زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

همه چیز درباره پاک ‌کردن تتو؛ معرفی بدترین و بهترین روش‌ها + عوارض

wordcamp
1,944
9 دقیقه
همه چیز درباره پاک ‌کردن تتو؛ معرفی بدترین و بهترین روش‌ها + عوارض

برای همه ما حداقل یک‌بار در طول عمرمان پیش‌آمده است که از خدمات زیبایی که دریافت کرده‌ایم ناراضی باشیم. اما اگر این خدمات زیبایی مانند تتو دائم باشند چه؟ یا حتی ممکن است برخی از ما در دورانی از زندگی تتو روی بدنمان زده باشیم و حال که از آن دوران فاصله گرفته‌ایم دیگر آن تتو کذایی را هم نخواهیم. یا برای یک موقعیت شغلی، مهمانی و یا مراسم خاص نیاز به پاک کردن تتو داشته باشیم. قبل از آنکه به فکر پاک کردن تتو باشیم نکات زیادی وجود دارد که باید در مورد آن‌ بدانیم.

اگرچه برای زیبا و تازه نگه‌داشتن تتو به‌صورت دوره‌ای باید آن را تمدید کنیم؛ اما به این نکته توجه کنید که تتو خود روشی دائمی است. در صورت تمدید نکردن آن شاید اندکی تازگی و طراوت خود را از دست بدهد و کدر شود. توجه کنید که تتو هیچ‌وقت خودبه‌خود و با گذر زمان از بین نمی‌رود. برای خلاص شدن از شر تتو باید به روش‌های مختلف پاک‌ کردن تتو متوسل شد.

خبر خوب این است که با پیشرفت علم روش‌های تتو هم پیشرفت داشته است. آپشن پاک‌کردن تتو هم به خدمات زیبایی اضافه شده است. اما سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) هنوز هیچ‌گونه محصولی را که مورد تأیید و ایمن باشد و خودتان به‌تنهایی در خانه با آن بتوانید برای پاک‌ کردن تتو اقدام کنید ارائه نداده است. در واقع تمام محصولاتی که برای پاک ‌کردن تتو به‌صورت آنلاین و یا حتی حضوری ارائه می‌شوند تأییدیه سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) را ندارند. این محصولات می‌توانند عوارض جانبی خطرناکی را به بار بیاورند و یا اصلاً اثری نداشته باشند.

با ما همراه باشید تا مفصل بررسی کنیم که از کدام روش پاک کردن تتو استفاده کنیم؟ اثرات جانبی آن چه می‌تواند باشد؟ اثربخشی هر روش به چه صورت است؟

فرایند پاک کردن تتو چیست؟

برای اینکه بفهمیم در فرایند پاک کردن تتـو چه اتفاقی می‌افتد، ابتدا لازم است که با ساختار پوست آشنا شویم. باید بدانیم هنگامی که تتو می‌زنیم چه بر سر پوست ما می‌آید.

آناتومی پوست
آناتومی پوست

رنگ تتو به لایه درم پوست تزریق می‌شود. این لایه زیرلایه بیرونی پوست یعنی اپیدرم قرار دارد؛ پس رنگ تتو در لایه درم حبس می‌شود و توسط اپیدرم محافظت می‌شود. درم مانند اپیدرم مدام در حال تولید سلول جدید و جایگزینی نیست. مواد خارجی که روی درم قرار می‌گیرد تنها از طریق دفع طبیعی بدن می‌توانند از آنجا خارج شوند. دائمی بودن تتویی که روی درم قرار می‌گیرد هم به همین علت است. درحالی‌که تتوهای نیمه دائم روی اپیدرم انجام می‌شوند. به همین علت بعد از گذشت حدوداً 3 سال خودبه‌خود از بین می‌روند. مانند میکروبلیدینگ ابرو و تتو رژلب که مفصلاً در مطالب زیر به آن پرداخته‌ایم و خواندنش خالی‌ازلطف نیست.

بنابراین پاک کردن تاتو دائم مستلزم یکی از این دو مورد است:

یا باید به‌اندازه کافی به عمق پوست نفوذ کنیم تا به لایه درم دسترسی پیدا کنیم (مانند وقتی رنگ تتو را به لایه درم تزریق می‌کنیم) و یا باید لایه اپیدرم را به طور کامل با لایه‌برداری از بین ببریم تا به لایه درم که رنگ تتو در آنجا لانه گزیده است دسترسی پیدا کنیم.

روش‌های پاک کردن تتو در خانه و دلایل بی‌اثر و یا مضر بودن آن

متد‌های پاک کردن تتـو با طب سنتی در خانه که در اینترنت می‌بینید به‌اندازه کافی قوی نیستند که بتوانند تتو را از ناحیه درم پاک کنند. این روش‌ها تنها می‌توانند روی اپیدرم اثر بگذارند. برخی از آن‌ها حتی می‌توانند باعث آسیب رسیدن به پوست شما شوند و اثرات جانبی ناخوشایندی داشته باشند. در اینجا به بررسی روش‌هایی که بیشتر از همه درباره آن‌ها صحبت شده می‌پردازیم.

جای زخم تتو
جای زخم تتو

سالابریشن یا پاک کردن تتو با نمک

پاک کردن تتو با نمک روشی بسیار خطرناک است که در آن با ازبین‌بردن اپیدرم و مالیدن نمک سعی بر پاک کردن تتو می‌شود. این روش نه‌تنها اثر قابل‌توجهی ندارد بلکه درد بسیار زیادی هم دارد و جای زخم بر روی بدن باقی می‌گذارد.

آلوئه‌ورا و ماست

روش دیگری که برای پاک کردن تتو در سایت‌ها می‌بینید؛ استفاده از آلوئه‌ورا و ترکیب آن با ماست، عسل و … است. این روش اگرچه ضرر و عوارض جانبی ندارد ولی اثری هم ندارد. چراکه تنها بر روی اپیدرم اثر می‌گذارد و به درم نمی‌رسد.

شن

استفاده از شن برای پاک کردن تتو در واقع تقلیدی از روش درم آبریژن است که در ادامه به آن می‌پردازیم. مالیدن شن بر روی تتو نه‌تنها ممکن است به پاک شدن تتو منتهی نشود بلکه ممکن است باعث بریدگی، بثورات پوستی و یا حتی عفونت هم بشود.

آبلیمو

همان‌طور که می‌دانید در اکثر روش‌های خانگی برای مراقبت و روشن‌کردن پوست از آبلیمو به‌عنوان ماده اصلی یاد شده است. برای پاک کردن تاتو هم به استفاده از آبلیمو اشاره شده است. ازآنجایی‌که آبلیمو خاصیت اسیدی زیادی دارد می‌تواند باعث مشکلات پوستی و حساسیت بشود. مخصوصاً وقتی‌که پس از استفاده از آن در معرض نور خورشید هم قرار بگیرید.

کرم‌ها و محلول‌ها

این روزها کرم‌های زیادی برای پاک کردن تتو در بازار موجود است. مسئله اینجاست که هیچ‌کدام از این کرم‌ها تأییدیه سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) را ندارند و هیچ تضمین و یا مشاهدات بالینی برای اثربخشی آن‌ها وجود ندارد. در کنار قطعی نبودن اثربخشی، اثرات جانبی آن از قبیل بثورات پوستی و ماندن جای زخم بر روی پوست را هم در نظر بگیرید.

سالیسیلیک اسید و گلی کولیک اسید

سالیسیلیک اسید ماده اصلی محصولات لایه بردار است. اگرچه سالیسیلیک اسید موجود در لایه‌بردارها به پاک‌سازی سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند اما تنها بر روی سطح پوست یا همان اپیدرم اثر می‌گذارد. این ماده هم نمی‌تواند به لایه درم نفوذ کند تا پیگمنت‌های تتو را از آن ناحیه حذف کند.

گلی کولیک اسید که اندکی از سالیسیلیک اسید قوی‌تر است هم همچنان بر اپیدرم اثر می‌گذارد.

روش‌های پاک کردن تتو که اثربخشی آن ثابت شده است

روش‌های پیشرفته پاک کردن تتـو اثربخشی بیشتری در مقایسه با روش‌های خانگی که تنها اپیدرم را مورد هدف قرار می‌دهند دارند. اما همچنان در نظر داشته باشید که با روش‌های پیشرفته هم امکان عوارض جانبی از قبیل عفونت و جای زخم وجود دارد.

پاک کردن تتو با لیزر

پاک کردن تتو با لیزر
پاک کردن تتو با لیزر

پاک کردن تتو با لیزر از جمله روش‌هایی است که مورد تأیید سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) است. دلیل اصلی که مردم برای پاک کردن تتو از روش‌های خانگی استفاده می‌کنند این است که نمی‌خواهند مواد شیمیایی و غیرطبیعی وارد بدنشان شود. ولی وقتی صحبت از پاک کردن تتو با لیزر می‌شود هیچ‌گونه مواد خارجی به جز هوا و نور وارد بدن نمی‌شود.

همان‌طور که گفته شد تتو به‌این‌علت دائمی است که روی لایه درم قرار دارد و ذرات رنگ هیچ راه خروجی به جز دفع طبیعی ندارند. ذرات رنگ تتو بزرگ‌تر از آن هستند که گلبول‌های سفید خون بتوانند آن‌ها را حمل کنند تا از بدن دفع شوند. در فرایند لیزر برای پاک کردن تتو، ذرات رنگ توسط لیزر به ذرات ریزتری تبدیل می‌شوند تا گلبول‌های سفید خون بتوانند آن‌ها را حمل کنند تا از بدن دفع شوند. پاک کردن کامل تتو با این روش کاری زمان‌بر است و پیگمنت‌ها کم‌کم توسط بدن دفع می‌شوند. ممکن است برای پاک شدن کامل تتو نیاز به چند جلسه لیزر باشد.

خرید دستگاه لیزر پاک کننده تتو نت سل مدل BL23 رنگ سفید

پاک کردن تتو با جراحی

پاک کردن تتو با جراحی
پاک کردن تاتو با جراحی

این روش پاک کردن تتو برای طرح‌های کوچک استفاده می‌شود. در این روش جراح پلاستیک با چاقو جراحی کوچک کامل آن قسمت پوست که تتو روی آن قرار گرفته است را برمی‌دارد و سپس بخیه می‌زند. بعد از آن می‌توانید از کرم ترمیم کننده برای جراحات بعد از عمل استفاده کنید.

خرید کرم ترمیم کننده جراحات پوستی فیس دوکس مدل Cicasome 

درم آبریژن

درم آبریژن یک روش رایج برای مراقبت‌های ضد پیری پوست است. در این روش از دستگاهی سمباده مانند برای لایه‌برداری لایه‌های بیرونی پوست استفاده می‌شود. از بین روش‌های کارآمد برای پاک کردن تتو، درم آبریژن روشی ارزان‌تر و غیرتهاجمی‌تر نسبت به لیزر و جراحی است. بزرگ‌ترین اثر منفی که درم آبریژن دارد؛ قرمزی قابل‌توجهی است که تا 3 ماه روی پوست باقی می‌ماند.

سخن آخر

همان‌طور که برای زدن تتو نیاز به صبوری است تا به طور کامل و رضایت‌بخش انجام شود؛ برای پاک‌ کردن تتو هم این صبوری لازم است. بهترین کار مشاوره گرفتن از متخصص برای انتخاب روش پاک‌کردن تتو ایمن و حرفه‌ای است. به محصولات پاک‌کردن تتو و روش‌های خانگی اطمینان نکنید. از روش‌های حرفه‌ای هم انتظار معجزه نداشته باشد. برای پنهان کردن تتو قدیمی و ناخواسته خود می‌توانید از میکاپ استفاده کنید که آخرین، کم‌هزینه‌ترین و راحت‌ترین روش است. و یا اصلا در ابتدا هر زمان هوس تتو زدن کردید از برچسب تتو موقت استفاده کنید.

سؤالات متداول

آیا پاک کردن تاتو با لیزر ضرر دارد؟

پاک کردن تتو با لیزر ایمن ترین و موثرترین روش پاک کردن تتو است.

روش‌های طب سنتی برای پاک کردن تاتو چیست؟

استفاده از آبلیمو، نمک، آلوئه‌ورا و شن که در متن به طور کامل توضیح داده شده است.

استفاده از نمک برای پاک کردن تتو مفید است؟

خیر، میتواند درد زیاد و عوارض جانبی داشته باشد.

آیا ممکن است با وجود لیزر جای زخم تتو باقی بماند؟

بله

آیا پاک کردن تتو با لیزر درد دارد؟

بله ولی درد آن بیشتر از درد تتو زدن نیست.