زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

مراقبت از پوست در هوای آلوده با راهکارهای اختصاصی مو تن رو

wordcamp
612
12 دقیقه
مراقبت از پوست در هوای آلوده با راهکارهای اختصاصی مو تن رو

کسانی که در کلان شهرها زندگی می‌کنند، با دیدن آسمانی غبارگرفته و شنیدن صدای سرفه عجین هستند. این وضعیت فریاد شکایت بسیاری از ساکنان چنین مناطقی را به آسمان رسانده. چرا که در معرض تهدید بودنِ سلامتی و خطر ابتلا به بیماری، اصلا چیز کوچکی نیست. بااین حال تنها شکارچی در کمین این مردم، بیماری‌های تنفسی و قلبی نیستند. پوست به‌عنوان لایه‌ای محافظ و یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی نیز، در معرض آسیب ناشی از این آلودگی‌ها است. درنتیجه غفلت از توجه به این بخش بدن و عدم‌محافظت از آن، حسرتی طولانی را در پی خواهد داشت؛ زیرا این کار می‌تواند ظاهری فرسوده و انواع بیماری‌های پوستی را برای شما یادگار بگذارد. در کنار پوست، موهای شما نیز نیازمند توجه و مراقبت خواهند بود. با این اوصاف، داشتن یک برنامه‌ برای مراقبت از پوست در هوای آلوده، بسیار ضروری خواهد بود. این‌جا در کنار شما هستیم تا با خیال راحت، اطلاعاتی مؤثق و دقیق راجع به این موضع را به‌ شما ارائه دهیم. پس هم‌مسیر این نوشته بمایند.

آلودگی هوا چیست؟

شاید خیال کنید این پرسش بسیار کلیشه‌ای به‌نظر می‌آید اما حقیقت طور دیگری است. عموم مردم وقتی آلودگی هوا را تصور می‌کنند، ناخودآگاه ذهن‌شان سمت یک شهر شلوغ و بزرگ می‌رود؛ در این شهر همیشه خودروها در صف ترافیک ایستاده‌اند و آسمان سیاه و تار است. اگرچه این تصویری غلط نیست، اما همه‌ی قضیه را پوشش نمی‌دهد.

همان‌طور که تکنولوژی هرروز مردم بیشتری را در تور خودش حبس می‌کند، صنعتی شدن نیز در حال گسترش است. به همین دلیل، حالا در شهرهایی کوچک نیز کارخانه‌های مختلفی احداث می‌شود و آسمان آن‌جا هم رنگ دود به‌خود می‌بینید. پس با این توصیفات، باید یک بار دیگر آلودگی هوا را از نو تعریف کنید.

از نظر کارشناسان آلودگی هوا موقعیتی است که در آن آلاینده‌های جامد یا گازهای سمی با هوا ترکیب می‌شوند. این آلودگی‌ها به دود کارخانه و ماشین محدود نمی‌شود و گردوغبار و هاگ‌ قارچ‌های سمی را نیز دربر می‌گیرد. از طرفی می‌دانید برخی از هموطنان شما مداوم در معرض توفان شن هستند؛ شاید شما هم جزو آن‌ها هستید. این وضعیت نیز یکی از مصادیق هوای آلوده محسوب می‌شود. پس این افراد هم باید به راه های مراقبت از پوست و مو در آلودگی هوا توجه کنند.

ترکیبات موجود در هوای آلوده

آلودگی هوا توسط کارخانه‌ها در شهرهای کوچک
دیگر جایی نیست که از هوای آلوده در امان باشد.

قبل از پرداختن به روش مراقبت از پوست در هوای آلوده، بهتر است با تأثیری که این پدیده بر بدن شما می‌گذارد آشنا شوید. این موضوع سرفصل‌های مختلفی دارد و هرکدام از آن‌ها نیز بحثی جداگانه می‌طلبند. از همین رو این اثرات مخرب به‌طور خلاصه برشمرده می‌شوند. قدم اول در این مسیر نیز آشنایی با ترکیبات موجود در هوای کثیف خواهد بود. این موضوع را در قسمت پایین مشاهده می‌کنید.

  • اشعه‌ی فرابنفش: نور فرابنفش خورشید دارای طول موج‌های مختلفی است. در طول موج ۱۸۰ تا ۲۸۰ نانومتری این پرتو، اکسیژن سه اتمی وجود دارد. بیشتر افراد این ترکیب را با نام ازون می‌شناسند. کوچک‌ترین تغییر در ساختار اکسیژن سه اتمی، می‌تواند نفوذ این طول موج اشعه‌ی فرانبفش را افزایش دهد. مواد صنعتی موجود در هوای آلوده نیز، باعث این اتفاق خواهند شد. وقوع چنین حادثه‌ای نیز، برای سلامت انسان بسیار زیان‌بار است و اثرات جبران ناپذیری خواهد گذاشت.
  • هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای: یکی از شایع‌ترین آلاینده‌های درون هوا، همین مواد هستند که احتراق سوخت خودرو نیز باعث تولید آن‌ها می‌شود. هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای می‌توانند رنگ‌دانه‌های پوستی را تحریک کنند یا حتی باعث ورود مواد سمی به بدن شوند.
  • ترکیبات آلی فرار: انتشار گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌ها و احتراق سوخت‌های آلی، باعث تولید این مواد می‌شود. تابش نور خورشید به ترکیبات آلی فرار نیز می‌تواند اکسیژن سه اتمی را تولید کند. درنتیجه قرارگیری در معرض این ترکیب شیمیایی به التهاب یا درماتیت منجر شود.
  • ذرات معلق: درون این ذرات می‌توانید اثری از انواع فلزات، یون‌ها، گازها و… پیدا کنید. از همین رو، این مواد یکی از خطرناک‌ترین آلاینده‌ها محسوب می‌شوند و نباید دستِ‌کم‌شان گرفت.

تأثیر آلودگی هوا بر پوست و مو

پیری پوست ناشی از آلودگی هوا
بدون توجه به راهکارهای مراقبتی در برابر آلودگی هوا، به‌زودی باید با جوانی پوست‌تان وداع کنید.

احتمالا با آگاهی از مواد درون هوای کثیف، برای مراقبت از پوست در هوای آلوده مصم شدیده‌اید. با این حال بعضی از شما شاید هنوز هم صرف هزینه برای این کار را یک خرج اضافه می‌دانند. به این دسته توصیه می‌‌شود پس این بخش را با دقت بخوانند. این قسمت عواقبی است که سراغ افراد اهمال‌کار خواهد آمد.

  • تضعیف لایه‌های پوستی: جابجایی آلودگی در اتمسفر و زمین، باعث می‌شود بیشتر در معرض آن باشید. تماس مداوم با این عناصر نیز راه آن‌ها به لایه‌های عمیق‌تر پوست را فراهم می‌کند. این اتفاق نیز باعث می‌شود توانایی پوست شما در دفاع از بدن کاهش بیابد.
  • پیری زودرس: ایپیدرم لایه‌ی رویی پوست است و درنتیجه، بیشتر با آلاینده‌ها در تماس خواهد بود. این باعث می‌شود پوست شما در واکنش به آلودگی هوا، زودتر از موعد جوانی و شادابیش را ببازد.
  • التهابات و حساسیت‌های پوستی: اگر دل‌تان به‌حال پوست و موی‌تان نسوزد، هیچ بعید نیست با مشکلاتی دیگر نیز مواجه شوید؛ عارضه‌هایی چون اگزما، چین‌وچروک، التهاب و…
  • ریزش مو: در سوخت‌های غیراستاندارد هنوز هم ردِ پای سرب را می‌توان یافت. اما قضیه به این مورد ختم نمی‌شود و باید نام مس و روی را هم آورد. این عناصر وقتی روی موی شما بشینند، ساقه‌ی آن را تضعیف می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود به خشکی، شکنندگی و ریزش مو مبتلا شوید.

موارد بالا تنها آثار مهلک آلودگی هوا برای پوست و مو نبودند. پرداختن به آن‌ها نیز به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. البته برخی‌ها تمایل دارند با این مشکلات بیشر آشنا شوند. برای این دسته در مقاله‌ای به‌طور جداگانه به «تأثیر آلودگی هوا بر روی پوست و مو» پرداختیم.

راه های مراقبت از پوست و مو در آلودگی هوا

با این مقدمه‌چینی، دیگر نیازی به توضیح بیشتری نخواهد بود. احتمالا مشتاق شنیدن درباره‌ی اصول مراقبت از پوست در هوای آلوده هستید. پس بی‌معطلی به سراغ راه‌حل این معضل بروید؛ البته ناگفته نماند این دستورالعمل‌ها با راه‌کارهای عمومی شروع می‌شود.

سیگار نکشید

زندگی در شهرهای آلوده شما را در معرض ابتلا به چین‌وچروک پوستی قرار می‌دهد، پس با مصرف سیگار این خطر را تشدید نکنید؛ زیرا ماده‌ی نیکوتین باعث می‌شود با کاهش جریان خون در رگ‌های زیرین پوست، صورت شما رنگ‌پریده جلوه کند. همچنین مصرف سیگار یا سایر دخانیات، از رسیدن اکسیژن به پوست شما جلوگیری خواهد کرد.

عوارض این ماده به موارد بالا ختم نمی‌شود و باید خودتان را مهیای مشکلات بیشتری کنید. کلاژن و الاستین موجود در سطح پوست، در اثر مصرف سیگار به‌تدریج از بین خواهند رفت. درنتیجه خاصیت‌ کش‌سانی صورت شما از دست خواهد رفت.

یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید

کسی نیست که درباره‌ی اهمیت تغذیه شکی داشته باشد. استفاده از مواد غذایی سالم و مناسب، باعث تأمین مواد و املاح موردِنیاز بدن می‌شود. استفاده از میوه، سبزیجات، حبوبات و پروتئین می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم به مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا کمک کند. پس این خوراکی‌ها را بیشتر در سفره‌ی خود استفاده کنید.

در پایان هرروز صورت‌تان را بشویید

اگرچه در نگاه اول، این کار بسیار ساده و کوچک به نظر می‌آید اما اهمیت آن در دراز مدت مشخص می‌شود. در آن سو، با غفلت از این کار، آلاینده‌ها روی پوست شما باقی می‌مانند؛ درنتیجه در طول شب هم آن‌ها مشغول تخریب بافت پوست و موی شما خواهند بود.

برای افزایش اطمینان خاطر از رفع آلودگی‌ها نیز، ژل‌های شستشوی مخصوص آلودگی هوا به کمک‌تان می‌آیند. در بین مدل‌های مختلف این نوع کالا، محصولات شرکت سینره هم از کیفیت بالایی برخوردارند و هم قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند.

نوشیدن آب را فراموش نکنید

تا جایی که توان دارید آب بنوشید و بگذارید سموم از بدن‌تان دفع شود؛ این کار می‌تواند هم از طریق تعریق رخ دهد و هم ادرار. همچنین ترکیب برگ‌های گیاهان آملا و تولسی (ریحان مقدس) با آب، می‌تواند خاصیت سم‌زدایی آن را افزایش دهد.

تا جای ممکن از ورود به محیط آلوده اجتناب کنید

پیری زودرس پوست و هوای آلوده
تا می‌توانید از محیط‌های آلوده دوری کنید.

خیلی از افراد ناچارند که برای انجام امور روزانه‌ی خود، رفت‌وآمدهای مکرری را تجربه کنند. برای همین هم عدم‌تماس با آلودگی هوا همیشه هم مقدور نخواهد بود. با این حال برخی مواقع امکان کاهش یا پرهیز از عبورومرور وجود دارد. پس بیرون رفتن‌های غیرضروری را به زمان مناسب‌تری موکول کنید. اگر هم مجبور به خروج از محیط خانه یا محل کار شدید، در حد توان خود، مسیرهای خلوت‌تر را برگزینید.

حفاظت در برابر آفتاب را جدی بگیرید

مقابله با پرتوهای نور آفتاب یک بخش جدانشدنی از برنامه‌ی مراقبت از پوست در هوای آلوده است. ترکیب اشعه‌های خورشید با آلاینده‌های درون جو، می‌تواند قدرت آسیب آن‌ها را افزایش دهد. همچنین اشعه‌ی فرابنفش موجود در نور، سپر دفاعی پوست و موی شما را از کار خواهد انداخت. پس برای جلوگیری از آسیب بیشتر، یک ضدآفتاب مناسب با اس‌پی‌اف (SPF) بالا تهیه کنید.

مصرف ویتامین ث و ای را فراموش نکنید

نگرانی از تخریب پوست و مو توسط رادیکال‌های آزاد، دغدغه‌ای بسیار به‌جا است. همین امر هم مصرف ویتامین ث و ای را به یک مسئله‌ی ضروری مبدل می‌کند. این‌گونه خیالتان از بابت حفظ سطح کلاژن و الاستین پوست هم آسوده می‌شود.

برای رساندن ویتامین به بدن می‌توانید از روش‌ها مختلفی استفاده کنید. در بین این شیوه‌ها مواردی هستند که هم مؤثراند و هم بی‌دردسر. برای مثال استفاده سرم‌ ویتامین ث شما را بدون تحمل دردسر خاصی، به‌ هدفتان خواهد رساند.

تغذیه پوست با آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل گلوتاتیون و رزوراترول را از قلم نیندازید

مصرف سرم آنتی اکسیدان برای حفاظت از پوست در برابر آلودگی هوا
آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند شادابی را به پوست شما برگردانند.

حتی با رعایت اصول مراقبت از پوست در هوای آلوده، باز هم درصدی جزئی، احتمال تجربه‌ی آسیب‌های پوستی وجود دارد. این‌جا است که چاره‌اندیشی برای حفظ قدرت ترمیم‌کنندگی پوست، اهمیت خودش را نشان می‌دهد. یکی از وظایف آنتی اکسیدان‌ها کمک به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده خواهد بود؛ همین دلیل هم باعث می‌شود این ماده ارزشی دوچندانی برای ساکنان شهرهای آلوده پیدا کند.

این مواد را می‌توانید از راه‌های مختلفی دریافت کنید: سرم، قرص کپسولی و حتی تغذیه. البته تشخیص این‌که کدام روش برای شما بهتر است، نیاز به آگاهی از شرایط کلی زندگی‌تان دارد. درنتیجه انتخاب به‌عهده‌ی خودتان خواهد بود و مشورت با متخصص هم یکی از شروط ضروری آن.

همیشه رطوبت پوست‌تان را حفظ کنید

یکی از اثراتی که آلودگی هوا به‌جا می‌گذارد خشکی پوست است و تداوم آن به تیرگی این عضو منجر می‌شود. پس باید پیش‌دستی کنید و قبل از آن‌که هوای شهرتان رنگ خودش را به‌پوست‌تان بزند، از وقوعش جلوگیری کنید. چاره‌ی کار نیز توجه به میزان رطوبت پوست و حفظ سطح آن خواهد بود. برای این کار قرار نیست لزوما از محصولاتی مثل کره‌ی کاکائو استفاده کنید؛ چرا که همین کرم‌های مرطوب‌کننده‌ی عادی نیز کارتان را راه خواهند انداخت.

کرم ضدآلودگی هوای سینره هم می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد؛ زیرا این محصول به‌جز مرطوب‌کنندگی، قابلیت‌های دیگر هم دارد؛ آلودگی هوا و خارش پوست یک زوج دیرینه هستند. با کمک این کرم، می‌توانید در صورت تجربه‌ی خارش آن را التیام ببخشید. همچنین کرم ضدآلودگی هوا، یک لایه‌ی محافظتی روی پوست‌تان ایجاد می‌کند. این‌‌گونه بدن شما با آلاینده‌های کم‌تری تماس خواهد داشت.

روتین پوستی داشته باشید

مراقبت از پوست در آلودگی هوا یک اقدام موقتی و گذرا نیست. پس برای حفظ سلامتی ظاهرتان نیاز به یک برنامه‌ی مستمر و مناسب پیدا می‌کنید. البته هرکسی شرایط سنی، جنسیتی و شخصی متفاوتی دارد. پس هرفرد نیاز به روتین پوستی متفاوتی خواهد داشت. برای راحتی کار شما در مقاله‌ای دیگر «روتین مراقبت از پوست برای تمام سنین» را کامل شرح دادیم. از همین رو مطالعه‌ی آن برای‌تان راهگشا خواهد بود و این روتین روزی به‌کارتان خواهد آمد.

مرور مختصر مطالب

در این متن آموختید:

  • آلودگی هوا به‌جز دود کارخانه‌ها و خودروها، شامل توفان و گردوغبار هم می‌شود.
  • در هوای آلوده انواع مواد سمی و مضر وجود دارند.
  • عدم‌توجه به مراقبت از پوست و مو در برابر هوای آلوده، منجر به انواع عارضه‌های پوستی و مویی می‌شود.
  • قدم اول برای مراقبت از پوست و مو در آلودگی هوا، اصلاح سبک زندگی و تغذیه است.
  • مصرف ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، حفظ رطوبت پوست و مو و شستشوی آن‌ها، باعث حفظ سلامت این اعضا می‌شود.

امیدواریم که این متن برای شما مفید و راهگشا بوده باشد. خوشحال می‌شویم نظرتان درباره‌ی آن را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین کسان دیگری هم هستند که به‌دنبال راهکارهای مراقبت از پوست در هوای آلوده می‌گردند. ارسال این مطلب برای آن‌ها می‌تواند به حفظ سلامت افراد بیشتری منجر شود. پس از این کار دریغ نکنید. با آرزوی سلامتی برای شما.

سؤالات متداول مربوط به راه های مراقبت از پوست و مو در آلودگی هوا

منظور دقیق از آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا شرایطی است که در آن، ذرات معلق یا گازهای سمی با هوا ترکیب می‌شوند.

آلودگی هوا چه تأثیری روی پوست و مو خواهد گذاشت؟

تماس مداوم با هوای آلوده باعث می‌شود پوست شما زودتر از موعد پیر و چروکیده شود. همچنین انواع التهابات و عارضه‌ها نیز در کمین‌تان هستند. موی شما نیز به‌دلیل سرب موجود در هوا شروع به ریزش می‌کند.

برای حفظ سلامت و مراقبت از پوست دربرابر آلودگی هوا چه باید کرد؟

اول از همه تا جای ممکن، کم‌تر در معرض هوای آلوده باشید. همچنین از مصرف سیگار و غذای ناسالم پرهیز کنید. در پایان هرروز صورت‌تان را بشویید و در طول روز هم از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. مصرف ویتامین‌های ث و ای و آنتی‌اکسیدان نیز فراموش نشود.