زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

روش تشخیص فاسد بودن انواع لوازم آرایش

تیم تحریریه مو تن رو
3,769
12 دقیقه
روش تشخیص فاسد بودن انواع لوازم آرایش

روش تشخیص لوازم آرایش فاسد را می‌دانید؟ آیا می‌دانید استفاده از لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته چه عوارضی برای پوست شما خواهد داشت؟ در این مقاله از مو تن رو می‌خواهیم با شما در مورد روش تشخیص فاسد بودن انواع لوازم آرایشی صحبت کنیم و به شما بگوییم در صورت استفاده از لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته چه مشکلاتی ممکن است برای شما و سلامت پوستتان پیش بیاید. پس اگر این مسئله برایتان مهم است تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

نشانه های فاسد شدن لوازم آرایشی چیست؟

استفاده از لوازم آرایشی که فاسد شده‌اند و تاریخ مصرف آن‌ها گذشته، عوارض زیادی برای سلامت پوست دارد. اما شاید بپرسید اصلا چگونه متوجه شویم لوازم آرایشی ما فاسد شده‌اند؟ در اینجا ما می‌خواهیم نشانه‌های فاسد شدن لوازم آرایشی را به شما بگوییم. علائم لوازم آرایشی فاسد عبارتند از:

تغییر رنگ لوازم آرایشی

یکی از نشانه‌های فاسد شدن لوازم آرایشی تغییر رنگ آن هاست. مثلا اگر دیدید کرم پودرتان تغییر رنگ داده و رنگ آن شبیه روزهای اولش نیست، بدانید فاسد شده و نباید از آن استفاده کرد. بیشتر کرم پودرها، کرم های درمانی، ضد آفتاب ها و … بعد از اتمام تاریخ مصرف، تغییر رنگ داده و استفاده از آن‌ها مجاز نیست.

تغییر بافت لوازم آرایشی

یکی دیگر از راه‌های تشخیص لوازم آرایش فاسد، مشاهده تغییراتی در بافت محصول است. برای تشخیص تغییر در بافت کافیست محتویات لوازم آرایش مورد نظرتان را لمس کنید. مثلا کمی از رژلب و یا کرم پودرتان را روی انگشت خود بریزید و با دو انگشت بافت آن را با دقت لمس کنید. اگر احساس کردید که بافت آن لیز یا سر شده، بدانید که قطعا فاسد شده و به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.

تشخیص لوازم آرایش فاسد

تغییر بوی محصولات آرایشی

یکی دیگر از نشانه‌های فاسد شدن لوازم آرایشی، تغییر بوی آن هاست. تغییر بو یک نشانه بارز فاسد شدن لوازم آرایشی می‌باشد. برای تشخیص فاسد بودن وسیله مورد نظرتان کافیست آن را بو کنید و بدانید محصولات آرایشی فاسد شده دارای بوی تند و نامطبوعی هستند.

عوارض استفاده از لوازم آرایش فاسد

شاید بپرسید آیا استفاده از لوازم آرایش فاسد شده و تاریخ مصرف گذشته عوارضی برای پوست ما دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله، تاریخ انقضای محصولات آرایشی خیلی مهم است و استفاده از مواد آرایشی فاسد و تاریخ گذشته سبب بروز مشکلات زیادی برای سلامت پوست شما خواهد شد. از مشکلاتی که در اثر استفاده از لوازم آرایش فاسد ممکن برای شما ایجاد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تیرگی و کدری پوست

پوست شفاف و زیبا یکی از مسائلی است که روی زیبایی صورت نقش مهمی دارد. ترکیبات و مواد استفاده شده در لوازم آرایشی تاثیر بسیار زیادی بر سلامت و زیبایی پوست شما دارند. پس در انتخاب و استفاده از مواد آرایشی دقت کنید چون اگر کیفیت لوازم آرایشی مورد استفاده شما پایین باشد، می‌تواند باعث کدر شدن پوست صورت شما شود. پس اگر نمی‌خواهید پوستتان تیره و کدر شود، استفاده از محصولات آرایشی فاسد را کنار بگذارید.

التهابات پوستی

لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته و فاسد دچار تغییر در ساختار خود می‌شوند و به خاطر تفکیک مولکول‌های خود باعث بروز التهاباتی روی پوست شما خواهند شد. استفاده از مواد آرایشی فاسد، موجب التهاب (دراماتیت تماسی) شده و قرمزی، برآمدگی، خارش، تاول و ورم کردگی از جمله مشکلاتی است که روی پوست شما خودنمایی خواهد کرد.

جوش و آکنه و انواع عفونت های پوستی

یکی دیگر از مشکلاتی که بر اثر استفاده از لوازم آرایشی فاسد ممکن است روی پوست شما ایجاد شود، بروز انواع جوش های زیرپوستی، جوش سرسیاه، چرکی و … است. پس برای نجات پوستتان از شر جوش، حتما به تاریخ مصرف محصولات آرایشی دقت کنید.

عوارض استفاده از لوازم آرایش فاسد

حساسیت های پوستی و چشمی

حساسیت پوستی و عفونت‌های چشمی یکی دیگر از عوارض استفاده از لوازم آرایش فاسد است. اگر از ریمل، سایه یا مداد چشم تاریخ مصرف گذشته استفاده کنید ممکن است چشمانتان دچار حساسیت و عفونت شوند.

تشخیص کرم پودر تاریخ گذشته

تا به اینجای مقاله با نشانه‌های فاسد شدن لوازم آرایشی و عوارض استفاده از محصولات فاسد آشنا شدید. حالا به سراغ روش تشخیص لوازم آرایش فاسد می‌رویم. اولین محصولی که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، کرم پودر است چون کرم پودر یکی از پرمصرف‌ترین لوازم آرایشی زنان و دختران است که به کمک آن لک‌ها و جای جوش‌های خود را می‌پوشانند. گرچه کرم پودر می‌تواند پوست شما را یکدست و بدون لک کند اما کرم پودر فاسد حودش می‌تواند لک‌های وحشتناکی را برای پوست صورت شما به همراه آورد. پس مراقب باشید از کرم پودر تاریخ گذشته استفاده نکنید. از نشانه‌های فاسد شدن کرم پودر می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • هرگونه تغییر رنگ در کرم پودر
  • ایجاد بوی بد در کرم
  • غلیظ شدن کرم پودر
  • سر و لیز شدن بافت کرم پودر

تشخیص سایه چشم فاسد

شاید فکر کنید که سایه چشم از فاسد شدن در امان است و این محصول آرایشی اصلا دچار فساد نمی‌شود. اما باید بگوییم که اینطور نیست. در کل دو نوع سایه در بازار موجود است:

  1. سایه‌ چشم‌های کرمی
  2. سایه چشم‌های پودری

در مورد فاسد شدن این دو نوع سایه چشم باید بگوییم که سایه‌های کرمی به دلیل رشد سریع‌ باکتری، خیلی زودتر از مدل‌های پودری فاسد می‌شوند. برای تشخیص فاسد شدن سایه‌ چشم کافیست آن را با یک سایه چشم سالم مقایسه کنید. مشاهده هر گونه تغییر در رنگ و بوی سایه، نشانه فاسد شدن آن است. یکی دیگر از علائمی که می‌تواند به شما هشدار دهد که سایه چشمتان فاسد شده، قرمز و حساس شدن پوست پلک است. بطور کلی باید بگوییم مدت زمان استفاده از سایه‌ چشم کرمی ۳ ماه و مدت استفاده از سایه‌ چشم پودری یک تا دو سال می‌باشد.

تشخیص پنکیک فاسد

یکی دیگر از لوازم آرایشی که خیلی از افراد فکر می‌کنند تاریخ انقضا ندارد و فاسد نمی‌شود، پنکیک است. در صورتی که این باور اشتباه بوده و باید گفت پنکیک هم دچار فساد می‌شود. لازم است این نکته مهم را هم بدانید که سرعت فاسد شدن پنکیک‌های گیاهی بیشتر می‌باشد چون از رطوبت بیشتری در آن‌ها استفاده شده است. نشانه‌های فاسد شدن پنکیک عبارتند از:

  • تغییر رنگ
  • تغییر بو
  • از دست دادن حالت نرم پنکیک

برس های آرایشی هم فاسد می شوند

بله برس‌های آرایشی هم فاسد می‌شوند! می‌دانید دلیل فاسد شدن براش آرایشی چیست؟ دلیل فاسد شدن این لوازم این است که وقتی شما آرایش می‌کنید و کرم پودر یا رژگونه را با برس آرایشی روی صورت میمالید، چربی رژگونه و کرم در لابلای موهای برس به دام خواهد افتاد و در طول زمان سبب فاسد شدن برس آرایشی خواهد شد. برس های آرایشی را بهتر است که ماهی یکبار با آب ولرم و یک مایع شستشوی ملایم بشویید و اجازه دهید بعد از شستن کاملا خشک شود. به این ترتیب باکتری هایی که داخل براش مانده‌اند، از بین خواهند رفت. هر گاه مشاهده کردید که براش تغییر شکل داده و یا موهای آن شروع به ریختن کرده است، وقتش رسیده که براشتان را تعویض کنید.

حواستان به فاسد شدن ریمل چشم باشد

چشم‌ها عضو حساسی در بدن هستند که به مراقبت زیادی نیاز دارند. ریمل هم که برای چشم‌ها استفاده می‌شود پس جزو حساس‌ترین لوازم آرایشی مخصوص خانم‌هاست. اگر از ریمل چشم فاسد استفاده کنید به گل‌ مژه و شالازیون دچار خواهید شد. در صورت استفاده از ریمل فاسد یا تقلبی حتی ممکن است خدای نکرده در معرض نابینا شدن قرار بگیرید. پس تشخیص لوازم آرایش فاسد به خصوص ریمل کار بسیار مهمی است. از نشانه‌های فاسد شدن ریمل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بوی بسیار بد در ریمل
  • احساس سنگینی ریمل روی مژه‌ها
  • سخت پاک شدن ریمل از روی مژه

نکته مهم در مورد ریمل این است که طول عمر آن پس از اولین مرتبه‌ای که آن را باز می‌کنید، تنها ۴ ماه است و بعد از آن باید ریمل چشم حتما تعویض شود.

تشخیص ریمل فاسد

تشخیص رژگونه فاسد

رژگونه و هایلایتر معمولا به دو صورت پودری و کرمی در بازار موجود هستند. نوع پودری رژ گونه هم مثل سایه چشم دوام بیشتری نسبت نوع کرمی دارد و به مدت ۱۸ تا ۲۴ ماه بعد از باز کردن محصول قابل استفاده‌ خواهد بود. رژگونه و هایلایتر کرمی چون رطوبت بیشتری نسبت به نوع پودری خود دارند، باکتری‌های بیشتری در آن‌ها رشد کرده و بنابراین نهایتا ۱۲ ماه بعد از شروع مصرف باید آن را کنار گذاشت. اگر در رژگونه یا هایلایتر خود تغییری در بافت یا تغییری در رنگ مشاهده کردید، محصول شما فاسد شده و نباید از آن استفاده کنید.

رنگ مو و اکسیدان فاسد

رنگ کردن موها تاثیر زیادی در چهره شما دارد و صورت شما را زیباتر خواهد کرد. اما در زمان استفاده از رنگ مو و اکسیدان باید مراقب باشید که این محصولات تاریخ مصرف گذشته و فاسد نباشند. هنگام مصرف رنگ مو حواستان باشد از تیوپ رنگ مویی که حالت باد کرده دارد به هیچ عنوان استفاده نکنید. برای مراقبت از رنگ مو و اکسیدان باید آن‌ها را در جای خنک و خشک و به دور از نور آفتاب نگهداری کنید تا فاسد نشوند.

فاسد شدن خط چشم یا مداد چشم و راه های تشخیص آن

چشم نقطه حساسی از بدن است. استفاده از خط چشم فاسد عوارض زیادی را برای چشم شما به همراه خواهد داشت. خط چشم مایع بعد از گذشت ۳ ماه و خط چشم‌های مدادی بعد از گذشت ۶ ماه فاسد می‌شوند. البته خط چشم‌های مدادی باکیفیت دارای درپوش بوده و از تماس نوک مداد با هوا جلوگیری می‌کند که همین مسئله کمک می‌کند مداد چشم دیرتر فاسد شود. توصیه می‌کنیم اگر مدت زیادی است که از خط چشم مدادی خود استفاده نکرده‌اید، حتما قبل از استفاده، خط چشم خود را بتراشید و بعد روی چشمانتان استفاده کنید. از نشانه‌های فاسد شدن خط چشم مایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وقتی مایع موجود در خط چشم، حالت روان خود را از دست می‌دهد
  • وقتی مایع خط چشم یک‌دست نباشد
  • وقتی خط چشم بعد از خشک شدن به زیر چشم شما ریزش کند

رژلب ها هم فاسد می‌شوند

رژلب یکی از دوست داشتنی ترین و پرکاربردترین لوازم آرایشی خانم‌هاست. بطوری که اگر آرایش کاملی داشته باشید اما از رژ لب استفاده نکنید، آرایش اصلا جلوه زیبایی نخواهد داشت. در هنگام استفاده از رژلب حتما باید به تاریخ مصرف آن دقت کنید و مطمئن شوید که رژ فاسد نشده است. از آن جا که رژ روی لب زده می‌شود و احتمال خورده شدن ناخودآگاه مقداری از رژلب وجود دارد، پس نباید از رژ فاسد استفاده کنیم. برای تشخیص رژلب فاسد کافیست به آن دقت کنید و اگر تغییرات زیر را در رژ لبتان دیدید بدانید که فاسد شده است:

  • هرگونه تغییر در رنگ رژ لب
  • تغییراتی در بافت رژلب
  • تغییر بو
  • تغییر مزه
  • ماسیدن رژ روی لب

فاسد شدن رژلب

تاریخ مصرف تقریبی انواع لوازم آرایشی

اگر می‌خواهید بدانید که تاریخ مصرف تقریبی انواع لوازم آرایشی چقدر است کافیست لیست زیر را چک کنید:

  • ژل حمام و شامپو: ۲ تا ۳ سال
  • لوسیون بدن: ۹ تا ۱۲ ماه
  • کرم صورت کاسه‌ای: ۹ ماه
  • کرم صورت با بطری‌های پمپی یا تیوپی: ۱۲ ماه (یک سال)
  • لاک ناخن: ۱ تا ۲ سال
  • ریمل مژه و ابرو: ۳ ماه
  • کانسیلر: ۳ تا ۶ ماه
  • کرم روز و شب: ۶ تا ۹ ماه
  • پاک‌کننده آرایش: ۶ تا ۹ ماه
  • اسکراب و لایه‌بردارها: ۶ تا ۹ ماه
  • ماسک مرطوب‌ کننده: ۶ تا ۹ ماه
  • کرم ضدقرمزی: ۸ ماه
  • کرم‌پودر: ۹ ماه
  • رژگونه: ۲ تا ۳ سال
  • سایه چشم: ۲ تا ۳ سال
  • پنکک: ۲ تا ۳ سال
  • مداد چشم: ۲ سال
  • مداد ابرو: ۲ سال
  • رژ و مداد لب: ۲ سال

فرق تاریخ انقضا ( Expiration Date) و دوره زمانی مصرف ( PAO ) در لوازم آرایشی چیست

تاریخ انقضا ( Expiration Date) و دوره زمانی مصرف ( PAO ) در لوازم آرایشی دو مقوله متفاوت بوده و باهم فرق دارند. در ادامه تفاوت این دو را به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم.

تاریخ انقضا (Expiration date): تاریخ انقضا تاریخی است که اگر پلمپ محصول باز نشود، زمان فاسد شدن محصول پلمپ شده را نشان می‌دهد. وقتی قصد خرید لوازم آرایشی دارید حتما باید تاریخ انقضای آن‌ها را چک کنید. برای بررسی تاریخ انقضا حواستان باشد تاریخ انقضا را روی خود محصول پیدا کنید و به تاریخی که روی جعبه نوشته شده است، تاریخ انقضای محصولات معمولا به صورت اختصاری و با علامت EX نوشته شده‌اند که بعد از این علامت سال و ماه میلادی انقضای محصول درج شده است. وقتی محصولی را خریدید و از آن استفاده کردید به محض رسیدن انقضای آن، استفاده از محصول را متوقف کنید.

دوره زمانی مصرف محصول یا PAO : دوره زمانی مصرف محصول با عبارت اختصاری PAO نشان داده می‌شود که این عبارت مخفف Period After Opening است. PAO نشان می‌دهد که چه مدت پس از باز شدن محصول شما وقت دارید که از محصول مورد نظرتان استفاده کنید. یعنی بعد از گذشت آن مدت زمان وسیله آرایشی شما فاسد شده است و مصرف آن اصلا توصیه نمی‌شود. دقت داشته باشید که ممکن است تاریخ انقضای محصولاتان هنوز نرسیده باشد اما دوره زمانی محصول به اتمام رسیده باشد. این مسئله به این دلیل است که بعد از باز شدن درپوش لوازم آرایشی، ترکیبات آن با اکسیژن موجود در هوا واکنش می‌دهند و بعد از گذشت چند ماه فاسد خواهند شد. پس دانستن تفاوت تاریخ انقضا و دوره زمانی مصرف محصول با هم فرق داشته و باید به هر دوی آن‌ها توجه نمود.

PAO

ممنونیم که تا پایان این مقاله از مو تن رو همراه ما بودید. لطفا اگر تجربه‌ای درباره استفاده از لوازم آرایش تاریخ مصرف گذشته و فاسد دارید، با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.