زیبایی و آرایش اخبار مو تن رو سلبریتی سبک زندگی عطر شناسی راهنمای خرید
فروشگاه مو تن رو وارد شوید
از جدیدترین اخبار و مطالب ما با خبر شوید
شبکه‌های اجتماعی
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارنو اندیشان سبز گلسار نوین (فروشگاه آنلاین مو تن رو) می‌باشد

تفاوت سن واقعی و سن پوستی در چیست؟

wordcamp
1,910
7 دقیقه
تفاوت سن واقعی و سن پوستی در چیست؟

تغییرات در پوست یکی از نشانه‌های پیری است و سن پوستی با سن واقعی متفاوت می باشد. با افزایش سن، چین و چروک‌ها در پوست پدیدار می شوند و پوست به مرور زمان ضعیف‌تر می شود. تغییرات پوستی به عوامل محیطی، ژنتیکی، آرایش، تغذیه و سایر عوامل دیگر مرتبط می باشد؛ یکی از تغییراتی که به صورت سریع متوجه آن بر روی پوست خود می شوید، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. شما می توانید قسمت‌هایی از بدنتان را که بیشتر در معرض نور خورشید قرار گرفته اند را با سایر قسمت‌ها مقایسه کنید تا متوجه‌ی این تغییر نیز شوید.

با بالا رفتن سن، لایه بیرونی پوست از بین می‌رود و سلول‌های زیرین، بدون تغییر باقی می مانند. حال تعداد سلول‌های حاوی رنگدانه‌ها، از قبل کمتر شده و تغییرات در بافت پوست، باعث کاهش قدرت و کشش پوست نیز می شوند، با این اتفاق سن پوست بیشتر از سن واقعی به نظر می رسد. برای مثال، اگر سن شما 30 باشد و در معرض عوامل ذکر شده قرار گرفته باشید، پوست شما پیرتر شده و سن پوست شما بیشتر از سن واقیعتان به نظر می رسد،که این عمل بیانگر پیری زودرس می باشد؛ بنابراین باید با برنامه‌ریزی برای رژیم غذایی و زیبایی خود به سرعت عمل کنید.

 

عواملی که باعث افزایش سن پوستی شما می شود

یکی از بهترین روش ها برای اندازه‌گیری سن پوستی بدن و صورت شما، می تواند مراحلی باشد که در پایین درباره آن نیز صحبت می کنیم:

شرایط آب وهوایی

موقعیت آب و هوایی و این که در کدام منطقه از کره ی زمین زندگی می کنید و موقعیت نور خورشید و تابیدن آن به پوست بدن، تاثیر فراوانی در تغییرات رنگ پوست و پیر شدن پوست بدن دارد و این یکی از عوامل تغییر سن پوست از سن واقعی بدن می باشد.

شرایط ژنتیکی

شرایط ژنتیکی از عوامل دیگری است که خود آن به تنهایی بیانگر سن واقعی از سن پوستی می باشد. پس اگر سن پوستی شما بیشتر از سن واقعی تان است، زیاد تعجب نکنید، چرا که تحت تاثیر شرایط ژنتیکی  قرار گرفته اید.

رنگ پوست

اگر پوستی روشن، سفید و یا گندمی دارید، به علت قرار گرفتن در عوامل محیطی و تغییر در رنگدانه ها، سن پوست شما از سن واقعی بیشتر به نظر می رسد. حال اگر پوست شما تیره تر باشد، رنگ تیره به عنوان یک لایه حفاظتی مانع از تغییر رنگدانه ها شده و سن پوستی را بالا نمیبرد.

تغییرات وزن بدن

هر خانمی در هر سنی نگران اضافه وزن خود می باشد و دوست دارد وزن خود را کاهش دهد، اما مراقب باشید که بیش از اندازه این روند را پیش نگیرید، زیرا تغییرات وزن بدن برای پوست کاملا مضر و باعث چین و چروک و ترک‌های پوستی فراوانی می شود. وزن خود را در یک حالت متعادل نگاه دارید تا هم خوش استایل باقی بمانید و هم پوستتان جوان و شاداب بماند.

کمبود ویتامین و پروتئین‌های پوست

می توانید آزمایش‌هایی را در منزل انجام دهید تا مطمئن شوید که سن واقعی و سن پوستی خود را تشخیص دهید. برای تشخیص این کار، ابتدا باید انگشتانتان را به یکدیگر فشار دهید، اگر حالت انگشت‌ها در عرض چند ثانیه به حالت اولیه و طبیعی بازگشت، مطمئن باشید که پوست شما از مقاومت زیادی برخوردار است و ویتامین‌ها و پروتئین‌های موجود در بدن شما کافی و باعث سفت شدن پوست شده اند، اگر چنین نباشد سن پوستی شما، بیشتر از سن واقعی تان خواهد بود و در معرض پیری زودرس پوست قرار گرفته اید.

پوست های خشک و حساس

ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید. اگر پوستی عادی، خشک و یا حتی ترکیبی دارید، باید در کمترین زمان به کمک پوستتان بشتابید، زیرا این نوع پوست ها بسیار حساس هستند و با کوچک ترین تغییراتی در آب و هوا، تغذیه نامناسب و غیره، چروک شده و باعث پیری زودرس و بالا رفتن سن پوستی خواهند شد، اما شما اگر پوستی چرب داشته باشید، از خشکی و التهابات پوستی جلوگیری می کند و چربی آن باعث انعطاف پذیری پوست می شود، که باز این نوع پوست، باعث ایجاد آکنه و جوش و حتی لک هایی بر روی پوست می شود.

تفاوت سن پوستی از سن واقعیانواع کرم‌ها

برخی از افراد هیچ نوع کرمی به پوست خود نمی زنند و حس می کنند که پوست چرب دارند و نیازی به کرم‌های ضد چروک و پیری ندارند. این افراد به مرور زمان مواد مغذی پوست خود را از دست می دهند و پوستشان خشک میشود و چروک‌های زیادی بر روی صورت و بدنشان ایجاد میشود در نتیجه سن پوستی آن ها نسبت به سن واقعی شان بالا میرود، لذا باید به صورت مداوم و روزانه از لوسیون‌ها، کرم‌های مرطوب کننده، ضد آفتاب و کرم‌هایی که حاوی آنتی‌اکسیدان و لایه‌بردار هستند استفاده نمایند.

عادات های نادرست

رژیم غذایی نامناسب در روند پیری و بالا رفتن سن پوست، تاثیر بسزایی دارد و برخی از عادات‌های بد و اشتباه می تواند نتیجه‌ی این مطلب باشد. خوردن تنقلات به جای محصولات تازه و فراورده‌های لبنی،  سیگار کشیدن، کمبود آب بدن، اختلال در خواب، پاک نکردن و نشستن صورت از آلودگی‌ها و آرایش قبل از خواب، از عوامل مهمی هستند که سن پوستی را بیشتر از سن واقعی نشان می  دهند.

کارهای ضروری برای پایین نگاه داشتن سن پوستی

اگر میخواهید پوستی جوان و شاداب داشته باشید باید حتما مواردی را رعایت کنید که علاوه بر افزایش عدد سن واقعیتان به کاهش سن پوستی تان کمک بزرگی کرده باشید.

مراقبت از پوست

باید پوست را به صورت روزانه از وجود آلاینده‌ها و مواد شیمیایی پاک کنیم. البته تداوم شستشو با شوینده‌های قلیایی ممکن است پوست شما را خشک کند. بنابراین میتوانید از پاک کننده‌ها و دستمال‌های مرطوب استفاده کنید تا علاوه بر پاکیزگی، رطوبت کافی برای پوست را به همراه داشته باشید.

استفاده از مرطوب کننده‌ها

بعد از شستن پوست از وجود سایر مواد آرایشی و آلودگی‌ها، حتما باید پوست را با مرطوب کننده‌ها، کرم‌های ضد چین و چروک ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود. این کار علاوه بر شفاف کردن پوست شما، سن پوستی را هم کاهش میدهد.

استفاده از کرم‌های ضد آفتاب

وجود اشعه‌های نور خورشید ضررهایی زیادی برای پوست دارد و میتواند باعث سرطان و یا حتی لکه‌های شدید پوستی شود و بعد از گذشت زمان باعث کشیدگی و پیری پوست خواهد شد، بنابراین بهتر است هر روز از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. البته هر خانمی به خوبی میداند که کرم‌های ضد آفتاب انواع متفاوتی دارند و میتوانند برای مصرف روزانه‌ی خود از کرم‌های ضدآفتاب مرطوب کننده و یا کرم‌های ضد آفتاب کرم پودری استفاده کنند و جایگزین مناسبی برای کرم پودر‌ها باشند.

لایه‌برداری پوست

یکی دیگر از راه حل‌های جوان سازی پوست و پایین نگاه داشتن سن پوستی بدن و صورتمان نسبت به سن واقعی خود، استفاده از لایه‌بردارها است که میتواند حس شادابی و زندگی را به شما هدیه دهد. لایه‌بردارها سلول‌های مرده پوست را از بین میبرند و منافذ پوست را با مواد مغذی موجود در ترکیبات خود پر میکنند و طراوات را برای پوست به ارمغان می‌آوردند. لازم به ذکر است استفاده بی‌رویه از لایه‌بردارها و محصولاتی از این قبیل باعث خشکی، پوسته پوسته شدن و پیری پوست خواهد شد.

امیدوارم این مقاله توانسته باشد به سوالات شما عزیزان پاسخ داده باشد. لطفا در صورت داشتن سوال، پیشنهاد و یا انتقادی، برای ما پیغام بگذارید.