زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

اصول مراقبت از پوست در فصل بهار + درمان مشکلات پوستی بهاره

wordcamp
487
16 دقیقه
اصول مراقبت از پوست در فصل بهار + درمان مشکلات پوستی بهاره

فهرست مطالب

قبلاً در مورد نکات مهم مراقبت از پوست در فصل‌های مختلف صحبت کرده‌ایم اما در این مطلب قصدمان این است که به اصول کلی مراقبت از پوست در فصل بهار بپردازیم. فصل بهار زیبا است، زمستان به پایان رسیده و درختان غرق در برگ‌های جوان و شکوفه هستند. خورشید، گویی تابیدن را از سر گرفته و روزها رفته‌رفته گرم‌تر و طولانی‌تر می‌شوند. شاید از دید عده‌ای، بهار زیباترین چهره‌ی طبیعت را به ما نشان می‌دهد.

علاوه بر این، آغاز فصل بهار برای ما ایرانیان، بشارت سال جدید نیز هست. ماه پایانی سال و روزهای نخست سال جدید، سرشار از تکاپو و هیجان و شادی است. اما آیا تاکنون به تاثیرات فصل بهار بر پوست خود اندیشیده‌اید؟

این فصل سبز و زیبا و رویایی در وضعیت پوست، چه تغییراتی ایجاد می‌کند؟ تاثیر تغییرات آب‌و‌هوایی ناپایدار، افزایش میزان اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید و گرد‌و‌غبار روی پوست ما چیست؟ با خواندن این مقاله پاسخ دقیق سوالات زیر را درمی‌یابید و با این آگاهی جدید می‌توانید همچون طبیعت، زیباتر و جوان‌تر به نظر بیایید:

  • مشکلات پوستی بهاره کدامند و چطور آن‌ها را درمان کنیم؟
  • اصول مراقبت از پوست در فصل بهار کدامند؟
  • چه محصولاتی برای مراقبت از پوست در فصل بهار مناسب هستند؟
  • نکات آرایشی مخصوص این فصل کدامند؟
  • چرا وضعیت پوست من در فصل بهار بدتر می‌شود؟
  • چرا پوست من در فصل بهار دچار خارش می‌شود؟

شایع ترین مشکلات پوستی در فصل بهار

فصل بهار
فصل بهار زیبا است

در فصل بهار هوا ناگهان گرم و مرطوب می‌شود و این تغییر ناگهانی ممکن است پوست شما را حساس کند. کارشناسان معتقدند که آفتاب بهاری خطرناک‌تر از آفتاب تابستانی است. گرمای خورشید بهاری شما را اذیت نمی‌کند بنابراین ممکن است احساس کنید که خطر چندانی برای پوست شما ایجاد نخواهد کرد.

علاوه بر این، گرده‌ی گل در هوا فراوان است و همین مسئله برای بعضی از افراد واکنش‌های آلرژیک پوستی ایجاد می‌کند. رطوبت و چربی پوست برخی از افراد نیز در فصل بهار افزایش می‌یابد بنابراین ممکن است مشکلاتی مثل جوش و آکنه را تجربه کنند. در این مطلب قصد داریم برخی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در فصل بهار را معرفی نموده و راهکارهایی را برای مراقبت از پوست در فصل بهار ارائه دهیم:

درماتیت برلوک در فصل بهار

درماتیت اصطلاحی است که به‌صورت کلی به انواع التهاب‌های پوستی نسبت داده می‌شود. اولین موردی که به آن می‌پردازیم، درماتیت برلوک نام دارد که به لکه‌های پیری یا لکه‌های ناشی از اختلال در عملکرد کبد شباهت دارد. عارضه‌ای پوستی به رنگ قهوه‌ای که روی گردن و گونه‌ها ایجاد می‌شود. دلیل آن چیست؟ در بعضی از کرم‌های پوستی، عطرها و ادوکلن‌ها ماده‌ای وجود دارد که با اشعه ماورای بنفش خورشید، واکنش شیمیایی می‌دهد. در اثر این واکنش، لکه‌های قهوه‌ای روی پوست ایجاد می‌شود.

درمان درماتیت برلوک

محصولات مراقبت از پوست خود را با دقت انتخاب کنید و قبل از استفاده حتماً برچسب آن را مطالعه نمایید. از خرید محصولات ارزان و نامعتبر خودداری نموده و قبل از هر مراقبتی، با متخصص پوست مشورت کنید. اگر به درماتیت برلوک مبتلا شدید، از کرم‌های حاوی رتینول استفاده نمایید.

زبری پوست در فصل بهار

مشکل دیگری که معمولاً در فصل بهار و اغلب برای خانم‌ها پیش می‌آید، زبری پوست است. در برخی نقاط بدن مثل بازوها، پاها و باسن، شاهد ایجاد برآمدگی‌هایی به رنگ قرمز یا سفید هستید. بافت پوست ناهموار به نظر رسیده و این ناهمواری در اثر تجمع سلول‌های پوستی، در اطراف فولیکول‌های مو رخ می‌دهد.

درمان زبری پوست در فصل بهار

به‌صورت روزانه از یک کرم مرطوب‌کننده برای ایجاد نرمی و لطافت در برجستگی‌های روی پوست استفاده کنید. کرم شما باید حاوی اسید لاکتیک، اوره و گلیکولیک باشد. استفاده از اسکراب نیز می‌تواند زبری و برآمدگی‌ها را کاهش دهد اما در لایه‌برداری متعادل عمل کنید. استفاده بیش‌از‌حد ممکن است بر شدت التهاب و قرمزی پوست بیفزاید.

خشکی پوست زانو و آرنج در فصل بهار

البته این مشکل فقط مخصوص فصل بهار نیست و به‌طور کلی این نواحی بدن ما، نسبت به سایر نقاط، خشک‌تر است. این خشکی در فصل بهار تشدید شده و ظاهری ترک‌خورده ایجاد می‌کند. اگر پوست شما تیره‌ یا زیتونی‌رنگ باشد، احتمال بروز این معضل بیشتر است.

درمان خشکی پوست زانو و آرنج در فصل بهار

راهکار از بین بردنِ خشکی آرنج و زانو نیز استفاده‌ی منظم از کرم مرطوب‌کننده است. ماده‌ی دیگری که می‌تواند به بهبودی این مشکل کمک کند، وازلین است. هفته‌ای یک بار قبل از خواب، ناحیه آرنج و زانو را با وازلین خوب چرب کنید. نکات مهم دیگری که باید به آن‌ها دقت کنید عبارتند از:

  • به این نواحی بدن خود فشار وارد نکنید.
  • آرنج و زانو را در معرض نور خورشید قرار ندهید.

راش پوستی ناشی از آفتاب در فصل بهار

راش پوستی چیست؟ معمولاً همان جوش‌های قرمزی که آن‌ها را کهیر می‌نامیم. زمانی که آب‌و‌هوا به‌صورت ناگهانی تغییر کند و پوست در معرض نور خورشید قرار بگیرد، کهیرهای پوستی ظاهر می‌شوند. پوست هنوز به تغییرات هوا عادت نکرده است و چنین واکنشی را از خود نشان می‌دهد.

درمان راش پوستی ناشی از آفتاب

در روزهای ابتدایی فصل بهار بدن خود را در معرض نور خورشید قرار ندهید تا دچار کهیرهای پوستی نشوید. این کار باعث می‌شود که بدن شما به‌آرامی به تغییرات فصلی عادت نموده و دچار واکنش‌های شدید نشود. راش‌های پوستی موجود را با پماد ضدخارش هیدروکورتیزون درمان کنید.

آفتاب سوختگی در فصل بهار

در اغلب نقاط کره زمین، روزهای زمستانی روزهایی ابری و فاقد نور مستقیم خورشید هستند. زمانی که بهار از راه برسد، ناگهان پوست ما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد. در بعضی افراد با پوست حساس، این وضعیت منجر به آفتاب‌سوختگی می‌شود. معمولاً اثرات آن روی پیشانی، گونه‌ها و پشت گردن شدیدتر است.

درمان آفتاب سوختگی

در قدم اول از بروز آفتاب سوختگی، پیشگیری کنید. موقع خروج از خانه حتماً از کرم ضدآفتاب با با SPF 30 استفاده کنید. همچنین دقت کنید که کرم شما حاوی سطوح بالایی از اکسید روی باشد. با استفاده از آن‌ها می‌توانید از تحریک شدید پوست توسط نور خورشید جلوگیری به‌عمل آورید.

ژل بعد از آفتاب موزیلا مناسب پوست‌های آفتاب سوخته
خرید ژل بعد از آفتاب موزیلا مناسب پوست‌های آفتاب سوخته

استفاده از ژل بعد از آفتاب موزیلا مناسب پوست‌های آفتاب سوخته که حاوی عصاره گیاهانی مثل مریم گلی، بابونه و آلوئه‌ورا است، توصیه می‌شود.

اگر سابقه‌ی مشکلات پوستی مربوط به فصل بهار را داشته باشید، احتمالاً از آمدن این فصل، دلِ خوشی نخواهید داشت. اما اگر اصول مراقبت از پوست در فصل بهار را فرا بگیرید و به‌کار ببرید، می‌توانید این مشکلات پوستی بهاری غلبه کنید.

در بخش بعدی قصد داریم، مجموعه‌ای از موثرترین اصول مراقبت از پوست در فصل بهار را به اطلاع شما برسانیم و برخی از محصولات مراقبتی مفید را معرفی نماییم. این اصول را حتماً بخوانید و به‌خاطر بسپارید تا از فصل بهار و پوست بی‌عیب ‌و ‌نقص خود لذت بیشتری ببرید.

اصول مراقبت از پوست در فصل بهار برای غلبه بر مشکلات پوستی بهاری

تغییر محصولات مراقبت از پوست

اصول مراقبت از پوست در فصل بهار

با پایان فصل زمستان، لباس‌ها و کفش‌های گرم و زمستانی خود را جمع کرده، و لباس‌ها و کفش‌های بهاره را دمِ دست می‌گذاریم. در مورد محصولات مراقبت از پوست نیز باید همین طور رفتار کنیم. آب‌و‌هوا تغییر کرده و نیازهای پوستی ما نیز متناسب با آن تغییر کرده است. بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که خاصیت روشن‌کنندگی هم دارند، خصوصاً وقتی که قصد دارید از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

کرم روشن کننده و مرطوب کننده صورت مدلین حاوی ویتامین سی است و علاوه بر رطوبت‌رسانی و آب‌رسانی پوست، یک ضدچروک قوی هم به‌شمار می‌رود. این کرم می‌تواند از پوست شما در برابر عوامل محیطی محافظت به‌عمل آورد.

اصول مراقبت از پوست در فصل بهار و تغذیه صحیح پوست

بدن ما برای سلامتی و کارکرد بهتر، به مواد مغذی احتیاج دارد و پوست نیز از این قاعده، مستثنی نیست. برای درخشندگی و زیبایی پوست ، با وجود تغییرات آب‌و‌هوایی در فصل بهار، پوست خود را با ویتامین سی تغذیه کنید. این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان به‌شمار رفته و کلاژن‌سازی را تقویت می‌کند. علاوه بر این، باعث روشن‌شدن پوست می‌شود و از بروز چین‌و‌چروک، جلوگیری می‌نماید. ویتامین سی باعث صاف‌شدن پوست شما می‌شود و اگر زخمی در بدن داشته باشید، روند بهبود آن را سرعت می‌بخشد.

برای تغذیه‌ی پوست در فصل بهار سرم روشن کننده صورت پریم حاوی ویتامین C انتخاب مناسبی است. این سرم برای پوست صورت و گردن مناسب بوده و حاوی آنتی اکسیدان است. سرم ویتامین C مدیلن یک آب‌رسان قوی است و با تغذیه‌ی بهینه‌ی پوست، آن را در برابر آلودگی‌های محیطی مقاوم‌ می‌کند.

اصول مراقبت از پوست در فصل بهار و آبرسانی

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که در فصل بهار تجربه می‌شود، خشکی پوست است که ما قبلاً مطلب مفصل درباره‌ی آن نوشته‌ایم. اگر دچار این مشکل هستید حتماً روی عکس زیر کلیک کنید و با راهکارهای حل این مسئله به‌صورت دقیق‌تر آشنا شوید. اما به‌صورت خلاصه، راهکار را در آب‌رسانی پوست جست‌و‌جو کنید. یک کرم مرطوب‌کننده حاوی ترکیبات ضدآفتاب می‌تواند مشکل شما را تا حدود زیادی حل کند. استفاده از این نوع کرم‌ها از ظاهرشدن خطوط ریز ناشی از خشکی پوست نیز جلوگیری می‌کند.

مراقبت از پوست در فصل بهار

روش های پیشگیری از خشکی پوست در بهار

اصول مراقبت از پوست در فصل بهار و لایه برداری منظم

یکی دیگر از ضروریات روتین‌های پوستی، استفاه منظم از لایه‌بردار است. این کار درخشندگی خاصی به پوست شما می‌بخشد و سلول‌های مرده‌ی ناشی از فصل زمستان را از بین می‌برد. از اسکراب‌های طبیعی و خانگی استفاده کنید تا پوستتان جلا پیدا کرده و شفافا و زیبا به‌نظر بیاید.

اصول مراقبت از پوست در فصل بهار و پایبندی به روتین بهاری

پایبندی به یک روتین پوستی، هم حال پوست شما را بهتر می‌کند و هم حال خود شما را. ما در مجله‌ی زیبایی مو تن رو به آموزش انواع روتین‌های پوستی پرداخته‌ایم. سبک زندگی شما هرجوری که باشد، می‌توانید متناسب با نیازها و زمانی که در اختیار دارید روتین پوستی مخصوص به خودتان را بیابید و استفاده کنید. مهم این است که منظم و متعهد باشید. برخی از روتین‌های معرفی‌شده در مو تن رو عبارتند از:

چند نکته‌ی مهم را در نظر بگیرید: همیشه بعد از حمام، پوست خود را مرطوب کنید. روزی 8 لیوان آب بنوشید و از آرایش‌های سنگین خودداری کنید تا پوستتان به‌آسانی تنفس کند.

اصول مراقبت از پوست در فصل بهار با کمک محصولات مناسب

قبلاً گفتم که تغییر فصل برخی از نیازهای پوستی ما را نیز تغییر می‌دهد بنابراین باید از محصولات مناسب برای مراقبت از پوست استفاده کنیم. قصد دارم در این بخش به معرفی برخی از ضروری‌ترین محصولات مربوط به فصل بهار بپردازم که ممکن است جایشان در روتین بهاری شما خالی باشد. به‌ویژه اینکه فصل بهار و تغییرات آب‌و‌هوا منجر به ایجاد برخی مشکلات پوستی می‌شود بنابراین نیاز به محصولات مناسب مراقبتی، بسیار حیاتی است.

استفاده از مرطوب کننده های سبک در فصل بهار

در بخش قبلی گفتم که یکی از اصول مراقبت از پوست در فصل بهار استفاده از مرطوب‌کننده‌ها است. اگر دچار مشکلات پوستی هستید، ناچارید سر تا پای خود را مرطوب نگه دارید. اما بهتر است از یک کرم مرطوب‌کننده با فرمولاسیون سبک‌تر استفاده کنید. کرم‌های غلیظ مناسب فصل زمستان هستند و برای بهار کارایی ندارند. کرم مرطوب کننده کرم 21 مدل Classic  با ترکیبی از مواد ملایم، می‌تواند رطوبت مورد نیاز را بدون نگرانی از عوارض جانبی فصل بهار به پوست شما برساند.

کرم مرطوب کننده کرم 21 مدل Classic
کرم مرطوب کننده کرم 21 مدل Classic

استفاده از لایه بردارهای ملایم از اصول مراقبت از پوست در فصل بهار

در قسمت قبل در مورد ضرورت استفاده از لایه‌بردار صحبت کردم، اما سوال اینجا است که از چه محصولی برای لایه‌برداری در فصل بهار استفاده کنیم؟ برای اینکه پوستی سالم، صاف و درخشان داشته باشید، اسکرابی را انتخاب کنید که بسیار ملایم باشد. حداکثر 2 تا 3 بار در هفته از آن استفاده کنید تا از سلول‌های مرده پوست خود خلاص شوید. چهره‌ی شما بعد از لایه‌برداری روشن‌تر و سالم‌تر به‌نظر خواهد رسید. از این محصولات هم برای صورت و هم برای بدن استفاده کنید اما آنچه مهم است این است که اسکراب شما حاوی مواد خشن نباشد.

ماسک و اسکراب ملایم صورت سینت ایوز حاوی جو دو سر یک انتخاب عالی است. مواد تشکیل‌دهنده‌ی این اسکراب طبیعی بوده و علاوه بر این پوست شما را با مواد مفید تغذیه می‌کند. این اسکراب خواص رطوبت‌رسانی و آب‌رسانی نیز دارد بنابراین برای فصل بهار بسیار مناسب است.

ماسک و اسکراب ملایم صورت سینت ایوز حاوی جو دو سر

کرم ضد آفتاب

نیاز به کرم ضدآفتاب به اصول مراقبت از پوست در فصل بهار اختصاص ندارد بلکه یکی از ضروریات تمام فصول و شرایط آب‌و‌هوایی به‌شمار می‌آید. البته همان‌طور که در قسمت‌های قبلی گفتم، آفتاب بهاره به‌مراتب خطرناک‌تر از آفتاب تابستانه است. هوا ممکن است همچنان سر به‌نظر بیاید اما اشعه‌های بهاری می‌توانند مشکلات پوستی مختلفی نظیر کهیر و آفتاب‌سوختگی را ایجاد کنند.

کرم ضدآفتاب شما باید حداقل SPF 30 داشته باشد و هر 2 تا 3 ساعت یک بار آن را روی پوست خود بمالید. با این کار از پیری زودرس پوست خود پیشگیری نموده و آسیب‌های ناشی از اشعه ماورای بنفش را کاهش می‌دهید.

بالم لب و مراقبت اصولی از پوست در فصل بهار

یکی از زیباترین قسمت‌های صورت لب‌های شما است. لبخند شگفت‌انگیز و زیبای شما به کمک این اندام شکل می‌گیرد. اما می‌دانستید که روی لب‌ها هیچ غده‌ی چربی وجود ندارد؟ از طرفی خشکی پوست در فصل بهار تشدید می‌شود بنابراین لب‌ها نیاز به مراقبت جداگانه دارند. با افزایش سن، لب‌ها نازک‌تر هم می‌شوند و این مسئله نیز به فقدان غدد چربی مربوط است بنابراین همواره و خصوصاً در فصل بهار از یک بالم لب استفاده نمایید.

پیشنهاد من برای مراقبت از پوست لب‌ها در فصل بهار ماسک لب ورقه ای بایو آکوا حاوی کلاژن و عصاره توت فرنگی و بالم لب محافظ و ترمیم کننده نئودرم است.

ماسک لب ورقه ای بایو آکوا حاوی کلاژن و عصاره توت فرنگی 

ترفندهای آرایشی برای زیباتر شدن در فصل بهار

خب، تا اینجا در مورد مهم‌ترین اصول مراقبت از پوست در فصل بهار صحبت کردم. در این قسمت قصد دارم در مورد چند نکته‌ی آرایشی مخصوص این فصل مطالبی را به عرض شما برسانم. البته ما در این مورد مطلب مفصل دیگری در مو تن رو داریم که خوب است حتماً آن را بخوانید. روی عکس زیر کلیک کنید:

آرایش بهاری + آموزش قدم به قدم آن

سایه چشم آبی برای فصل بهار

برخی از ترندهای آرایشی برای آرایش چشم در این فصل از رنگ آبی استفاده می‌کنند. فرقی نمی‌کند که این کار را چگونه انجام می‌دهید، ممکن است از حالت دودی یا آبی درخشان استفاده کنید و یا به کشیدن خط چشم آبی بسنده کنید. به هر حال، ظاهری بسیار مناسب و زیبا برای فصل بهار خواهید داشت.

رژ لب قرمز برای فصل بهار

لب‌های آتشین و قرمز در کنار سایه‌ی آبی رنگ چشم‌ها، ترکیبی است که برای فصل بهار امسال به صورت شما جلوه‌ی زیباتری می‌بخشد. در حالی که آبی رنگ چشم ها در فصل بهار است، لب ها سایه روشن و آتشین قرمز را خواهند داشت. برای خرید یک رژلب قرمز کلاسیک روی دکمه‌ی زیر کلیک کنید:

معرفی چند مطلب مرتبط به اصول مراقبت از پوست در فصل بهار

اگر در فصل بهار دچار مشکل آکنه هستید، پیشنهاد می‌کنم حتماً مطلب زیر را بخوانید:

اگر پوست چرب دارید، مطلب بهاری زیر را از دست ندهید:

اگر دوست دارید که با جدیدترین مدل‌های آرایش عیدانه آشنا شوید، مطلب زیر برای شما است:

اگر در فصل بهار دچار ریزش مو شده‌اید، توصیه‌های فوق‌العاده‌ی این مقاله را بخوانید:

سخن آخر

خب حالا نوبت شما است. آیا برای فصل بهار آماده هستید؟ بهتر است پوست خود را برای رو‌به‌رو شدن با تغییرات آب‌و‌هوایی آماده کنید تا در بهترین حالت خود از زیبایی این فصل بهره‌مند شوید. حتماً به من بگویید که آیا نکات این مطلب را دوست داشتید؟ با کدام یک از اصول مراقبت از پوست در فصل بهار آشنا بودید؟ به نظر شما جای چه مسئله‌ای در این مقاله خالی است؟ خوشحال می‌شوم اگر مقداری از وقت ارزشمند خود را به نوشتن نظر در زیر این پست اختصاص دهید.

پاسخ به سوالات متداول درباره اصول مراقبت از پوست در فصل بهار

چگونه می‌توان در فصل بهار از پوست خود مراقبت کرد؟

از یک شوینده‌ی ملایم برای شست‌و‌شو استفاده کنید و در مرحله‌ی بعد پوست خود را لایه‌برداری نمایید. در متن مقاله اسکراب مناسب برای فصل بهار معرفی شده است. پس از این مراحل، نوبت آب‌رسانی، رطوبت‌رسانی و کرم ضد آفتاب است. نکته‌های مهم دیگر این است که برس‌های آرایشی خود را حتماً از بقایای محصولات زمستانی، پاک کنید. رژیم غذایی سالم و ورزش نیز همواره در داشتن پوستی زیبا موثر است.

چرا وضعیت پوست من در فصل بهار بدتر می‌شود؟

آب‌و‌هوای ناپایدار، گرما و رطوبت زیاد در فصل بهار باعث ایجاد تحریک و تولید چربی بیشتر در پوست است. اگر اصول کلی مراقبت از پوست در فصل بهار را مراعات نکنید، منافذ پوست بسته شده و دچار جوش، آکنه و سایر مشکلات پوستی خواهید شد.

چرا پوست من در فصل بهار دچار خارش می‌شود؟

در این فصل میزان گرده‌ی گل در هوا زیاد است و سیستم ایمنی بدن آن‌ها را یک خطر تلقی می‌کند. در نتیجه آنتی بادی‌هایی را برای حمله به این مواد حساسیت‌زا تولید می‌کند. این آنتی بادی‌ها نیز به‌نوبه‌ی خود مواد شیمیایی موسوم به هیستامین را در خون تولید نموده که عامل ابتلا به جوش، خارش چشم، آب‌ریزش بینی و حتی خارش پوست هستند.