زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

آشنایی با تغذیه مو و مزایای آن

wordcamp
449
10 دقیقه
آشنایی با تغذیه مو و مزایای آن

دیگر همچون گذشته، داشتن موهایی جذاب و سالم آرزویی محال نبوده و قابل برآورده شدن است. با این حال برای داشتن موهایی بی‌نظیر و زیبا باید اقدامات زیادی انجام دهید که یکی از این اقدامات، تغذیه مو است. امروز در مجله زیبایی مو تن رو قصد داریم به شما در برآورده کردن آرزوی‌تان کمک کرده و تغذیه‌ مو سر را آموزش دهیم. با ما در مجله زیبایی مو تن رو، همراه باشید.

تغذیه مو چیست؟

موهای سالم، بازتاب‌ِ بدن سالم هستند. تغذیه به کمک مواد غذایی و محصولات مو، مواد مغذی ضروری موهای شما را تامین می‌کند. با رعایت نکات تغذیه مو، احتمال شکنندگی مو کاهش یافته و موهایی ضخیم، نرم، براق، درخشان و قوی خواهید داشت. پس از پاسخ دادن به سوال «تغذیه مو چیست» شما را با یکی دیگر از بهترین روش‌های داشتن موهای جذاب و زیبا یعنی احیا مو آشنا خواهیم کرد.

مزایای بهره گیری از تغذیه مو

بهره‌گیری از تغذیه‌ی مو، مزایای زیادی داشته که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

موهای نرم و براق

ماساژ صحیح مو با روغن، تمیز و مرطوب نگه داشتن آن منجر به صافی و نرمی موها می‌گردد. همچنین با تغذیه‌ی مو، سطح درخشندگی مو افزایش یافته که به‌خوبی بازتاب‌کننده سطح سلامتی خوب آنهاست.

رفع شوره مو

استفاده از محصولات مناسب، علاوه بر تمیز کردن پوست سر، تغذیه مناسب را نیز برای آن به ارمغان می‌آورد. با تغذیه کافی ریشه و فولیکول مو، شما را در برابر شوره‌ها امان گذاشته و دیگر نگران آنها نخواهید بود.

تغذیه مو برای رفع شوره
رفع شوره یکی از بزرگترین مزایای تغذیه مو است

رفع ریزش مو

اگر موهای سالمی دارید، فقط مقدار اندکی از تارهای خود را در طول روز از دست خواهید داد. این رقم برای موهای سالم بین 80 الی 100 تار در طول روز است. با تغذیه مناسب، سطح سلامت مو افزایش یافته و مقدار ریزش موی شما کاهش می‌یابد. علاوه بر تغذیه‌ی مو سر و مزایای سرشاری که دارد، پروتئین تراپی نیز فواید زیادی برای مو داشته و راه‌کار دیگری برای داشتن موهای جذاب و زیباست. در ادامه به بررسی راه‌کارهای بهره‌گیری از تغذیه‌ی مو خواهیم پرداخت.

بهره‌ گیری از محصولات مناسب

یکی از مهم‌ترین نکات تغذیه‌ی مو، بهره‌گیری از محصولات مناسب مو بوده و اهمیت زیادی برای مو دارد. در ابتدا از جنس مو یعنی خشک، صاف، معمولی، وز یا روغنی بودن آن اطلاع حاصل کنید. سپس بر اساس موهای خود، محصول مناسب را انتخاب نمایید. در ادامه به بررسی محصولات مو خواهیم پرداخت.

روغن مو

یکی از بهترین محصولات برای تغذیه مناسب مو، روغن است. مقداری روغن، به‌خوبی مو را تغذیه کرده و خواص ضدباکتریایی دارد. اگر موهای معمولی یا کمی چرب دارید، از روغن زیتون یا روغن نارگیل خالص بهره ببرید. اگر موهایی چرب دارید از روغن رزماری یا جوجوبا استفاده کنید. همچنین اگر موهایی خشک دارید، از روغن‌های گیاهی مو با ترکیباتی مثل براهمی، بادام، انگور، آرنیکا و هیبیسکوس استفاده کنید.

خرید روغن مو کامان حاوی روغن آرگان مناسب انواع مو حجم 100 میل
خرید روغن مو کامان حاوی روغن آرگان مناسب انواع مو حجم 100 میل

برای استفاده از روغن، چند قاشق از آن را گرم کرده و به پوست سر خود مالیده و سپس آنرا برروی سر خود ماساژ دهید. اینکار ریشه و فولیکول‌های مو را تغذیه کرده و پوست را تحریک می‌کند. همین موضوع منجر به بهبود گردش خون می‌شود. همچنین می‌توانید پس از ماساژ، روغن موهای خود را با کلاه دوش بپوشانید. اینکار منافذ را باز کرده و به روند جذب روغن سرعت می‌بخشد.

شامپو

شامپو یکی دیگر از مهم‌ترین محصولات در روند تغذیه‌ی مو است. شامپوها به تقویت ریشه مو پرداخته و فواید سرشار و مختلفی برای مو دارند.

اگر موهای معمولی دارید، اصلا نگران نباشید چرا که فقط به شامپویی حاوی مواد مغذی مثل آووکادو، انگور، آلوئه ورا و سورفکتانت برای تمیزکردن موهای خود نیاز دارید.

خرید شامپو روزانه پروتئینه جوانه گندم سینره 250 میل
خرید شامپو روزانه پروتئینه جوانه گندم سینره 250 میل

برای موهای چرب نیز می‌توانید از شامپوهایی حاوی موادی مثل جنسینگ، توت، بابونه، چای سبز، روغن درخت چای و ریشه گل ختمی استفاده کنید. همچنین مواد اضافی در فرمولاسیون شامپو مثل کتوکونازول، اسید سالیسیلیک و سولفید سلنیوم از عفونت‌های قارچی جلوگیری کرده و پوست سر را تمیز می‌کنند. موهای چرب به شامپویی با سطح  pH بالاتر از 6.7 نیاز دارند.

اگر موی خشک دارید، باید توجه بیش‌تری به موهای خود کرده و از محصولات مختلف مو استفاده کنید. شامپو به احیای ساختار مو پرداخته و به تقویت و محافظت از مو می‌پردازد. همچنین شامپو از بروز حساسیت در پوست سر جلوگیری می‌کند. علاوه بر استفاده از شامپو مناسب که عمل مرطوب‌کنندگی و آب‌رسانی را برای شما انجام دهد، باید از موادی مثل روغن آرگان، بیوتین یا بائوباب نیز بهره‌ ببرید. روغن بائوباب فواید سرشاری برای مو داشته و از بروز شوره سر جلوگیری می‌کند.

نرم ‌کننده

نرم‌کننده مناسب، بدون چرب یا سنگین کردن موها، آنها را نرم و براق می‌کند. همچنین نرم‌کننده به موها حجم داده و آنها را تقویت می‌کند. نرم‌کننده فواید زیادی برای مو داشته و نقشی مهمی در تغذیه‌ی مو بازی می‌کند.

در هنگام استفاده از نرم‌کننده، توجه داشته باشید که این محصول به ریشه مو برخورد نکرده و مقداری فاصله معادل چند سانتی‌متر با ریشه داشته باشد. برخورد نرم‌کننده به ریشه مو، آسیب زیادی به ریشه مو وارد می‌کند.

خرید لوسیون نرم کننده مو دیپ سنس مناسب مو خشک و آسیب دیده حجم 200 میل
خرید لوسیون نرم کننده مو دیپ سنس مناسب مو خشک و آسیب دیده حجم 200 میل

برای موهای معمولی، نیاز به استفاده از نرم‌کننده‌ای حاوی موادی مثل عصاره چغندر، پروتئین، و عصاره‌های گیاهی دارید. این مواد به موهای شما درخشندگی و استحکام می‌بخشند.

برای موهای چرب، به نرم‌کننده‌ای سبک‌تر نیاز داشته تا موها چرب نشوند. اگر موهای بلندی دارید، نرم‌کننده را فقط به انتها و میانه موها بزنید. نرم‌کننده‌های حاوی برگ لیمو، برینگراج، ویتامین C و شی باتر برای شما مناسب هستند. حتی می‌توانید از چای بابونه استفاده کرده و آنرا در آخرین مرحله به موهای خود بمالید. استفاده از چای بابونه، شوره سر را کم کرده و آنرا به حداقل می‌رساند.

برای موهای خشک نیز به نرم‌کننده حاوی کراتین، روغن نارگیل یا آووکادو و بیوتین نیاز دارید. این مواد آسیب‌های ناشی از نور خورشید و محیط را کاهش داده و عمل آب‌رسانی را برای پوست سر انجام می‌دهند.

بهره گیری از تغذیه مو در خانه

همچنین شما عزیزان مو تن رویی می‌توانید با بهره‌گیری از مواد مختلف در آشپزخانه، به تغذیه‌ی موهای خود بپردازید. در ادامه به بررسی کامل این مواد خواهیم پرداخت.

مواد مورد نیاز تغذیه مو در خانه

عسل، آب‌لیمو، تخم‌مرغ، ماست و … قادر به تغذیه‌ی مو بوده و برای اینکار مناسب هستند. بهتر است آنها به‌ مدت نیم‌ساعت برروی مو باقی‌ مانده و سپس شسته شوند. خواص درمانی این مواد، سپر محافظتی برای مو ایجاد کرده و از بروز هرگونه ‌آسیبی جلوگیری می‌کنند.

نقش عسل در تغذیه مو
عسل فواید سرشاری برای مو دارد

اگر موهای چرب دارید، سفیده تخم‌مرغ و آب‌لیمو را مخلوط کرده و از آن به‌عنوان ماسک مو استفاده کنید. می‌توانید با مخلوط کردن آب‌لیمو، ژل آلوئه ورا و یک قاشق سرکه سیب، ماسک خود را تولید کنید. این ماسک، چربی مو را کاهش داده و آنرا به تعادل می‌رساند.

برای موهای خشک، ترکیب آب و عسل یکی از بهترین مرطوب‌کننده‌ها برای پوست سر است. حتی می‌توانید مقداری گل و برگ هیبیسکوس را با هم مخلوط کرده و به‌عنوان ماسک از آن استفاده کنید. این ماسک نرمی و درخشندگی را برای مو به ارمغان می‌آورد.

همچنین اگر موهایی نازک دارید، یک تخم‌مرغ را با ماست مخلوط کرده و همچون ماسک مو برای تقویت و درخشندگی موهای خود استفاده کنید.

آشنایی با مواد غذایی مناسب تغذیه مو

پس از بررسی راه‌های مختلف تغذیه مناسب برای مو، به آشنایی با مواد غذایی مناسب آن خواهیم پرداخت. این مواد غذایی فواید زیادی داشته و سرشار از پروتئین و ویتامین‌های مختلف ازجمله ویتامین C و بیوتین هستند.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یکی از بهترین منابع غنی از زینک، پروتئین، بیوتین و سلنیوم است. بیوتین برای تولید کراتین (پروتئینی که مو را قوی‌تر می‌کند) موردنیاز است.

توت‌ ها

انواع‌ توت‌ها مثل توت‌فرنگی، زغال‌اخته و شاه‌توت سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C بوده و از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و محیط محافظت می‌کنند. ویتامین C به تولید کلاژن کمک کرده و مو را قوی‌تر می‌کند. همچنین کلاژن از شکنندگی مو جلوگیری می‌نماید.

اسفناج

اسفناج حاوی آهن، فولات و ویتامین A بوده که همین مواد، مو را تقویت کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند. همچنین ویتامین  A به تولید سبوم پوست کمک کرده و پوست سر و موها را مرطوب نگه می‌دارد.

غذا های غنی از امگا 3

غذاهای غنی از امگا 3 مثل ماهی سالمون، ماهی خال‌مخالی و آووکادو سرشار از اسیدهای چرب و امگا 3 بوده که بدن برای تقویت رشد مو به آنها نیاز دارد. همچنین ماهی سالمون منبع خوبی از ویتامین D و سلنیوم است.

نقش ماهی سالمون در تغذیه مو
ماهی سالمون یکی از منابع غنی امگا 3 است

غذا های غنی از ویتامین

دانه‌ها، مغزها و سیب‌زمینی شیرین، سرشار از ویتامین بوده و بدن شما برای تامین مواد مغذی موهای‌تان به آنها نیاز دارد. همچنین مغزها مثل گردو و بادام، منبع روی و ویتامین B بوده و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند.

فلفل دلمه‌ای

ویتامین C فواید زیادی برای پوست و مو داشته و در فلفل‌های دلمه‌ای رنگی به‌خوبی یافت می‌شود. ویتامین C به تولید کلاژن کمک کرده و موها را قوی‌تر می‌کند. همچنین کمبود ویتامین C منجر به سفیدی زودرس مو شده و دلیل آن هم استرس اکسیداتیو است.

رفع برخی از مشکلات با تغذیه مو

اگر دچار شوره یا خارش پوست سر هستید، شاید به‌خاطر سبورئیک، عفونت قارچی یا اگزما باشد. می‌توان برای رفع این مشکل از تغذیه‌ی مو کمک گرفته و از شامپوی مناسب استفاده کرد. درصورت رفع نشدن مشکل، به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید.

رفع شوره با تغذیه مو
استفاده از شامپوی مناسب تاثیر زیادی در مقابله با شوره سر دارد

اگر دارای ریزش مو در امتداد خط‌موی خود هستید، ممکن است به‌خاطر  محکم بستن موها باشد. بهتر است موهای خود را آزاد گذشته و یا محکم نبندید. همچنین برای رفع آن می‌توانید از شامپوی ضدریزش مو استفاده کنید.

برای رفع وز شدن مو، تغذیه مناسب مو به شما کمک کرده و شاید یکی از دلایل آن، استفاده از شامپوی اشتباه باشد. آب بیشتری نوشیده و پس از تعیین نوع موی خود، شامپوی مناسب را انتخاب کنید.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، تغذیه‌ی مو فواید سرشار و زیادی برای مو دارد. می‌توان برای تغذیه مو سر از موادغذایی و محصولاتی مثل شامپو، روغن و نرم‌کننده استفاده کرد. لطفا نظرات ارزشمند خود را درخصوص روش های تغذیه ی مو با ما و سایر کاربران عزیز مو تن رو به اشتراک بگذارید. از شما مو تن رویی‌های عزیز بابت به‌اشتراک‌گذاری مطالب تشکر می‌کنیم.

سوالات متداول

تغذیه‌ی مو چیست؟

تغذیه‌ی مو یعنی با استفاده از مواد غذایی و محصولات مختلف، مواد مغذی ضروری را به موها رسانده و سطح سلامت آنرا افزایش دهیم.

چرا تغذیه‌ی مو اهمیت دارد؟

تغذیه‌ی مو فواید سرشار و زیادی برای مو داشته و به تقویت مو، افزایش سرعت رشد مو و … پرداخته و از مو در برابر آسیب‌های محیطی نیز محافظت می‌کند.

روش‌های تغذیه‌ی مو چیستند؟

برای بهره‌گیری از مزایای تغذیه‌ی مو، می‌توان از دو روش یعنی از محصولاتی مثل شامپو، روغن و نرم‌کننده استفاده کرد و یا از مواد غذایی خانگی بهره برد.

چه مواد غذایی مناسب تغذیه‌ی مو هستند؟

تخم‌مرغ، توت‌ها، اسفناج، غذاهای غنی از ویتامین، غذاهای سرشار از امگا 3 و فلفل دلمه‌ای‌های رنگی مناسب تغذیه‌ی مو هستند.