زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

سفیدک موی سر را با این روش‌های خانگی درمان کنید

wordcamp
2,645
10 دقیقه
سفیدک موی سر را با این روش‌های خانگی درمان کنید

سفیدک‌ موی سر که به آن شوره هم می‌گویند، عارضه‌ای دردسرساز و سمج است که به‌راحتی دست از سر افراد بر نمی‌دارد. همان‌گونه که از نام این عارضه پیداست، تکه‌های ریزی سفیدی میان موهای سر ایجاد می‌کند. شوره سر در کنار التهاب پوست سر، ظاهر نازیبایی برای موها ایجاد می‌کند. اگر جلوی این عارضه را نگیرید، وخیم‌تر می‌شود و از بین موها روی لباس می‌ریزد و سرووضع فرد را نیز نامرتب و کثیف نشان می‌دهد. به همین منظور احتمال زیادی وجود دارد که شما یا یکی از نزدیکان‌تان تاکنون گرفتار شوره سر شده باشید. از آنجایی سلامت وجود نازنین شما از هر چیزی دیگری برای ما مهم‌تر است، در ادامه با هم دلایل شوره سر را بررسی می‌کنیم. در انتها نیز به روش‌های خانگی اشاره می‌کنیم تا به لطف آن‌ها برای همیشه از شر سفیدک موی سر خلاص شوید.

درمان‌های موضعی شوره سر

سفیدک موی سر عارضه‌ای بسیار رایج است. تحقیقات ثابت کرده نزدیک به ۵۰ درصد از جمعیت کر‌ه‌زمین از سفیدک مو رنگ می‌برند. برای درمان این عارضه شامپوهای بی‌شماری در بازار وجود دارد. از طرف دیگر درمان‌های خانگی نیز سراغ داریم که شوره سر را از بین می‌برد. از آنجایی که این درمان‌ها کاملاً بی‌ضرر هستند و سلامت موهای شما را به خطر نمی اندازند، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا از درمان خانگی شوره سر کمک بگیرید. اگر این درمان‌ها نتیجه نداد سراغ داروهای شیمیایی بروید. برای درمان شیمیایی می‌توانید از شامپو ضد شوره دیپ سِنس کمک بگیرید.

۱. ترکیب روغن درخت چای و شامپو

رشد بیش‌ازحد قارچ‌ها زمینه ایجاد شوره سر را فراهم می‌کند. به همین دلیل بهتر است از ترکیبات طبیعی ضد باکتری کمک بگیرید. روغن درخت چای منبع سرشاری از ترکیبات ضد باکتری دارد. با این حساب شامپویی که حدود ۵ درصد روغن درخت چای داشته باشد، انتخاب مناسبی برای درمان شوره سر است. اگر چنین شامپویی را در بازار پیدا نکردید، غم به دل خود راه ندهید. در عوض کافیست ۵ تا ۱۰ قطره روغن درخت چای را داخل قوطی شامپویی بریزید که از آن استفاده می‌کنید. سپس قوطی را حسابی تکان دهید تا روغن درخت چای با ترکیبات شامپو مخلوط شود. در نهایت نیز موهای خود را با شامپویی که درست کرده‌اید کاملاً بشویید. این درمان را تا زمانی که شوره سر از بین برود ادامه دهید.

  • توجه داشته باشید که روغن درخت چای ترکیبات سمی دارد و نباید خورده شود. از آن‌جایی که احتیاط شرط عقل است، از تماس این روغن با اطراف دهان برحذر باشید.
  • اگر خدای ناکرده حواستان نبود و مقداری روغن درخت چای به چشمان شما نفوذ کرد، چشم‌ها را سریعاً‌ با آب گرم بشویید. در صورت قرمزشدن چشم یا التهاب، حتماً به چشم‌پزشک مراجعه کنید.
  • روغن رقیق‌نشده درخت چای را نباید مستقیماً روی پوست سر بمالید. این روغن ترکیبات قوی دارد و پوست را ملتهب می‌کند. اگر در حین استفاده از این روغن حساسیت‌هایی مانند خارش، سوزن‌سوزن‌شدن، سوزش یا قرمزی پوست پیدا کردید، درمان را متوقف کنید. در این شرایط از درمان‌های خانگی دیگری برای از بین‌بردن سفیدک موی سر کمک بگیرید.
روغن درخت چای
روغن درخت چای، موثر در رفع شوره سر

۲. التهاب پوست سر را با روغن برگ لیمو کاهش دهید

روغن برگ لیمو نیز همانند روغن درخت چای خاصیت ضد باکتری دارد. به لطف این خاصیت می‌توانید روی اثربخشی روغن برگ لیمو برای درمان شوره سر حساب باز کنید. این روغن در کنار از بین‌بردن سفیدک سر، پوست سر را التیام می‌بخشد. اگر در بازار شامپویی با روغن برگ لیمو دیدید، از آن برای درمان شوره سر کمک بگیرید. در غیر این صورت چند قطره روغن برگ لیمو داخل شامپوی خود بریزید. سپس قوطی شامپو را کاملاً تکان دهید تا ترکیبات مخلوط شود. در نهایت نیز با شست‌و‌شوی روزانه یا چند‌ روز یک‌بار موها، سفیدک موی سر را درمان کنید.

  • برای اثربخشی کامل بهتر است دست‌کم ۲ تا ۳ هفته موها را با شامپو و روغن برگ لیمو بشویید.
  • روغن برگ لیمو رقیق‌نشده را مستقیماً روی پوست سر نمالید. این روغن پوست سر را ملتهب می‌کند.
 روغن برگ لیمو
خاصیت ضد باکتری روغن برگ لیمو به از بین بردن شوره سر کمک می کند

۳. موها و پوست سر را با ژل آلوئه ورا ماساژ دهید

مقدار زیادی ژل آلوئه‌ ورا خالص را روی پوست سر بمالید. سپس موها و پوست سر را حسابی ماساژ دهید. در مرحله بعد اجازه دهید آلوئه ورا چیزی حدود یک ساعت روی پوست سر شما باقی بماند. سپس موهای خود را با شامپویی که ترکیبات ملایمی دارد بشویید. در پایان مو و پوست سر را کاملاً خشک کنید. این فرایند را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید تا نشانه‌های بهبودی نمایان شود. در کنار این درمان، استفاده از شامپو ضد شوره فاقد سولفات استم سل سری Pro نیز پیشنهاد می‌شود.

  • ژل آلوئه‌ ورا سرشار از آنتی‌اکسیدان و اسید‌های آمینه است. این ترکیب گیاهی خاصیت التیام‌بخش دارد و پوستی که بر اثر شوره سر ملتهب‌شده را سریعاً درمان می‌کند. از طرف دیگر ژل آلوئه ورا خاصیت ضد باکتری نیز دارد. به لطف این ویژگی‌ها ژل آلوئه ورا انتخاب مناسبی برای درمان سفیدک موی سر به حساب می‌آید.
  • ژل آلوئه ورا برای بعضی از افراد حساسیت ایجاد می‌کند. به همین دلیل قبل از اینکه مقداری زیادی ژل آلوئه‌ ورا روی پوست سر بمالید، مقدار کمی از آن را به مچ دست بزنید. سپس بگذارید ۲۴ ساعت بگذرد. در این شرایط اگر پوست مچ دست شما ملتهب نشد، باخیال راحت می‌توانید آلوئه‌ ورا را روی سر و موها بمالید.

در صورت خارش، التهاب یا افزایش حساسیت به نور مستقیم خورشید، استفاده از ژل آلوئه ورا را متوقف کنید.

ژل آلوئه ورا
آلوئه ورا در زمینه رفع شوره سر یک ماده تاثیرگذار و کاربردی است

۴. سفیدک موی سر را با روغن نارگیل کاهش دهید

جالب است بدانید تحقیقات ثابت کرده روغن نارگیل اثربخشی چشم‌گیری در کاهش التهاب‌های پوست سر دارد. پیشنهاد می‌کنیم ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را مستقیماً روی پوست سر و موها بمالید. سپس بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه در همین حالت باقی بماند. در نهایت موها را بشویید.

  • برای اثربخشی بیشتر می‌توانید روغن نارگیل را شب استفاده کنید و بگذارید تا صبح روی سر شما باقی بماند. در این شرایط کلاه شنا به سر کنید تا روغن نارگیل روی بالش مالیده نشود. صبح که از خواب بلند شدید، سرتان را با آب گرم بشویید تا اثری از روغن نارگیل باقی نماند.
  • روغن نارگیل را حسابی با دست روی پوست سر و موها بمالید تا گرم شود. این روش به نفوذ روغن نارگیل به داخل منافذ پوست کمک می‌کند. اگر حوصله داشتید، روغن نارگیل را با مقدار کمی آب گرم مخلوط کنید تا نفوذ راحت‌تری داخل پوست داشته باشد.
  • به جای روغن نارگیل خالص، می‌توانید سر و موها را با شامپوی حاوی روغن نارگیل بشویید.
  • روغن نارگیل خالص در عطاری‌ها و فروشگاه‌های آنلاین داروهای گیاهی موجود است.
روغن نارگیل
روغن نارگیل نقش به سزایی در کاهش التهاب پوست سر دارد

۵. پوست سر را با جوش‌ شیرین لایه‌برداری کنید

جوش شیرین که به آن بِیکینگ سودا هم گفته می‌شود، خاصیت لایه‌برداری موثری دارد. به لطف ترکیبات جوش شیرین، شوره سر از بین می‌برود و قارچ‌ها کشته می‌شوند. سه‌چهارم فنجان را با آب پر کنید. سپس ۴ قاشق‌غذاخوری جوش‌ شیرین داخل فنجان بریزید. جوش شیرین و آب را به هم بزنید تا ترکیبی خمیری‌مانند ایجاد شود. سپس این خمیر را روی موها و پوست سر بمالید. اجازه دهید این خمیر بین ۱ تا ۳ دقیقه روی پوست سر باقی بماند. در نهایت موها و سر را با آب بشویید.

  • از آنجایی که کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند، می‌توانید چند قطره روغن درخت چای به ترکیب جوش شیرین و آب اضافه کنید.
  • استفاده بیش‌از‌حد جوش شیرین پوست سر را خشک و ملتهب می‌کند. توصیه می‌شود این ترکیب را هفته‌ای یک بار روی پوست سر و موها بمالید. اگر پوست سر شما دچار التهاب شد یا اینکه متوجه شدید موهایتان خشک و شکننده‌شده، استفاده از جوش شیرین را متوقف کنید.
  • برای کاهش خشکی پوست در اثر جوش شیرین، پس از استفاده از این ترکیب، موها را با کاندیشنرهای آبرسان بشویید. روغن نارگیل و روغن آرگان نیز انتخاب مناسبی برای جلوگیری از خشکی پوست سر به حساب می‌آید.
جوش شیرین
جوش شیرین خاصیت لایه برداری بالایی دارد

۶. قرص آسپرین له‌شده به شامپوی خود اضافه کنید

شوره سر را با اسید سالیسیلیک (salicylic acid) می‌توان درمان کرد. جالب است بدانید آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک است. جالب‌تر اینکه اسید سالیسیلیک یکی از ترکیبات اصلی شامپوهای ضد شوره سر شناخته می‌شود. به همین دلیل با استفاده از قرص آسپرین می‌توانید شوره سر را درمان کنید. برای این کار یک یا ۲ قرص آسپرین له شده را با یک قاشق‌ غذاخوری شامپو مخلوط کنید. سپس با این ترکیب، موهای خود را بشویید. اجازه دهید ۲ تا ۳ دقیقه شامپوی محتوی قرص آسپرین روی پوست سر شما باقی بماند. در نهایت سر و موها را کاملاً آبکشی کنید.

  • به جای استفاده از قرص آسپرین و شامپو معمولی می‌توانید شامپو ضد شوره سر دارای اسید سالیسیلیک خریداری کنید.
  • در صورت مشاهده التهاب، قرمزی، سوختگی و خارش پوست سر، این درمان را متوقف کنید.
  • ترکیب قرص آسپرین و شامپو را هفته‌ای ۲ تا ۴ بار استفاده کنید تا شوره سر کاملاً از بین برود.
  • اگر از درمان‌ های خانگی نتیجه نگرفتید، شامپو درمان شوره مو یانسی پروفشنال را امتحان کنید.
قرص آسپرین له شده
اسید سالیسیلیک موجود در قرص آسپرین له شده به رفع شوره سر کمک می‌کند

سخن پایانی

سفیدک موی سر ممکن است عارضه‌ای ناراحت‌کننده به نظر برسد. اما غم به دل خود راه ندهید، مطمئن باشید با روش‌هایی که برای درمان شوره سر مطرح کردیم، زودتر از چیزی که فکرش را بکنید از این عارضه رهایی پیدا می‌کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم همراهان ما در مو‌تن‌رو اطلاعات سودمندی از درمان سفیدک سر دارند، خواهشمندیم این اطلاعات مفید را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در رابطه با درمان شوره سر

شوره سر چیست؟

شوره سر، تکه‌های ریزی سفیدی میان موهای سر ایجاد می‌کند. شوره سر در کنار التهاب پوست سر، ظاهر نازیبایی برای موها ایجاد می‌کند.

شوره سر را چگونه باید درمان کرد؟

برای درمان سفیدک موی سر روش‌های شیمیایی و طبیعی زیادی وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا برای درمان شوره سر از روش‌های خانگی کمک بگیرید، اگر این روش‌ها نتیجه نداد روش‌های شیمیایی و پزشکی را آغاز کنید.

شوره سر را چگونه با روش‌های خانگی درمان کنیم؟

ژل آلوئه ورا، جوش‌ شیرین، آسپرین و روغن درخت چای گزینه‌های مناسبی برای درمان سفیدک موی سر به حساب می‌آید.

برای آبرسانی پوست سری که تحت درمان خانگی سفیدک قرار دارد چه ترکیباتی استفاده کنیم؟

روغن نارگیل و روغن آرگان ترکیبات آبرسانی برای حفظ رطوبت‌ پوست سر دارند.