زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

تاثیر ویتامین سی (C) بر پوست

wordcamp
362
12 دقیقه
تاثیر ویتامین سی (C) بر پوست

ویتامین سی (C) یکی از شگفت‌انگیزترین ویتامین‌های موجود در طبیعت و بدن ماست. این ویتامین تاثیر شگرفی بر بدن و پوست ما دارد. تاثیر ویتامین سی بر پوست، فوق‌العاده است و این ویتامین حتی به جوان‌سازی و کلاژن‌سازی پوست کمک می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل تاثیر ویتامین سی بر پوست بپردازیم تا شما را با مزایای فوق‌العاده این ویتامین محلول در آب آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

ویتامین سی (C) چیست؟

یکی دیگر از نام‌های ویتامین سی، اسید اسکوربیک است. ویتامین C یکی از سیزده ویتامین شناخته شده و یکی از دو ویتامین محلول در آب است. ویتامین سی یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های بدن است و عملکرد خارق‌العاده‌ای دارد. برخی از کارکردهای ویتامین C به شرح زیر است:

  • کمک به محافظت از سلول‌ها و حفظ سلامت آنها
  • حفظ سلامت پوست، عروق خونی، استخوان‌ها و غضروف‌ها کمک به بهبود زخم و جراحت‌ها
  • بهبود سیستم ایمنی بدن
چند تکه پرتغال
پرتغال سرشار از ویتامین سی است

پوست چیست؟

پوست یک اندام چند منظوره و بزرگترین اندام بدن است. ظاهر پوست به‌طورکلی صحت و سلامت آن را نشان می‌دهد. پوست کاربرد و عملکرد زیادی دارد. نقش اساسی آن فراهم کردن یک سد محکم بین محیط خارجی و آلودگی‌های آن و بافت بدن فرد است. همچنین پوست محافظی در برابر سرما، تهدیدات مکانیکی و شیمیایی، عوامل بیماری‌زا، اشعه فرابنفش و حتی کم‌آبی است. پوست در تماس مداوم با محیط خارجی، بیشتر از سایر اندام‌های ما در معرض آسیب قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که اولین نشانه‌های پیری نیز در پوست ظاهر می‌شوند.

ساختار پوست

پوست از سه لایه‌ به شرح زیر تشکیل می‌شود.

  • اپیدرم (قسمت بیرونی)
  • مزودرم (میانی)
  • آندودرم (داخلی)

اپیدرم

هرچه به سطح بدن نزدیک می‌شویم، سلول‌های مرده‌ی این لایه افزایش می‌یابند. در این لایه سوراخ‌های بسیار ریزی وجود دارند که وظایف بسیار مهمی بردوش آنهاست. به‌عنوان مثال، عرق و چربی بدن بیشتر از این سوراخ‌ها ترشح می‌گردد.

مزودرم

مزودرم ساختار میانی پوست است و سلول‌های آن نیمه زنده هستند. در این قسمت از پوست، غده‌های چربی و عروقی، مویرگ‌ها و رشته‌های عصبی قرار دارند.

اندرودرم

اندرودرم از سلول‌های زنده تشکیل شده است. در این لایه سلول‌ها دائما در حال تولیدمثل هستند. جالب است بدانید که ریشه مو در این قسمت قرار دارد.

تاثیر ویتامین سی بر پوست چیست؟

ویتامین C همچون یک مادر که از نوزاد تازه متولد شده خود مراقبت می‌کند از پوست شما محافظت می‌نماید. برخی از پزشکان باور دارند که این ویتامین، برتمامی ساختار پوست تاثیری مثبت دارد. به‌عنوان مثال می‌توان به بهبود رنگ و بافت پوست، آبرسانی به پوست و کاهش علائم پیری اشاره کرد.

افزودن ویتامین C به روتین مراقبت از پوست، نه تنها چهره شما را روشن می‌سازد، بلکه از آسیب پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب و رادیکال‌های آزاد مضر نیز جلوگیری می‌نماید.

پوست به‌طور طبیعی حاوی چه‌مقدار ویتامین C است؟

پوست ما به‌طور معمول حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. بیشتر ویتامین C موجود در پوست در لایه آندرودرم (قسمت داخلی) قرار دارد. این ویتامین از رگ‌های خونی در لایه‌های پوستی به سلول‌ها منتقل می‌شود. شایان ذکر است بدانید سطح ویتامین موجود در کل پوست یکسان نیست و تفاوت قابل توجهی در سطوح مختلف دیده می‌شود.

بنا بر گزارش‌های مختلف، ویتامین C در پوست پیر یا آسیب دیده از نور، کمتر یافت می‌شود.

چگونه از تاثیر ویتامین سی بر پوست بهره‌مند شویم؟

چه پوستی خشک، چرب یا ترکیبی داشته باشید، ویتامین سی برای سلامت پوست شما مفید است. ویتامین سی کمک می‌کند تا پوستی سالم‌تر و جوان‌تر داشته باشید. دو روش برای استفاده از ویتامین سی برای مراقبت از پوست وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. استفاده تغذیه‌ای
  2. استفاده موضعی

استفاده تغذیه‌ای

برخی از مواد خوراکی مثل پرتقال و انواع توت‌ها، غنی از ویتامین سی هستند. این موضوع درست است که شما با خوردن مواد غذایی حاوی ویتامین سی، مقدار زیادی از آن را کسب خواهید کرد اما به‌طور کلی این روش، مقدار کافی از این ویتامین را برای پوست شما به ارمغان نمی‌آورید. از این رو، بهبود قابل توجهی را در پوست خود مشاهده نخواهید نمود.

ویتامین دریافتی از مواد غذایی برای سطوح پایین‌تر پوست یعنی اندرودرم کافی است. مشکل اینجاست که ویتامین به سطوح بالایی پوست نمی‌رسد و تمامی آن در لایه‌های داخلی مصرف می‌شود.

استفاده موضعی

در این روش، ویتامین C مستقیما در بالاترین لایه پوست یعنی مزودرم جذب می‌شود. این موضوع تاثیری آنی برروی پوست دارد. مصرف موضعی ویتامین C به صاف شدن پوست، کاهش چین‌وچروک و رفع شدن لکه‌های تیره کمک می‌کند.

ویتامین C در مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌های صورت موجود است. سرم‌ها غلیظ‌‌تر از مرطوب‌کننده‌ها هستند و به راحتی جذب پوست می‎‌شوند. بنا به همین دلیل، متخصصان مراقبت از پوست بیشتر استفاده از سرم‌های ویتامین C را توصیه می‌کنند.

بنا به برخی از تحقیقات، بیشترین تاثیر ویتامین ث زمانی است که از سرم‌های موضعی استفاده شود. باور غلطی وجود دارد مبنی بر اینکه سرم‌های غلظت پایین آنچنان تاثیری بر پوست ندارند. باید بگوییم که حتی سرم‌هایی که غلظتی زیر 1 درصد دارند نیز سرشار از مزایا برای پوست شما هستند.

ویتامین C در چه مواد غذایی یافت می‌شود؟

  • مرکبات مثل پرتقال و نارنگی و آبمیوه‌‌ی آن‌ها
  • فلفل
  • توت فرنگی
  • توت سیاه
  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • سیب‌زمینی

توجه داشته باشید که مصرف ویتامین  C برای سایر ارگان‌های بدن فواید بسیار زیادی دارد. به‌عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین کاربردهای ویتامین سی، بهبود سیستم ایمنی بدن است که در این روزهای کرونایی کاربرد بسیار زیادی دارد. در واقع ویتامین سی حافظ جان ماست!

ویتامین C در چه محصولاتی یافت می‌شود؟

برای اینکه ویتامین ث را در روتین پوستی خود بگنجانید، می‌توانید از محصولات زیر استفاده کنید:

  • تونر
  • سرم ویتامین C
  • مرطوب‌کننده
  • ضدآفتاب‌ها

تونر

تونرها لوسیون‌های بسیار سبک هستند. این محصولات با مولکول‌های اکسیژن و هیدروژن فرموله شده‌اند. تونرها انواع مختلفی دارند و می‌توانند حاوی ترکیبات مفیدی مثل عصاره چای سبز، ویتامین  C و … باشند.

سرم ویتامین C

سرم‌های ویتامین ث به لطف داشتن میکروکپسول‌های ویتامین ث در فرمولاسیون خود، با استرس و پیری مقابله می‌نمایند. این محصول به کلاژن‌سازی پوست کمک کرده و همین موضوع، منجر به صاف و یکدست شدن پوست می‌شود. در این محصولات شگفت‌انگیز، شاهد تاثیر ویتامین ث بر پوست خواهید بود.

سرم روشن‌کننده صورت پریم
سرم ویتامین C به کلاژن‌سازی پوست کمک می‌کند

مرطوب‌کننده

این محصولات مناسب انواع پوست هستند. تاثیر ویتامین ث بر پوست صورت با استفاده از این محصولات، به‌خوبی خود را نشان می‌دهد. همچنین، مرطوب‌کننده‌های حاوی ویتامین C در از بین رفتن لک‌های تیره پوست نیز موثر هستند.

کرم ویتامینه صورت درماتیپیک
کرم‌های حاوی ویتامین C در از بین رفتن لکه‌های تیره پوست موثر هستند

کرم ضدآفتاب‌

کرم‌های ضدآفتاب، پای ثابت روتین مراقبت از پوست تمامی بانوان هستند. کرم‌های ضدآفتابی که حاوی ویتامین C هستند به انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌نمایند. همچنین این محصولات از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کنند.

بهتر است محصولات دارای ویتامین سی که در بطری‌های تیره هستند را خریداری نمایید. ویتامین C هنگام قرار گرفتن در معرض نور یا هوا تجزیه می‌شود. بطری‌های شیشه‌ای تیره به حفظ اثربخشی و پایداری آن کمک می‌نمایند.

قبل از اینکه از محصولات دارای ویتامین C استفاده کنید، ابتدا به سراغ لوازمی با غلظت پایین از این ویتامین بروید. سپس منتظر واکنش پوست خود بمانید. سوزن‌سوزن شدن اتفاقی طبیعی است اما اگر پوست واکنشی شدیدتر نشان داد، سریعا استفاده از محصول را متوقف کنید. درصورت رخ دادن چنین اتفاقی، از محصولات با غلظت پایین و یک روز در میان استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب پرودرما
کرم ضدآفتاب به انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کند

چه‌مقدار ویتامین C نیاز داریم؟

بزرگسالان 19 الی 64 ساله به 40 میلی‌گرم ویتامین C در روز نیاز دارند.  همانطور که  گفته شد، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است. بنابراین نیاز دارید تا به‌صورت روزانه از آن بهره‌مند شوید.

برای اینکه بهترین نتیجه را دریافت کنید، بهتر است از لوازم حاوی ویتامین سی 1 الی 2 دفعه در روز استفاده کنید. می‌توانید یک‌بار در صبح و یک‌بار در شب از ویتامین سی استفاده نمایید. حتما بعد از مصرف ویتامین سی از یک مرطوب‌کننده با SPF بالا استفاده کنید. ضروری است که دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی محصول خود را دنبال کنید چرا که ممکن است نحوه استفاده محصولات متفاوت باشد.

مزایای استفاده از ویتامین C

ویتامین سی سرشار از مزایای مختلف برای پوست است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

رفع سیاهی زیر چشم

تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین سی منجر به تقویت پوست نازک و ظریف زیر چشم می‌شود. همین موضوع به جلوگیری و کم شدن سیاهی‌های زیر چشم کمک می‌نماید. خواص آنتی اکسیدانی ویتامین سی پوست را انعطاف‌پذیر می‌کند. این اتفاق منجر به پنهان شدن رگ‌های خونی زیر پوست می‌شود.

کلاژن‌سازی

حضور ویتامین سی برای کلاژن‌سازی در بدن کاملا ضروری است. کلاژن بلاکِ سازنده پوست، مو، ماهیچه‌ و تاندون است. کلاژن، پوست ما را جوان و صاف نگه می‌دارد.

با افزایش سن، تولید کلاژن کند شده و همین موضوع منجر به افتادگی پوست می‌شود.

هنگامی که از ویتامین سی به‌صورت موضعی استفاده کنید، سرعت کلاژن‌سازی افزایش می‌یابد. ویتامین سی از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند و ظاهری جوان و صاف به پوست شما می‌بخشد.

درمان هایپرپیگمانتاسیون

هایپرپیگمانتاسیون یک بیماری شایع است که با ایجاد لکه‌های تیره برروی پوست نمایان می‌شود. این بیماری اغلب به‌خاطر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه فرابنفش خورشید و استرس‌های محیطی ایجاد می‌شود.

هایپرپیگمانتاسیون حتی می‌تواند شما را مسن‌تر نشان دهد.  ویتامین سی از تولید تیروزیناز جلوگیری می‌کند و همین موضوع از بروز هایپرپیگمانتاسیون پیشگیری می‌نماید.

ویتامین سی نقش مهمی در مبارزه با لکه‌های تیره و آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش خورشید دارد.

آبرسانی پوست

درصورتی که لایه اپیدرم از رطوبت کافی برخوردار نباشد، شروع به خشک‌شدن می‌کند. این موضوع خارش، پوسته‌پوسته شدن پوست و پیری زودرس را به همراه دارد. آبرسانی برای حفظ سلامت و شادابی پوست شما موضوعی حیاتی و مهم است.

از نظر بالینی ثابت شده است که ویتامین سی به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و آنرا صاف نگه می‌دارد.

کاهش قرمزی پوست

بروز پوست لکه‌دار، ناهموار و قرمز می‌تواند ناشی از عوامل متعددی ازجمله التهاب‌های پوستی (مانند اگزما و روزاسه) باشد. همچنین این قرمزی‌ها می‌تواند براثر قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید و … ایجاد شود.

به لطف ویتامین C، نیاز نیست تا با قرمزی‌های پوست زندگی کنید. تحقیقات نشان می‌دهد، این ویتامین به‌خاطر خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی خود قرمزی پوست را به حداقل می‌رساند.

 همچنین ویتامین C به ترمیم مویرگ‌های آسیب دیده کمک می‌کند. این موضوع باعث می‌شود پوستی صاف‌تر و یکدست‌تر داشته باشید.

استفاده از پرتقال به جای عینک
ویتامین C به ترمیم مویرگ‌های آسیب‌دیده کمک می‌نماید

تاثیر ویتامین سی بر پوست در یک نگاه

  • کلاژن‌سازی
  •  شادابی و تازه شدن پوست
  •  حفظ و ترمیم پوست و غضروف‌های آسیب‎‌دیده
  • روشن‌سازی چهره
  • بهبود رنگ پوست
  • کاهش تعداد لک‌های تیره
  • جلوگیری از پیری زودرس

همانطور که مشاهده کردید، ویتامین سی که یک ماده مغذی محلول در آب است، نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد. از نظر بالینی ثابت شده است که به‌خاطر خواص آنتی اکسیدانی، این ماده مغذی ضدپیری است.

معایب مصرف زیاد ویتامین C

1- ویتامین C به‌طورکلی بی‌خطر است. با این حال، افرادی که پوست‌ حساس یا آلرژی دارند ممکن است دچار تغییر رنگ پوست به رنگ زرد شوند.

2- ممکن است برخی افراد پس از استفاده از ویتامین C موضعی دچار سوزش، خارش و خشکی شوند. این مشکل را می‌توان با استفاده از یک مرطوب‌کننده رفع نمود. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است از لوازمی که غلظت ویتامین C آنها پایین است استفاده کنید.

خواص سایر ویتامین‌ها برای پوست

سایر ویتامین‌های از جمله ویتامین E نیز برروی پوست ما موثر هستند. به‌عنوان مثال ویتامین A حاوی آنتی اکسیدان بوده و همین موضوع به رفع چین‌وچروک‌های صورت کمک می‌نماید.
ویتامین B نیز در احیای رنگ پوست موثر است. همچنین ویتامین B از پوست در برابر عوامل مخرب خارجی محافظت می‌نماید.
ویتامین D توانایی درمان پسوریازیس را دارد. همین موضوع به رفع التهاب پوست ناشی از این بیماری کمک می‌کند.
ویتامین K نیز در رفع گودی زیر چشم، افزایش انعطاف‌پذیری پوست و … موثر است.

کلام پایانی

ویتامین C یکی از اجزای تشکیل‌دهنده روتین مراقبت از پوست است. زمانی که جوان هستید، ویتامین C کافی در بدن به‌طور طبیعی یافت می‌شود. با افزایش سن، نیاز به محصولاتی مثل سرم ویتامین C افزایش می‌یابد. با استفاده از محصولات حاوی ویتامین C، پوستی روشن‌تر و یکنواخت‌تر خواهید داشت و می‌توانید به جنگ پیری بروید.

سوالات پرتکرار

ویتامین سی چه تاثیری بر پوست خواهد گذاشت؟

ویتامین سی به‌خاطر خواص آنتی اکسیدانی و کلاژن‌سازی به جوان‌سازی و رفع چین‌وچروک‌های صورت کمک می‌کند. همچنین ویتامین سی در شادابی، حفظ و ترمیم پوست و غضروف‌های آسیب‌دیده تاثیر دارد.

روش مستقیم استفاده از ویتامین ث چیست؟

روش مستقیم استفاده از ویتامین ث، روش موضعی و استفاده از محصولات آرایشی است. در این روش شما از محصولات حاوی ویتامین ث استفاده می‌نمایید و این محصولات در بالاترین لایه پوست یعنی اپیدرم جذب می‌شوند.

بهترین زمان استفاده از از سرم ویتامین سی چیست؟

برخی از محققان باور دارند بهترین زمان استفاده از سرم ویتامین سی در شب و قبل از خواب است. در همین حال، برخی دیگر نیز معتقد هستند که این سرم‌ها باید در آغاز روز مصرف شوند تا از پوست در برابر اشعه‌های مضر محافظت نمایند.

چرا ویتامین ث برای پوست لازم است؟

پوست ما در جوانی ویتامین ث لازم را در اختیار دارد. با افزایش سن، تولید ویتامین ث کاهش می‌یابد. الزامی است تا با استفاده از محصولات حاوی ویتامین ث، به کلاژن‌سازی پوست خود کمک کنید. همین موضوع منجر به جوان‌سازی پوست می‌شود.

آیا ویتامین سی روی مو نیز تاثیر می‌گذارد؟

دانشمندان در حال تحقیق برروی این موضوع هستند. نتیجه حاصل شده فعلی نشان می‌دهد که با استفاده از ویتامین سی، موهایی محکم‌تر و براق‌تر خواهیم داشت. ویتامین سی از آسیب دیدن موها جلوگیری کرده و ریزش مو نیز کاهش می‌یابد.