زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

تفاوت آرایش و گریم | نکات مهمی که نمی‌دانید!

wordcamp
896
12 دقیقه
تفاوت آرایش و گریم | نکات مهمی که نمی‌دانید!

تلاش برای تغییر چهره و زیباسازی، چیزی است که همه انسان‌های دنیا از دیرباز آن را انجام می‌دهند. هر فرهنگ و جامعه، روش‌های مشخصی برای انجام این کار دارد. ایجاد برش در پوست برای برجسته‌سازی طرح‌ها، استفاده از سنگ، چوب و مهره در موها، استفاده از بدلیجات فلزی و رنگی، همه و همه تنها بخشی از تلاش‌های انسان اولیه برای زیباسازی خود در سرتاسر دنیا بود. برخلاف نگاه اغلب مردم، زیباسازی به یک جنسیت و حتی سن و سال خاص ارتباطی ندارد. آرایش و گریم صورت یکی از جدیدترین روش‌های زیباسازی در جهان امروز است که افراد زیادی آن را به کار می‌برند. با این وجود، تفاوت آرایش و گریم چیست؟ آیا این دو با یکدیگر در تضاد هستند یا می‌توانند هم‌دیگر را تکمیل کنند؟

در این نوشتار قصد داریم به بررسی دقیق تفاوت آرایش و گریم بپردازیم. توصیه می‌کنیم ما را همراهی کرده و از مهم‌ترین نکات هر کدام از این روش‌های زیباسازی آگاه شوید.

آرایش چیست؟

بهبود چهره با آرایش

تمام فعالیت‌هایی که در راستای بهبود ظاهر انسان‌ها انجام می‌شود، آرایش‌کردن نام دارد. برای انجام این کار، از محصولات و مواد مختلفی نیز استفاده می‌شود. برخی از این محصولات به‌صورت کاملا شیمیایی ساخته شده و برخی از آن‌ها نیز پایه طبیعی دارند. پیشینه آرایش به مصریان باستان و یونانیان باز می‌گردد. انواع روغن‌های طبیعی، رنگ‌های گرفته شده از گل‌ها و سایر گیاهان رنگی و حتی استفاده از پوست برخی حیوانات یا حشرات، همه انواع مختلف آرایش در زمان‌های دور بود.

هرچند آرایش‌کردن و محصولات آرایشی به این موارد محدود نشده و در قرن‌های بعد با تغییرات بسیار گسترده‌ای روبه‌رو شد. برخی از مهم‌ترین تغییرات آرایش در دنیا شامل این رخدادها بود:

  • استفاده مصریان از روغن کرچک به‌عنوان روغن مرطوب‌کننده و محافظت از پوست؛
  • کرم‌های پوستی ساخته‌شده از موم زنبور عسل؛
  • استفاده از روغن زیتون و عصاره گل‌ها توسط رومیان؛
  • تولید وازلین و لانولین در قرن نوزدهم؛
  • آغاز به کار کمپانی نیوا در سال 1911.

محصولات زیبایی و آرایشی تنها به این موارد محدود نمی‌شوند. در هر کدام از جوامع و کشورها، مردان و زنان از محصولات مختلفی برای زیباسازی خود استفاده می‌کنند. استفاده از روغن‌های معطر برای موها و ریش‌ها، استفاده از سورمه، استفاده از پودرهای سفیدکننده در جوامع آسیای دور، همه مدل‌های مختلفی از آرایش است.

با وجود این توضیحات کوتاه، برای درک بهتر تفاوت آرایش و گریم باید گریم را نیز بشناسیم.

گریم چیست؟

اصلاح نقص‌های چهره با کمک گریم صورت

برخلاف آرایش که تنها برای بهبود چهره و زیباسازی انجام می‌شود، گریم صورت هدف دیگری دارد. از انواع گریم برای تغییر چهره و رفع نقص‌های احتمالی صورت افراد استفاده می‌شود. با توجه به کاربرد گریم، طبیعی است که از این روش برای تغییر چهره بازیگران در دنیای فیلم و سینما نیز استفاده شود.

نشان‌دادن جوانی یا کهولت سن بازیگران برای روایت بخشی از داستان، تغییر چهره در اثر عوارض بیماری یا جراحت و یا حتی نشان‌دادن حالت‌های روحی مختلف هم‌چون روان‌پریشی، خشم و استیصال، همه از کاربردهای مختلف گریم است. به همین خاطر باید بگوییم علی‌رغم شباهت اولیه آرایش و گریم، تفاوت این دو نوع روش زیباسازی، بسیار بیشتر است.

برای اجرای گریم‌های مختلف، از ابزار و مواد خاصی باید استفاده شود. انواع چسب‌های پوستی، رنگ‌های مختلف، ابزارهای سیلیکونی و انواع مواد دیگر، همه بخشی از لوازم اجرای گریم است. با پیشرفت صنعت سینما و البته آرایشی، لوازم و محصولات اختصاصی گریم نیز با پیشرفت‌های بسیار زیادی روبه‌رو شده است. استفاده از مواد مضر در این صنعت نیز کمتر شده و در حال حاضر، مواد اولیه گریم با کیفیت‌های بسیار خوب و البته با قیمت تقریبا بالا، به‌فروش می‌رسند.

با وجود این تفاوت‌های کاملا واضح، شباهت گریم و آرایش در چیست؟ در بخش بعدی این مطلب، به بررسی این شباهت‌ها خواهیم پرداخت.

شباهت گریم و آرایش

انواع گریم و آرایش برای تغییر چهره افراد استفاده می‌شود و این موضوع، مهم‌ترین شباهت این دو است. هرچند جایگاه استفاده از آن‌ها کاملا متفاوت بوده و هر کدام در بخش مجزایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. گریم صورت می‌تواند مبنای چهره را به‌صورت کامل تغییر داده و یک کاراکتر و شخصیت جدید از آن بسازد. همین موضوع سبب شده که افراد مختلفی به استفاده از تکنیک‌ها و مواد اولیه گریم، برای زیباسازی سایرین فکر کنند.

گریم چهره با توجه به همین موضوع، در دنیای آرایش‌ وارد شد. امروزه استفاده از تکنیک‌های گریم برای رفع مشکلات مختلف چهره و ایجاد یک میکاپ بسیار بهتر، کاملا رایج و عادی است. با این وجود، هنوز این سوال مهم وجود دارد که تفاوت آرایش و گریم چیست؟ هر کدام چه مزایایی دارند؟ در بخش‌های بعدی، به بررسی این موضوع خواهیم  پرداخت.

تفاوت آرایش و گریم

تفاوت آرایش و گریم
تفاوت آرایش و گریم

با این که اغلب استفاده گریم در حوزه سینما و فیلم‌سازی است، اما میکاپ آرتیست‌های مختلفی در دنیا، از تکنیک‌های گریم برای آرایش مشتریان خود استفاده می‌کنند. این مدل از گریم در انواع سالن‌های تخصصی آرایش در سرتاسر دنیا استفاده می‌شود. درواقع واژه گریم در مکالمه‌های روزمره یا در محیط‌های آرایشگاه‌ها نیز به این مدل از گریم اشاره دارد. تفاوت آرایش و گریم را می‌توان در چند دسته‌بندی مختلف، بررسی کرد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو تکنیک و روش را با هم مرور کنیم.

1- مواد مورد استفاده در آرایش و گریم

تفاوت مهم آرایش و گریم در اولین بخش، نوع مواد و نتیجه نهایی کار است. معمولا مواد و وسایل مورد استفاده در انواع آرایش، شامل رنگ‌های مختلف خواهد بود. انواع سایه‌ها، مژه‌های مصنوعی یا ریمل، رژ و رژگونه‌های رنگی، همه بخشی از انواع لوازم آرایشی هستند. در گریم، این نوع رنگ‌ها و لوازم، کاربردی ندارند. اغلب مواد مورد استفاده در گریم صورت، شامل رنگ‌های مشابه پوست با تناژهای مختلف تیره و روشن خواهند بود. فراموش نکنید که منظور ما در این بخش، گریم سینمایی نیست و تنها گریم آرایشی را مد نظر داریم. در گریم سینمایی، انواع لاتکس، سیلیکون، چسب و پروتزهای ثابت و متحرک، ابزار اصلی گریم هستند.

2- نتیجه کار و تفاوت آرایش و گریم

دیگر تفاوت آرایش و گریم در نتیجه نهایی کار است. با استفاده از لوازم آرایشی مختلف، چهره افراد تغییر چندانی نخواهد کرد. استفاده از این لوازم، تنها رنگ و لعاب بیشتری به صورت خواهد داد. این موضوع در گریم چهره کاملا تفاوت دارد. احتمالا شما هم تغییر چهره‌های باور نکردنی را در صفحه‌های مختلف اینستاگرام دیده باشید. تغییر کامل صورت، حالت بینی، میزان گردی یا کشیدگی صورت، نمایان‌کردن استخوان گونه یا فک، همه بخشی از اثرات گریم است. گریم می‌تواند چهره و مبنای صورت افراد را به‌کلی تغییر دهد. همین موضوع سبب شده که میکاپ‌آرتیست‌ها، از این روش برای اصلاح چهره یا تغییر آن برای ایجاد یک جلوه جدید استفاده کنند.

کرم موس گریم SPF10 لوسمنت حاوی روغن آرگان و آلوئه ورا
کرم موس گریم SPF10 لوسمنت حاوی روغن آرگان و آلوئه ورا

3- موقعیت استفاده

با توجه به نتیجه نهایی هرکدام از این روش‌های زیباسازی، باید اشاره کنیم که گریم صورت تنها در مواقع خاص اجرا می‌شود. برخلاف آن، آرایش را می‌توان یک روتین معمول روزانه نامید. افراد زیادی تصور می‌کنند که هرگونه آرایش کامل و سنگینی، گریم صورت نامیده می‌شود. در صورتی که در آرایش‌های جدید، ممکن است گریم‌های کامل و دقیقی انجام شوند که در نگاه اول، صورت فرد کاملا طبیعی و حتی بدون آرایش دیده شود.

این نوع گریم و آرایش را می‌توان در چهره برخی از بازیگران مشهور دنیا به‌خوبی دید. در این روش، آرایش این افراد با رنگ‌های بسیار کمتر و در طیف رنگی نود انجام خواهد شد. از سوی دیگر با زیرسازی کامل و استفاده از ترفندهای گریم، مبنای چهره افراد به‌خوبی اصلاح می‌شود. در این حالت، برخی نقص‌های موجود رفع شده و یا با تاکید بیشتر بر برخی از بخش‌های زیبای صورت، زیبایی افراد را دوچندان خواهند کرد.

به‌صورت کلی مهم ترین تفاوت آرایش و گریم را می‌توان در لیست زیر برشمرد:

  • استفاده از رنگ‌های بسیار متنوع در آرایش برخلاف رنگ‌های نزدیک به تناژهای مختلف پوست در گریم صورت؛
  • تغییر کامل مبنای چهره در گریم و عدم تغییر بسیار شدید صورت پس از آرایش؛
  • امکان استفاده و انجام روزانه آرایش برخلاف گریم.

گریم و نکات مهم آن

استفاده از تکنیک‌های سینمایی گریم و گریمورها، سبب شده که گریم به سبک جدیدی از آرایش تبدیل شود. هر چند برخلاف تعریف گسترده گریم در تئاتر و سینما، گریم در دنیای آرایش تنها به زیباسازی چهره افراد محدود می‌شود. رفع نواقص صورت، افزودن حجم به لب‌ها یا گونه‌ها، ایجاد سایه‌روشن برای کاهش اثرات چاقی و لاغری، افزودن حجم موها از طریق رنگ یا سایر تکنیک‌های این حوزه، همه بخشی از انواع کاربردهای گریم در آرایش است. برخلاف آرایش، یکی از مهم‌ترین نکات رسیدن به یک گریم عالی، شناخت آرگونومی صورت است.

نکته مهم دیگر این است که اجرای گریم به ابزار و لوازم اختصاصی خود نیاز دارد. درواقع علی‌رغم شباهت‌های ظاهری این دو روش، فرق آرایش و گریم در نوع لوازم و ابزاری است که برای هرکدام استفاده می‌شود. لوازم آرایشی معمولا شامل رژها، سایه‌ها و سایر لوازم دیگری است که تقریبا همه ما با آن‌ها کم‌وبیش آشنا هستیم. لوازم گریم معمولا بسیار تخصصی بوده و قیمت بالاتری دارند. احتمال آسیب به پوست بر اثر مواد گریم نیز بیشتر است. به همین خاطر، استفاده روزانه از آن‌ها غیر منطقی و  حتی غیر عاقلانه خواهد بود.

گریم برخلاف تصور عموم، تنها یک آرایش سنگین و کامل نیست، استفاده از ترفندهای تخصصی برای تغییر بخش‌هایی از چهره یا حتی بدن، گریم نامیده می‌شود. در حوزه آرایش و زیبایی، از گریم تنها برای زیباسازی چهره افراد استفاده شده و بیشترین کاربرد آن نیز برای مراسم خاص و ویژه است.

آرایش و نکات مهم آن

آرایش و پیرایش بخشی از فرهنگ هر جامعه بوده و با توجه به پیشینه هر کشور و جامعه، شکل متفاوتی به خود می‌گیرد. دلیل این موضوع، تعریف زیبایی در هر جامعه است. در برخی بخش‌های دنیا هم‌چون حوزه خلیج فارس، داشتن چشم‌های درشت، کشیده و با مژه‌های سیاه و پر، معیار زیبایی است. به همین خاطر، در این کشورها، از لوازم مختلفی هم‌چون سورمه و سایر موارد متناسب برای ایجاد چنین چشمانی استفاده می‌شود. همین موضوع ممکن است در بخش‌های غربی دنیا تفاوت داشته و چشم‌های بسیار بزرگ و تیره، هیچ زیبایی نداشته باشند.

لوازم آرایش نیز با توجه به همین موضوع، شامل طیف وسیع‌تری هستند. انواع رنگ‌ها در سایه، رژ، مدادهای چشم و لب، رژگونه‌ها و سایر موارد دیگر، یکی از مهم‌ترین تفاوت های آرایش و گریم است. معمولا لوازم آرایشی با قیمت بسیار متناسب‌تری در دسترسی بوده و استفاده از آن‌ها به تخصص خاصی نیاز ندارد. هر چند داشتن تبحر در آرایش، نتیجه بسیار بهتری را خواهد داشت.

دیگر نکته مهم آرایش این است که در اغلب مواد آرایشی، از ویتامین‌ها و مرطوب‌کننده‌های مختلف نیز استفاده می‌شود. به همین خاطر برخلاف انواع لوازم گریم، اغلب لوازم آرایشی می‌توانند مفید نیز باشند. هرچند مواد ارزان قیمت، شیمیایی و سمی نیز در برخی دیگر از لوازم ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت وجود دارد.

فرق مهم آرایش و گریم در این است که می‌توان آرایش را به‌صورت روزانه و روتین انجام داد. آرایش به‌صورت اختصاصی برای زیباسازی چهره افراد کاربرد دارد. به همین خاطر هر نوع آرایش، تنها و تنها به این هدف انجام می‌شود. هرچند ممکن است برخی به دلیل نداشتن تجربه لازم، به این هدف دست پیدا نکنند!

پالت کانتورینگ و کانسیلر 8 رنگ رولوشن مدل Light- Medium
پالت کانتورینگ و کانسیلر 8 رنگ رولوشن مدل Light- Medium

جمع‌ بندی نهایی تفاوت آرایش و گریم

انواع محصولات آرایشی
محصولات آرایشی و انواع آن

تفاوت آرایش و گریم در جایگاه، موارد مورد استفاده و البته نتیجه نهایی هر کدام از این روش‌ها است. آرایش تنها به ایجاد چهره‌ای زیباتر کمک خواهد کرد، اما با گریم می‌توان مبنای صورت را تغییر داد. همین موضوع به میکاپ‌آرتیست‌ها این فرصت را می‌دهد که چهره مشتریان خود را مطابق مد زیبایی روز کاملا تغییر دهند. نظر شما راجع به هرکدام چیست؟ آیا فرق گریم و آرایش را به این موارد محدود می‌دانید یا دیدگاه دیگری راجع به این موضوع دارید؟

سوالات متداول

گریم چیست؟

استفاده از انواع ابزار، لوازم و مواد تخصصی برای تغییر چهره به شکل‌های مختلف هم‌چون پیری یا جوانی، ایجاد حالت‌های مختلف جراحت یا بیماری و هر نوع تغییرات فانتزی و غیر واقعی دیگر، نوعی گریم است. گریم در حوزه زیبایی، به تغییرات پایه صورت افراد گفته می‌شود که در اغلب موارد همراه با آرایش استفاده شده و نتیجه نهایی به تغییر کامل چهره افراد، منجر خواهد شد.

آرایش چیست؟

آرایش همان تغییرات ساده و معمول است که از دیرباز در جوامع مختلف کاربرد دارد. تغییر رنگ لب‌ها، استفاده از سایه‌های مختلف رنگی برای چشم و سایر موارد مشابه، همه در حوزه آرایش دسته‌بندی می‌شود. آرایش معمولا با توجه به معیارهای زیبایی هر جامعه شکل اختصاصی خود را داشته و با توجه به گذشت زمان، دچار تغییر می‌شود. به‌عنوان مثال در بازه‌ای ابروهای روشن و نازک زیباتر شمرده شده و در بازه‌ای دیگر، ابروهای طبیعی، پرپشت و تیره، جذاب‌تر به‌نظر می‌رسند.

تفاوت آرایش و گریم چیست؟

فرق آرایش و گریم در نوع اجرا، لوازم مورد استفاده، جایگاه استفاده و البته تخصص مورد نیاز برای هر کدام است. فراموش نکنید که گریم، آرایش غلیظ نیست و حتی با آرایش‌های بسیار طبیعی و ملایم، ممکن است از گریم نیز استفاده شود یا در آرایش‌های غلیظ و سنگین نیز، هیچ‌گونه گریم صورت انجام نشده باشد. گریم تغییرات تخصصی در صورت ایجاد کرده و تنها با شناخت دقیق اجزای چهره می‌توان از آن استفاده کرد. برخلاف آن، آرایش یک کار روتین و ساده است که اغلب افراد حتی با دانش و تجربه کم، می‌توانند آن را انجام داده و به نتیجه مد نظر خود دست پیدا کنند.