زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

ترک و خشکی پوست در بهار؛ علت‌ و راهکارهای درمانی

wordcamp
327
10 دقیقه
ترک و خشکی پوست در بهار؛ علت‌ و راهکارهای درمانی

تغییرات لحظه‌ای آب و هوای فصل بهار روی پوست انسان تاثیر زیادی دارد. در این فصل ممکن است هوا برای لحظاتی گرم باشد و لحظه‌ای بعد باد و طوفان در راه باشد. همین تغییرات آب و هوایی و گرده افشانی گیاهان که باعث حساسیت پوستی می‌شوند، تاثیر زیادی در خشکی و ترک پوستی دارند. بنابراین در این مقاله قصد داریم به ترک و خشکی پوست در بهار، علت و راهکارهای درمانی آن بپردازیم تا پوستی نرم و سالم داشته باشید.

علت خشکی پوست در بهار چیست؟

احتمالا پس از عبور از یک فصل خشک و سرد، انتظار دارید که در فصل بهار پوستتان نرم و لطیف باشد. اما تغییرات آنی آب و هوای بهار و علت‌های دیگر نیز باعث خشکی پوست می‌شوند. علت خشکی پوست در بهار چیست؟ اگر می‌خواهید از بروز خشکی پوست در بهار جلوگیری کنید، توصیه می‌کنیم علت آن را در ادامه مقاله از دست ندهید.

خشکی پوست در بهار
خشکی پوست در بهار

افزایش تابش نور خورشید

از آن‌جا که در بهار هوا گرم‌تر و مطبوع‌تر می‌شود و ما شاهد افزایش تابش نور خورشید هستیم، بنابراین تمایل به ماندن و قدم زدن زیر نور خورشید نیز بیشتر خواهد بود. چگونه می‌شود پس از ماه‌های سرد و آلوده زمستان، از هوای بهار لذت نبرد؟ همین هوای مطبوع باعث می‌شود که بسیاری از افراد، تاثیرات اشعه مضر خورشید، همچون اشعه UV را از یاد ببرند.

بنابراین اگر می‌خواهید از بروز ترک پوست در بهار جلوگیری کنید، استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید. البته استفاده از کرم ضد آفتاب در همه فصل‌های سال ضروری است. اما در این فصل که میزان تابش نور خورشید بیشتر است، باید توجه بیشتری در مصرف کرم ضدآفتاب داشته باشید.

افزایش تعریق بدن

افزایش تعریق بدن نیز می‌تواند در خشکی پوست تاثیر داشته باشد. اگر در بهار، فعالیت بدنی زیادی دارید و دچار تعریق می‌شوید، برای پیشگیری از مشکلات پوستی بهار، حتما پوستتان را به خوبی بشویید و عرق را از روی پوست بدنتان پاک کنید.

بهتر است بدانید که نوع شوینده‌ای که استفاده می‌کنید نیز در میزان خشک یا مرطوب شدن پوست تاثیر دارد. برای مثال، اسکراب بدن تاپ شاپ حاوی روغن شی باتر است. اگرچه این اسکراب بافت مرده و آسیب دیده پوست را از بین می‌برد، اما ترکیباتی همچون روغن شی، نارگیل، آووکادو و آلوئه‌ورا، مانع خشک شدن پوست می‌شوند. بنابراین پوستتان پس از شست‌و‌شو، نرم و لطیف خواهد شد.

اسکراب بدن تاپ شاپ حاوی روغن شی باتر حجم 200 میل
خرید اسکراب بدن تاپ شاپ حاوی روغن شی باتر حجم 200 میل

تغییرات آب و هوا

افزایش رطوبت هوا، افزایش تابش خورشید، گرده افشانی درختان و تغییرات دیگر در این فصل از سال، باعث تغییرات متفاوت پوست می‌شود. برای مثال ممکن است پوست چرب‌تر یا خشک‌تر از فصل‌های دیگر شود که این مسئله به نوع تغذیه و هورمون‌های شما نیز بستگی دارد.

از این جهت بسیاری از پزشکان بر این باورند که به درمان ترک پوست بهاری اهمیت بیشتری بدهید، چرا که ممکن است گرد و غبار و گرده‌ها از طریق ترک‌های پوستی، وارد بدن شوند. در نتیجه ممکن است بدن واکنش نشان دهد و دچار حساسیت شود.

استفاده از کرم مرطوب کننده بدون چربی، انتخاب بهتری برای شما در این فصل خواهد بود. برای مثال کرم مرطوب کننده صورت و گردن سینت ایوز حاوی کلاژن و الاستین است. این کرم احیا کننده، آبرسانی قوی دارد و خشکی پوست را به طور قابل توجهی درمان می‌کند. همچنین کرم مرطوب کننده سینت ایوز فاقد چربی و پارابن است و بافت بسیار سبکی دارد.

کرم مرطوب کننده و احیا کننده صورت و گردن سینت ایوز حاوی کلاژن و الاستین حجم 300 میل
خرید کرم مرطوب کننده و احیا کننده صورت و گردن سینت ایوز حاوی کلاژن و الاستین حجم 300 میل

درمان خشکی پوست بهاری چگونه است؟

اکنون که علت ترک پوست در بهار را می‌دانید، زمان آن است که با انواع درمان خشکی پوست بهاری آشنا شوید. داشتن روتین پوستی در بهار به نرمی و لطافت پوست شما کمک بسزایی می‌کند. اما در صورت بروز مشکل جدی، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

خشکی پوست بهاری در نوزادان
خشکی پوست بهاری در نوزادان

از ژل شستشوی ملایم صورت استفاده کنید

اگر می‌خواهید از خشکی پوست در بهار خلاص شوید، توصیه می‌کنیم از ژل شستشوی ملایم صورت استفاده کنید. هر چه ترکیبات محصولات آرایشی و بهداشتی ملایم‌تر باشند، پوست شما کمتر دچار خشکی و ترک می شود.

برای مثال، برخی از فوم‌های شستشوی صورت حاوی ترکیبات مرطوب کننده و آبرسان هستند که پوست‌های نرمال تا بسیار خشک می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. البته محصولاتی همچون میسلار واتر نیازی به شستشوی صورت با آب ندارند. اما به یاد داشته باشید که پوست را با آب داغ نشویید چرا که آب داغ، پوست را خشک‌تر می‌کند.

دوش آب داغ نگیرید

درست است که دوش آب داغ بسیار لذت بخش خواهد بود، اما اگر پوست خشکی دارید و می‌خواهید از مشکلات پوستی بهار رها شوید، دوش آب داغ نگیرید. آب داغ، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد. اکنون که دیگر هوا رو به گرم شدن است، بهتر است از آب ولرم برای شستن پوستتان استفاده کنید. همچنین تا حد امکان، زمان حمام کردن خود را کاهش دهید.

کرم مرطوب کننده را از خود جدا نکنید

اگر نگران ترک پوست در بهار هستید، کرم مرطوب کننده را از خود جدا نکنید. احتمالا در خانه تکانی اسفند ماه، پوستتان از شست‌وشو و استفاده از مواد شوینده، خشک‌تر و آسیب‌پذیرتر از همیشه می‌شود. بنابراین ممکن است پوست، چربی و رطوبت طبیعی خود را بیش از پیش از دست بدهد.

توجه داشته باشید که کرم مرطوب کننده با کرم آبرسان متفاوت است. کرم مرطوب کننده پوست را نرم و لطیف می‌کند در صورتی که کرم آبرسان، میزان آب بافت پوست را افزایش می‌دهد و مانع چروک شدن پوست می‌شود. بنابراین استفاده از کرم مرطوب کننده و کرم آبرسان، هر دو اهمیت زیادی دارند. البته بهتر است بدانید که برخی از کرم‌های مرطوب کننده، حاوی ترکیبات آبرسان نیز هستند.

رسیدگی به پوست، تنها به داشتن روتین پوست صورت و دست خلاصه نمی‌شود. بلکه پوست بدن نیز نیاز به رسیدگی دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم پس از هر بار حمام، حتما از لوسیون بدن استفاده کنید. برای مثال، لوسیون بدن سوپکس حاوی عصاره آلوئه‌ورا و شی باتر است. این لوسیون فاقد چربی است و پوست را آبرسانی می‌کند. همچنین لوسیون سوپکس ماندگاری 24 ساعته دارد و پوست بدن را تسکین می‌بخشد.

لوسیون بدن سوپکس حاوی عصاره آلوئه ورا و شی باتر حجم 350 میل
خرید لوسیون بدن سوپکس حاوی عصاره آلوئه ورا و شی باتر حجم 350 میل

از ماسک صورت استفاده کنید

توصیه می‌کنیم در فصل بهار، از ماسک صورتی استفاده کنید که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان باشد. این ماسک‌های صورت کمک می‌کنند تا پوست روشن‌، سلامت و لطیف‌تر شود. بنابراین، در روتین پوستی خود، پس از شست‌وشوی صورت، از ماسک صورت استفاده کنید. همچنین ماسک‌های ورقه‌ای آبرسان انتخاب مناسبی خواهند بود. ماسک صورت خانگی یا آماده را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست قرار دهید تا پوست نرم و تغذیه شود.

از کرم ضد آفتاب غافل نشوید

با گرم شدن هوا، زمان آن است که برای درمان خشکی پوست بهاری، با استفاده از کرم ضد آفتاب، توجه بیشتری داشته باشید. میزان SPF کرم ضد آفتاب شما، اهمیت بسیاری دارد. توصیه می‌کنیم از کرم ضد آفتاب با SPF15 یا بیشتری استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه مضر خورشید محافظت می‌کند. همچنین کرم ضد آفتاب مانع خشکی و سوختگی پوست می‌شود. بنابراین صبح‌ها، پیش از آنکه از خانه خارج شوید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و هر دو ساعت یک بار، کرم را تمدید کنید.

آب بنوشید

احتمالا بارها شنیده‌اید که از نوشیدن آب در طول روز غافل نشوید. اما چرا نوشیدن آب به این اندازه اهمیت دارد؟ نوشیدن آب همچون رودخانه‌ای درون بدن است که آن را سیراب و از بسیاری از آلودگی‌ها پاک می‌‌کند.

همچنین نوشیدن آب در فصل‌های گرم سال، باعث تنظیم دمای بدن می‌شود. اما اگر می‌خواهید از خشکی پوست در بهار رها شوید، حتما 8 لیوان آب در روز بنوشید. چرا که نوشیدن آب باعث می‌شود که پوست جوان و شاداب باقی بماند.

امگا3 مصرف کنید

پوست برای زیبایی، لطافت و سلامت به چربی‌های مفیدی همچون امگا3 و امگا6 نیاز دارد. شما به صورت مکمل و غذایی می‌توانید امگا3 را مصرف کنید. مصرف قرص امگا3، زیر نظر پزشک کمک می‌کند تا چربی پوست تنظیم و از پیری زودرس پوست جلوگیری شود.

اما مصرف غذاهای دریایی، همچون ماهی و میگو نیز به افزایش سلامت پوست و بدن کمک بسزایی می‌کنند. در این صورت مصرف امگا3 و چربی‌های مفید را در رژیم غذایی خود فراموش نکنید، چرا که بدن به این چربی مفید نیاز دارد.

آنتی اکسیدان مصرف کنید

خوشبختانه فصل بهار تنها با حساسیت و خشکی پوست همراه نیست و میوه‌ها و سبزیجات پر خاصیتی نیز به همراه می‌آورد. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان، به سلامت پوست و بدن کمک بسزایی می‌کنند. برای مثال آنتی‌اکسیدان مانع آزاد شدن رادیکال‌های آزاد در بدن خواهد شد و مانع بروز بسیاری از مشکلات پوستی بهار و بیماری‌های دیگر می‌شود.

مواد غذایی همچون کلم بروکلی، اسفناج، هویج، سیب زمینی، تربچه، کاهو و میوه‌های بهاری، سرشار از آنتی اکسیدان هستند که باعث رفع و درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند و پوست را شاداب و جوان می‌کنند.

سخن آخر

ترک پوست در بهار، یک بیماری شایع و نرمال است. شدت این بیماری پوستی می‌تواند با تغییرات آب و هوا بیشتر شود. بنابراین داشتن روتین پوستی و رسیدگی پوست در این فصل از سال، اهمیت بسیاری دارد. از این جهت به یاد داشته باشید که همیشه پوست خود را مرطوب کنید و به رژیم غذایی خود اهمیت بیشتری بدهید.

برای درمان خوشکی پوست در بهار، از مرطوب‌کننده غافل نشوید.
برای درمان خوشکی پوست در بهار، از مرطوب‌کننده غافل نشوید.

سوالات متداول از خشکی پوست در بهار

اگرچه خشکی پوست در بهار یک بیماری شایع است، اما عدم رسیدگی پوست، این بیماری را وخیم‌تر می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم برای داشتن پوستی سالم و لطیف، به سوالات متداول از خشکی پوست در بهار توجه داشته باشید تا با روتین پوستی در این فصل، بیشتر آشنا شوید.

چرا در بهار پوست خشک می‌شود؟

تابش نور خورشید در فصل بهار بیشتر می‌شود. بنابراین تغییرات آب و هوایی، تعریق و کاهش آب بدن و گرده افشانی گیاهان باعث بروز خشکی پوست در فصل بهار می‌شوند. البته بهتر است بدانید که ممکن است بدن نیز با تغییر فصل دچار تحولاتی شود. بنابراین تغییرات هورمون‌ها نیز در بروز خشکی پوست بی‌تاثیر نیست.

روتین پوستی در بهار چگونه است؟

توصیه می‌کنیم برای روتین پوستی در بهار، سراغ محصولات بهداشتی ملایم بروید. برای مثال از ژل یا فوم شستشوی صورت ملایم، ماسک صورت ملایم و آبرسان و کرم مرطوب کننده بدون چربی استفاده کنید. در این صورت پوستتان کمتر دچار حساسیت و نیز خشکی می‌شود.

در صورت بروز خشکی و ترک پوستی در بهار چه باید کرد؟

در صورتی که دچار ترک پوست در بهار شدید، حتما به روتین پوستی اهمیت بیشتری بدهید. پیش از هر چیز، به یاد داشته باشید که نوشیدن آب به میزان کافی و مصرف غذاهای سالم نیز در داشتن پوست لطیف و جوان، اهمیت دارند. بنابراین کرم مرطوب کننده و کرم آبرسان را از خود دور نکنید و پس از هر بار شستشوی دست و صورت، پوستتان را مرطوب کنید.