زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

ترفندهایی برای افزایش ماندگاری بوی عطر و ادکلن

تیم تحریریه مو تن رو
1,053
11 دقیقه
ترفندهایی برای افزایش ماندگاری بوی عطر و ادکلن

فهرست مطالب

آیا دوست دارید وارد هر مکانی می‌شوید بوی خوبی بدهید اما از ماندگاری کم عطر خود ناراضی هستید؟ آیا هزینه زیادی بابت خرید عطر و ادکلن کرده‌اید اما با این وجود بازهم دوام عطرتان کم است؟ می‌دانید علت این قضیه چیست؟ دلیل این موضوع این است که شما اصول استفاده از عطر را نمی‌دانید. با ما در این مقاله از مو تن رو همراه باشید تا ترفندهایی برای افزایش ماندگاری بوی عطر و ادکلن به شما بگوییم.

برای بیشتر کردن ماندگاری بوی عطر و ادکلن چه راه‌هایی وجود دارد؟

شاید شما هم یکی از افرادی باشید که دوست دارید همیشه بوی خوب بدهید و فکر می‌کنید تنها راه رسیدن به این مسئله این است که از عطرهای گران قیمت استفاده کنید. اما برای خرید عطر و ادکلن به هیچ عنوان فقط به دنبال محصولات گران نباشید بلکه برای اینکه بوی خوب همیشه همراهتان باشد کافیست اصول و قواعد عطر زدن را بدانید. اگر می‌خواهید ماندگاری بوی عطر و ادکلنتان زیاد باشد باید قواعد زیر را رعایت کنید:

راه ماندگاری عطر

اسپری کردن عطر و ادکلن روی پوست بدن

برخی فکر می‌کنند برای اینکه بوی خوبی بدهند باید عطر را روی لباس خود بزنند، به همین خاطر عطر زیادی هدر می‌دهند تا به هدف خود برسند اما بعد از گذشت مدتی می‌بینند آن همه عطری که استفاده کردند، هیچگونه ماندگاری نداشته است. می‌دانید علت چیست؟ علت این قضیه این است که پارچه‌ لباس مانع ماندگاری بیشتر بوی عطر می‌شود.

پس برای ماندگاری عطر و ادکلن، از اسپری کردن آن‌ها روی لباس خودداری کنید. عطر را باید روی پوست بدنتان بزنید تا با روغن‌های طبیعی بدن ترکیب شده و علاوه بر بوی خوش، ماندگارتر هم شود.

عطر را به نقاط نبض‌دار و گرم بدن بزنید

نقاطی از بدن که نبض دارد، گرم بوده و محل مناسبی برای استعمال عطر می‌باشد چون عطر در نقاط گرم، واکنش بیشتری از خود نشان می‌دهد. مصرف عطر و ادکلن روی نقاط نبض‌دار بدن، دوام عطرتان را هم بالا می‌برد. اما نقاط نبض دار بدن کجاست؟

موارد زیر از جمله نقاط نبض‌دار بدن هستند که می‌توانید عطر مردانه و زنانه را روی این نقاط بزنید:

  • گردن
  • قسمت داخلی آرنج
  • مچ
  • پشت زانوها

استفاده از عطر روی نواحی نبض دار


پیشنهاد نویسنده: راهنمای خرید عطر ارزان زنانه و مردانه


نقاط نبض‌دار بدن را به مقدار کمی وازلین آغشته کنید

برای بالا بردن ماندگاری عطرتان لازم است قبل از اسپری کردن آن روی بدن، کمی وازلین روی نقاطی که نبض ‌دارند، بمالید. وازلین چرب است و می‌تواند مانند مرطوب کننده‌ عمل کرده و دوام عطر را بالا ببرد.

پوست‌تان را مرطوب کنید

اگر می‌خواهید ماندگاری عطر زنانه و مردانه خود را بالاتر ببرید، راه دیگری که می‌خواهیم به شما برای این کار پیشنهاد کنیم این است که اول پوست خود را مرطوب کرده و بعد روی آن عطر بزنید. حواستان باشد از مرطوب‌ کننده‌های بدون ‌بو استفاده کنید تا بوی این دو محصول با هم ترکیب نشود. دلیل استفاده از مرطوب کننده این است که پوست به وسیله این محصول مرطوب شده و به ماندگاری بیشتر عطر کمک می‌کند.

عطر و ادکلن را بر روی پوست نمالید

عده‌ای عادت دارند بعد از اینکه عطر را مثلا روی مچ زدند، سریع آن را روی پوست مالش می‌دهند تا جذب شود. اما این کار کاملا غلط است. به هیچ عنوان عطر را روی پوست نمالید چون با این کار، مواد شیمیایی موجود در عطر تجزیه شده و نت‌های پایانی رایحه، به سرعت از بین می‌روند.

استفاده صحیح از عطر

عطر را روی موهایتان هم استفاده کنید

اگر می‌خواهید همیشه بوی خوبی بدهید، می‌توانید کمی عطر را روی برس موهایتان اسپری کنید و آن را به موهای خود بکشید. حواستان باشد به هیچ عنوان عطر را به صورت مستقیم روی موها اسپری نکنید! دلیل آن هم این است که عطرهای بر پایه الکل می‌توانند باعث خشکی موهای شما شوند.

رابطه معکوس میزان ماندگاری عطر و نگهداری آن در حمام

رطوبت و گرمای محیط می‌تواند تاثیر منفی روی ماندگاری عطرتان بگذارد. عده‌ای عطر خود را در حمام نگهداری می‌کنند تا بعد از دوش، سریعا از عطر استفاده کرده و خوشبو شوند. اما این کار غلط است چون رطوبت محیط، عطر را از بین می‌برد و کیفیت آن را پایین می‌آورد. پس عطر و ادکلن را در حمام قرار ندهید و برای نگهداری آن یک مکان خشک و خنک در نظر بگیرید.

از لوسیون بدون بو استفاده کنید

اسانس‌هایی که در عطر و ادکلن‌ها به کار می‌روند، معمولا روغنی بوده تا به ماندگاری بوی عطر کمک کنند. شما هم برای بالا بردن دوام عطرتان می‌توانید از لوسیون بدن استفاده کنید. کافیست ابتدا دوش گرفته و روی پوستتان از لوسیون استفاده کنید. این کار پوست شما را مرطوب کرده و رایحه خوش عطر را بیشتر در فضا پخش خواهد کرد. حواستان باشد لوسیون بدنتان بدون بو باشد تا با بوی عطر ترکیب نشود.


پیشنهاد نویسنده: تفاوت تستر با خود عطر چیست؟


پنبه‌ای آغشته به عطر را در یک کیسه‌ پلاستیکی نگه دارید

آیا دوست دارید عطرتان را در طول روز تجدید کنید اما شیشه آن سنگین است و نمی‌توانید همراه دیگر وسایل خود آن را حمل کنید؟ برای تجدید عطر در طول روز کافیست، به تکه‌ای پنبه مقداری عطر بزنید و بعد آن را در کیسه‌ پلاستیکی بگذارید. حواستان باشد هوای داخل کیسه را به طور کامل خارج کنید و آن را محکم گره بزنید. به این ترتیب هر وقت خواستید عطر را تجدید کنید می‌توانید از این پنبه کمک بگیرید.

بلافاصله بعد از حمام، عطر بزنید

این نکته بسیار مهم را همیشه به خاطر داشته باشید که عطر را باید روی پوست تمیز استفاده کرد تا به بیشتر شدن ماندگاری بوی آن کمک ‌کند. پس بهتر است بعد از اینکه دوش گرفتید و از حمام بیرون آمدید، بدن خود را خشک کرده و بعد مقداری عطر روی پوستتان اسپری کنید.

استفاده از عطر بعد حمام

رابطه فصول مختلف با ماندگاری عطر و ادکلن

در هر فصل باید از عطر مناسب خودش استفاده کنید چون این کار به دوام رایحه عطر شما کمک بسیاری خواهد کرد.

مثلا عطر مناسب فصل بهار این است که از رایحه‌های ملایم استفاده کنید. در تابستان که فصل گرم سال است و بدن بیشتر عرق می‌کند به سراغ عطرهای خنک بروید و در فصل‌های سرد هم از رایحه‌های قوی‌تر استفاده کنید تا سرما باعث کم شدن رایحه آن نشود. به طور کلی برای افزایش ماندگاری عطر و ادکلنتان قاعده زیر را در نظر بگیرید:

  • در فصل‌های سرد سال استفاده از عطرهای تند و گرم
  • در فصل‌های گرم سال استفاده از عطرهای ملایم و خنک

میزان غلظت عطر و ادکلن

غلظت هر عطر، میزان ماندگاری و شدت آن را نشان می‌دهد. عطر و ادکلن‌هایی که غلظت بالا دارند، اسانس روغنی آن‌ها بیشتر بوده و الکل کمتری دارند و درنتیجه ماندگارتر هستند. به طور کلی عطرها برحسب میزان غلظتشان، به ترتیب به پنج دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  1. پرفیوم
  2. ادوپرفیوم
  3. ادو تویلت
  4. ادو کولن یا ادکلن
  5. اسپری خوش بو کننده

عطر را در محل هایی که عرق می کنند نزنید

برخی افراد برای اینکه بوی بد عرق خود را پنهان کنند، عطر را دقیقا در محل عرق می‌زنند. اما باید بگوییم که کنش و واکنش میان عطر و غدد عرق باعث خارش و سوزش پوست خواهد شد. پس هرگز عطر را به محل‌هایی که عرق می‌کند مانند زیر بغل نزنید. علاوه بر احساس سوزش و خارش، ممکن است با زدن عطر روی محل عرق، عطر با عرق ترکیب شده و بوی بدی تولید ‌کند چون عطر مانند دئودورانت و ضد تعریق عمل نمی‌کند.

از فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی عطر را اسپری کنید

زمانی که می‌خواهید عطر بزنید باید شیشه آن را در فاصله 10 تا ۱۵ سانتی متر از بدن بگیرید و بعد آن را اسپری کنید. دلیل در نظر گرفتن این فاصله هم این است که اگر عطری از فاصله خیلی نزدیک اسپری شود، روی یک نقطه جمع شده و بوی آن به تلخی خواهد زد. نکته دیگری که باید بگوییم این است که در عطر زدن زیاده روی نکنید،بلکه ۳ تا ۴ اسپری برای اینکه بوی خوبی همراهتان باشد، کافی است.

نحوه اسپری کردن عطر

اسپری کردن عطر به هوا و عبور از آن

اگر می‌خواهید پخش بو و ماندگاری عطرتان بیشتر شود این تکنیک را امتحان کنید:

بعد از بیرون آمدن از حمام و قبل از پوشیدن لباس خود، مقداری از عطرتان را در هوا اسپری کنید و بعد در مسیری که عطر اسپری شده، قدم بردارید و از میان رایحه عطر رد شوید. با این کار ذرات معلق در هوا به‌خوبی روی پوست شما جذب شده و عطر ماندگارتر می‌شود. اگر از این روش استفاده کنید عطر روی همه قسمت‌های بدن مانند شکم، زانو، نبض‌ها و پوست صورتتان می‌نشیند و در تمام طول روز بوی خوش همراهتان است.

آخرین قطره‌های عطرتان را از دست ندهید

برای پولی که هزینه کرده‌اید ارزش قائل باشید و از آخرین قطره‌های عطرتان هم استفاده کنید. اگر قطر‌ه‌های آخر عطرتان دیگر اسپری نمی‌شوند، این قطره‌ها را در مقداری مرطوب‌کننده‌ بدون بو بریزید. با این کار یک لوسیون خوشبو ساخته‌اید که بوی عطرتان را می‌دهد.

در کشوها و کمدتان عطر را اسپری کنید

اگر عادت کرده‌اید که همیشه بوی ثابتی داشته باشید و از یک عطر خاص استفاده می‌کنید، می‌توانید مقداری از آن را بر روی تعدادی دستمال کاغذی اسپری کنید و این دستمال‌ها را لا به‌ لای لباس‌ها در کمدتان قرار دهید. با این روش کمد شما و لباس‌هایتان هم، همیشه بوی خاص خودتان را می‌دهند.

شیشه‌ عطر را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید

در اثر تغییرات و نوسانات دما، عطر می‌تواند رایحه و ماندگاری خود را از دست بدهد. پس باید از آن به خوبی مراقبت کرده و در مکان مناسبی نگهداری کنید. بهترین جا برای این کار این است که ادکلن یا عطرتان را در کشوی خنک و به دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید تا دوام بوی خود را حفظ کند.

عطر را در شیشه‌ اصلی خود نگه دارید

بطری‌های خاص و فانتزی ممکن است دلتان را ببرند و شما را تشویق کنند که عطر خود را از شیشه خودش به درون این بطری‌های جذاب منتقل کنید. اما دست نگه دارید چون این انتقال، عطر را در معرض هوا قرار داده و باعث می‌شود ترکیبات شیمیایی آن تغییر کند. پس برای حفظ رایحه عطرتان این کار را نکنید و عطر را در شیشه اصلی خود نگه دارید.

افزایش ماندگاری عطر و ادوکلن

شیشه‌ عطر و ادکلن را به هیچ عنوان تکان ندهید

برخی افراد پیش از آن که عطر بزنند، شیشه آن را در دست گرفته و آن را تکان تکان می‌دهند. این تکان دادن هم سبب می‌شود عطر و ادکلن بیشتر در معرض هوا قرار بگیرند. در نتیجه دوام عطرتان را پایین می‌آورد.

نوع مناسبی از عطر را بخرید

بعضی عطرهای موجود در بازار به طور طبیعی ماندگاری بیشتری نسبت به سایر عطرها دارند، چون غلظت این محصولات بالاتر است. پس اگر به دنبال خرید عطر با ماندگاری بالا هستید، برای انتخاب عطر به دنبال عطری باشید که غلظت بیشتری دارد. همچنین ویژگی دیگری که یک عطر مناسب دارد این است که میزان الکل به کار رفته در آن پایین می‌باشد.

چه نوع عطرهایی ماندگاری بوی بیشتری دارند؟

پیش از این هم گفتیم عطرهایی که غلظت بالاتری دارند ماندگارتر هستند. هرچه عطر شما غلیظ‌تر، ماندگاری آن هم بیشتر است. به این نکته هم توجه داشته باشید که عطرهای غلیظ معمولا گران‌تر هم هستند.

نکته بعدی این است که عطرهایی که نت‌های آغازین آنها قوی‌تر است، ماندگاری بیشتری دارند نسبت به عطر‌هایی که نت پایانی آن‌ها قوی‌تر است. یعنی عطرهای با نت آغازین سبک‌، بوی خود را زودتر از دست می‌دهند و ماندگاری کمی دارند.

جمع بندی

عطر زدن قوانین و آداب مخصوص به خودش را دارد که رعایت این قوانین به رایحه بهتر و ماندگاری بیشتر عطر کمک خواهد کرد. این قواعد عبارتند از:

  • عطر را روی لباس اسپری نکنید
  • عطر و ادکلن را روی نقاط گرم و نبض دار بدن استفاده کنید
  • از مواد روغنی مانند مرطوب‌کننده، لوسیون بدن و وازلین برای جذب بهتر عطر کمک بگیرید.
  • از عطر روی پوست تمیز و مرطوب استفاده کنید تا ماندگاری آن را بیشتر کند
  • عطر و ادکلن را به هیچ وجه روی پوست مالش ندهید
  • شیشه عطر را در جای خشک و خنک نگهداری کنید