زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

بهترین روش ها برای از بین بردن بوی عطر؛ از لباس و بدن تا مبلمان

wordcamp
5,612
12 دقیقه
بهترین روش ها برای از بین بردن بوی عطر؛ از لباس و بدن تا مبلمان

فهرست مطالب

امروزه بسیاری از افراد برای ظاهرشدن در مهمانی‌ها و محیط کار از عطر استفاده می‌کنند. اما برخی از این عطرها آن‌قدر بوی ماندگاری دارند که کل خانه و محیط کار متأثر از این بو می‌شود. بسیاری از افراد حساسیت زیادی به عطرها و رایحه‌ها دارند و برخی افراد نمی‌خواهند بویی مانند بوی گیاهان معطر یا پیشخوان عطرفروشی‌ها به مشام آن‌ها برسد. اگر عطری دارید که بوی آن ماندگار است به دلیل مواد نگهدارنده و سایر افزودنی‌ها مثل الکل و مواد شیمیایی نفتی هستند که به رایحه قدرت می‌بخشند. شما به راحتی می‌توانید عطر و رایحه‌های اضافی را با مواد شوینده از بین ببرید. در ادامه با روش‌های از بین بردن بوی عطر آشنا خواهید شد.

روش های از بین بردن بوی عطر

برخی بوهای عطر که بر روی لباس می‌نشیند به سختی از بین می‌روند. عطرهای ادو پرفیوم همواره غلیظ‌‌تر از ادو تویلت هستند و اسپری بدن پایین‌ترین غلظت را دارد. در ادامه به برخی روش‌ها برای از بین بردن بوی عطر اشاره می‌کنیم.

قبل از شروع

اگر لباس شما برچسب «فقط خشک‌شویی» (dry-clean only) خورده است، آن را در هوای بیرون بگذارید. خوشبوکننده لباس نظیر (Febreze spray) فبرز هم بوی عطر را به خوبی از بین می‌برد. فبرز در دو نوع با رایحه و بدون رایحه در دسترس است. لباس را به بیرون از خانه ببرید و کمی به آن اسپری فبرز بزنید و اجازه دهید همچنان در هوای بیرون باقی بماند. فبرز مولکول‌های بوی عطر را به دام می‌اندازد و تا زمانی‌که لباس تمیز شود آن‌ها را معلق نگه می‌دارد.

از بین بردن بوی عطر
اسپری فبرز می‌تواند در از بین‌ بردن بوی عطر مؤثر باشد.

از بین بردن بوی عطر لباس با آب و سرکه رقیق شده

این شیوه‌ی از بین بردن بوی عطر از روی لباس بر روی اکثر لباس‌ها مؤثر واقع شده است.

مواد و تجهیزات لازم

ماشین لباسشویی، تشت یا سینک برای خیساندن، طناب (اختیاری)، آب، سرکه سفید تقطیرشده، جوش شیرین، شوینده‌های غیرمعطر لباس.

لباس‌ ها را در هوای بیرون بگذارید

لباسی را که بوی عطر به خود گرفته در هوای آزاد آویزان کنید. حتی این کار را برای لباسی که به تازگی خریداری شده است نیز انجام دهید. هوای تازه نه‌تنها بوی عطر را از بین می‌برد بلکه هر نوع باکتری را از بین خواهد برد. اگر نمی‌توانید لباس را در هوای بیرون آویزان کنید آن را در اتاق گرم، دارای باد (می‌توانید از یک پنکه استفاده کنید) و آفتاب‌گیر قرار دهید. فضای این اتاق باید پر از گیاهان سبزبرگ باشد. این گیاهان با جذب بوی عطر به فرآیند از بین بردن آن کمک می‌کنند. مدت زمانی که لباس‌ها برای هواگیری نیاز دارند به میزان عطر موجود بر روی آن‌ها و حساسیت فرد به آن بستگی دارد. می‌تواند چندساعت به طول بیانجامد یا دو هفته ادامه داشته باشد.

از بین بردن بوی عطر
لباس در مرحله هواگیری در اتاق باید در کنار گیاهان سبزبرگ باشد.

قبل از شستن لباس ها آن ها را خیس کنید

در سینک یا ماشین لباس‌شویی که با آب گرم و یک فنجان جوش شیرین پر شده است، لباس خود را قبل از شستن خیس کنید. مطمئن شوید که مکان خیساندن لباس به اندازه کافی بزرگ باشد تا لباس بدبو را کاملاً زیر آب ببرد. معمولاً یک شب، زمان مناسبی است اما برخی پیشنهاد می‌کنند این مرحله چند روز ادامه داشته باشد. اگر لازم شد تکرار هواگیری، خیساندن، شستن و خشک‌کردن مؤثرتر از خیس‌خوردن طولانی لباس است.

لباس ها را بشوئید

جوش شیرین
جوش شیرین در از بین بردن بوی عطر به عنوان ماده‌ای مؤثر عمل می‌کند.

بعد از این‌که لباس را خیس دادید لباس را به طور معمولی و در صورت درج‌شدن نحوه شست‌‌وشو بر روی برچسب طبق دستورالعمل بشوئید. این کار را می‌توانید هم در ماشین لباسشویی و هم به صورت دستی با مواد شوینده غیرمعطر انجام دهید. به چرخه شست‌وشو یک چهارم فنجان سرکه سفید رقیق‌شده اضافه و چرخه را متوقف کنید. قبل از تکمیل چرخه شست‌وشو اجازه دهید تا لباس‌ها یک ساعت در همین حالت باقی بمانند. سرکه به حذف بوی عطر در الیاف کمک می‌کند. برای اطمینان از این‌که همه شوینده‌ها با شست‌وشو از لباس شما پاک شده‌اند، چرخه شست‌وشو را تکرار کنید.

لباس ها را دوباره خشک کنید و در معرض هوای آزاد قرار دهید

برای حصول بهترین نتیجه، لباس‌های تازه‌شسته‌شده را بر روی یک طناب در هوای آزاد و دارای نور آفتاب خشک کنید. نور آفتاب به از بین بردن بوی عطر کمک می‌کند اما دقت کنید که این نور شدید نباشد زیرا موجب از بین‌رفتن رنگ لباس خواهد شد. به همین دلیل لباس‌های تیره را در سایه پهن کنید. اگر حتماً می‌خواهید از خشک‌کن لباس استفاده کنید یک دستگاه با دمای پایین را مورد استفاده قرار دهید. دمای بالا موجب باقی‌ماندن مولکول‌های بوی عطر می‌شود و این مولکول‌ها عمیقاً به بافت پارچه نفوذ پیدا می‌کنند.

لباس ها را به درستی نگهداری کنید

اگر فصل در حال تغییرکردن است، لباس‌هایی که شدیداً بوی عطر می‌دهند را در بیرون قرار ندهید. اما اگر وقت تمیزکردن آن‌ها را ندارید می‌توانید لباس‌های معطر را در یک وان پلاستیکی دَربَسته یا یک کیسه پلاستیکی بزرگ بگذارید و مقداری جوش شیرین نیز در آن‌ها بریزید. جوش شیرین بوی عطر را به خود جذب می‌کند.

جوش شیرین
لباس‌های معطر را در درون ظرفی بگذارید و به آن جوش شیرین بزنید تا این ماده بو را به خود جذب کند.

اگر لباس‌ها هنوز بوی آزاردهنده‌ای دارند یا تحریک‌کنندگی شیمیایی دارند این مراحل را تا حصول نتیجه مطلوب تکرار کنید.

استفاده از آب لیموی رقیق شده برای از بین بردن بوی عطر

اگر لباسی دارید که بیش از حد بوی عطر می‌دهد، به محل بو مقداری آب لیمو رقیق‌شده بپاشید و به آرامی با مسواک آن را بشوئید. پس از چندثانیه متوجه می‌شوید که بو قابل تحمل‌تر می‌شود. برای این‌کار از یک بطری اسپری برای مخلوط کردن آب لیمو و آب استفاده کنید و سپس آن را به لباس خود بمالید. پس از آن لباس را در هوای بیرون خشک کنید. بررسی کنید اگر بوی عطر از بین رفته است می‌توانید لباس را با اضافه کردن نصف فنجان جوش شیرین بشوئید. اگر بو از بین نرفت این فرآیند را تکرار کنید اما هر بار تکرار باید با مسواک نو باشد تا بوهای قبلی به لباس شما برنگردد.

لباس خود را داخل کیسه‌ ای قرار دهید که در آن دانه های قهوه وجود دارد

قهوه برای جذب هر نوع بویی گزینه‌ای فوق‌العاده محسوب می‌شود. آن‌ها حتی در از بین بردن بوی رنگ نیز عالی عمل می‌کنند. می‌توانید دانه‌های قهوه را درون لباس‌های خود بگذارید تا بوی عطر را جذب کنند و سپس برای چند دقیقه لباس را در هوای بیرون بگذارید. با این کار بوی عطر بسیار قابل تحمل‌تر از قبل خواهد شد. برای این کار نیاز به یک کیسه بزرگ و یک فنجان دانه‌ قهوه دارید. کیسه را محکم ببندید و اجازه دهید یک شب در همان کیسه باقی بماند و پس از آن لباس را در هوای بیرون قرار دهید.

نکاتی در مورد از بین بردن بوی عطر

شما علاوه بر دانستن روش انتخاب، تست و خرید عطر باید با نکاتی برای از بین بردن بوی آن نیز آشنا شوید. در زیر به برخی از نکات اشاره خواهیم کرد.

عطر ادو تویلت
خرید: ادوتویلت زنانه اوریفلیم مدل Dare To Shine حجم 50 میل – شماره 34484

طریقه شستن لباس‌ های ظریف

اگر در حال شستن لباس‌های ظریف هستید، باید از دو دست خود همراه با صابون کاستیل (صابون طبیعی و غیرشیمیایی ساخته‌شده از روغن برگ بو، روغن زیتون و جوش شیرین) یا یک شوینده غیرمعطر قوی برای شستن این لباس‌ها استفاده کنید. 3 تا 5 قطره صابون کاستیل را بر روی محل بو بریزید و سپس لباس را با حرکات ظریف دستان خود بشوئید. پس از آن لباس باید یک شب با سرکه غیرمعطر خیسانده شود و بعد از آن مانند لباس‌های معمولی با آب گرم آن را بشوئید. اگر هوای بیرون بارانی بود می‌توانید لباس را در درون خانه و با آویزان‌کردن بر روی بند لباس خشک کنید.

در نظر داشته باشید که لباس‌هایی که بوی عطر می‌دهند را حداقل 3 متر دورتر از لباس‌های تازه و شست‌وشوشده قرار دهید. لباس‌های شسته‌شده را نیز با فاصله از یکدیگر قرار دهید تا فضای زیادی برای خشک شدن داشته باشند.

از بوستر مایع شوینده برای از بین بردن بوی عطر استفاده کنید

بوستر مایع شوینده یک افزودنی برای شست‌وشو است که به از بین رفتن بوی عطر کمک می‌کند. بوستر مایع شوینده بوی شدید عطر را به‌طور مؤثری از بین می‌برد و در عین این‌که با فرمول قدرتمندش لباس‌ها را تمیز می‌کند، هیچ بوی اضافی بر روی آن‌ها باقی نمی‌گذارد.

به همراه بوستر مایع شوینده شما می‌توانید از صابون‌های فروشگاهی یا محصولات ارگانیک خانگی نظیر جوش شیرین، بوراکس و سرکه سفید استفاده کنید. فقط کافی است آن‌ها را به مایع شوینده خود اضافه کنید. هنگامی‌که با دیگر روش‌ها هنوز بوی شدید عطر روی لباس شما احساس می‌شود، این روش بهترین گزینه است.

قبل از آن‌که از این ترکیب بر روی لباس ظریف خود استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید که برچسب روی آن را خوانده‌اید و همان محصولی را که می‌خواهید انتخاب کرده‌اید.

با مواد شوینده معطر بوی عطر را از بین ببرید

اگرچه استفاده از مواد شوینده معطر به طور کامل بوی عطر را از بین نمی‌برد اما آن‌قدری مؤثر است که مشکل ناخوشایندبودن آن را برای شما برطرف سازد. برای این منظور نیاز به استفاده از مواد شوینده معطر با کیفیت بالا دارید. بهتر است در فصول گرم سال از همان هوای بیرون برای از بین بردن بوی عطر استفاده کنید و مواد شوینده معطر را در طول زمستان و فصول مرطوب و زمانی که نمی‌توانید از خانه خارج شوید مورد استفاده قرار دهید.

کاهش بوی عطری که به بدن نفوذ کرده است

استفاده از پنبه آغشته به الکل

یک تکه پنبه را به الکل آغشته کنید و آن را روی ناحیه زیربغل خود بمالید. اجازه دهید الکل برای چند دقیقه باقی بماند و سپس آن ناحیه را با یک پارچه مرطوب به‌طور کامل پاک کنید. این کار بوی عطر را کاهش می‌دهد.

استفاده از خمیر جوش شیرین

با استفاده از جوش شیرین و آب گرم، خمیری بسازید. آن را روی ناحیه دارای عطر پوست بمالید. بگذارید چند دقیقه بگذرد و سپس آن ناحیه را بشوئید.

استفاده از سرکه سفید و روغن

یکی دیگر از روش‌های خانگی، مخلوط ساده سرکه سفید و روغن است. آن را روی پوست بمالید و چند دقیقه صبر کنید. سپس با آب و صابون ناحیه معطر را بشوئید.

از بین بردن بوی عطر از مبلمان

گاهی اوقات عطری که مهمانان می‌زنند یا لباس‌های معطری که ما بر روی مبلمان خانه می‌گذاریم موجب می‌شود بوی عطر بر روی آن بنشیند. برای حل این مشکل باید فوراً اقداماتی انجام دهید که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مرحله اول

پنجره اتاق را باز کنید. هر پنکه‌ای یا خنک‌کننده‌ای که در اختیار دارید را روشن کنید تا هوای تازه به سمت مبلمان روانه شود. این هوای تازه به از بین بردن بوی عطر کمک می‌کند.

مرحله 2

سرکه سفید رقیق‌شده با آب را در بطری اسپری بریزید و بر روی مبلمان اعمال کنید. سرکه در از بین بردن بوهای شدید از جمله عطر مؤثر واقع می‌شود. نگران نباشید زیرا سرکه مبلمان را لکه‌دار نمی‌کند. از آنجایی که خود سرکه بوی شدیدی دارد پنجره را باز بگذارید. باز هم جای نگرانی نیست. این بو از بین می‌رود و مشکل بوی عطر را نیز برطرف خواهد ساخت.

مرحله 3

یک یا دو جعبه جوش شیرین را در کنار مبلمانی بگذارید که بوی عطر به خود گرفته است. جوش شیرین بوی عطری را به خود جذب می‌کند.

مرحله 4

اگر بوی عطر باز هم بر روی مبلمان باقی ماند بعد از 24 ساعت مراحل را بار دیگر تکرار کنید.

سخن پایانی

عطرها از ترکیبات شیمیایی ساخته شده‌اند. این ترکیبات شیمیایی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بوی جذاب و خوشایندی داشته باشند. متأسفانه برخی افراد بیش از اندازه عطر به بدن و لباس خود اعمال می‌کنند. اما برای از بین بردن این بوی شدید روش‌هایی وجود دارد. به یاد داشته باشید که برخی لباس‌ها غیرقابل شست‌وشو هستند و روش‌های مخصوصی برای حذف بوی عطر آن‌ها وجود دارد. جوش شیرین اساسی‌ترین نقش را در این میان ایفا می‌کند و وجه مشترک هر دو روش قابل شست‌وشو و غیرقابل شست‌وشو قرار دادن در هوای آزاد است. به خاطر داشته باشید که لباس‌های معطر را با فاصله از لباس‌های تازه و شسته‌شده قرار دهید.

سؤالات متداول درباره از بین بردن بوی عطر

چه موادی برای از بین بردن بوی عطر مؤثر هستند؟

استفاده از محلول آب و سرکه رقیق‌شده، آب‌لیموی رقیق‌شده، دانه‌های قهوه و جوش شیرین از جمله موادی هستند که برای از بین بردن بوی عطر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیوه از بین بردن بوی عطر در همه لباس‌ها یکسان است؟

خیر. باید توجه داشت در لباس‌هایی که برچسب dry-clean only یا «فقط خشک‌شویی» خورده است نمی‌توان لباس را مورد شست‌وشو قرار داد. این لباس‌ها با استفاده از قرارگیری در هوای آزاد یا قرارگرفتن در کیسه دربسته‌ای که در آن جوش شیرین ریخته‌ایم بوی خود را باید از دست بدهند.

برای کاهش بوی عطری که به بدن نفوذ کرده است چه باید کرد؟

استفاده از پنبه آغشته به الکل، خمیر جوش شیرین و مخلوط سرکه سفید و روغن برای از بین بردن بوی عطر زیربغل و به طور کلی هر ناحیه از بدن که مورد تماس با عطر بوده است توصیه می‌شود.