناسب باید چه مواردی را مد نظر قرار دهیم؟

شناخت نوع پوست، انواع رایحه‌ها، جنسیت و میزان ماندگاری عطرها.

ادکلن‌ها به چند نوع تقسیم می‌شوند؟

ادکلن‌ها و عطرها به چهار رایحه شرقی، گلی، خنک و چوبی تقسیم می‌شوند.

بهترین قسمت بدن برای تست عطر کجا است؟

قسمت‌های نبض دار از جمله قسمت داخلی آرنج و مچ دست مناسب هستند.

حین خرید ادکلن رعایت چه نکته‌ای مهم است؟

برای خریدن عطر، لازم است رایحه‌های مختلفی را امتحان کنید. از این رو گاهی قهوه یا چای را بو کنید تا بویایی شما تازه شود.