زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

درمان لک صورت در بارداری + توصیه های مهم

wordcamp
3,933
12 دقیقه
درمان لک صورت در بارداری + توصیه های مهم

دوران بارداری را می‌توان دوران تغییرات و تحولات شگفت‌انگیز دانست. در این بازه زمانی طلایی و استثنایی علاوه بر تغییرات شگرف درونی، تغییراتی در ظاهر مادران باردار نیز پدیدار می‌شود. در حالی که بسیاری از بانوان معتقد هستند که در این دوران به زیبایی خاصی دست یافته‌اند و چهره و شرایط ظاهری آن‌ها به طرز باورناکردنی دچار تغییرات مثبت شده است، عده‌ای دیگر نیز از شرایط نابسامان ظاهری خود در این دوران گلایه دارند.

همانطور که می‌دانید در دوران حاملگی مادر دچار نوسانات هورمونی بسیار زیادی می‌شود و و عدم تعادل هورمونی پیامدهای زیادی دارد. یکی از این پیامدها ایجاد لکه‌هایی بر روی پوست صورت است. این لکه‌های صورت در زمان بارداری به “ملاسما” شهرت دارند. عدم رضایت بانوان باردار از ظاهر خود به دلیل ایجاد این لکه‌ها، آن‌ها را ناگزیر به جست‌وجو در میان روش‌های درمان لک صورت در بارداری مختلف می کند تا ترفندی مناسب برای از بین بردن این لکه‌ها که عده‌ای آن‌ها را به منزله آسیب‌های پوستی می‌دانند، پیدا کنند. اما بسیاری از این تیرگی‌های پوستی پس از بارداری یا در حین آن از بین می‌رود و نباید باعث نگرانی و اضطراب بیش از حد در شما شود. در ادامه این مقاله سعی داریم شما را به شکل دقیق‌تر با این نوع لکه‌های پوستی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود آشنا کنیم و شیوه‌های درمان آن را توضیح دهیم.

علت لک صورت در بارداری

همانطور که اشاره شد تغییرات هورمونی سبب ایجاد تاثیرات مختلف در بخش‌های گوناگون بدن می‌شوند که پوست نیز جزئی از آن‌ها است. حال اگر این نوسانات هورمونی به دوران بارداری مرتبط باشد لکه‌هایی که بر روی پوست صورت ایجاد می‌شوند لکه‌های بارداری نام می‌گیرند که اغلب از “ملاسما” ناشی می‌شوند. وجود این پلاسما‌ها بر روی پوست و خصوصا پوست صورت ممکن است بانوان را آزرده خاطر کرده و سبب القای تاثیراتی چون عدم اعتماد به نفس شود و در نحوه ارتباط آن‌ها با دیگر افراد اختلال ایجاد کند. به همین جهت لازم است در دوران بارداری پیگیری‌ها و مراقبت‌های لازم به منظور پیشگیری یا درمان این تیرگی‌های پوستی انجام شده و از توصیه‌های متخصص پوست بهره گرفته شود.

ملاسما چیست و چگونه بر روی پوست ایجاد می‌شود؟

در پاسخ به این سوال کلیدی باید اظهار داشت که ملاسما (کلوآسما) زمانی بر روی سح پوست پدیدار می‌شود که ملانین یا رنگدانه‌های پوستی در داخل سلول‌های پوست تجمع یابند. گرچه ملاسما به شکل اختصاصی در بانوان اتفاق نمی‌افتد و ممکن است پوست آقایان را نیز درگیر کند اما احتمال ایجاد این لکه‌ها در خانم‌ها به نسبت آقایان 90 درصد است.

لکه‌های پوستی یا ملاسما در دوران بارداری غالبا نواحی مشخصی مانند پیشانی، روی بینی و گونه‌ها را در بر می‌گیرد و می‌توان اذعان داشت که بیش از 50 درصد خانم‌ها در دوران بارداری به چنین تغییرات پوستی دچار شده و شاهد ایجاد لکه‌ها و تیرگی‌های ملاسما بر روی پوست خود خواهند بود. این نوع تیرگی‌ها برای برخی افراد بیشتر و پررنگ‌تر است، اما در عده‌ای نیز کمتر بروز می‌یابد. باید توجه داشت که مهم‌ترین عامل در تشدید این لکه‌ها برخورد مستقیم اشعه‌های نور ماورای بنفش به پوست است. البته گرما و تغییرات آب و هوایی نیز بر روی میزان این نوع لکه‌ها اعمال اثر می کند؛ چراکه این نوع تیرگی‌های پوستی در گرما پررنگ‌تر و برجسته‌تر هستند اما در سرما شاهد کمرنگ‌تر شدن آن‌ها خواهید بود.

دلایل ایجاد لک یا ملاسما روی پوست

از عمده دلایل ایجاد لک یا ملاسما روی پوست در دوران بارداری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوسانات هورمونی ناشی از بارداری
  • نوسانات هورمونی ناشی از بلوغ
  • تاثیرات ناشی از تخمدان پلی کیستیک
  • ژنتیک و وراثت
  • بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های پوستی مزمن یا بیماری‌های مربوط به غده تیروئید
  • قرار گرفتن در معرض تابش شدید نور خورشید
  • استفاده از برخی داروها که عوارضی مربوط به تغییرات پوستی دارند

همانطور که گفته شد، لکه‌های پوستی یا ملاسما تنها در دوران بارداری خانم‌ها را درگیر نمی‌کنند و ممکن است بر اثر عوامل دیگر نیز ایجاد شوند.

زمان شروع لک در دوران بارداری

زمان آغاز این نوع تغییرات پوستی چندان مشخص نیست و نمی‌توان برای آن‌ها محدوده زمانی خاصی را تعیین کرد. لکه‌های بارداری ممکن است با نخستین نوسانات هورمونی ظاهر شده و با تشدید این تغییرات به مقدارشان افزوده شود. نکته‌ای که در این میان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است این است که در هر زمان از دوره بارداری باید منتظر ایجاد تغییرات مختلف باشید و ایجاد تاثیرات گوناگون روی پوست نیز از جمله این تغییرات است. لذا مراقبت‌های لازم باید در تمام طول بارداری در دستور کار قرار گیرد تا بتوانید بهتر و مناسب‌تر با تاثیرات این اختلالات پوستی مقابله کنید.

علت لک صورت در بارداری

لک صورت در بارداری نشانه چیست؟

لکه‌هایی که در دوران حاملگی بر روی صورت مادران باردار پدید می‌آید در واقع نشانه‌ای از تغییرات متابولیکی و هورمونی در این زمان است. در ابتدای این دوران شدت و میزان این نوع تغییرات کمتر است اما با گذشت زمان عدم تعادل در هورمون‌ها و افزایش مقدار آن سبب ایجاد تغییرات مختلف و غالبا ناخوشایند بر روی پوست، موها، ناخن‌ها و … می‌شود.

بنابراین اصلی‌ترین منشا ایجاد این تغییرات و تاثیرات پوستی بر هم خوردن تعادل هورمون‌ها است و گاهی میزان این برهم خوردگی و عدم تعادل به حدی زیاد است که سبب آزار مادران در دوران بارداری می‌شود. ریزش موی شدید و جوش‌ها و تیرگی‌هایی که پوست بدن و خصوصا صورت را درگیر می‌کند از مهم‌ترین مصادیق آن‌ است. تعداد این جوش‌ها و لک‌ها بر روی صورت گاهی به قدری زیاد است که از آن با عنوان “ماسک یا نقاب” بارداری یاد می‌شود. البته باید توجه داشت که این عوارض پوستی غالبا 6 ماه یا نهایتا یک سال پس از زایمان به طور کلی از بین می‌روند؛ لذا ضمن مراقبت‌های لازم باید آرامش خود را حفظ کرده و دچار استرس نشوید.


پیشنهاد مقاله: رنگ مو در بارداری و عوارض خطرناک آن بر جنین


لک در دوران بارداری، نشانه‌ای طبیعی!

بارداری نشانه‌های بسیاری دارد که می‌توان آن‌ها را با توجه به تغییراتی که در این زمان در بدن اتفاق می‌افتد بدیهی دانست. وجود لکه و تیرگی بر روی پوست نیز یکی از این تغییرات طبیعی است و نباید آن را با نشانه‌های خطر اشتباه گرفت. در دوران حاملگی سطح ترشح هورمون‌ها افزایش می‌یابد و به همین سبب تولید رنگدانه و ملانین به واسطه ملانوسیت‌های پوستی بیشتر می‌شود و پیامد تولید بیشتر ملانین‌ها ایجاد تیرگی‌هایی بر روی پوست است. این تیرگی‌ها زمانی که پوست صورت را در بر می‌گیرند آزار دهنده می‌شوند و به سبب تقابلی که با زیبایی ظاهری افراد دارند ممکن است غیر طبیعی به نظر برسند؛ در صورتی که چنین نیست و نباید سبب ایجاد نگرانی در افراد شود.

لک صورت در زمان بارداری و جنسیت جنین

در ذهن بسیاری از مادران در دوران بارداری این سوال مطرح می‌شود که آیا میان لکه‌های پوستی ایجاد شده بر روی صورت، گردن، دست‌ها و سایر قسمت‌های بدن با جنسیت جنین ارتباطی وجود دارد یا نه. اعتقادات قدیمی و اغلب خرافه گرایانه‌ای که در این مورد بیان می‌شود حاکی از آن است که جنین دختر سبب ایجاد لکه‌ها و عوارض پوستی می‌شود و با لطمه زدن به زیبایی مادر، زیبایی او را از آن خود می‌کند و چنانچه مادر دچار لک، تیرگی، جوش یا آکنه‌های پوستی شود، احتمال بالایی دارد که فرزند دختری در راه باشد. اما باید توجه داشت که این اعتقادات عامی با اصل و اساس تعیین جنسیت جنین ارتباطی ندارد و قطعا بیان کردن آن‌ها بر پایه علم صورت نرگفته است. لذا نمی‌توانید ایجاد لکه‌ها و تیرگی‌ها بر روی پوست خود را نشانه‌ای برای معین کردن جنسیت جنین بدانید.

لک صورت در بارداری و جنسیت

جلوگیری از لک صورت در زمان بارداری

اما مهم‌ترین نکته‌ای که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم، جلوگیری از ایجاد لکه‌های پوستی در زمان بارداری است. در این قسمت روش‌های پیشگیری از ایجاد لکه‌های پوستی در زمان بارداری را به شما معرفی می‌کنیم:

از کرم‌های ضد آفتاب مخصوص دوران بارداری استفاده کنید

توجه داشته باشید برای افرادی که پوست‌های حساس دارند و در دوران بارداری خطر ایجاد لکه‌های شدید بر روی پوست آن‌ها زیاد است، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب مخصوص گزینه‌ بهتری است. این کرم‌ها فاقد کرم پودر هستند و به همین سبب با نام کرم‌ ضد آفتاب غیر رنگی شناخته می‌شوند. این نوع کرم‌ها دارای SPF بالای 50 هستند و بهتر است در فرمولاسیون آن‌ها ترکیب اکسید آهن وجود داشته باشد. تلفیق اکسید آهن با کرمی که ویژگی‌هایی مانند SPF بالای 50 دارد برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های بارداری بسیار موثر است. توجه کنید که این کرم باید در تمام طول روز و به مقدار مناسب بر روی تمام قسمت‌های پوست صورت استفاده شود و در بازه‌های زمانی دو ساعته نیز تجدید شود.

از کرم‌های ضد لک و روشن کننده پوست استفاده کنید

توجه کنید که استفاده از کرم‌هایی که در ساختارشان از هیدروکینون استفاده شده است برای دوران بارداری مناسب نیستند و لذا باید از استفاده آن‌ها پرهیز کنید. بهتر است برای پیشگیری از ایجاد لکه و تیرگی بر روی پوست در دوران بارداری از کرم‌های ضد لک استفاده کنید و فرمولاسیونی را به کار بگیرید که حاوی روشن کننده‌های پوست باشند. ترکیبات درج شده بر روی کرم‌ها، ماسک‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌هایی که به پوست صورت خود می‌زنید را مطالعه کنید تا حاوی مواد مضر برای پوست شما در این دوره نباشند.

خرید جدیدترین کرم‌های ضدلک

از آبرسان‌های مناسب و نوشیدنی‌ها برای مرطوب نگه داشتن پوست استفاده نمایید

کسانی که جنس پوست آن‌ها خشک است به نسبت افرادی که پوست چرب دارند بیشتر مستعد ایجاد لک در دوران بارداری هستند. لذا لازم است در این دوران با نوشیدن آب کافی و مصرف آب میوه‌های طبیعی رطوبت پوست را افزایش داده و کرم‌های آب رسان با کیفیت بالا را برای رفع خشکی پوست مورد استفاده قرار دهید.

از تابش مستقیم اشعه‌های نور خورشید دور بمانید

تاثیرات نور مستقیم خورشید را می‌توان از اصلی‌ترین عوامل ایجاد آسیب‌های پوستی برای همه افراد دانست و چنانچه فرد مستعد ایجاد این عارضه‌های پوستی باشد خطرات نور آفتاب تجدید خواهد شد. بنابراین لازم است برای جلوگیری از ایجاد لکه‌ها و آکنه‌های پوستی در دوران باردای ازتابش مستقیم آفتاب دور بمانید، در ساعات آفتابی روز در خانه بمانید و در صورت لوزم از کلاه آفتاب‌گیر و عینک دودی استفاده کنید.

استفاده از قرص‌های ضد بارداری را کنار بگذارید

چنانچه پیش از دوران حاملگی و اقدام به بارداری از قرص‌های ضد بارداری استفاده کرده باشید احتمال ایجاد لکه‌های پوستی بر روی بخش‌های مختلف بدن بیشتر خواهد شد.

لک صورت در بارداری از کی شروع میشود

درمان لک صورت در بارداری

اما در صورتی که لکه‌ها در دوران بارداری بر روی صورت ایجاد شوند برای درمان و از بین بردن آن‌ها از چه ترفندهایی باید استفاده کرد؟

استفاده از روش کربوکسی تراپی

از روش‌های نوین و علمی برای رفع عارضه‌هایی که در دوران بارداری پوست را درگیر می‌کند روش کربوکسی تراپی است که بدون ایجاد عوارض جانبی تاثیر چشمگیری در از بین بردن این لکه‌ها و تیرگی‌ها از سطح پوست خواهد داشت. این شیوه به تنهایی یا در کنار روش‌های درمانی مکمل در از بین بردن ملاسمای پوستی اثرگذار است.


پیشنهاد مقاله : راهنمای خرید لوازم آرایش مخصوص بارداری


استفاده از روش لیزر

چنانچه لکه‌های پوستی ناشی از تغییرات هورمونی در دوره بارداری به شکل برجسته بر روی صورت ظاهر شود و با سایر شیوه‌های درمانی رفع نشود، استفاده از روش لیزر می‌تواند کارساز باشد.

استفاده از پمادها و کرم‌های درمان کننده لک و آکنه پوستی

کرم‌ها، ماسک‌ها و پمادهای زیادی در درمان لکه‌های پوستی موثر هستند و می‌توان با توصیه پزشک از آن‌ها برای رفع لکه‌ها و عارضه‌های پوستی دوران باردای استفاده کرد. این نوع کرم‌ها معمولا در ساختار خود ویتامین A دارند و از آنجایی که استفاده از این ویتامین در دوران بارداری ممکن است سبب ایجاد مشکلات و نقص‌های جنینی شود، نمی‌توان کرم‌ها و ماسک‌های حاوی ویتامین آ را در بارداری استفاده کرد اما چنانچه پس از زمان زایمان به دنبال روشی برای از بین بردن این لکه‌ها و آکنه‌ها هستید، ماسک‌ها و پمادهای حاوی ویتامین آ برای رفع این عارضه‌ها موثر خواهند بود. لایه بردارهای حاوی اسید گلیکولیک نیز از جمله کرم‌هایی است که به درمان شیمیایی این آکنه‌ها و تیرگی‌ها کمک می‌کند و می‌تواند پس از مشورت با پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

رژیم تغذیه‌ای مناسب

عادات غذایی صحیح در درمان مشکلات پوستی موثر هستند و برای اینکه بتوانید سریع‌تر لکه‌ها و تیرگی‌های پوستی خود را از بین ببرید باید توجه زیادی به غذا و نوشیدنی‌هایی که مورد استفاده قرار می‌دهید داشته باشید. پروتئین لبنیات و گوشت، فیبر مواد گیاهی، ویتامین میوه و سبزیجات و آهن باید به مقدار کافی در غذای شما وجود داشته باشد. ضمنا استفاده از آب و نوشیدنی‌های طبیعی به مقدار کافی نیز باید در صدر فهرست عادات تغذیه‌ای قرار بگیرد.

ورزش کردن

برای ایجاد سوخت و ساز و متابولیسم مناسب، در طول روز تحرک داشته باشید و از ورزش‌های هوازی و یوگا استفاده کنید. به این طریق علاوه بر تعرق کافی و مرطوب نگه داشتن پوست برای رفع لکه‌ها و عوارض پوستی، با رفع تنش و ایجاد انگیزه و آرامش کافی به واسطه ورزش کردن، تاثیرات مثبتی را بر روی شرایط پوست خود احساس خواهید کرد.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، روش‌هایی برای درمان لک صورت در بارداری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید. پس توجه داشته باشید شما می‌توانید با کمک گرفتن از این روش‌ها، استرس این دوران را به حداقل برسانید و زیبایی خود را به آسانی بازیابید.