زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

چگونه از گره خوردن موی نوزاد جلوگیری کنیم؟

تیم تحریریه مو تن رو
614
9 دقیقه
چگونه از گره خوردن موی نوزاد جلوگیری کنیم؟

قطعا برای بسیاری از شما والدین، تماشای تغییرات بسیاری که در کودک نوپای شما با به دنیا آمدن و رشد او به وجود می‌آید بسیار هیجان انگیز است- برای مثال برداشتن اولین قدم‌ها، دندان درآوردن، یادگیری، کاوش و رشد موهای پر. اما همراه با این تغییرات هیجان‌انگیز، چالش‌هایی نیز برای والدین وجود دارد. به عنوان مثال، زمانی که موهای تیره و نازک کودک شما رشد می‌کند، دائما موهای نوزاد گره می‌خورد و مجبور هستید به دنبال حالت‌دهنده‌ها و نرم کننده‌های مختلف بروید؟ احتمال بسیاری از شماها چنین چالشی را تجربه کرده‌اید. در حالی که گره خوردن موهای نوزاد دلبندتان، می‌تواند درس آرامی برای سنجش صبر شما باشد، اما مهم است که بدانید چگونه می‌توانید مانع از گره خوردن موها شوید. ما در اینجا هستیم تا به شما بگوییم که چه راهکارهایی در این زمینه وجود دارد.

کودکان نوپا و موهای درهم و برهم

اکثر کودکان با لایه‌ای ظریف از مو به دنیا می‌آیند که به مرور زمان ضخیم می‌شود و رشد می‌کند. اما مشکل از همان ابتدا این است که موهای نازک به راحتی گره می‌خورند و وقتی کودک نوپایی دارید که در حال حرکت و کاوش است، گره خوردن موهای او عملا اجتناب‌ناپذیر است.

گره خوردن موهای کودک نوپا بعد از دوش گرفتن یا برس زدن موهای او می‌تواند به مانند یک جنگ باشد. جنگی که احتمالا با گریه، جیغ و دعوا کامل می‌شود. اما خب هیچ والدینی نمی‌خواهد باعث ایجاد درد نوزاد خود شود. از این رو هنگامی که گره‌هایی در مو به وجود می‌آید، برخی از والدین سریعا موهای نوزاد خود را کوتاه می‌کنند. اما این راه، تنها راه ممکن و لزوما بهترین آن نیست. حتی ممکن است بدترین آن هم باشد. زیرا ما معتقدیم راه‌هایی وجود دارد که بر کوتاه کردن مو اولویت دارند و بهتر است زمانی سراغ کوتاه کردن موهای نوزاد بروید که راه‌های دیگر پاسخگو نباشد. اما این راه‌حل‌ها چیستند؟ پیش از آنکه به سراغ راه‌حل‌ها برویم بد نیست که بدانیم گره‌های مو برای چه ایجاد می‌شوند؟

علل ایجاد گره‌ های مو

گره می‌تواند به دلایل متعددی از جمله داشتن موهای ناسالم و خشک ایجاد شود. هنگامی که پوست سر خشک است، موها نیز می‌توانند خشک و شکننده شوند. بنابراین مطمئن شدن از سالم، تمیز و مرطوب بودن موهای کودک بسیار مهم است. توجه به این نکته، خود یک راه‌حل مناسب جهت جلوگیری از گره خوردن موهای نوزاد یا کودک شما است. علاوه بر این، راه‌حل‌های دیگری نیز وجود دارد که عبارت است از:

برس زدن موها قبل از استحمام نوزاد

قبل از حمام، موها را شانه کنید تا از گره خوردن آن مطمئن شوید. نادیده گرفتن این مرحله می‌تواند یک گره کوچک را در طول فرآیند شستشو/خشک کردن ایجاد کند.

برس زدن مرتب موها در اوقات عادی

به گفته نشریه StyleCraze، برس زدن منظم موها از گره خوردن آنها جلوگیری می‌کند. به گفته این نشریه، این به این دلیل است که هنگام برس زدن، مو صاف می شود و سلامت کلی مو بهبود می‌یابد.علاوه بر این، هنگامی که مو برس زده می‌شود، فولیکول‌های مو تحریک می‌شود.

وقتی این اتفاق می‌افتد، پوست سر سالم می‌ماند و از خشک شدن موها جلوگیری می‌کند، که باز هم در جلوگیری از گره خوردن موها بسیار ضروری است. البته نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد، استفاده از برس مخصوص نوزادان است. نوزادن پوست سر نازک و نرمی دارند و ممکن است سریعا به برس‌ها و یا شانه‌های زبر و سفت، واکنش نشان دهند.

ست شانه و برس کودک سوییت بیبی مدل 652
ست شانه و برس کودک سوییت بیبی مدل 652

از شامپو مخصوص کودک استفاده کنید

برای اطمینان از عدم ایجاد گره حتما باید از شامپو بچه در مقابل شامپو بزرگسالان استفاده کنید. همانطور که گفتیم مو و پوست سر نوزاد بسیار حساس است. در نتیجه، استفاده از شامپویی که برای بزرگسالان ساخته شده است، نمی‌تواند برای یک نوزاد مناسب باشد. زیرا باعث خشکی بیش از حد مو و پوست سر می‌شود. وقتی شما از یک شامپو مخصوص بزرگسالان برای نوزاد استفاده کنید، موها و پوست سر او سریعا واکنش نشان می‌دهد و با از دست دادن رطوبت، خشک می‌شود. و وقتی این اتفاق می‌افتد، گره‌های مو نیز زیاد می‌شود. از طرفی انتخاب شامپویی که به طور خاص برای نوزادان ساخته شده است به متعادل نگه داشتن PH پوست سر آنها کمک می‌کند. اگر در خرید و یا انتخاب شامپوی مخصوص نوزاد یا کودک خود با مشکل مواجه هستید، ما این محصولات را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • شامپو بچه سيلوكسان طرح نهنگ حجم 150 میل
  • شامپو مو کودک سایرو حجم 750 میل
  • شامپو کودک جانسون 500 میل
  • شامپو کودک سایرو حاوی عصاره بابونه مناسب انواع مو حجم 300 میل
  • شامپو کودک گارنیه حاوی عصاره زردآلو و گل پنبه حجم 250 میل

علاوه بر این محصولات می‌توانید با مراجعه به سایت موتن‌رو، محصولات متنوع بیشتری را بیابید.

شامپو بچه سيلوكسان طرح نهنگ حجم 150 میل
شامپو بچه سيلوكسان طرح نهنگ حجم 150 میل

از شستن یا استحمام بیش از حد جلوگیری کنید

وقتی صحبت از شستن موهای کودک می‌شود، بسیاری فکر می‌کنند باید کودک را هر روز به حمام ببرند. تصور اغلب والدین این است که استحممام باعث صافی موهای نوزاد می‌شود و از گره خوردن زیاد مو جلوگیری می‌کند. اما اینطور نیست و جالب است  بدانید که استحمام زیاد، خود عامل گره خوردن موهای نوزاد است. استحمام کودک نباید بیش از دو تا سه روز در هفته انجام شود. این کار از خشک شدن چربی پوست سر جلوگیری می‌کند و در نتیجه موها را نیز سالم تر نگه می‌دارد.

حمام کردن کودک
حمام کردن کودک

از نرم کننده استفاده کنید

نرم کننده کلیدی است که به جلوگیری از گره خوردن مو کمک می‌کند. همچنین در هنگام شستن موها، منجربه نرمی و تغذیه موها می‌شود. در واقع رطوبتی که نرم کننده به مو می‌دهد از وز شدن موها جلوگیری می‌کند. هر چه موخوره کمتر باشد، احتمال درهم ریختگی کمتر می‌شود و در نتیجه گره خوردن موها نیز کمتر می‌شود.

از اسپری ضد گره کمک بگیرید

برای موهایی که اغلب گره می‌خورند اسپری‌های ضد گره وجود دارد که در جلوگیری از گره یا باز شدن گره‌ها بسیار عالی عمل می‌کنند. اگر بعد از استفاده از شامپو و نرم کننده کودک، نتیجه لازم را به دست نیاوردید، اضافه کردن یک اسپری باز کننده گره مطمئناً موثر خواهد بود. نکته کلیدی در رابطه با اسپری ضدگره این است که هنگام استفاده از اسپری، آن را آزادانه به تمام قسمت‌های موی نوزاد بمالید. این کار باعث می‌شود تا اطمینان حاصل کنید که کل موها با اسپری آغشته شده است.

خوب است بدانید اسپری ضد گره به ایجاد رطوبت نیز کمک می‌کند. پس بدون هیچ ترسی از آن استفاده کنید. نرم کننده و باز کننده گره مو کودک جانسون 500 میل و اسپری گره باز کن و نرم کننده موی کودک فیروز 300 میل از جمله محصولات خوب در این زمینه است که می‌توانید با مراجعه به فروشگاه موتن‌رو، آن را تهیه نمایید.

هنگام شستن موها را مرتب نکنید

بسیاری از مواقع گره‌ها به دلیل نحوه شستن مو ایجاد می‌شوند. در حالی که حالت دادن به موهای کودک با شامپو به سبک دیوانه وار سرگرم کننده است، اما انجام این کار باعث ایجاد گره می‌شود. بهترین راه برای شستن موهای نوزاد جهت جلوگیری از گره خوردن، «شستن آن در جهتی است که موهای کودک قرار دارد». با انجام این کار، گره ایجاد نمی‌شود و موها با شانه کردن در هنگام شست و شو، آسیب نمی‌بینند.

در نهایت، برای جلوگیری از ایجاد گره، موها را مرتباً کوتاه کنید

همانطور که در ابتدای این نوشته اشاره کردیم، کوتاه کردن موها یک روش خوب برای جلوگیری از گره خوردن موها است. اما این راهکار در صورتی مناسب است که سایر روش‌های پیشنهادی موثر واقع نشود. از سویی اگر قرار باشد برای جلوگیری از گره خوردن موها، همیشه آنها را کوتاه کنید، ممکن است هیچ گاه قادر به بلند کردن موهای نوزاد خود نشوید. این موضوع به خصوص در رابطه با موهای دختران، چندان خوشایند نیست. با این حال اگر واقعا هیچ کدام از روش‌های معرفی شده جواب ندادند که ما بعید می‌دانیم، آنگاه سراغ کوتاه کردن موها بروید.

کوتاه کردن موی کودک؛ راهی برای جلوگیری از گره خوردن مو
کوتاه کردن موی کودک؛ راهی برای جلوگیری از گره خوردن مو

سخن نهایی

حساسیت در مورد گره خوردن موهای نوزاد به دلیل آن است که نوزاد تحمل هیچ دردی حتی کوچکترین دردها را ندارد. از سویی، پوست و موهای نوزاد بسیار حساس است و استفاده از هر روش یا محصولی جهت جلوگیری از گره خوردن موها امکان‌پذیر نیست. مشکل دیگری که وجود دارد این است که نوزاد خود توانایی رسیدگی به موها را ندارد. از این رو والدین باید کار رسیدگی به موهای نوزاد را انجام دهد و مرتبا مراقب باشد که موهای کودک گره نخورد. با این حال با تمام مشکلاتی که وجود دارد، به نظر می‌رسد راه‌حل‌هایی که به آنها اشاره کردیم تا حد زیادی می‌تواند به حل مشکل نوزاد شما کمک کند.

حتما روش‌های مورد اشاره را تا چند هفته و حتی چند ماه تکرار کنید تا به نتیجه مورد انتظار خود برسید. توصیه ما این است که در استفاده از محصولات نیز دقت کامل را به کار برید و آنها را از جاهای معتبر مانند فروشگاه موتن‌رو تهیه کنید. تمام محصولات مو‌تن‌رو دارای استانداردها و تاییدیه‌های پزشکی هستند و شما می‌توانید با خیال راحت آنها را استفاده نمایید.

سوالات متداول و پاسخ به آن ها

آیا محصولات معرفی شده برای تمام نوزادان قابل استفاده است؟

بله، محصولاتی که به معرفی آنها پرداختیم مختص تمام نوزادان است. فقط در هنگام مصرف، به دستور استفاده از آنها توجه کنید تا نتیجه بهتری بگیرید

آیا گره خوردن موهای نوزادان، در صورت رفع نشدن تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا خواهد کرد؟

به این سوال نمی‌توان پاسخ قطعی داد. زیرا جنس موهای افراد در این موضوع بسیار تعیین کننده است. ممکن است برخی از نوزادان به دلیل داشتن موهای نازک و حتی علیرغم درمان گره خوردن موها، در بزرگسالی نیز با این مشکل مواجه باشند. اما درمان در دوره نوزادی، حتی اگر به نتایج قطعی هم نرسد، اثربخش است و تا حدود زیادی از این مشکل در بزرگسالی جلوگیری می‌کند.