زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

آبرسانی پوست و تاثیر آن بر جوان‌سازی

wordcamp
1,015
11 دقیقه
آبرسانی پوست و تاثیر آن بر جوان‌سازی

آبرسانی پوست از زمان‌های خیلی دور یکی از روتین‌های پوستی بوده و حتی کلئوپاترا، با استفاده از حمام شیر پوست خود را آبرسانی می‌کرد. استفاده از محصولات مختلف طبیعی و شیمیایی، یکی از روش‌های فعلی برای آبرسانی پوست بوده و افراد زیادی از این محصولات و روش‌ها استفاده می‌کنند. سوال مهم این است که آیا آبرسانی پوست را جوان می‌کند؟ این جوان‌سازی پوست چگونه اتفاق می‌افتد؟ بهترین محصولات برای جوان‌سازی پوست از طریق آبرسانی چیست؟ همراه ما باشید تا با بررسی دقیق همه این سوالات، به‌ بهترین پاسخ‌ها دست پیدا کنیم.

دلایل پیری پوست

پیش از اینکه به بررسی آبرسانی پوست بپردازیم، باید بدانیم چرا پوست پیر می‌شود. پوست ما از دو لایه اصلی اپیدرم و درم ساخته شده است. اپیدرم لایه بیرونی پوست بوده و از بدن ما در مقابل باکتری‌ها و اشعه مضر خورشید محافظت می‌کند. لایه داخلی یعنی درم، حاوی کلاژن و سایر پروتئین‌ها بوده و میزان انعطاف‌پذیری و طراوت پوست بدن را تعیین می‌کند.

پروتئین‌های مختلف در لایه‌ درونی پوست در کنار یکدیگر قرار گرفته و با کمک آن‌ها، پوست ما منعطف و مستحکم خواهد بود. با افزایش سن، این ساختار یکپارچه پوستی تحت تاثیر قرار گرفته و انعطاف و استحکام پوست کاهش می‌یابد. علاوه بر این، عملکرد آنزیم‌های پوستی نیز کم‌کم کاهش یافته و تولید پروتئین نیز کمتر می‌شود. عوامل مخرب محیط هم‌چون UV نیز روند پیری پوست را افزایش می‌دهند.

علاوه بر این، با افزایش سن انسان‌ها، لایه‌های چربی مفید زیر پوست نیز کم‌کم از بین می‌رود. از بین‌رفتن عضله‌ها در فرآیند افزایش سن هم به جمع‌شدن پوست و پیری بیشتر کمک می‌کند. خشکی سلول‌های پوست نیز علاوه بر ایجاد چروک، به ایجاد لکه‌های تیره منجر خواهد شد. همه این موارد سبب می‌شود که با گذشت زمان، پوست انسان‌ها پیر شده و طراوت خود را از دست بدهد.

با اینکه نمی‌توان روند پیری را به‌صورت کامل متوقف کرد، می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی، سرعت این فرآیند را کاهش داده و آن را به تعویق انداخت. در ادامه، روش‌های انجام این کار را با هم بررسی می‌کنیم.

آبرسانی پوست چیست؟

یکی از علل آسیب به پوست، از دست‌دادن رطوبت سلول‌ها است. خشکی پوست بر اثر شست‌وشو با شوینده‌های قوی، آب‌وهوای خشک، نوع پوست و حتی برخی بیماری‌ها رخ می‌دهد. روش‌های مختلفی برای مقابله با خشکی پوست وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، آبرسانی پوست است.

انواع محصولات آبرسان را همانند یک محافظ بر روی پوست در نظر بگیرید. این آبرسان‌ها، علاوه بر ایجاد حس رطوبت به پوست، از تبخیر آب موجود در سلول‌ها، پوسته‌شدن لایه بالایی، آسیب‌دیدن سطح اپیدرم و البته کم‌شدن انعطاف لایه‌های درونی پوست، جلوگیری می‌کنند.

آبرسانی تنها به معنای استفاده از محصولات مرطوب‌کننده نیست و روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد.

تاثیر آبرسان بر پوست

هنگامی که لایه‌های مختلف پوست، به رطوبت و مواد مغذی کافی دست پیدا نکند، ساختار آن خشک و شکننده خواهد شد. در ادامه، این خشکی و شکنندگی، به ایجاد چین‌ و چروک‌ها منجر شده و پوست پیر می‌شود. آبرسانی پوست باعث می‌شود که شکنندگی ساختار لایه‌ای پوست، از بین برود. به این شکل، چروک‌های ظریف نیز گسترش پیدا نخواهند کرد و طراوت و تازگی پوست حفظ خواهد شد.

عواملی هم‌چون سرما، خشکی هوا، آلودگی‌های محیطی و انواع موارد دیگر، منجر به خشکی و التهاب پوست می‌شوند. انواع آبرسان‌ها و مرطوب‌کننده‌های پوستی، یک لایه محافظتی بین پوست و این عوامل مضر ایجاد خواهند کرد. علاوه بر این، محصولات آبرسان به پوست کمک می‌کنند که ظرفیت نگهداری آب درون سلول‌های خود را افزایش دهد. بدین شکل، پوست خشک و شکننده نشده و جمع نمی‌شود.

5 مزیت آبرسانی پوست

مزایای آبرسانی و استفاده از محصولات آبرسان پوست
مزایای آبرسانی و استفاده از محصولات آبرسان پوست

با وجود تاثیر آبرسانی، ممکن است این سوال مهم برای شما ایجاد شود که مزایای آبرسانی پوست چیست و چرا باید این کار را به‌صورت روزانه انجام دهیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، به 5 مزیت آبرسانی پوست که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت، توجه کنید.

1- کاهش مشکلات پوستی

پوست‌های خشک و پوست‌های چرب، هر کدام مشکلات اختصاصی خود را دارند. پوسته‌پوسته‌شدن پوست، خارش، التهاب، خشکی و ایجاد چروک، در پوست‌های خشک ایجاد خواهد شد. از سوی دیگر، بروز آکنه و انواع جوش، یکی از مهم‌ترین مشکلات پوست‌های چرب است. مرطوب‌کننده مناسب و آبرسانی می‌تواند این مشکلات را کاهش داده و یا از بین ببرد.

در صورت داشتن پوست خشک، محصولات با روغن بیشتر و برای پوست‌های چرب، لوسیون‌های بر پایه آب خریداری کنید. محصولات متناسب آبرسان، با ایجاد توازن در پوست، باعث کاهش مشکلات پوستی خواهند شد.

2- کاهش لکه‌های پوستی

برخی از محصولات آبرسان، دارای ترکیبات لکه‌بر هستند. لکه‌های ناشی از آکنه و جوش، با این لکه‌برها کم‌کم محو می‌شوند. علاوه بر این، خشکی و پیری پوست نیز می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های تیره و قهوه‌ای بر پوست دست، صورت و گردن شود. آبرسانی دائم و همیشگی پوست، از وقوع این مشکل نیز پیشگیری خواهد کرد. وجود ویتامین‌های E و C نیز به کاهش لکه‌های پوستی کمک می‌کند.

3- محافظت در برابر عوامل آسیب‌زا

پوست دست‌ها، گردن، صورت و حتی گوش‌ها، بیشتر از سایر بخش‌های بدن در معرض هوای آزاد است. این موضع سبب می‌شود که لایه‌های پوست در مجاورت با آلودگی‌های هوا یا تابش خورشید، سلول‌های بیشتری از دست داده و سریع‌تر آسیب ببیند. استفاده از آبرسان و مرطوب کننده، با ایجاد یک لایه محافظتی از وقوع این آسیب‌‌ها جلوگیری می‌کند. آبرسانی پوست باعث تقویت لایه‌های بالایی پوست شده و به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند.

4- جلوگیری از گسترش چین و چروک

آبرسانی پوست و کاهش چین و چروک
آبرسانی پوست و کاهش چین و چروک

حس رطوبت و شفافی پوست بعد از استفاده از انواع آبرسان‌ها، توهم نیست. یکی از مهم‌ترین عوامل چین و چروک، خشکی و جمع‌شدن سلول‌ها است. آبرسان با ایجاد رطوبت کافی در سلول، از ایجاد چروک‌های سطحی و عمیق‌شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

کرم آبرسان صورت بایوآکوا حاوی عصاره آلوئه ورا مناسب انواع پوست وزن 50 گرمی
کرم آبرسان صورت بایوآکوا حاوی عصاره آلوئه ورا مناسب انواع پوست وزن 50 گرمی

5- کاهش آسیب‌های دوش داغ

با اینکه یک دوش داغ می‌تواند خستگی‌های یک روز طولانی و پر تنش را کاهش دهد، اما آسیب زیادی نیز به پوست وارد می‌کند. آب داغ علاوه بر التهاب سلول‌ها، باعث تبخیر آب موجود در پوست خواهد شد. استفاده از یک آبرسان مناسب پس از حمام داغ، آسیب‌های حرارت بالا را به‌شکل قابل توجهی کاهش داده و باعث خنکی و تسکین پوست خواهد شد.

نحوه آبرسانی پوست

آبرسانی را با چند روش مختلف می‌توان انجام داد. استفاده از روش‌های تخصصی با دستگاه، آبرسانی روزانه و البته آبرسانی طبیعی، همه روش‌هایی برای انجام این کار است. نکته مهمی که باید در این بخش به آن اشاره کنیم این است که حتما پیش از استفاده از هر روشی، پوست را لایه‌برداری کنید.

لایه‌برداری باعث از بین رفتن لایه مرده پوست خواهد شد. بدین شکل، مواد آبرسان به لایه‌های عمیق‌تر نفوذ کرده و تاثیر بیشتری نیز خواهند داشت. برای لایه‌برداری، می‌توانید از انواع محصولات اختصاصی و حتی ماسک‌های طبیعی لایه‌بردار استفاده کنید. پس از لایه‌برداری، زمان انتخاب روش‌های آبرسانی به پوست فرا خواهد رسید. در ادامه، برخی از بهترین روش های آبرسانی پوست را با هم بررسی کنیم.

1- تخصصی

یکی از موثرترین روش‌های آبرسانی استفاده از خدمات تخصصی کلینیک‌ها است. در این روش، فرآیند آبرسانی به پوست با کمک دستگاه‌های تخصصی انجام می‌شود. این روش علاوه بر اپیدرم یعنی لایه بالایی پوست، لایه داخلی یعنی درم را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این روش، آبرسانی با استفاده از دستگاه و در 4 مرحله انجام خواهد شد.

آبرسانی تخصصی با کمک دستگاه
آبرسانی تخصصی با کمک دستگاه
  • در مرحله اول، سلول‌های مرده، آلودگی‌ها و سایر بخش‌های آسیب‌رسان از سطح پوست برداشته خواهند شد؛
  • در مرحله دوم، پاکسازی عمقی پوست انجام شده و چربی‌های غیر مفید همراه با آلودگی‌ها، از لایه‌های درونی پوست خارج می‌شوند؛
  • آبرسانی و مرطوب‌سازی پوست در مرحله سوم انجام خواهد شد. در این مرحله، هیالورونیک اسید به لایه‌های عمقی پوست وارد شده و باعث جوان سازی پوست خواهد شد؛
  • در مرحله آخر با استفاده از ترکیب پپتیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها، به افزایش سلامت و جوان‌سازی پوست کمک خواهند کرد.

این فرآیند با کمک دستگاه و در طی یک جلسه یک ساعته، آبرسانی تحت نظر پزشک متخصص یا تکنسین، انجام خواهد شد. البته این تنها روش آبرسانی و جوان سازی پوست نیست و در ادامه، سایر روش‌های آبرسانی را با هم بررسی خواهیم کرد.

2- روتین روزانه یا شبانه

علاوه بر آبرسانی تخصصی که به‌صورت دوره‌ای انجام خواهد شد، باید یک روتین روزانه نیز داشته باشید. برای این کار، باید پوست خود را با شوینده مناسب شست‌وشو دهید. آبرسانی پس از شست‌وشوی صورت، از خشکی ناشی از محصولات شوینده، جلوگیری می‌کند. بر روی پوست نمناک خود، مقدار کمی کرم آبرسان قرار داده و با حرکت دورانی شکل، آن را ماساژ دهید.

در روتین روزانه یا شبانه خود، حتما گردن و دست‌ها را نیز در نظر بگیرید. معمولا کرم‌های آبرسان در مدل‌های مختلف روزانه و شبانه به فروش می‌رسند. روتین پوستی خود را در نظر گرفته و یک مدل مناسب خریداری کنید. استفاده از محصولات مراقبتی قبل از خواب، روش مناسبی برای دور شدن از تنش‌های روزمره و اختصاص‌دادن چند دقیقه به خود است. برای این کار، از کرم‌های آبرسان چند منظوره استفاده کنید. کرم‌های حاوی ویتامین‌های مختلف و مرطوب‌کننده‌های قوی، تاثیر چندگانه بر پوست شما خواهند گذاشت.

کرم آبرسان کلینیک مدل Moisture Surge 100h حجم 50 میل
کرم آبرسان کلینیک مدل Moisture Surge 100h حجم 50 میل

3- طبیعی

علاوه بر روش‌های تخصصی و روتین‌های روزانه، می‌توانید پوست خود را به‌صورت طبیعی آبرسانی کنید. برای این کار می‌توانید از ژل موجود در برگ‌های آلوئه‌ورا استفاده کنید. فریزکردن تکه‌های ژل آلوئه‌ورا و استفاده از تکه‌های یخی آن برای ماساژ پوست، تاثیر فوق‌العاده‌ای بر جوان‌سازی پوست خواهد داشت.

روش‌های دیگری نیز برای آبرسانی به پوست وجود دارد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین آن‌ها را با هم مرور خواهیم کرد:

  • تمرین‌های ورزشی مرتب؛
  • کاهش میزان مصرف الکل؛
  • کاهش مصرف نمک؛
  • مصرف سبزیجات حاوی آب هم‌چون کاهو، خیار و گوجه فرنگی؛
  • تغییر سبک زندگی و کاهش استرس؛
  • استفاده از بخورهای طبیعی؛
  • نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز.

بهترین زمان آبرسانی پوست در دو نوبت صبح و شب است. علاوه بر آن، آبرسانی پس از شست‌وشوی صورت و یا حمام‌کردن نیز رطوبت موجود بر پوست را افزایش می‌دهد.

بهترین مواد برای آبرسانی پوست

محصولاتی هم‌چون لوسیون، سروم‌ها و انواع کرم‌ها، اصلی‌ترین روش‌های افزایش رطوبت به پوست هستند. در زمان خرید یک محصول آبرسان، در ترکیبات سازنده آن، موار زیر را بیابید:

  • هیالورنیک اسید؛
  • گلیسیرین؛
  • سرامید؛
  • SPF.

این مواد علاوه بر آبرسانی، به حفاظت از پوست شما نیز کمک می‌کنند. افزون بر این لیست، داشتن این ترکیبات نیز بسیار مفید خواهد بود:

  • انواع مواد محافظ: در برخی از محصولات آبرسان، ترکیبات روغنی هم‌چون پترولاتوم، ستیل الکل، اینولین، لسیتین، انواع روغن‌های اصلی، پارافین و سیتریک اسید وجود دارد. این ترکیبات از تبخیر آب پوست جلوگیری کرده و از رطوبت موجود، محافظت می‌کند؛
  • مرطوب‌کننده‌های قوی: برخی از مرطوب‌کننده‌ها، رطوبت موجود در هوا را به خود جذب می‌کنند. بدین شکل، رطوبت به پوست نیز منتقل خواهد شد. گلیسیرین، عسل و پنتنول، همه نمونه‌هایی از این مرطوب‌کننده‌های قوی هستند؛
  • ویتامین: علاوه بر رطوبت و آبرسانی، پوست به انواع ویتامین‌ها نیز نیاز دارد. برای کاهش چین و چروک‌های سطحی و نازک پوست، آبرسان‌های حاوی ویتامین C و E خریداری کنید. این محصولات کلاژن‌سازی پوست را افزایش می‌دهد.

جمع‌بندی نهایی

استفاده از کرم‌های آبرسان
استفاده از کرم‌های آبرسان

ایجاد لکه‌های تیره و قهوه‌ای، چروک و البته خشکی و از بین رفتن لایه چربی زیر پوست، همه نمایان‌گر یک پوست پیر هستند. استفاده از انواع محصولات آبرسان و آبرسانی به پوست از وقوع این حالت‌ها جلوگیری کرده یا آن را به تاخیر می‌اندازد. همین نکته مهم می‌تواند به سوال مهمی پاسخ دهد و باید بگوییم، آبرسانی پوست را جوان می‌کند. برای این کار می‌توانید از انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها به‌صورت روزانه استفاده کرده و در کنار آن، به‌صورت دوه‌ای آبرسانی تخصصی پوست را انجام دهید.

سوالات متداول

1- دلیل پیری پوست چیست؟

از دست‌دادن رطوبت موجود در سلول‌ها، از بین رفتن آنزیم‌های موجود در پوست و از بین رفتن استحکام و انعطاف و البته از بین رفتن لایه چربی زیر پوست، همه باعث پیری پوست شده که در فرآیند افزایش سن رخ می‌دهد. علاوه بر این، ظهور لکه‌های قهوه‌ای ناشی از اثرات اشعه خورشید و ایجاد چروک‌های مختلف، همه از دیگر دلایل پیری پوست هستند.

2- آیا آبرسانی پوست را جوان می‌کند؟

آبرسانی به پوست با ایجاد رطوبت کافی در سلول‌ها، از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، به انعطاف بهتر پوست نیز کمک کرده و می‌تواند فرآیند پیری و خشکی پوست را به تعویق اندازد.

3- روش‌های آبرسانی به پوست چیست؟

از روش‌های مختلفی هم‌چون استفاده از دستگاه‌های آبرسان و هیدرودرمی، استفاده روتین و منظم از کرم‌های آبرسان و ماسک‌های مختلف می‌توان برای آبرسانی به پوست استفاده کرد. علاوه بر این، مصرف سبزیجات و مواد مغذی نیز یکی دیگر از روش‌های آبرسانی به پوست است.