زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

پیری زودرس پوست | دلایل و راهکارهای پیشگیری از این عارضه

wordcamp
252
14 دقیقه
پیری زودرس پوست | دلایل و راهکارهای پیشگیری از این عارضه

پیری زودرس پوست، عارضه‌ای ناخوشایند است که باید قبل از وقوع به فکر آن باشیم. در این که کسی از پیری رهایی ندارد، هیچ شکی نیست. با این حال، چروک پوست در جوانی را باید تشخیص دهید و فکری برای جلوگیری از این عارضه بکنید. به لطف پیشرفت علم، این روزها علت پیری زودرس پوست مشخص شده است. از آنجایی که زیبایی چهره نازنین شما برای ما اهمیت دارد، تلاش زیادی در مو‌تن‌رو انجام می‌دهیم تا روش‌ها و محصولاتی برای مبارزه با پیری زودهنگام پوست به همراهان خود معرفی کنیم. به همین منظور در این مطلب ابتدا با هم می‌بینیم که آیا رفتار و سبک‌زندگی باعث پیری زودرس پوست می‌شود یا دلیل‌های بیولوژیک؟ سپس کارهایی که پیری زودرس پوست را به دنبال دارند بررسی می‌کنیم. در نهایت نیز راه‌کارهای سودمندی برای جلوگیری از پیری پوست در جوانی مطرح می‌کنیم.

سبک زندگی یا ژنتیک، کدام مقصر پیری زودرس پوست است؟

پیری زودرس پوست به ۲ دلیل اصلی سبک زندگی و ژنتیک نسبت داده می‌شود. انصافاً باید اعتراف کرد هر ۲ دلیل در پیری پوست در جوانی تاثیر دارند. با این حال، افراد بسیاری ژنتیک را دلیل اصلی پیری زودهنگام پوست می‌دانند. در این بین مدتی است پیشرفت فناوری‌های جدید پرده‌های بیشتری از رازهای پیری زودهنگام پوست برداشته است. دانشمندان با تحقیقات جدید به این نتیجه رسیده‌اند که سبک زندگی بیشتر از ژنتیک مقصر پیری زودهنگام پوست است.

جالب است بدانید رفتارهای نادرستی در زندگی مانند استعمال دخانیات، خوردو‌خوراک ناسالم و حضور مستقیم دربرابر پرتوهای مخرب خورشید، پوست را چندین سال زودتر از چیزی که انتظار دارید پیر می‌کند. جالب‌تر اینکه محیط زندگی و شغل نیز تاثیر زیادی در پیری زودهنگام پوست دارد. دلایل پیری زودهنگام پوست از چیزی که فکرش را بکنید بیشتر است. حتی استرس و کم‌خوابی نیز پوست را پیر می‌کند. اجازه دهید برای روشن‌تر شدن این موضوع نگاهی به آزمایشی جالب بیندازیم. دانشمندان برای این آزمایش از ۱۸۶ دوقلوی بسیار شبیه‌به‌هم کمک گرفتند. در این آزمایش از چهره و قسمت‌های مختلف پوست این دوقلوها تصویرهای دقیق رایانه‌ای گرفته شد. از آنجایی که با دوقلوهایی شبیه به هم در این آزمایش روبه‌رو هستیم، انتظار می‌رفت پوست این دوقلوها به دلایل ژنتیکی به صورت همزمان با هم پیر شود.

اما اگر یکی از این دوقلوها سبک زندگی ناسالمی که داشت، دخانیات یا الکل مصرف می‌کرد یا اینکه افسرده بود، نسبت به دوقلوی دیگر پوستش زودتر پیر شده بود. به این ترتیب می‌توان با اطمینان گفت که سبک زندگی اثربخشی بیشتری در پیری زودهنگام پوست نسبت به ژنتیک دارد. به این نکته نیز اشاره کنیم که با افزایش سن، میزان هورمون‌های بدن کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه اگر تعادل هورمون‌های بدن با داروهای تجویزشده توسط پزشک حفظ شود، جلوی پیری زودرس پوست به میزان چشمگیری گرفته می‌شود.

نشانه‌های پیری زودرس پوست

برای شما گفتیم که سبک زندگی اهمیت بیشتری در پیری زودهنگام پوست نسبت به ژنتیک دارد. با رعایت سبک زندگی سالم به میزان چشمگیری پیری زودهنگام پوست را کاهش خواهید داد. با این حال گاهی اوقات به‌اندازه‌ای مشغول روزمرگیهای  زندگی می‌شویم که از رسیدگی به خودمان غفلت می‌کنیم. در این شرایط پیری زودرس راه خود را به پوست پیدا می‌کند. به همین دلیل باید با نشانه‌های پیری زودهنگام پوست کاملاً آشنا باشید.  اگر نشانه‌های زیر را روی پوست دست یا صورت‌تان مشاهده کردید، اقدامات لازم برای جلوگیری از تسریع فرایند پیری پوست را آغاز کنید:

  • ایجاد لکه‌های تیره در روی دست و صورت؛
  • خشکی دست؛
  • التهاب‌ و تغییر رنگ پوست در ناحیه سینه؛
  • خارش و خشکی پوست و ایجاد چروک‌های بسیار ریز.

 

علت پیری زودرس پوست

با هم به این نتیجه رسیدیم که سبک زندگی، تاثیر بیشتری نسبت به ژنتیک در پیری زودهنگام پوست دارد. به همین دلیل آشنایی با کارهایی که پوست را زودتر پیر می‌کند، اهمیت زیادی دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با عارضه پیری زودهنگام پوست، مطلب تفاوت سن واقعی و سن پوستی را مطالعه کنید. در ادامه کارهایی را معرفی می‌کنیم که انجام آن‌ها تاثیر نامطلوبی برای پوست دارد.

کم‌ خوابی

خواب بیشتر از چیزی که فکرش را می‌کنید برای سلامتی بدن سودمند است. خواب عمیق در کنار سلامتی بدن، تاثیرات چشمگیری برای روحیه و نشاط دارد. اهمیت خواب به اندازه‌ای است که کمبود آن حتی در پوست نیز مشاهده می‌شود. همان‌گونه که می‌دانید، بدن انسان چرخه خواب و بیداری دارد. بر اساس این چرخه، شب‌ها احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کنیم و صبح‌ها انرژی بیشتری داریم. سلول‌های پوست نیز از این چرخه مستثنی نیستند. این سلول‌ها در طول روز بر اثر پرتوهای مضر خورشید، آلودگی هوا و عارضه‌های پوستی مانند جوش، آسیب‌ می‌بینند؛ شب که فرا می‌رسد، ترمیم می‌شوند و التیام میابند.

پیری زودرس پوست: کم‌خوابی یکی از دلایل اصلی پیری پوست است.
کم‌خوابی پوست را چروکیده می‌کند.

اینجاست که اهمیت خوابِ‌ شبانه برای سلامت پوست مشخص می‌شود. کم‌خوابی یکی از مهم‌ترین علائم پیری زودرس پوست به حساب می‌آید. پوست کسی که شب‌ها دیر یا نامنظم می‌خوابد، بدون شک بیشتر در معرض تهدید پیری زودهنگام قرار دارد. سعی کنید به هر قیمتی که شده شب‌ها دست‌کم ۸ ساعت بخوابید. پوست‌ شب‌ها بیشتر از دیگر مواقع کم‌آب می‌شود. به همین دلیل فکری برای آبرسانی آن بکنید. پوست خشک و ملتهب، توانایی کمتری برای التیام و بازسازی دارد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه به رختخواب بروید، برای جلوگیری از پیری پوست در جوانی، به صورت و دیگر قسمت‌های بدن مرطوب‌کننده بزنید. مرطوب‌کننده‌ی سنت ایوز دارای کلاژن و الاستین است و گزینه‌ی خوبی برای جلوگیری از پیری زودهنگام پوست به حساب می‌آید.

میوه نخوردن

میوه از آن دسته خوراکی‌های سودمندی است که همیشه از خوردن آن غافل می‌شویم. جالب است بدانید میوه‌ نخوردن در بین مردمان دیگر کشورهای دنیا نیز مرسوم است. برای نمونه می‌توان به آمریکایی‌ها اشاره کرد. حدود ۹۰ درصد از مردمان این سرزمین به میزان کافی در طول روز میوه یا آب‌میوه طبیعی نمی‌خورند. نزدیک به ۷۶ درصد از این مردم نیز اصلاً در طول روز میوه نمی‌خورند. متخصصین تغذیه پیشنهاد می‌کنند دست‌کم یک‌و‌نیم یا ۲ لیوان آب‌میوه در طول روز میل کنید. میوه نقش مهمی در سلامت بدن دارد. یکی از مهم‌ترین نقش‌های آن را می‌توان جلوگیری از پیری زودرس پوست دانست. بر اساس اطلاعات آکادمی پوست آمریکا (AAD)، خوردن روزانه میوه به میزان چشمگیری جلوی پیری زودهنگام پوست را می‌گیرد.

پیری زودرس پوست: نخوردن میوه جلوه‌ای پیر و فرسوده به پوست می‌دهد.
نخوردن میوه جوانی و نشاط را از پوست می‌گیرد.

این پزشکان برای اهمیت مصرف میوه دلایل بسیار محکمه‌پسندی دارند. پوست برای جوان‌ماندن به ویتامین A، C و B3 نیاز دارد. میوه‌ها منبع سرشاری از این ویتامین به حساب می‌آیند. ویتامین‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم کلاژن پوست را که ماده‌ای حیاتی برای جلوگیری از چروک پوست در جوانی است، تقویت می‌کند. از طرف دیگر، همان‌‌گونه که می‌دانید ویتامین E، ماده‌ای ضروری برای محافظت پوست در برابر پرتوهای مضر خورشید است. این ویتامین ناهماهنگی‌های رنگدانه‌های پوست را بر طرف می‌کند و التهاب آن را کاهش می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم این‌بار که سری به میوه‌فروشی زدید، حتماً‌ میوه و سبزی‌هایی با برگ‌های سبزتیره مانند اسفناج خریداری کنید. پرتقال، فلفل قرمز، توت‌فرنگی، مارچوبه و قارچ‌ را نیز به فهرست خوراکی‌های هفتگی خود اضافه نمایید.

خوردن شکر

خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند دونات‌های چرب و شیرین بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید به بدن شما ضرر می‌رسانند. هر خوراکی که در آن شکر باشد، پیری زودهنگام پوست را به دنبال می‌آورد. حتی بستنی و چیپس نیز پوست شما را چروکیده می‌کنند. قضیه از این قرار است که شکرِ موجود در این خوراکی‌ها قند خون را بیشتر می‌کند. افزایش قند خون باعث ایجاد عارضه‌های پوستی مانند آکنه می‌شود.

پیری زودرس پوست: شکر در کنار پیری پوست، سلامت بدن را به‌خطر میندازد.
شکر دشمن سلامتی و عامل پیری زودرس پوست است.

آکنه جوش پردردسری است که به راحتی از بین نمی‌رود. اگر مواظب جوش‌های آکنه نباشید، اثر این جوش‌ها برای همیشه روی پوست باقی می‌ماند. از طرف دیگر شکر بیش‌از‌حد در بدن عارضه‌ای به نام گلیکاسیون (glycation) را ایجاد می‌کند. این عارضه شکل پروتئین‌ها را تغییر می‌دهد و عملکرد آن‌ها را کمتر می‌کند. در نتیجه، پوست جلوه‌ای خشک و چروکیده پیدا می‌کند.

استعمال دخانیات

این روزها کسی نیست که با ضررهای دخانیات آشنا نباشد. با این حال کمتر کسی را می‌شناسیم که از آسیب دخانیات به پوست چیزی بداند. جالب است بدانید دخانیات فقط به ریه‌ها آسیب وارد نمی‌کند. اجازه دهید برای اثبات آسیب دخانیات به پوست از آزمایشی که گفتیم برای چندین دوقلو انجام شده کمک بگیریم. تحقیقات بر روی ۷۹ نفر از این دوقلوها که فقط یکی از آن‌‌ها حدود ۵ سال سیگاری بود، مشخص کرد که استعمال دخانیات پیری پوست در جوانی را به دنبال دارد. از آنجایی که دود دخانیات در کنار صورت، با دست‌ها نیز ارتباط دارد، بهتر است به نکات ضد پیری برای زیبایی پوست دستان شما توجه کنید.

پیری زودرس پوست: دخانیات هزارویک عارضه دارد که یکی از آن‌ها پیری پوست است.
دخانیات جلوه‌ای چروکیده به پوست می‌دهد و عامل بروز پیری زودرس پوست به حساب می‌آید.

افراد سیگاری پلک‌های پُف‌کرده‌، لب‌های متورم و گونه‌های بادکرده‌ای دارند. استعمال دخانیات انتقال اکسیژن و مواد مغذی را به خون کاهش می‌دهد. از طرف دیگر، رگ‌های بدن را منقبض می‌کند. این شرایط جلوی گردش خون مناسب در بدن را می‌‌گیرد. تنباکو ترکیبات شیمایی دارد که به کلاژن پوست آسیب می‌زند. این ترکیبات خاصیت کشسانی پوست را نیز از بین می‌برد. استعمال دخانیات سلامت دهان و دندان را نیز به خطر میندازد. در نتیجه، دندان‌های خراب و لثه‌های زرد چهره فرد را پیرتر از چیزی که هست نشان می‌دهد. انجمن سرطان آمریکا اطلاعات جالبی درباره ضرر‌های استعمال دخانیات منتشر کرده است. بر اساس این اطلاعات، دخانیات تقریباً به تمامی قسمت‌‌ها و دستگاه‌های حیاتی بدن آسیب می‌زند.

مصرف الکل

پیری زودرس پوست ارتباط مستقیمی با مصرف الکل دارد. تحقیقات ثابت کرده مصرف الکل، سطح آنتی‌اکسیدان‌های پوست را کاهش می‌دهد. همان‌گونه که می‌دانید، کاهش آنتی‌اکسیدان‌ها در پوست شرایطی برای آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد فراهم می‌کند.

پیری زودرس پوست: نوشیدن الکل شادابی را از پوست می‌گیرد.
الکل سلامت پوست و بدن را به خاطر میندازد.

از طرف دیگر مصرف الکل، کم‌آبی پوست را به دنبال دارد. سرطان کبد، افسردگی و چندین نوع سرطان دیگر از عارضه‌های اصلی مصرف الکل به حساب می‌آیند. حتی اگر فردی از این عارضه‌ها جان سالم به در ببرد، نمی‌تواند جلوی پیری زودهنگام پوست در اثر مصرف الکل را بگیرد.

نخوردن آبِ کافی

حتماً شما هم شنیده‌اید که سادگی کاری را به نوشیدن آبِ خوردن تشبیه می‌کنند. گاهی اوقات به اندازه‌ای سرمان شلوغ می‌شود که همین کار راحت را فراموش می‌کنیم. نخوردن آب کافی در طول روز عارضه‌های زیادی مانند گرفتگی عضلات و سرگیجه به دنبال دارد.

پیری زودرس پوست: نوشیدن چند لیوان آب در روز جوانی پوست را تضمین می‌کند.
نوشیدن چند لیوان آب در روز به پوست طراوت می‌بخشد.

از طرف دیگر از آنجایی که بدن به آب کافی نیاز دارد، در صورت نبود آب، آن را از بافت‌ پوست تامین می‌کند. در چنین شرایطی آبِ پوست کشیده می‌شود. در نتیجه، شادابی آن از بین می‌رود و چروک پوست در جوانی رخ می‌دهد. قانون نانوشته‌ای درباره نوشیدن آب وجود دارد که بر اساس آن باید حدود ۱۲.۵ فنجان آب در طول روز بنوشید. اهمیت آبرسانی پوست و تاثیر آن بر جوان‌سازی به اندازه‌ای است که به‌راحتی نباید از کنار آن بگذرید.

نگرانی و اضطراب

امان از این اضطراب که حتی آثار مخرب آن به پوست هم راه پیدا می‌کند. تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۴ انجام شد، ثابت کرد اضطراب طولانی‌مدت قسمتی از کروموزوم‌ها (Chromosomes) با نام تِلُمِرز (Telomeres) را کاهش می‌دهد. این عملکرد تاثیر شایانی در کاهش طول عمر دارد. همان‌گونه که حتماً حدس زده‌اید،‌ به دنبال کم‌شدن طول عمر شاهد پیری پوست در جوانی خواهیم بود. ناگفته پیداست زندگی بدون اضطراب ممکن نیست. با این حال پیشنهاد می‌کنیم به هر قیمتی که شده جلوی اعصاب‌خردی‌های بی‌دلیل و استرس‌های نابجا را بگیرید. انجام کارهای آرامش‌بخش و مدیتیشن اثربخشی چشمگیری در کاهش اضطراب دارد.

چگونه جلوی پیری زودهنگام پوست در جوانی را بگیریم؟

اکنون که در جریان علت پیری زودرس پوست قرار گرفتید، به‌خوبی متوجه‌شده‌اید که با رفع این علت‌ها، هرگز روی پیری زودهنگام پوست را نخواهید دید. با این حال، با این واقعیت باید روبه‌رو شد که همه دیر یا زود پیر می‌شویم. برای رویارویی با این عارضه ناخوشایند روش‌هایی را سراغ داریم که در ادامه با شما مطرح می‌کنیم.

همیشه در بیرون از منزل ضد آفتاب بزنید

برای شما گفتیم که آفتاب دشمن‌ شماره‌ یک پوست به حساب می‌آید. پرتوهای طلایی خورشید در کنار اینکه به طبیعت حیات می‌بخشد، دردسرهای زیادی برای پوست به دنبال دارد. این پرتوها شادابی پوست را می‌گیرد و آن‌ را چروکیده و پیر می‌کند. پرتوهای مضر خورشید به اندازه‌ای خطرناک اند که ممکن است سرطان پوست را به دنبال داشته باشند. به همین دلیل، تاکید می‌کنیم برای جلوگیری از چروک پوست در جوانی، همیشه ضد آفتاب بزنید. پرتوهای مضر خورشید حتی در روزهای ابری نیز به پوست آسیب می‌رسانند. در نتیجه، اگر نمی‌خواهید روی پیری پوست را ببینید، همیشه ضد آفتاب بزنید.

ضد آفتابی خریداری کنید که میزان اِس‌.‌پی‌.‌اِف (S.P.F) آن دست کم ۲۵ یا بیشتر باشد. توجه کنید که روی این ضد آفتاب عبارت Broad Spectrum حتماً نوشته شده باشد. در ساعت‌های اوج تابش نور خورشید (۱۱ تا ۳ بعدازظهر) تا حد امکان از منزل بیرون نروید یا در سایه حرکت کنید. لباس‌هایی بپوشید که بیشتر قسمت‌های پوست را پوشش دهند. برای صورت نیز حتماً‌ از عینک آفتابی بزرگ و کلاه آفتابی کمک بگیرید.

هرگز با آرایش نخوابید

همراهان ما در مو‌تن‌رو به‌خوبی می‌دانند که انصافاً بهترین محصولات آرایشی را با کم‌ترین آسیب‌های پوستی در اختیارشان قرار می‌دهیم. با این حال، با این واقعیت باید روبه‌رو شد که ترکیبات‌ آرایشی منافذ پوست را مسدود می‌کند. به همین دلیل، این مواد نباید بیش‌از‌حد روی پوست نازنین شما باقی بمانند. اگر از مهمانی یا محل کار آمده‌اید و حسابی خسته هستید، باز هم با آرایش نخوابید. خوابیدن با آرایش همانا و پیری زودرس پوست همانا! برای پاک‌ کردن آرایش از شیرپاک‌کن‌ها و ترکیباتی کمک بگیرید که تمامی مواد آرایش را از روی صورت پاک کند و اثری باقی نماند. اکنون که صحبت از پاک‌کردن آرایش به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به تونیک پاک کننده صورت نوتروژینا اشاره کنیم؛ چرا که این محصول در حذف آلودگی‌ها از روی پوست، کمک‌کار شما خواهد بود.

اثربخشی ماسک‌ های آبرسان را دست‌ کم نگیرید

تمامی آبرسان‌ها فایده‌های چشمگیری برای جوان‌ترشدن پوست دارند. اما در بین همه این محصولات، ماسک‌های آبرسان اثربخشی بیشتری برای جلوگیری از پیری پوست در جوانی دارند. این ماسک‌ها با آبرسانی پوست، جلوه‌ای زیبا و با طراوت به آن می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم سراغ ماسکی بروید که پوست را قوام بخشد، ناهماهنگی‌ رنگدانه‌های آن را بگیرد و منافذ پوست را کوچک کند. در کنار ماسک‌های آبرسان، سرم‌های ضدپیری نیز انتخاب مناسبی برای جلوگیری از این عارضه ناخوشایند است. تجربه ثابت کرده سرم روشن کننده و ضد پیری پوست لافارر اثربخشی چشمگیری برای مبارزه با پیری دارد.

سخن پایانی

پیری زودرس پوست را می‌توان با روش‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم به میزان چشمگیری کاهش داد. امیدواریم به لطف این روش‌ها هرگز روی پیری پوست در جوانی را نبینید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم همراهان ما در موتن‌رو اطلاعات سودمندی درباره پیری زودهنگام پوست دارند، خواهشمندیم این اطلاعات را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در ارتباط با پیری زودرس پوست

پیری زودرس پوست به خاطر مسائل ژنتیکی است یا رفتاری؟

پیری زودرس پوست بیشتر جنبه رفتاری دارد.

چه رفتارهایی باعث پیری پوست در جوانی می‌شود؟

کم‌خوابی،‌ دخانیات، الکل، تغذیه نامناسب و استرس از رفتارهایی است که پیری زودرس پوست را افزایش می‌دهد.

برای جلوگیری از پیری پوست در جوانی چه باید کرد؟

استفاده از ضد آفتاب‌ها، ترکیبات آبرسان، خواب مناسب و دوری از دخانیات و الکل تاثیر چشمگیری برای جلوگیری از پیری پوست در جوانی دارد.