زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

شناخت نت و رایحه انواع عطر

تیم تحریریه مو تن رو
2,522
13 دقیقه
شناخت نت و رایحه انواع عطر

در مورد نت و رایحه عطر چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید عطرها چند نوع رایحه دارند؟ وقتی می‌خواهید در مورد یک عطر اطلاعاتی کسب کنید می‌بینید که درباره نت‌های آن توضیحات بسیاری داده شده است. اما نت عطر چیست؟ نت ابتدایی، میانی و پایانی عطر چه هستند و چه تفاوت هایی با هم دارند؟ هنگام خرید عطر و ادکلن باید به کدام نت عطر دقت کنیم؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره شناخت نت و رایحه انواع عطر با شما صحبت کنیم. پس اگر می‌خواهید همه چیز را درباره نت عطر بدانید، این مقاله از مو تن رو را از دست ندهید.

نت عطر چیست

به ترکیبات اصلی که ساختار عطر را تشکیل می‌دهند نت عطر گفته می‌شود. هر عطر از چندین نت تشکیل شده است که بوی عطر را به وجود می‌آورند. در صورتی که قصد خرید عطر دارید حتما باید هنگام خرید به نت‌های عطر دقت کنید و محصول مورد سلیقه خود را انتخاب کنید. نت‌های عطر و ادکلن‌ها از ترکیبی از رایحه‌ها انتخاب می‌شوند و این کار با دقت بسیاری صورت می‌گیرد که در نهایت بیانگر رایحه اصلی بوی یک عطر هستند. البته تمامی عطرهای موجود در دنیا یک یا چند دسته بویایی مختلف دارند و رایحه یک عطر از لحظه مصرف تا ۲۴ ساعت بعد چندبار تغییر خواهد کرد.

نکته جالبی که خوب است در مورد نت و رایحه عطرها بدانید این است که فرمول و نحوه ساخت ترکیبات عطرها از اطلاعات شخصی کمپانی‌های سازنده عطر بوده و آن‌ها این فرمول ساخت را به هیچ وجه منتشر نمی‌شوند. شاید فکر کنید که فرمول و ترکیبات ساخت بسیاری از عطرها روی جلد آن‌ها حک شده اما بگوییم پیچیدگی آن در زمان ساخت به قدری زیاد است که کمک زیادی به تولید دوباره عطر توسط کمپانی‌های دیگر نخواهد کرد.

نت اولیه، میانی و نت پایانی عطر چیست

همانطور که گفتیم بو و رایحه هر عطر از نت‌های مختلفی تشکیل شده است. هرکدام از این نت‌ها، رایحه عطر مورد نظر شما را در زمان مخصوص مشخص می‌کند. نت‌های هر عطر به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • نت های اولیه
  • نت های میانی
  • نت های پایانی

نت‌های اولیه رایحه‌هایی هستند که در ۱۵ دقیقه ابتدایی مصرف عطر، آن‌ها را احساس خواهید کرد. یادتان باشد وقتی برای خرید یک عطر به فروشگاهی مراجعه می‌کنید و آن جا مشغول تست عطر هستید با نت های اولیه آن مواجه می‌شوید. شاید برایتان پیش آمده که عطر را تست کرده و خریده‌اید اما بعد از استفاده این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا بوی عطرم بعد از چند دقیقه تغییر کرد؟! اما باید بدانید که در واقع بوی عطر تغییری نکرد بلکه با گذشت زمان، ماندگاری نت‌های اولیه تمام شد و حالا نت های میانی در حال خودنمایی هستند. برای همین است که می‌گوییم قبل از خرید‌، نت‌های عطر را بررسی کنید.

خوب است بدانید که نت‌های اولیه عطرها، رایحه‌های تندتری نسبت به نت های میانی و پایانی دارند. در مورد ماندگاری نت‌های ابتدایی، میانی و پایانی باید بگوییم که:

  • نت‌های اولیه در ۱۵ دقیقه ابتدایی مصرف عطر به مشام می‌رسند
  • نت‌های میانی از دقیقه پانزدهم تا حدود دقیقه ۴۰ و ۵۰ بعد از مصرف عطر احساس می‌شوند
  • نت‌های پایانی از ۴۵ دقیقه پس از مصرف تا ۲۴ ساعت بعد فضای اطراف شما را پر خواهند کرد

نت عطر

چرا عطرها از نت‌های مختلفی تشکیل شده اند

خب حالا شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اصلا چرا عطر باید نت‌های مختلفی داشته باشد؟! در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مواد معطر بر اساس فراریت و ضریب تبخیر آن‌ها بین عدد یک تا صد طبقه بندی می‌شوند. به این صورت که:

  • نت‌های اولیه بیشترین فراریت را دارند با فراریت 1 تا 14
  • نت‌های میانی فراریت متوسط دارند با عدد فراریت 15 تا 60
  • نت‌های پایانی کم‌ترین فراریت را دارند با عدد فراریت  61 تا 100

با دانستن این مسئله متوجه می‌شوید که عطر در طول زمان رایحه‌های مختلفی خواهد داشت و در تحلیل دیگر می‌توان گفت نت پایانی بیشتر از نت اولیه و میانی افراد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و رایحه‌ای که در نت‌های پایه و در زمان اولیه حس می‌شود، با گذشت زمان تغییر خواهد کرد. دلیل وجود چندین نت در عطر این است که هر رایحه در هر نت شما را برای استشمام بوی نت بعدی آماده کند تا هر چه بیشتر از عطرتان لذت ببرید. در ادامه بیشتر در این مورد توضیح خواهیم داد.

در نت‌های آغازین عطرها از چه رایحه‌هایی استفاده می‌شود

نت آغازین یا اولیه بویی است که پس از اسپری کردن عطر به مشام می‌رسد. پس نت آغازین نقش مهمی در تاثیرگذاری عطر دارد. البته باید بدانید که نت آغازین دوام و ماندگاری چندانی ندارد و عموما پس از گذشت ۵ تا ۱۵ دقیقه از بین خواهد رفت. هدف اصلی این نت است که رایحه‌ اولیه‌ای در عطر ایجاد کند تا مخاطب را به آرامی برای بوی خوش نت بعدی آماده کند. به همین خاطر عطر سازان کاربلد از مولکول‌های کوچکتری برای نت آغازین استفاده می‌کنند. نت‌های اولیه معمولا شامل رایحه‌های زیر می‌شود:

  • رایحه‌های دل‌انگیز مرکباتی مثل لیمو، پرتقال و نارنج
  • بوی ملایم گل‌هایی مانند اسطوخودوس و رز
  • رایحه‌های پرطرفداری مثل رایحه ریحان و رازیانه

نت‌های میانی از چه رایحه‌هایی تشکیل شده‌اند

نت میانی قلب رایحه یک عطر است و هدف اصلی آن نگهداری مقداری از بوی خوش نت ابتدایی و معرفی رایحه‌ جدید با بوی عمیق و نافذ است. جالب است بدانید که نت میانی رایحه‌ای پرکننده برای نت پایانی عطر به حساب می‌آید، چون نت پایانی به تنهایی رایحه‌ای خوش و دلپذیر ندارد. نت میانی حدود ۷۰ درصد از رایحه عطر را تشکیل داده و ماندگاری بیشتری نسبت به نت آغازین دارد. برای نت میانی معمولا از رایحه‌های زیر استفاده می‌شود:

  • روغن معطر گل‌هایی مانند یاسمن، شعمدانی، بهار نارنج و یلانگ‌یلانگ
  • بوی خوش دارچین، فلفل، کاج، برگ لیمو، فلفل سیاه و هل

نت پایانی عطر از چه رایحه‌هایی تشکیل شده است

نت پایانی در کنار نت میانی معنا پیدا می‌کند و پایه و اساس بوی خوش یک عطر است. در نت پایانی از رایحه‌های ملایم و نافذتر استفاده شده که ماندگاری رایحه‌های عطر را بالا می‌برد. نت پایانی معمولا از رایحه‌ها و مولکول‌های سنگین و متراکم‌تری تشکیل شده که دوام بیشتری دارد و شاهد ماندگاری ۶ ساعت یا بیشتر رایحه آن هستیم. رایحه‌هایی که معمولا در نت پایانی بکار برده می‌شوند عبارتند از:

  • وانیل
  • عنبر
  • مشک
  • نعنا هندی
  • خزه
  • رایحه‌های چوبی مانند چوب صندل و سد

نت عطر را چگونه تشخیص دهیم

اگر می‌پرسید نت عطر را چگونه تشخیص دهیم؟ باید بگوییم که نت‌ها پس از اسپری‌کردن عطر روی پوست یا در فضا به راحتی پخش شده و شما قادر به شناسایی آن‌ها هستید. به عبارتی نت آغازین یا بالایی، دقیقا همان بویی است که پس از اسپری عطر به مشام شما می‌رسد. پس از محو شدن بوی نت آغازین، نت میانی عطر خودنمایی می‌کند و در آخر بوی نت پایانی عطر با بیشترین ماندگاری را احساس خواهید کرد. نت پایانی دوام بیشتری دارد و بیشتر از دیگر نت‌ها در ذهن شما ماندگار خواهد شد. معمولا استفاده از نت‌ها به این صورت است که:

  • رایحه گل و رایحه‌هایی که بوی تازگی دارند در نت آغازین عطر استفاده می‌شوند
  • رایحه‌های چوبی و عنبر عموما در نت پایانی عطر مورد استفاده قرار می‌گیرند

ماندگاری نت‌های عطر چگونه است

برای تشخیص ماندگاری نت عطرها کافیست به هرم ماندگاری نت‌ها نگاهی کنید. جالب است بدانید که نت‌های عطر در یک هرم نمایش داده می‌شود که هرچه از بالا به سمت پایین حرکت کنیم ماندگاری رایحه در نت مورد نظر بیشتر می‌شود. در ادامه تصویری از هرم ماندگاری عطر را مشاهده می‌کنید:

نت و رایحه عطر


پیشنهاد نویسنده: ترفندهایی برای افزایش ماندگاری بوی عطر و ادکلن


اهرام نت عطر چیست

شرکت‌هایی که اقدام به تولید عطر می‌کنند، ترکیبات نت‌های سه گانه خود را در قالب هرم هایی منتشر می‌کنند. هرم بویایی، رایج ترین سبک طراحی عطر است. یک عطر از ده ها و یا صدها ماده تشکیل شده است که در کنار هم در هرم بویایی قرار می گیرند تا رایحه ای خاص خلق کنند. همانطور که در بالا اشاره کردیم هر عطر سه نت دارد که طبق ماندگاری که دارند در هرم نت عطر قرار می‌گیرند. نت ابتدایی ماندگاری کمی دارد و در قله هرم قرار دارد و برعکس نت پایانی که دوام زیادی دارد در قاعده هرم مشاهده می‌شود. در زمان خرید ادکلن و عطر بهتر است بیشتر روی نوت های میانی و پایانی تمرکز کنید.

رایحه های عطرها

رایحه بوی خوشی است که از عطرها دریافت می‌شود. شما به عنوان خریدار عطر از بین انواع عطر موجود در بازار، محصول مورد نظر خود را بر اساس رایحه‌ای که احساس می‌کنید، می‌خرید. در ادامه انواع رایحه‌هایی که در عطرها بکار برده می‌شود را به شما معرفی می‌کنیم:

رایحه های گل

عطر با رایحه گل از عطرهای پرطرفدار و همه پسند است. این نوع عطر از رایحه گل‌های خوشبویی مانند رز، یاس، اسطوخودوس و … تولید می‌شود. در برخی عطرها از ترکیب یک یا چندین گل استفاده می‌شود که در نهایت باعث ایجاد بوی لطیف و خوشی خواهد شد. عطرهایی که با رایحه گل ساخته می‌شوند معمولا شیرین و رمانتیک بوده و رایحه آن‌ها کاملا زنانه است. رایحه گل از محبوب ترین رایحه‌ها در میان عطر زنانه است. خوب است بدانید که از عطرهای گلی در همه مکان‌ها و موقعیت‌ها می‌توان استفاده کرد. عطرهای با رایحه گل، حس و حالی طبیعی به عطر داده و بویی دلنشین ایجاد می‌کنند. ادو پرفیوم زنانه کوکو شانل و عطر ز

نانه هرمس مدل Jour d Hermes Absolu از عطرهای با ساختار رایحه گلی پرطرفدار هستند.

نت های بویایی عطر و ادکلن

رایحه میوه ای، سبزیجات و مغزها

میوه‌‌ها و سبزی‌ها تنوع ترکیب داشته و باعث ایجاد احساس تازگی در رایحه‌ها و عطرها می‌شوند. به عبارتی این دسته‌ از رایحه‌ها به خوبی با رایحه دیگر نت‌های عطر مخلوط شده و از آن‌ها بیشتر در نت میانی عطرها استفاده می‌شود.

  • عطر با رایحه میوه‌ای: از میوه‌های مختلف به دست می‌آید. این رایحه شیرین بوده، طرفداران بسیاری دارد و بیشتر در روزهای گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • عطر با رایحه سبزیجات: این رایحه کمی غیر معقول است فکر کنید که مثلا نت شلغم را از ساقه‌های زیرزمینی شلغم به دست می‌آورند.
  • عطر با رایحه مغزها: بادام جزء معروف‌ترین مغزها در صنایع عطرسازی است و بعد از آن می‌توان به بادام زمینی و فندق اشاره کرد.

به طور کلی میو‌ها و سبزیجات نسبت به فرایند تقطیر و عصاره‌گیری مقاوم هستند و به عنوان نت‌هایی ماندگار در ساختار عطر شناخته می‌شوند. این رایحه‌ها حس تازگی، شیرینی و گاهی کهنگی، قدیمی بودن و رازآلودگی را در مخاطب ایجاد می‌کنند.

رایحه های ادویه جات

عطرهای با رایحه ادویه‌ای از ادویه‌جات مختلف گرفته می‌شوند. این رایحه بوی تند و گرمی دارد و برای استفاده در فصل زمستان و روزهای سرد مناسب است. برای تهیه این رایحه از موادی مانند دارچین، فلفل، زنجبیل، میخک و سایر ادویه‌های معطر استفاده می‌شود. رایحه ادویه‌ای گرم و گیراست و باید در مجالس غیر رسمی و دوستانه مورد استفاده قرار بگیرد. عطر مردانه هوگو باس مدل Boss Bottled از عطرهای ادویه‌ای مردانه است که طبع تلخ و معتدلی دارد.

رایحه های چوبی

رایحه چوبی یک رایحه محبوب بوده و سبک کلاسیک دارد. این رایحه معمولا از اسانس چوب، خزه و… تهیه شده و برای افراد شاداب، خاکی و آزاد گزینه مناسبی است.

رزین‌ها و موم‌ها

از زمان‌های قدیم از صمغ و رزین در صنعت عطرسازی استفاده می‌شده است. صمغ‌هایی که بیشتر در صنعت عطرسازی از آن‌ها استفاده می‌شود، عبارتند از:

  • رزین لابدانوم
  • باریجه
  • بوته کندر
  • بلسان پرویی (درخت گل حنا)
  • صمغ بنزوئین

صمغ‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم در فرم‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما صمغ‌هایی مانند کاج و نراد در عطرهای مصنوعی بکار برده می‌شوند.

رایحه گل های سفید

گل‌های سفید هم دسته دیگری از رایحه‌ها هستند که زیرمجموعه‌ای از خانواده گل‌ها به حساب می‌آیند و شامل شکوفه‌های پرتغال، یاسمن، گاردنیا، گل مریم، پلومریا و … می‌شوند. جالب است بدانید که گل‌های سفید محرک‌ترین رایحه در میان گل‌ها هستند و حس شادابی و شکوه را منتقل می‌کنند. این رایحه بسیار سرمست‌کننده بوده و برای ایجاد غلظت عطرهای زنانه‌ گزینه مناسبی است.

رایحه عطرها


پیشنهاد نویسنده: معرفی بهترین مدل‌های عطر زنانه و مردانه دیور


رایحه شیرینی‌ها و خوراکی‌ها

رایحه‌های شیرینی و خوارکی در عطرها بسیار دلپذیر بوده و طرفداران زیادی دارد. در ساخت این گونه عطرها، نت وانیل نقش پر رنگی را ایفا می‌کند. در عطرهای با رایحه شیرینی و خوراکی علاوه بر وانیل از رایحه شکلات ساده، خامه تازه، مکارون، کرم بروله، کاپ کیک و نان بادامی هم استفاده می‌شود.
ادو تویلت مردانه دیور مدل Sauvage یکی از عطرهای باکیفیت است که نوع رایحه آن خوراکی، خنک، تند و شیرین است و ساختار رایحه آن از مرکبات، صمغ، خاک و زمین و ادویه تشکیل شده است.

رایحه مشک عنبر و رایحه‌های حیوانی

استفاده از منابع حیوانی در صنعت عطرسازی باعث ایجاد رایحه‌های فانتزی خواهد شد که برای انسان‌ها یادآور بوی حیوانات است. در عطرها از رایحه‌های حیوانی مانند موارد زیر استفاده می‌شود:

  • مشک آهو (deer musk)
  • کاستوریوم (castoreum)
  • شانه عسل
  • هایرسیوم (Hyraceum)
  • عنبر سائل (ambergris)
  • مشک گربه زباد (civet cats)

از عطرهای پرطرفداری که رایحه مشک در آن به کار رفته می‌توان به ادو پرفیوم زنانه لالیک مدل Rеve d’Infini اشاره کرد. این عطر بویی خنک و شیرین دارد و برای استفاده روزانه مناسب است.

سبزی‌ها، گیاهان و خزه‌ها

با شنیدن کلمه سبزی و گیاه یاد برگ‌های به هم فشرده‌ و چمن‌های تازه هرس‌ شده می‌افتیم که بویی تند و خوش‌ دارند. از این رایحه‌های خوش در عطرها هم استفاده می‌شود، مانند:

  • باریجه: این ماده نوعی صمغ زرد است که از گیاهی شبیه انقوزه به دست می‌آید و بویی تند و تیز و تلخ دارد.
  • برگ درخت انجیر: عطرهای مدرن انجیری بویی تلخ و سبز دارند که با شیرینی نارگیلی مانند همراه است.

ادو تویلت مردانه مرسدس بنز مدل Mercedes Benz Men یکی از عطرهای خوشبو و با ساختار رایحه گیاهان معطر است که بویی خنک و تند دارد.

رایحه نوشیدنی ها

معمولا استفاده از نت‌های نوشیدنی در عطرها منجر به تولید رایحه‌های شیرین و اشتها آور می‌شود. برخی برندهای تولید کننده عطر برای رایحه محصولات خود از نوشیدنی‌های پرطرف‌دار در فرمولاسیون خود استفاده می‌کنند، مثل:

  • رایحه‌های گازدار شامپاینی
  • رایحه کاراملی کوکاکولا
  • رایحه پیناکولادا
  • رایحه خامه‌ای یک فنجان کاپوچینو
  • و …

رایحه اقیانوسی

رایحه اقیانوسی را می‌توان یک رایحه تقریبا جدید دانست که بوی آن یادآور دریا، اقیانوس، سواحل ماسه‌ای، صخره‌ و هوای مرطوب است. این رایحه حس سر زندگی و شادابی را در مخاطب ایجاد می‌کند. عطرهای با رایحه اقیانوسی معمولا مردانه بوده و حاوی رایحه ادویه‌جات و مرکبات هم هستند. از این رایحه بهتر است در ملاقات‌های رسمی و مصاحبه‌های شغلی استفاده شود. عطر مردانه بولگاری مدل Aqva Atlantiqve یک نمونه از عطرهای خوشبو است که ساختار رایحه آن نت‌های دریایی می‌باشد و یک عطر خنک و شیرین برای مردان خوش سلیقه است.

ممنونیم که تا پایان این مقاله از مو تن رو همراه ما بودید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات برای ما کامنت کنید. همچنین می‌توانید انواع عطر جیبی، عطر زنانه و مردانه را از فروشگاه اینترنتی آرایشی مو تن رو با بهترین قیمت تهیه کنید.