زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

با رعایت این نکات در دوران قاعدگی پریود آسانی داشته باشید

تیم تحریریه مو تن رو
8,811
9 دقیقه
با رعایت این نکات در دوران قاعدگی  پریود آسانی داشته باشید

دوران قاعدگی یک بخش مهم در زندگی هر خانمی به حساب می‌آید. شاید این دوره با سختی و دردهایی همراه باشد اما باید بدانید که برای داشتن یک بدن سالم ضروری بوده و نشان دهنده سلامت زنان است. در دوران عادت ماهانه رعایت بهداشت فردی و یک سری نکات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ما در این مقاله از مو تن رو 15 نکته را به شما یادآوری می‌کنیم تا با رعایت این نکات در دوران قاعدگی، پریود آسانی داشته باشید. پس برای دانستن نکات بهداشتی دوران قاعدگی با ما همراه باشید.

انجام حرکات یوگا

اگر می‌خواهید در دوران قاعدگی، پریود منظمی داشته باشید و از لخته‌ شدن و اختلال در جریان خون جلوگیری کنید باید تمرین‌ها و حرکات یوگا را بصورت مرتب انجام دهید. بهترین تمرینات یوگا که برای دوران پریودی خانم‌ها مناسب هستند شامل حرکات زیر می‌شود:

  • حرکت سلام‌ بر خورشید (سوریا ناماسکار)
  • حرکت بوجانگ‌ آسانا (bhujangasana) یا حرکت مار کبری
  • حرکت الماس یا واجراسانا (vajrasana)
  • حرکت کمان یا دانوراسانا (dhanurasana)

این حرکات یوگا گردش خون را بهبوده داده و باعث عملکرد بهتر اندام تناسلی می‌شوند. البته اگر می‌خواهید نتیجه خوب این تمرینات ورزشی را ببینید حواستان باشد که حتما باید مرتب و مستمر انجام داده شوند. این تمرین‌های یوگا درد قاعدگی شما را بطور شگفت انگیزی کم خواهند کرد. پس انجام حرکات یوگا را فراموش نکنید.

انجام حرکات یوگا

از غذاهای سالم و رژیم غذایی مناسب استفاده کنید

بطور کلی همه افراد باید در زمان خوردن غذا سعی کنند به دنبال غذاهای سالم و مغذی باشند که این امر برای خانم‌ها در دوران قاعدگی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. نیمی از مشکلات قاعدگی مثل احساس درد شدید در ناحیه شکم و کمر و مشاهده بی‌نظمی‌های قاعدگی، همگی به‌ دلیل عادات غذایی ناسالمی است که خانم‌ها برای خود ایجاد می‌کنند.
یک رژیم غذایی سالم برای این دوران این است که از مصرف غذاهای پرادویه و شور پرهیز شود چون اینگونه غذاها ممکن است سبب لخته‌ شدن خون شده و منجر به گرفتگی‌های عضلانی شود که درد شدیدی هم به همراه خواهند داشت. همچنین میوه‌هایی مانند موز را حتما در برنامه غذایی خود قرار دهید تا مشکلات این دوران به حداقل برسد.

از ورزش افزایش فعالیت بدن غافل نشوید

ورزش و فعالیت بدنی برای سلامتی امری مهم و ضروری به شمار می‌آید. انجام فعالیت بدنی در دوران قاعدگی هم توصیه شده و بهتر است به‌ جای مصرف داروهای مسکن و ضد درد، فعالیت بدنی خود را بالا ببرید تا درد پریودی کاهش پیدا کند. مثلا می‌توانید با انجام حرکات کششی، فشار بر قسمت‌های تحتانی بدن را کم کرده و احساس بهتری داشته باشید.

مصرف آب در دوران قاعدگی

همانطور که می‌دانید آب مایه حیات است و توصیه شده که در طول روز 6 تا 8 لیوان آب نوشیده شود. این توصیه را در دوران پریود هم باید به کار بست چون خوردن آب فراوان کمک می‌کند آب از دست رفته بدن در طی خونریزی ماهانه به بدن برگشته و رطوبت را برای جریان خون بدن به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این، نوشیدن آب به میزان کافی کمک می‌کند واژن سریع تر و راحت تر خودش را پاک و تمیز کند. پس در این دوران خوردن آب فراوان را در برنامه خود قرار دهید.

از مصرف قهوه زیاد پرهیز کنید

بهتر است زنان و دختران در دوران پریود از مصرف قهوه زیاد پرهیز کنند. قهوه حاوی مقادیر زیادی کافیین می‌باشد و مصرف بیش از حد کافیین، باعث بیشتر شدن احساس درد خواهد شد.

الکل مصرف نکنید

یکی دیگر از نکات بهداشتی دوران قاعدگی عدم مصرف الکل می‌باشد چون الکل باعث بی آب شدن بدن می‌شود و همین مسئله درد را بیشتر خواهد کرد. علاوه بر این الکل ممکن است جریان خون نرمال در دوره قاعدگی را قطع کند.

توصیه در مورد نوار بهداشتی

یکی از لوازم بهداشتی که در دوران پریود مورد استفاده زنان و دختران قرار می‌گیرد انواع نوار بهداشتی بوده که استفاده از آن مستلزم رعایت نکات مهمی است. در طول عادت ماهانه باید حواستان باشد که مرتب نوار بهداشتی تعویض شود تا منجر به تجمع باکتری در ناحیه تناسلی نشود. اگر برای مدت طولانی نوار بهداشتی کثیف خود را عوض نکنید، اکسیژن رسانی به ناحیه تناسلی و واژن کم شده و شرایط برای رشد باکتری‌ها در این ناحیه فراهم خواهد شد. در صورتی که باکتری‌های بیماری زا در این قسمت رشد کنند، وارد مهبل شده و مشکلات عفونی بسیاری ایجاد می‌کنند.

نکته مهمی که در مورد خرید نوار بهداشتی باید بگوییم این است که اگر استفاده از نوارهای بهداشتی معطر، باعث احساس سوزش در ناحیه تناسلی می‌شود، لازم است که استفاده از این نوع محصول را قطع کنید چون علاوه بر ایجاد حساسیت و عفونت، بوی بدی هم در این ناحیه از بدن منتشر خواهند کرد.

توصیه در مورد نوار بهداشتی

شستن واژن در دوران قاعدگی

رعایت بهداشت فردی در دوران قاعدگی اهمیت بسیار زیادی دارد و توصیه می‌شود ناحیه تناسلی و بیرون واژن در این دوران حداقل روزی یک تا دو بار شسته شود. این کار کمک می‌کند خون این ناحیه باعث ایجاد بوی بد و نامطبوع نشود. قسمت بیرون ناحیه تناسلی را می‌توانید با آب و صابون‌های بهداشتی بشویید تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود. بعد از شست و شوی این ناحیه حتما باید به وسیله دستمال بهداشتی آن را خشک کنید چون رطوبت سبب رشد باکتری‌های بیماری زا و بروز عفونت خواهد شد.

نکته مهمی که در مورد نحوه شستن ناحیه تناسلی وجود دارد این است که خانم ها باید توجه داشته باشند که شستن و خشک کردن واژن، باید از جلو به عقب باشد. اگر برای شستن برعکس این قاعده عمل کنید و شستشو را از عقب به جلو انجام دهید باعث می‌شوید باکتری و عفونت از ناحیه مقعد به سمت واژن حرکت کند.


پیشنهاد نویسنده: مضرات تامپون برای استفاده بانوان در دوران قاعدگی چیست؟


لبنیات را با حساسیت خاصی مصرف کنید

در لبنیات مثل شیر و ماست ترکیباتی از جمله اسید آراشیدونیک وجود دارد که بهتر است در دوران عادت ماهانه خانم‌ها مصرف این ماده قطع شود چون می‌تواند موجب ایجاد درد در قسمت پایینی شکم شود و احساس ناخوشایندی برایتان به وجود بیاورد. بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از آن دوران پریود شروع شود، مصرف لبنیات را قطع کنید تا دچار دردسر نشوید.

از روابط جنسی اجتناب کنید

برخی خانم‌ها در دوران عادت ماهانه هم نیاز به انجام رابطه جنسی را در خود احساس می‌کنند اما باید بگوییم فرقی نمی‌کند که این روزها چقدر مایل به انجام رابطه هستید، مهم این است که در طی دوران قاعدگی از این رابطه‌ها باید اجتناب کنید. چون انجام روابط جنسی می‌تواند درد و خونریزی پریود شما را بیشتر کند. علاوه بر این انجام رابطه در این دوران از نظر بهداشتی توصیه نمی‌شود و یکی از نکات بهداشتی دوران قاعدگی عدم انجام رابطه جنسی است.

مصرف این مواد را به حداقل برسانید

گرفتگی‌ و درد در ناحیه کمر، شکم و پاها در دوران پریودی خانم‌ها امری ناخوشایند است که یکی از دلایل اصلی این دردها و گرفتگی‌های قاعدگی می‌تواند مصرف گوشت و لبنیات و سیگار باشد. مصرف دخانیات در خانم‌ها باعث متوقف شدن تولید تخمک در تخمدان‌ها شده و این عدم تخمک‌گذاری سبب بروز بی‌نظمی‌های قاعدگی خواهد شد. پس برای داشتن سیکل منظم قاعدگی مصرف دخانیات را کنار بگذارید.

لباس زیر در دوران قاعدگی

بهترین جنس لباس به خصوص برای لباس زیر، جنس نخی می‌باشد. توصیه می‌کنیم زنان و دختران در دوران پریود خود حتما از لباس‌های زیر نخی و پنبه ای استفاده کنند. می‌دانید علت استفاده از لباس زیر نخی و پنبه‌ای چیست؟ دلایل استفاده از لباس زیر نخی موارد زیر هستند:

  • لباس زیر نخی، کمتر بوی نامطبوع به خود می‌گیرد
  • هوا به راحتی از لباس‌های نخی و پنبه‌ای عبور می‌کند
  • این جنس لباس درجه حرارت بدن را متعادل می‌کند
  • از عرق سوز شدن پوست جلوگیری می‌کند
  • برای انجام فعالیت‌های جسمانی شرایط بهتری را فراهم خواهد کرد

نکته مهم: یکی از نکات بهداشتی دوران قاعدگی استفاده از لباس‌های زیر نخی و پنبه ای است اما این نوع لباس را هم باید زود به زود تعویض کرده و به خوبی بشویید و خشک کنید.

در مواقع سرما از کیسه آب گرم برای کاهش درد استفاده کنید

سرما درد قاعدگی را افزایش می‌دهد پس تا جایی که می‌توانید باید از سرما دور بوده و خود را حسابی گرم نگه دارید. معمولا در ماه‌ها و فصول سرد سال، دوران قاعدگی خانم‌ها و دختران طولانی‌تر شده و دردناک‌تر هم می‌شود. برای رفع این درد، استفاده از کیسه‌ آب‌ گرم را توصیه می‌کنیم. برای انجام این کار کافیست کیسه آب گرم را روی شکم خود قرار داده تا جریان خون روان‌ شود و به راحتی خود در بدن حرکت کند. این کار شدت درد شما را به خوبی کاهش خواهد داد.

استفاده از کیسه آب گرم

PMS را جدی بگیرید

نوسانات خلقی یکی از مشکلاتی است که زنان در زمان پریود به آن دچار می‌شوند. نوسانات خلقی دوران قاعدگی را سندرم پیش از قاعدگی (Pre-menstrual Syndrome – PMS) می‌نامند. تغییرات خلقی شدید پیش از قاعدگی، در طول قاعدگی و پس از آن، از علائم این سندرم است.
برای برطرف‌ کردن این تغییرات خلقی استفاده از مواد غذایی سالم مانند مصرف نخود، ماست سویا، شیر، برنج قهوه‌ای، عدس و سایر حبوبات نقش مهمی را ایفا  می‌کند. چای گیاه شاه‌ پسند هم نام یک دمنوش ضد اضطراب است که نوسانات خلقی سندرم پیش از قاعدگی را به خوبی کنترل می‌کند.

به مدت زمان استراحت و خواب خود اهمیت دهید

در دوران پریود به استراحت و خواب خود اهمیت بدهید. خواب ناکافی باعث افزایش سطح هورمونی به نام کورتیزول می‌شود. این هورمون در زمان‌هایی که فرد دچار استرس است آزاد می‌شود. در صورتی که استراحت و خواب کافی نداشته باشید این مسئله به فرآیندی پر استرس تبدیل شده و منجر به عدم تعادل هورمونی خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله مهم ترین نکات بهداشتی دوران قاعدگی به شما عزیزان توصیه شد که با رعایت آن‌ها یک قاعدگی خوب را تجربه خواهید کرد. برای خرید محصولات بهداشتی بانوان مثل نوار بهداشتی، ژل شست و شوی بانوان، تامپون، بهترین کاپ قاعدگی و … می‌توانید به فروشگاه اینترنتی مو تن رو مراجعه کنید و محصولات مورد نظر خود را از این سایت که بهترین فروشگاه آنلاین است خریداری کنید.