زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

آیا کرم ضد آفتاب ضرر دارد؟ بررسی شایعات عوارض استفاده از ضدآفتاب

تیم تحریریه مو تن رو
1,893
7 دقیقه
آیا کرم ضد آفتاب ضرر دارد؟ بررسی شایعات عوارض استفاده از ضدآفتاب

جذب ویتامین D، تنظیم کلسیم و افزایش گلبول‌های سفید برخی از اثرات مثبت نورخورشید بر بدن هستند. اما در کنار این مزایا و فواید، فقط 20 دقیقه قرار گرفتن در زیر نور آفتاب، می‌تواند به پوست صدمات بسیاری وارد کند. کارشناسان حوزه سلامت پوست، بهترین راه برای مقابله با اشعه ماورا بنفش و جلوگیری از آفتاب سوختگی را استفاده از کرم ضد آفتاب می‌دانند. با این حال هنوز شایعات و باور‌های غلطی درباره عوارض استفاده از ضدآفتاب وجود دارد. در ادامه مقاله شما را با این تفکرات اشتباه آشنا کرده و به پرسش آیا کرم ضد آفتاب ضرر دارد پاسخ می‌دهیم.

آیا زدن ضد آفتاب ضروری است؟ چرا باید ضد افتاب استفاده کنیم؟

پوست مانند یک مانع بزرگ از بدن در برابر میکروب‌ها و آلودگی‌های محیطی مراقبت و دمای آن را تنظیم می‌کند. پوست از شما در برابر اشعه‌های خورشید محافظت کرده و ویتامین D مورد نیاز استخوان‌ها را تولید کند. اما این بدان معنا نیست که شما می‌توانید، بدون استفاده از محصولات مراقبت پوستی بیرون بروید. به عبارتی بدون استفاده از کرم ضد آفتاب، پوست شما در برابر تابش نور خورشید بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود.

پرتو‌های نور خورشید از خود اشعه ماورا بنفش (UV) ساطع می‌کنند؛ این اشعه‌ها می‌توانند روی پوست تاثیر گذاشته و موجب پیری بیش‌ از حد و آفتاب سوختگی شوند. در ادامه شما را با فواید و مزایای استفاده مداوم از ضد آفتاب آشنا می‌کنیم:

  1. بیرون رفتن در روز، بدون استفاده از کرم ضد آفتاب به کلاژن و بافت پوششی پوست شما آسیب می‌رساند. بدون زدن ضدآفتاب، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و دچار پیری زودرس می‌شود. کرم ضد آفتاب بتیس با داشتن ویتامین E و اثرات آنتی اکسیدان یکی از بهترین محصولاتی است که برای حفظ جوانی پوست خود می‌توانید به سراغ آن بروید.
  2. قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید، می‌تواند موجب ایجاد لکه‌های کبدی روی پوست صورت، شانه‌ها و دست‌ها شود.
  3. با قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید بدون کرم ضد آفتاب، خطر آفتاب سوختگی و گرمازدگی افزایش خواهد یافت. شما باید حتی در ماه‌های سرد سال نیز، صورت خود را با یک لایه محافظ ضد آفتاب بپوشانید.
  4. با استفاده از کرم ضد آفتاب خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش خواهید داد. اغلب متخصصین سلامت پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 15 را به افراد توصیه می‌کنند. هرچه این عدد بیشتر باشد، ضدافتاب برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماورابفنش بهتر عمل می‌کند.

چه زمانی ضد آفتاب بزنیم؟

نیم‌ساعت قبل از خروج از خانه، کرم ضد آفتاب را به پوست بزنید تا در طی این مدت، کرم به طور کامل جذب پوستتان شود. در غیر اینصورت کرم ضدافتاب بر اثر گرمای هوا و تعریق جذب پوست نشده و  روی صورت حالت ماسیده پیدا کرده و با بستن منافذ باعث ایجاد آکنه می‌شود. اگر پوست شما چرب و آکنه‌دار است باید کرمی که انتخاب می‌کنید، oil-free باشد. ضد آفتاب سینره مناسب پوست‌های چرب و جوش‌دار، فاقد پارابن بوده و با ساختار سبکی که دارد گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

 اگر قرار است بیش از دو ساعت را زیر نور خورشید بگذرانید، باید کرم ضدآفتاب را تجدید کنید. شما باید بعد از شنا، عرق کردن و ماندن در زیر باران و برف دوباره از ضد آفتاب استفاده کنید.

بررسی شایعات و باور‌های غلط درباره عوارض استفاده از ضد آفتاب

حالا درباره تاثیر کرم ضد آفتاب و فواید استفاده از آن می‌دانید، اکنون باید به باورهای غلطی که در مورد استفاده مداوم از ضد آفتاب وجود دارد بپردازیم. لازم به ذکر است که هیچ یک از این شایعات درست نبوده و گزارشات دقیقی برای اثبات آن‌ها وجود ندارد.

1.       ضدآفتاب باعث سرطان می‌شود؟

برخی از افراد گمان می‌کنند که با استفاده مداوم از ضدآفتاب، مواد شیمیایی موجود در فرمولاسیون آن جذب پوست شده و باعث ایجاد سرطان می‌شوند. باید بگوییم که تاکنون هیچ مدرک پزشکی که ثابت کند، استفاده از ضدآفتاب باعث سرطان می‌شود، وجود نداشته است. متخصصین حوزه سلامت پوست در این باره می‌گویند، ضدافتاب حاوی دی اکسید تیتانیوم بوده و اصلا جذب پوست نمی‌شود بلکه مانند یک لایه محافظ روی آن می‌ماند.

2.       افرادی با پوست تیره به ضد آفتاب نیازی ندارند

باور غلطی که درباره پوست‌های تیره وجود دارد این است که آن‌ها نیازی به استفاده از ضد آفتاب ندارند. با تابیدن اشعه UV به سطح پوست، ملانین‌ها رنگدانه‌های زیادی را تولید و منتشر می‌کنند. این رنگدانه‌ها که در اصل همان آفتاب سوختگی هستند در پوست‌های تیره، چندان قابل مشاهده نیستند. حقیقت این است که هر رنگی از پوست به مراقبت و ضدافتاب نیاز دارد؛ پس صرف‌نظر از رنگ پوستتان، سی دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

3.       کرم ضدآفتاب، ضد آب است

در حال حاضر نمی‌توان هیچ محصول آرایشی را پیدا کرد که 100% ضد آب باشد. لایه محافظتی کرم ضد آفتاب بعد از شنا یا عرق کردن به شدت کاهش می‌یابد. پس واجب است که بعد از شنا و خشک کردن پوست، دوباره از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

ضدآفتاب برای شنا
ضدآفتاب برای شنا

4.       لوازم آرایش برای محافظت از پوست کافیست

خیلی‌ها گمان می‌کنند که استفاده از لوازم آرایشی از پوست در برابر آفتاب مراقبت می‌کند. اما این یک تصور اشتباه است، آرایش تنها یک لایه اضافی روی پوست ایجاد کرده و جنبه محافظتی ندارد. استفاده از کرم مرطوب‌کننده یا لوسیون بدن نیز نمی‌تواند از پوست در برابر اشعه‌های خورشید مراقبت کند.

اگر به طور مداوم از محصولات آرایشی استفاده می‌کنید، می‌توانید کرم ضد آفتاب رنگی را جایگزین کرم پودر کنید. کرم ضد آفتاب رنگی پوشانندگی مناسبی داشته و بافت سبکی هم دارد. در حال حاضر ضد آفتاب بیزانس کرم پودری به دلیل کاور کامل پوست، ماندگاری بالا و رطوبت رسانی فروش بالایی در بازار محصولات پوستی دارد.  

5.       در هوای سرد و ابری نیازی به ضد آفتاب نیست

آفتاب‌سوختگی و مشکلات پوستی ناشی از نور خورشید، فقط مربوط به فصل تابستان نیست. پرتو‌های UVB که اشعه‌های عامل آفتاب سوختگی هستند در طول ماه‌های سرد سال قدرت کمتری دارند. اما اشعه‌های UVA در کل سال شدت خود را حفظ کرده و باعث ایجاد سرطان پوست می‌شود. اغلب مردم در روز‌های بارانی و برفی از زدن کرم ضد آفتاب خودداری می‌کنند؛ در حالیکه در چنین روز‌هایی، افراد در واقع بیش از یکبار در معرض تابش پرتو‌های مضر خورشید قرار می‌گیرند. پس فرقی ندارد که در یک روز آفتابی به ساحل بروید یا در یک روز برفی اسکی کنید در هر شرایطی، باید از ضد آفتاب استفاده کنید.

اشعه‌های UVA و UVB می‌توانند باعث آفتاب‌سوختگی، پیری زودرس و سرطان پوست شوند. اگر می‌خواهید از پوست خود در برابر این اشعه‌های مضر مراقبت کنید، باید ضدآفتابی با فرمولاسیون سبک و حاوی فیلتر UVA و UVB را انتخاب کنید. در حال حاضر ضد آفتاب چلنج با داشتن فیلترهای پیشرفته UVA و UVB بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

چرا کرم ضد آفتاب باعث عرق شدید صورت می‌شود؟

صورت خیلی‌ها بعد از زدن ضد آفتاب، بیش‌ از اندازه عرق می‌کند؛ این موضوع باعث می‌شود که فرد تمایل چندانی به استفاده از ضدافتاب نداشته باشد. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ ضد آفتاب یک لایه محافظتی روی پوست ایجاد و سطح آن را صاف می‌کند. این لایه محافظ با بستن منافذ پوست، مانع از تنفس آن می‌شود. به همین دلیل پوست برای تنفس شروع به تولید عرق و چربی می‌کند.

اهمیت استفاده از ضد آفتاب خارجی و ایرانی

ضد آفتاب باید عضو ثابت روتین مراقبت پوستی شما بوده و حتما در کیفتان باشد. استفاده از کرم ضدآفتاب در هر سنی ضروری بوده و از پوست شما در برابر اشعه ماورابنفش محافظت می‌کند. شما چه نظری درباره باور‌ها و شایعات غلط درباره عوارض استفاده از ضدآفتاب دارید؟ از چه برند ضد آفتابی برای محافظت از پوست خود استفاده می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.