زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

ریزش مو در جوانی؛ دلایل، انواع و راهکارهای درمان

wordcamp
2,607
10 دقیقه
ریزش مو در جوانی؛ دلایل، انواع و راهکارهای درمان

ریزش مو در مردانی که در دهه‌ی ششم‎‎‌ زندگی‌شان به سر می‌برند، اتفاقی شوکه‌کننده نیست. با افزایش سن، ریزش مو امری اجتناب ناپذیر است؛ اما اگر جوان باشید و دچار ریزش مو شوید، مسِئله فرق می‌کند. وقتی جوان هستید، ظاهر شما تاثیر زیادی بر اعتماد به نفستان دارد. حالا تصور کنید در این زمان دچار ریزش مو شوید، اوضاع حسابی بهم می‌ریزد. ریزش مو در جوانی به عوامل مختلفی بستگی دارد. ژنتیک، سبک زندگی غلط و استرس از جمله این عوامل است. اگر جوان هستید و با مشکل ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

مردان جوان، به ظاهر موهایشان اهمیت زیادی می‌دهند.
ریزش مو در مردان جوان، مبحثی حائز اهمیت است.

چرا در جوانی، به ریزش مو دچار شدم؟

دلیل عمده ریزش مو در مردان جوان، ژنتیک و مشکلات هورمونی است. افسردگی، عادات غذایی غلط و آلودگی هوا از دیگر موارد موثر در ریزش موها هستند. هر چند ریزش مو مشکلی شایع در میان مردان ایرانی است، اما درمان آن هم غیر ممکن نیست. با آگاهی از علت رزش موها، درمان آن هم آسان‌تر می‌شود.

وراثت

اولین فاکتوری که هنگام ریزش موها باید به آن توجه کنید، ژنتیک است. اگر اکثر مردان خانوادتان کم مو یا طاس‌اند، احتمالا شما هم به همین وضع مبتلا می‌شوید. درمان ریزش موی ارثی محال نیست، اما دشوار است. مزیت این وضعیت، توانایی در پیشگیری آن است. شما با اطلاع از پیشینه‌ی خانوادگی‌تان، از سال‌های جوانی فرصت درمان یا اقدامات پیشگیرانه را دارید.

پیشنهاد نویسنده: چگونه ریزش موی ارثی را درمان کنیم؟

استرس و اضطراب

 در شرایط سخت و تنش‌زا، ریزش مو امری طبیعی است. در این شرایط، با هر بار استحمام موهای بیش‌تری از دست می‌دهید و حجم موهایتان کاهش می‌یابد. اضطراب سبب ریزش مو در تمام قسمت‌های سر می‌شود. بهترین راه درمان ریزش مو بر اثر استرس، آرامش درونی است. سعی کنید آرام باشید، یاد بگیرید اضطراب خود را کنترل کنید.

بیماری‌های موثر بر ریزش مو در مردان جوان

بعضی بیماری‌ها سبب ریزش مو در جوانان می‌شود. اختلالات تیروئید یکی از همین بیماری‌ها است.  بیماری‌های خودایمنی، لوپوس، عفونت‌های قارچی کف سر و عدم تعادل در ترشح هورمون‌های بدن از دیگر بیماری‌های موثر بر ریزش مو در مردان جوان است. بیماری کرونا هم ممکن است موجب ریزش مو شود. بسیاری از افرادی که در سال‌های اخیر به این بیماری مبتلا شدند معتقدند که پس از مداوا، دچار ریزش مو شدند. 

پیشنهاد مویسنده: ریزش مو و کرونا

کاهش وزن ناگهانی

کاهش ناگهانی وزن بر اثر رژیم‌های سنگین، سبب از دست رفتن مقدار زیادی مواد معدنی و ویتامین‌های بدن می‌شود. متخصصان تغذیه برای سال‌ها، از عوارض رژیم‌های سنگین بر سلامت بدن گفته‌اند. ریزش موها بر اثر رژیم‌های غذایی سخت، یکی از همین عوارض است. در این شرایط ممکن است موهای از دست رفته هرگز رشد نکنند زیرا پیاز مو خیلی ضعیف شده و توانایی رشد ندارد. اگر قصد کاهش وزن دارید، صبور باشید و بدانید که منطقی نیست چربی انباشته شده طی چند سال را در دو ماه از دست بدهید.

هورمون‌های نامتعادل

میزان بالای آندروژن (هورمون مردانه) باعث نقص در چرخه رشد مو خواهد شد. بهم خوردن تعادل این هورمون علاوه بر آسیب به رشد مو، موجب تسریع ریزش مو در جوانی می‌شود. از دیگر هورمون‌های موثر بر ریزش مو در مردان، DHT (دی‌هیدروتستسترون) است. این هورمون، رشد دوباره موهای از دست رفته را به تاخیر می‌اندازد. بهترین روش توقف این چرخه معیوب، مراجعه به پزشک متخصص یا مصرف دارو است.

تغذیه

تغذیه نامناسب یکی از مهم‌ترین عوامل ریزش مو در مردان جوان است. سعی کنید هر وعده غذاییتان، شامل ویتامین‌ و مواد معدنی مفید باشد؛ در غیر این صورت علاوه بر ضعف جسمانی، پیاز موها ضعیف خواهد شد. نتیجه کمبود زینک، آهن، کلسیم و پروتئین در بدن، افزایش ریزش مو در جوانی است. برای جبران کمبود این املاح در بدن می‌توانید از شیر، سبزیجات، گوشت مرغ و گوسفند یا قرص‌های ویتامین کمک بگیرید.

نقش تغذیه در ریزش مو
با رعایت رژیم غذایی مناسب، به کاهش ریزش مو در جوانی کمک کنید.

داروها

عوارض برخی از داروها، ریزش مو است. این داروها ممکن است به درمان بیماری‌های خاصی کمک کنند، اما سبب ریزش مو شوند. آمفتامین، بتا بلوکرها (مرتبط با فشار خون) و داروهای ضد انعقاد خون از همین دسته داروها هستند. اگر پس از مصرف این داروها دچار ریزش مو شدید، با دکترتان مشورت کنید.

آسیب‌های فیزیکی به مو یا کف‌سر

زمانی که موها تحت گرمای شدید قرار بگیرند، آسیب می‌بینند. استفاده زیاد از اتوی مو یا سشوار، سبب ریزش مو در جوانی می‌شود. بعد از حمام موهایتان را سشوار نکشید، اجازه دهید در هوا خشک شوند. برای حالت دادن به موها، به جای اتوی مو از ژل یا واکس مو استفاده کنید.

ژل موی بسیار قوی مردانه هیدرودرم حجم150 میل
خرید ژل موی بسیار قوی مردانه هیدرودرم حجم150 میل

 ریزش موها بر اثر هر یک از این عوامل، به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند. از دست دادن موها در ناحیه تاج سر، شایع‌ترین فرم طاسی در مردان است. ریزش مو در این ناحیه، داِئمی است؛ اما نیاز نیست بترسید. این روزها درمان ریزش مو یا کچلی امری محال یا دور از دسترس نیست.

فرم کچلی مردانه

علت این مدل کچلی در مردان جوان، مشکلات هورمونی است. ابتدا موها در ناحیه تاج سر شروع به ریزش می‌کنند. کم کم، خط رویش مو در پیشانی به عقب رانده می‌شود. از روزی که احساس ریزش مـو به این شکل را داشتید، به متخصص پوست و مو مراجعه کنید؛ زیرا عواقب این مدل طاسی در مردان جوان دائمی است. ریزش مـو در جوانی با اقدام به موقع، به هر شکلی که باشد، قابل درمان است.

فرم کچلی مردانه
شروع ریزش مو در جوانی به فرم کچلی مردانه

درمان ریزش مو در مردان جوان

تا اینجای مطلب، دلایل ریزش مـو در جوانی را بررسی کردیم. راه‌های درمان ریزش مو، متاثر از عوامل ایجاد کننده آن، متفاوت است.

شامپوها

ارزان‌ترین راه توقف ریزش مو، استفاده از شامپوی مناسب است. شامپوهای ضد ریزش مو، مناسب افرادی است که به تازگی به این مشکل دچار شده‌اند. اگر قسمت‌هایی از کف سرتان طاس شده، با شامپو نمی‌توانید فولیکول‌های مو را زنده کنید. شما به درمان‌های تخصصی‌تری نیاز دارید.

شامپو تقویتی و ضد ریزش مو سینره مخصوص آقایان و انواع مو حجم 250 میل
خرید شامپو تقویتی و ضد ریزش مو سینره و انواع مو حجم 250 میل

روغن تراپی

خشک شدن مو، موجب شکنندگی و در نهایت ریزش آن می‌شود. سطح مو با لایه‌ای چربی محافظت می‌شود. این چربی از غدد سباسه ترشح می‌شود. روغن تراپی، روش خوبی برای تقویت لایه‌های محافظ مو است. نکاتی در استفاده از روغن‌ها وجود دارد، که بهتر است رعایت کنید. از روغن‌های سبک استفاده کنید. روغن نارگیل یا زیتون مناسب روغن تراپی نیستند. این روغن‌ها ممکن است منافذ پوست سر را مسدود کنند. روغن‌های مورینگا، کنجد و آرگان سبک و مناسب موهای خشک، معمولی و حتی چرب هستند. هفته‌ای یک‌بار روغن مورد علاقه‌تان را به ساقه مو بمالید و سر را با پارچه‌ی تمیز بندید. اجازه بدهید روغن، یک شب روی موها باقی بماند؛ سپس دوش بگیرید.  

روغن ترمیم کننده مو شوآرتزکف پروفشنال سری گلیس مدلoil-elixir مناسب موی خشک حجم 75 میل
خرید روغن ترمیم کننده مو شوآرتزکف پروفشنال سری گلیس مدل oil-elixir مناسب موی خشک حجم 75 میل

داروهای موثر در درمان ریزش مو در جوانی

در حال حاضر، موثرترین دارو جهت پیشگیری و کنترل  ریزش مـو در مردان جوان، فیناستراید و ماینوکسیدیل است.

فیناستراید

  برای خرید این دارو، به نسخه‌ی پزشک نیازاست. استفاده از قرص فیناستراید هر روز و طی چند دوره، سبب پیشگیری از ریزش موها می‌شود. اگرچه این قرص توانایی درمان ریزش مـو در جوانی را ندارد؛ اما موجب رشد مجدد تعدادی از تار موهای از دست رفته می‌شود. عملکرد فیناستراید در بدن به گونه‌ای است که از تبدیل هورمون تستسترون به DHT (دی‌هیدروتستسترن) جلوگیری می‌کند. تحقیقات پزشکی نشان داده دریافت روزانه فیناستراید، میزان ترشحDHT  در بدن مردان جوان را تا 70 درصد کاهش می‌دهد. با کاهش ترشح این هورمون در بدن، از آسیب به فولیکول‌های مو جلوگیری می‌شود و ریزش موها کاهش می‌یابد.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل، محلول موضعی و بدون عوارض است که برای مصرف به نسخه پزشک احتیاج ندارد. این دارو مثل فیناستراید، ریزش مـو در جوانی را درمان نمی‌کند، اما موجب رشد دوباره بعضی موهای ریخته شده می‌شود. ماینوکسیدیل علاوه بر کمک به رشد مو، تار موهای باقی مانده را تقویت می‌کند. این محلول، ارزان و در دسترس است. در همه‌ی داروخانه‌ها می‌توان ماینوکسیدیل را تهیه کرد. این محلول را دوبار در روز، در محلی که طاسی اتفاق افتاده بمالید.

درمان ریزش مو در جوانی به مجموعه‌ای از اقدامات بستگی دارد. استفاده از شامپوی مناسب، داروهای خوراکی و مراجعه به پزشک متخصص بدون سبک زندگی سالم، بی‌فایده است.

تغییر سبک زندگی، برای درمان ریزش مو در جوانی

مولتی‌ویتامین‌ها

در طول این مقاله، به ریزش مو در جوانی پرداختیم؛ اما اگر می‌خواهید علاوه بر موهای سالم، پوست درخشان و بدن قوی داشته‌باشید، مولتی‌ویتامین‌ها را فراموش نکنید. اگر ریزش موهایتان ارثی نباشد، با دریافت روزانه قرص‌های ویتامین از سال‌های جوانی، دچار ریزش مو نخواهید شد. زمانی که بدن از مواد معدنی و ویتامین غنی باشد، عملکرد دستگاه‌های آن از جمله هورمون‌ها طبیعی خواهد بود.

سیگار و ریزش موها

متاسفانه در سال‌های اخیر، تعداد مردان سیگاری زیر 25 سال افزایش یافته. تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد سیگار کشیدن در دراز مدت، مستقیم به DNA (ژنتیک) شما اثر می‌گذارد. گول اصطلاح دراز مدت را نخورید. درست است که تاثیر سیگار بر ژنتیک شما بعد از چند سال بروز می‌کند، اما دیگر عوارض آن بر موها همچون شوره سر به سرعت نمایان می‌شود.

تاثیرات مخرب سیگار بر فولیکول مو
سیگار تاثیرات مخربی بر فولیکول‌های مو دارد.

سولفات، رفیق ریزش مو در جوانی

سولفات ماده‌ای شیمیایی است که در ساخت بیش‌تر شامپوها به کار می‌رود. سولفات پاک‌کننده‌ای قوی است که علاوه بر آلودگی‌ها، سبوم (چربی) محافظ موها را از بین می‌برند. اگر نشانه‌های ریزش مو را دیدید، از شامپوهای بدون سولفات برای شستشوی موهایتان استفاده کنید.

محافظ سر

ریزش مو در جوانی، با نور خورشید تشدید می‌شود. اشعه UV به به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند. اگر تار موهایتان نازک است، در روزهای آفتابی به کف سرتان ضدآفتاب بزنید. پوشیدن کلاه هم روش خوبی برای محافظت از موها است.

جمع‌بندی

ریزش مو در جوانی ممکن است مشکلی ناراحت‌کننده و غیرقابل درمان به نظر برسد، اما با پیشرفت‌های پزشکی، درمان همه بیماری‌ها امکان پذیر است. در مراحل ابتدایی ریزش موها، پیشگیری بهترین روش توقف ریزش موهاست. اگر ریزش موهایتان ارثی باشد، داروهای خوراکی و یا محلول‌های موضعی، بزرگ‌ترین کمک برای درمان ریزش مو است. در آخر، اگر همه راه‌های درمان و کنترل ریزش مو را امتحان کردید و جواب نداد، کاشت مو یا استفاده از موهای مصنوعی را امتحان کنید.

چرا در سنین پایین موی مردان می‌ریزد؟

ریزش مو در جوانی، دلایل مختلفی دارد؛ اما مهم‌ترین علت آن ژنتیک و یا مشکلات هورمونی است.

مهم‌ترین نشانه‌های ریزش مو در جوانی چیست؟

افزایش ریزش مو بعد از هر بار که دوش می‌گیرید یا موهایتان را شانه می‌زنید. نازک‌تر شدن تار موها هم، از نشانه‌های ریزش موهاست.

برای جلوگیری از ریزش مو در سنین جوانی، چه باید کرد؟

پیشگیری سبک زندگی سالم و استفاده از شامپوهای بدون سولفات، از بهترین روش‌های جلوگیری از ریزش مو در جوانی است.